Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandy17
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-11-2023
Goedemorgen!
Wij laten 12 zonnepanelen plaatsen en hebben de keuze in Micro omvormers van APs of een normale omvormer van Solis.
Qua prijs ligt het maar 800 euro uit elkaar dus is verwaarloosbaar.
Wij hebben een platdak zonder schaduwen.
De installateur zegt dat het enige voordeel voor ons zou zijn dat we de omvormers op twee verschillende fases kunnen installeren dus misschien goed voor in de toekomst. Micro omvormers vaker kapot ivm weersomstandigheden.
Wij willen en kunnen in de toekomst niet uitbreiden en hebben geen elektrische auto.
De voor- en nadelen heb ik natuurlijk al gevonden op websites maar zou het graag van mensen willen horen die er verstand van hebben. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:30

timovd

Voorsprong door techniek

800 euro verwaarloosbaar? Dat vind ik een vrij groot bedrag. Wat is het totaalbedrag?
Waarom is het volgens jou of de installateur goed voor de toekomst om het over twee (waarom niet drie?) fasen te verdelen? Voor het sneller laden van een elektrische auto zou het eventueel handig kunnen zijn.
Is er voor beide omvormers een geschatte opbrengst berekend?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:23
Sandy17 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:23:
Goedemorgen!
Wij laten 12 zonnepanelen plaatsen en hebben de keuze in Micro omvormers van APs of een normale omvormer van Solis.
Qua prijs ligt het maar 800 euro uit elkaar dus is verwaarloosbaar.
Wij hebben een platdak zonder schaduwen.
De installateur zegt dat het enige voordeel voor ons zou zijn dat we de omvormers op twee verschillende fases kunnen installeren dus misschien goed voor in de toekomst. Micro omvormers vaker kapot ivm weersomstandigheden.
Wij willen en kunnen in de toekomst niet uitbreiden en hebben geen elektrische auto.
De voor- en nadelen heb ik natuurlijk al gevonden op websites maar zou het graag van mensen willen horen die er verstand van hebben. 😊
Ik heb micro omvormer van Enphase, reden dat ik niet voor een "normale" omvormer gegaan ben is omdat ik dat ding in huis niet fatsoenlijk kwijt kan :P Nu gaat er gewoon 1 kabel naar de meterkast en daar wordt het afgehandeld en de rest zit op het dak.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar, heb je schaduw? Anders zou ik gewoon een normale driefase omvormer pakken. En wat meer panelen neerleggen van het geld dat je overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Neem de goedkoopste optie, stort de 800 euro maar naar mij toe aangezien het weinig uitmaakt. :+

Liggend aan de oriëntatie vd panelen, kan de Solis omvormer prima zijn.
Is daar een berekening voor gemaakt?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:16
Geen schaduw, zonde om dan 800 euro meer uit te hebben voor niks.

En inderdaad, als dat bedrag verwaarloosbaar is hoe duur is de offerte dan wel niet :+ klinkt alsof je daar heel wat op kan besparen.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
HKLM_ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:31:
[...]

Ik heb micro omvormer van Enphase, reden dat ik niet voor een "normale" omvormer gegaan ben is omdat ik dat ding in huis niet fatsoenlijk kwijt kan :P Nu gaat er gewoon 1 kabel naar de meterkast en daar wordt het afgehandeld en de rest zit op het dak.
Hier ook. Dat ding in huis zou gaan brommen, mijn huis is niet groot genoeg dat ik dat in een garage kwijt kan oid. Dus liever alles op het dak en alleen een kabel door het huis. Die hoor ik tenminste niet als ik probeer te slapen!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 06-05 15:05
timovd schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:28:
800 euro verwaarloosbaar? Dat vind ik een vrij groot bedrag. Wat is het totaalbedrag?
Waarom is het volgens jou of de installateur goed voor de toekomst om het over twee (waarom niet drie?) fasen te verdelen? Voor het sneller laden van een elektrische auto zou het eventueel handig kunnen zijn.
waarom dan niet 3? ik snap die 2 fases hier niet even. Enphase systeem hier (3 fase), en de reden waarom ik er erg blij mee ben is omdat ondanks de offertes en eerste berekeningen van installateurs er toch een behoorlijk verschil qua opbrengst tussen de panelen is door schaduwvorming.

Ik had bij de eerste set installateurs gehad, die alleen online keken, perfect dak, geen schaduwvorming. De boom aan de overkant vd straat vonden ze geen risico. Maar nu merk je gewoon behoorlijke verschillen per paneel, en ben ik er erg blij mee.

Maar als je echt geen schaduw hebt, zou ik het niet doen. Het kost extra, en als je alsnog later besluit uit te breiden kost 't je een bak meer extra.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@simon dat zal dan wel in de wintermaanden zijn. Gok dat er in de zomer dan weinig aan de hand is.

Overigens ben ik om die reden voor SolarEdge gegaan destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandy17
timovd schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:28:
Bedrag met Micro omvormers 5950 en gewone omvormer 5150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 07:30

timovd

Voorsprong door techniek

Dat is een meerprijs van ca 15%.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandy17
simon schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:38:
[...]

waarom dan niet 3? ik snap die 2 fases hier niet even. Enphase systeem hier (3 fase), en de reden waarom ik er erg blij mee ben is omdat ondanks de offertes en eerste berekeningen van installateurs er toch een behoorlijk verschil qua opbrengst tussen de panelen is door schaduwvorming.

Ik had bij de eerste set installateurs gehad, die alleen online keken, perfect dak, geen schaduwvorming. De boom aan de overkant vd straat vonden ze geen risico. Maar nu merk je gewoon behoorlijke verschillen per paneel, en ben ik er erg blij mee.

Maar als je echt geen schaduw hebt, zou ik het niet doen. Het kost extra, en als je alsnog later besluit uit te breiden kost 't je een bak meer extra.
Haha ik ook niet wbt stroom.
Ik heb echt een hoog dak dus geen schaduw en is makkelijk om op mijn dak te komen via ons dakterras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandy17
timovd schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:03:
Dat is een meerprijs van ca 15%.
Dat is veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat zijn vier extra panelen... Dus tsjah...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandy17
MikeyMan schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:05:
Dat zijn vier extra panelen... Dus tsjah...
Haha past niet op t dak.
Maar ik begrijp dat de meeste mensen hier zeggen dat Micro omvormers echt geen meerwaarde heeft wanneer je geen schaduw hebt op het dak of meerdere oriëntaties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Toch wel een flink bedrag (al exclusief belasting teruggave?), hoeveel wp komt er totaal te liggen? (Kan zijn dat ik mij verkijk op de prijs van bevestiging plat dak

Kosten/wp geeft namelijk een mooi inzicht, maar als je al verkocht bent aan de offerte is dat natuurlijk zo.

Hoeveel verschillende oriëntaties heb je, omvormer met 2 strings is dan ook prima.

[ Voor 20% gewijzigd door LuisjeNL op 10-03-2023 09:33 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandy17
Ja is al excl btw, de onderstellen kosten ook nogal wat. Oost/west oriëntatie,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandy17
Prijzen zijn sowieso bizar hoog, hij is nog echt goedkoop wanneer je hem vergelijkt met anderen.

1) dakdekker maakt de dakdoorvoer
2) wasmachine en droger aansluiting zijn beschikbaar voor een PV verdeler
3) lift nodig om materiaal op het dak te krijgen

Kosten-indicatie voor installatie met Solis string omvormer: €5150 incl 0% BTW

^ dat is met 12 x Jinko 370Wp N-type zonnepanelen

[ Voor 7% gewijzigd door Sandy17 op 10-03-2023 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
WON >>> DEI
[...]

Ik hoop niet dat je refereert naar het tuinslang verhaal van vroeger in relatie tot string omvormers? Een paneel die niet mee kan doen wordt gewoon gebypassed en heeft geen invloed op de rest. De snelheid en kwaliteit van de tracker in de omvormer zelf is eigenlijk nog het belangrijkste. De maanden waarin de boom vervelend is, zijn de maanden waarin het totaal maar iets van 15% van de jaaropbrengst is.
HKLM_ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:31:
[...]

Enphase heeft toch ook wat techniek binnen? De Solis omvormer hier valt me reuze mee qua formaat. Hij schijnt ook herrie te kunnen maken, maar dat heb ik nog niet ontdekt. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandy17
Wat vinden jullie van de prijs offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-05 21:38
[...]

Als het goed is hebben veel systemen boven de simulaties gepresteerd, omdat we een extreem zonnig 2022 achter de rug hebben.
https://twitter.com/anton.../1609272737322893313?s=20

Ook 2023 is goed begonnen:
https://twitter.com/anton.../1630901736406761472?s=20

Met de rest van je post ben ik het trouwens eens. Zonder schaduw en met voldoende lange string hebben micro's beperkt meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-05 21:38
MikeyMan schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:33:
Maar, heb je schaduw? Anders zou ik gewoon een normale driefase omvormer pakken. En wat meer panelen neerleggen van het geld dat je overhoudt.
Wanneer het 'maar' 12 panelen verdeel dover 2 oriëntaties zijn, niet per se 3-fase nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 08:08
SmurfLink schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:37:
[...]

Hier ook. Dat ding in huis zou gaan brommen, mijn huis is niet groot genoeg dat ik dat in een garage kwijt kan oid. Dus liever alles op het dak en alleen een kabel door het huis. Die hoor ik tenminste niet als ik probeer te slapen!
U slaapt overdag? O-)

Stringomvormers kunnen ook gewoon buiten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Regelmatig wel ja. En hyperacusie. Dus zo'n ding binnen was geen optie.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandy17
Hoe zit het met de brandveiligheid?
Micro omvormers veiliger toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:25
Sandy17 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:40:

Micro omvormers veiliger toch?
Waarom denk je dat?

Ligt er oa aan hoe goed de installateur de connectors geknepen heeft.

Bij 2x6 O/W gaat er bij een stringomvormer ~200v per string naar binnen. Bij micro's is dat 230v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandy17
Dit lees je op het internet vandaar dat ik dit dacht 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:10

Rmg

BB-One schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:42:
[...]

U slaapt overdag? O-)

Stringomvormers kunnen ook gewoon buiten hangen.
In de zomer springen de omvormers hier om half 7 wel al aan, dan lig ik nog te pitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Er zijn er ook die je niet hoort, op zolder met een open trap. Brommen doet hij sowieso niet, enkel als je er bij staat bij inschakelen een zachte tik

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:23
MikeyMan schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:33:
Zijn te weinig panelen voor een 3-fasen omvormer!

Gewoon 1 fase dus. Ik zou met de gegeven situatie voor de string omvormer gaan.

De prijs lijkt trouwens prima uitgaande van ca. 400W panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je nimmer nooit schaduw hebt is er geen reden om voor micro's te gaan. Maar er staat ook geen schoorsteentje op je dak of een boom in de buurt welke in niet-hoog-zomer toch wat schaduw werpt? (google maps plaatje?)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandy17
twixx schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:19:
Als je nimmer nooit schaduw hebt is er geen reden om voor micro's te gaan. Maar er staat ook geen schoorsteentje op je dak of een boom in de buurt welke in niet-hoog-zomer toch wat schaduw werpt? (google maps plaatje?)
Enige wat op dak staat is een pijp van de mechanische ventilatie. Die staat redelijk bij de kant en aan de oost kant.
Pagina: 1