Zelf vloerverwarming infrezen met pvc plak vloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svarrio
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-06 22:39
Hi Tweakers,

Wij zijn aan het verbouwen en gaan binnenkort de vloerverwarming infrezen in de dekvloer. Na het infrezen wordt de vloer nog dicht gezet met Uzin NC 182, primeren, egaliseren en een pvc vloer geplakt van Belakos.

Nu zit er een hoogte verschil van 1 cm in de orginele dekvloer. Ik zie zelf drie opties:
1. Het verhoogde deel van de dek vloer eruit bikken. (+- 6m2)
2. De gehele vloer met 1cm ophogen (+-27m2)
3. Dieper frezen in het verhoogde deel (diepte opmeten per lus) en achteraf de vloer op hogen met egaliseren

Iemand ervaring met een soortgelijke situatie die kan adviseren?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:57
Foto?

Waar zit dat hoogteverschil?
Dat is niet duidelijk uit je originele post.
Het klinkt namelijk alsof er één deel van de vloer is wat hoger ligt, en één deel wat lager ligt, met daartussen een duidelijke, harde overgang.

Waar zit die overgang? Bij een deurdoorgang?
Op een plek waar eerst een muur stond die verwijderd is? Hoe breed is dat stuk met de overgang?

Bij een harde overgang zou je ook gewoon kunnen kiezen voor een schuin oplopend randje, of een dorpelstrip of zo..

Als je je verhaal anders leest, kan het ook zomaar zijn dat je met het hoogteverschil bedoelt dat de gehele vloer oneffen is… dat er bulten en kuilen inzitten enzo, met een totaal hoogteverschil daarvan van 1 cm, verdeeld over je hele vloer…
Dat schat ik minder waarschijnlijk omdat je specifieke oppervlaktes noemt, maar toch.
Mag wel wat verduidelijkt worden.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svarrio
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wndwC9CJKeuRRbSPinEHgCn-oF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVApqStycCyP9KA6QfSwYUlE.jpg?f=fotoalbum_large

Goed punt. Hier alvast een foto uit mijn galerij. Morgen vroeg zal ik een betere foto uploaden. Het hoogteverschil zit hem op de plaats waar eerst een muur stond. Op de foto zie je dat daar de vloer een inkeping heeft waar de oude muur stond. Rechts op de foto is de vloer gelijk tussen beide delen maar links op de foto is het hoogteverschil 1cm.

Het gaat inderdaad om een overgang waar eerst een muur stond. Deze muur was ongeveer 10 cm dik en op de plaats van de deur doorgang is de vloer wel vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:53
Aan de hogere kant 1cm eraf bikken gaat nooit goed lukken. Je gaat dan teveel eraf halen, waardoor je het probleem omdraait. Plus dat je dan een oneffen ondergrond overhoud.

Optie die je niet hebt genoemd en denk ik de beste is het lagere deel juist minder diep infrezen en dan het geheel egaliseren. Dan heb je volle controle over de diepte waarop je de buizen neerlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
CJ_Latitude schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:29:
Aan de hogere kant 1cm eraf bikken gaat nooit goed lukken. Je gaat dan teveel eraf halen, waardoor je het probleem omdraait. Plus dat je dan een oneffen ondergrond overhoud.

Optie die je niet hebt genoemd en denk ik de beste is het lagere deel juist minder diep infrezen en dan het geheel egaliseren. Dan heb je volle controle over de diepte waarop je de buizen neerlegt.
Infrezen doe je normaliter zo ondiep mogelijk (dat de buis vrijwel aan de oppervlakte ligt), dus dan zo ondiep frezen dat de boel zelfs nog uitsteekt op de minder hoge delen?

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 10-03-2023 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:57
Als ie op de plaats van de deurdoorgang wel vlak is, betekent dat dat óf daar de vloer schuin oploopt, óf dat de vloer alleen aan de randen van de oude muren wat hoger ligt (badkuip-effect)…
In het laatste geval zou je dus ook gewoon dat iets oplopende schuine randje bij de oude muren weg kunnen slijpen… bij de deur vind je het immers ook goed.
En dan de sleuven bij de muren gewoon opvullen…

Overigens zou ik me, als ik dit zo zie, eerder druk maken om twee andere zaken:

- De (waarschijnlijk niet of nauwelijks) aanwezige vloerisolatie?
Hoeveel vloerisolatie ligt er nu onder de vloer? Er heeft immers nooit vloerverwarming in gezeten, dus waarom zou die dan optimaal (of uberhaupt) geisoleerd zijn?
Als die niet of nauwelijks aanwezig is zou ik denk ik de hele vloer eruit halen om de boel eerst fatsoenlijk te isoleren, en dan een nieuwe vloer storten met de verwarmingsslangen er meteen in…
Ben je ook meteen van het hoogteverschil probleem af, en kun je andere leidingen en buizen ook meteen goed wegwerken.
Tenzij het je niet uitmaakt dat je tegelijk met je huis ook nutteloos de grond aan het verwarmen bent natuurlijk… :o

- Even offtopic, maar toch: Je hebt drie muren verwijderd maar ik zie nergens een stalen draagbalk liggen? Je zult het vast constructief hebben gecontroleerd of hebben laten controleren, maar geen van die muren was een dragende muur? Er staan geen gemetselde muren op dezelfde plekken op de bovenverdieping die doorlopen tot aan het dak? De vloer is dragend van muur tot muur?

Van welk jaar is het huis? Dat geeft veelal een vermoeden over de aanwezigheid van isolatie.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svarrio
In deze fotos is (slecht) te zien dat de vloer bij de doorgang van de deur gelijk is (rechts). Maar een hoogteverschil heeft waar het kozijn stond (links).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_R6mETqp3RtKvuwhwOl1CNGm-bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTvJdtBioUoyqdHTlj2qW46i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O66sgdfzSRvSN5TEhDafWnys5AQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3AeaxPJQzzNDTmFXM1feQ9y.jpg?f=fotoalbum_large
BrainCrash schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:48:
Als ie op de plaats van de deurdoorgang wel vlak is, betekent dat dat óf daar de vloer schuin oploopt, óf dat de vloer alleen aan de randen van de oude muren wat hoger ligt (badkuip-effect)…
In het laatste geval zou je dus ook gewoon dat iets oplopende schuine randje bij de oude muren weg kunnen slijpen… bij de deur vind je het immers ook goed.
En dan de sleuven bij de muren gewoon opvullen…

Overigens zou ik me, als ik dit zo zie, eerder druk maken om twee andere zaken:

- De (waarschijnlijk niet of nauwelijks) aanwezige vloerisolatie?
Hoeveel vloerisolatie ligt er nu onder de vloer? Er heeft immers nooit vloerverwarming in gezeten, dus waarom zou die dan optimaal (of uberhaupt) geisoleerd zijn?
Als die niet of nauwelijks aanwezig is zou ik denk ik de hele vloer eruit halen om de boel eerst fatsoenlijk te isoleren, en dan een nieuwe vloer storten met de verwarmingsslangen er meteen in…
Ben je ook meteen van het hoogteverschil probleem af, en kun je andere leidingen en buizen ook meteen goed wegwerken.
Tenzij het je niet uitmaakt dat je tegelijk met je huis ook nutteloos de grond aan het verwarmen bent natuurlijk… :o

- Even offtopic, maar toch: Je hebt drie muren verwijderd maar ik zie nergens een stalen draagbalk liggen? Je zult het vast constructief hebben gecontroleerd of hebben laten controleren, maar geen van die muren was een dragende muur? Er staan geen gemetselde muren op dezelfde plekken op de bovenverdieping die doorlopen tot aan het dak? De vloer is dragend van muur tot muur?

Van welk jaar is het huis? Dat geeft veelal een vermoeden over de aanwezigheid van isolatie.
toon volledige bericht
Het huis is van 1969 en de vloer is inderdaad niet geisoleerd. Dit is voor mij geen probleem omdat de woon verdieping op de eerste verdieping ligt (drive in woning). De onderste verdieping zal meegenieten van de stookwarmte op de eerste verdieping en de vloerverwarming zal er lager over doen om op te warmen. Beide zijn voor mij geen probleem.
De vloer loopt inderdaad schuin op.
De vloer is van muur tot muur dragend. Twee van de "muren" die zijn verwijderd waren kozijnen en geen muren. Hier is ook een aannemer bij geweest. :9
CJ_Latitude schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:29:

Pagani stelt hetzelfde voor.

Daar had ik nog niet aangedacht maar klinkt heel logisch. Dan hoef ik ook aanzienlijk minder diep te frezen. 1cm minder diep over 27m2. Met welk materiaal kan ik de vloer dan het beste ophogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:53
svarrio schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:08:
Met welk materiaal kan ik de vloer dan het beste ophogen?
Durf ik niet te zeggen, daar zit ik niet zo in. Maar er zijn natuurlijk ook situaties waarin vloerverwarming aan wordt gelegd zonder te frezen (dus echt "op" de vloer) en die wordt daarna dan ook dichtgegoten. Dus er moet wel iets voor zijn :P
Pagina: 1