Netwerkomgeving soms niet zichtbaar, Masterbrowser probleem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_van_wijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 13:07
Heb een probleem met de netwerkomgeving (Network Neighborhood) in de verkenner dat ik maar niet opgelost krijg.

De situatie:

Heb een netwerk met 2x een Windows 2016 domeincontroller en diverse Windows 7 en Windows 10 clients. Op willekeurige tijden krijg ik op de clients in de netwerkomgeving de computers in het netwerk niet te zien, ik zie dan alleen de computer staan waarop ik op dat moment op werk. Op een ander moment werkt het weer wel, en zie ik netjes beide DC's en alle computers die aan staan.

Heb van alles gelezen over masterbrowser elections, en daarom op de één van de DC in het register aangeven dat hij geforceerd masterbrowser moet zijn. Met tooltjes als NBTscan en NetBScanner zie ik ook daadwerkelijk dat de betreffende DC altijd masterbrowser is.

Op het moment dat ik de computers en DC's niet zie verschijnen kan ik ze wel gewoon op \\naam of IP benaderen via de verkenner.

Heeft iemand enig idee waarom dit wisselend niet werkt en welke richting ik op moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Volgens mij wil een Windows 7/10 pc ook masterbrowser zijn op bepaalde momenten.
Heb je dat uitgezet op alle clients?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:53
Windows gebruikt de masterbrowser niet meer om het netwerk te inventariseren maar het SSDP protocol en valt terug op de oude methode als dat niet werkt.
De masterbrowser methode is niet erg betrouwbaar daarom zijn ze overgestapt.

Kijk of je netwerk op 'private' staat en of de SSDPSrv services draait.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Op mijn Windows 10 pc draait nog altijd de service "Computer Browser".
Met dit als omschrijving:

Hiermee wordt een bijgewerkte lijst met computers op het netwerk bijgehouden. De lijst wordt aan browsercomputers aangeboden. Als deze service is gestopt, wordt de lijst niet meer bijgehouden of bijgewerkt. Als deze service is uitgeschakeld, zullen alle services die van deze voorziening afhankelijk zijn niet kunnen worden gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_van_wijk
Even gecheckt: zowel de service 'Computer Browser' en 'SSDPSrc' draaien.

Netwerk staat niet op private. Gekke is dat het geheel willekeurig is, soms zijn de computers wel zichtbaar.

Zat nog even te denken aan de opmerking van @EverLast2002, dat de machines zelf ook masterbrowser willen worden en dat dat uit geschakeld moet worden. Misschien ontstaat er op die manier een conflict. Aan de andere kant lijkt het me dat een election een elecion is en er maar één kan winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 19:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Maar in dat election process telt uptime en OS level ook mee. Dus als jij regelmatig je PC's herstart, zou het kunnen dat het even duurt. Maar jouw DC zou dus meestal de winnaar moeten zijn.

Aan de andere kant, je geeft aan dat je de systemen wel kunt benaderen, maar je 'ziet' ze niet in de netwerkomgeving. Even heel blunt: Who cares?

Als jij je systemen wel kan benaderen op UNC paden als \\IPaddress\share of via \\computername\share dan werkt het toch. Wat maakt het dan uit dat je ze niet 'ziet'?

[ Voor 5% gewijzigd door Equator op 10-03-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_van_wijk
Equator schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:05:
Maar in dat election process telt uptime en OS level ook mee. Dus als jij regelmatig je PC's herstart, zou het kunnen dat het even duurt. Even heel blunt: Who cares?
Aantal PC's staan eigenlijk altijd aan.

Gebruik af en toe de netwerkomgeving om shared mappen op andere PC's te benaderen waar ik geen vaste mapping naar toe wil maken. Makkelijk zou dan zijn dat ik alleen maar hoef te klikken op de computernaam i.p.v. het hele unc pad in tikken.

En ik ben gewoon nieuwsgierig hoe dit nu kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 17:04
nico_van_wijk schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:55:
Netwerk staat niet op private. Gekke is dat het geheel willekeurig is, soms zijn de computers wel zichtbaar.
Als je Network profile op "Public" staat, zal Windows het netwerk niet scannen en krijg je dus geen andere computers te zien. Deze moet je op "Private" zetten, zodat het netwerk wordt vertrouwd en dit wel doet.

Krijg je de volgende melding?
Network discover is turned off. Network computers and devices are not visible. Please turn on network discover in Network and Sharing Center.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_van_wijk
SPee schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:53:
[...]

Als je Network profile op "Public" staat, zal Windows het netwerk niet scannen en krijg je dus geen andere computers te zien. Deze moet je op "Private" zetten, zodat het netwerk wordt vertrouwd en dit wel doet.

Krijg je de volgende melding?

[...]
Excuus, ik had het verkeerd. Netwerkdetectie is ingeschakeld. Gezien het een domeinnetwerk is, is er geen sprake van Public en Private. Als er een instelling niet goed zou staan, dan zouden er nooit computers in de netwerkomgeving zichtbaar zijn. Dit is niet het geval, soms worden ze wel weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 17:04
Is dat ook het geval wanneer je de andere apparaten niet ziet?
Want ik heb meegemaakt dat het spontaan was veranderd.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_van_wijk
SPee schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:09:
Is dat ook het geval wanneer je de andere apparaten niet ziet?
Want ik heb meegemaakt dat het spontaan was veranderd.
Ik snap niet helemaal hoe je dit bedoeld. Wat is het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 19:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

nico_van_wijk schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:25:
[...]
Ik snap niet helemaal hoe je dit bedoeld. Wat is het geval?
Hij refereert naar de melding die hij beschrijft in SPee in "Netwerkomgeving soms niet zichtbaar, Masterbrowser probleem?"

En hij vraagt zich af of deze instelling soms af en toe anders staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_van_wijk
Equator schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:13:
[...]

Hij refereert naar de melding die hij beschrijft in SPee in "Netwerkomgeving soms niet zichtbaar, Masterbrowser probleem?"

En hij vraagt zich af of deze instelling soms af en toe anders staat.
Aha, nee de instellingen staan niet af en toe anders. Nog zitten experimenteren door SSDP en Computer Browser service op automatisch te zetten, maar dat helpt ook niet. Gewoon willekeurig soms wel en dan weer niet zichtbaar.
Pagina: 1