Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Topicstarter
Huis van ouders kopen.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 22-10-2023 23:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:44

M2M

medicijnman

Ik gok dat het in deze situatie verstandig is langs te gaan bij een hypotheekadviseur. Die kan de boel zo doorrekenen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:07
Ik zou het volgende onderzoeken met een financieel adviseur:

Ouders verkopen het huis, gebruiken 250k om hun hypotheek af te lossen, en houden 250k cash over.
Vrouw sluit familiehypotheek met marktconforme rente van 250k af bij de ouders, ouders maken hun 250k over naar de notaris, en vrouw maakt maandelijks ca €1000 over als aflossing.

Dan moet je nog ergens 250k vandaan halen, hoeveel hypotheekschuld rust er nog op het huis van 425k? Idealiter heeft de vrouw nog 250k cash, dan is het zo rond. Bij de bank wordt die 250k familiehypotheek wel gewoon bij je totale schuldverplichtingen gerekend.
Aflossingsvrije hypotheek ouders omzetten in "gewone" hypotheek voor zeg 20 jaar, vrouw betaalt hypotheeklasten. Ouders hebben geen woonlasten meer en vrouw betaalt alvast mee aan het huis. Ze krijgt later "korting" op het huis.
Lijkt me een slecht idee, je betaalt mee aan iets waar je formeel niks voor terug krijgt, bovendien mag je maximaal slechts €2400 per jaar belastingvrij schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@HallonRubus Ouders verkopen het huis. Aan de vrouw denk ik bedoel je?
Resterende hypotheek huis vrouw is €402. Marktwaarde huis is nu rond de €500-525.
Eigen middelen 50k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:50
Is die vriend over 5 jaar nog een vriend?

Ga er puur zakelijk in, vermijd afhankelijkheid van (toekomstige) schoonfamilie. Ik zou daarom zeker niet een deel van de lasten van de schoonouders gaan betalen.

Als je een verhuurhypotheek kunt afsluiten, dan kun je het nu kopen en schoonouders huur laten betalen. Dan loop je wel het risico dat je ex-schoonouders een huis van je huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Joris748 ja hoor, dat zit wel goed allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:24
Let op dat het bij verkoop van ouders aan schoondochter gaat om de waarde van de woning en niet om aflossen van de uitstaande hypotheekschuld. Dan kan ineens om veel meer dan 250K gaan.
Suggestie kan zijn dat ouders bedrag lenen bij schoondochter (maandelijks uit te betalen bedrag) en dat notarieel wordt vastgelegd dat deze lening tzt wordt verrekend bij verkoop woning aan schoondochter. Dan hou je ook alle ruimte over om tzt anders te besluiten. Schoondochter kan dan ofwel de woning overnemen ofwel de lening opeisen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-06 19:56
Famous last words.
Pagina: 1