Toon posts:

Hulp bij juiste slang voor wtw aan/afvoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:14
Wij zijn op zolder in een beperkte ruimte een badkamer aan het realiseren. Nu loop ik aan tegen heel volgende.

Mijn aanvoer van de WTW unit moet achter een schot worden weg gewerkt met maximaal 150 mm ruimte. De WTW heeft een kanaal nodig van 150 tot 180mm. Ik dacht dus dat dat zou passen, maarrrr een WTW aanvoer moet geïsoleerd ivm condens vorming ( zeker bij een badkamer).

Daarmee past het niet.

Nu ben ik op zoek naar creatieve oplossingen of ovale buizen.... Hoe kan ik achter 150mm ruimte een geïsoleerde buis van 150mm ( binnen diameter) realiseren?

Opties waar ik zelf aan denk:

1. Een flexibele geïsoleerde slang (https://www.ventilatielan...ilatieslang-10-meter.html kopen van 150mm (buitenmaat 200mm) en deze plat drukken.
Nadelen: risico op scheuren van de slang of isolatie en ovaal is de doorvoer minder dan rond - iemand ervaring met deze buizen? Als het makkelijk ovaal gaat kan ik zelfs 160mm bestellen om dezelfde inhoud te houden.

2. De leiding splitsen in 2 leidingen van 100mm ( volgens mijn berekening is 2x 100mm ongeveer gelijk aan 1x 150mm ) en dan 2 slangen van 100mm isodec onder elkaar laten lopen
Nadelen: hoe splits ik 150mm naar 2x 100mm en weer terug? Zijn hier de juiste hulpstukken voor?

3 zijn er ovale oplossingen die geïsoleerd zijn, of hebben jullie andere ideeën?

[Voor 4% gewijzigd door peter13579 op 09-03-2023 22:32]

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RJVG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-03 09:30
Ik zou niet die flexibele buis gebruiken ivm de luchtweerstand. Je hebt het over je aanvoer dus hier gaat je maximale debiet doorheen. Wat is je Max debiet?

Kijk eens bij Zehnder. Die hebben platte buis systemen met allerlei verloop stukken. Andere merken hebben dat trouwens ook. Atlantis bv. Opsplitsen lijkt mij de beste oplossing.

Aan de hand van je max debiet kun je de min totale diameter bepalen bij 4-6m/s.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:17
peter13579 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:28:
2. De leiding splitsen in 2 leidingen van 100mm ( volgens mijn berekening is 2x 100mm ongeveer gelijk aan 1x 150mm ) en dan 2 slangen van 100mm isodec onder elkaar laten lopen
Nadelen: hoe splits ik 150mm naar 2x 100mm en weer terug? Zijn hier de juiste hulpstukken voor?
Hier heb ik naar de natte cellen ook twee dunnere kanalen liggen, die dan in een koppelstuk bij elkaar komen.

Er zijn allerlei verloopmogelijkheden.

Overigens: je schrijft 'aanvoer', maar ik neem aan dat je 'afvoer' bedoelt? Want je wilt geen lucht aanvoeren in een natte cel.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:14
StevenK schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:41:
[...]

Hier heb ik naar de natte cellen ook twee dunnere kanalen liggen, die dan in een koppelstuk bij elkaar komen.

Er zijn allerlei verloopmogelijkheden.

Overigens: je schrijft 'aanvoer', maar ik neem aan dat je 'afvoer' bedoelt? Want je wilt geen lucht aanvoeren in een natte cel.
Mijn vraagstelling was niet goed, het gaat om de WTW aanvoer van buiten naar de WTW welke langs de badkamer moet....

Via het WTW topic al advies gekregen om rechthoekige buizen 220*90 zelf te isoleren met Armaflex.
Dat lijkt me wel wat! Vraag is of ik rechthoekige buizen van staal of plastic moet gebruiken. Staal lijkt beter vormvast en slijt vast. Plastic is goedkoper en kan niet roesten....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RJVG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-03 09:30
Zeker geen staal gebruiken! De aanvoer brengt vochtige koude lucht aan.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee