Help mij goede argumenten te vinden :-)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:31

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hi Tweakers,

Eerder had ik een topic gestart over mijn moederbord wat door de fabrikant werd vervangen voor een refurb i.p.v. gerepareerd. Een aantal weken verder is de eindconclusie dat het moederbord met een ander defect retour is gestuurd en door Gigabyte gecrediteerd gaat worden. Ik had zitten overwegen om opnieuw voor een AM4 X570 moederbord te gaan, maar omdat het al een wat ouder geheel wordt heb ik besloten om mijn systeem te upgraden.

Ik zoek een
Ik zoek een processor die voor langere tijd goed zal zijn. Ik ga toch weer terug naar Intel. Ik kijk voor:
uitvoering: Intel Core i7-12700K Boxed
uitvoering: Intel Core i5-13600K Boxed
uitvoering: Intel Core i7-13700K Boxed

Ik game niet intensief, ben ook niet van plan om over te klokken maar sluit niet uit dat ik dat ooit ga doen. Daarom kies ik wel voor een K-reeks. Ik ben wel van plan om mijn systeem zo te upgraden dat ik over enkele maanden goeie games kan gaan draaien. De videokaart is nu zeker een bottleneck, maar gaat t.z.t. nog vervangen worden. Bovendien heb ik van Intel jaren de K-reeks gehad. Een soort psyche. Ik kijk naar de nieuwe generaties 12 en 13. Ook met het oog op DDR5 voor in de toekomst.

Moederbord:
uitvoering: ASUS TUF Gaming Z690-PLUS D4

Wat is je budget?
Voor CPU +/- max €450 en moederbord +/- €200

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
ASUS en MSI vanuit oudsher een voorkeur voor gehad qua moederbord.
CPU = Intel

Mijn huidige componenten (excl mobo en cpu)
Opslag: Samsung 1TB 980 PRO PCIe 4.0 NVME M.2
RAM: 4x8GB 3600MHz DDR4 Corsair CMW16GX4M2Z3600C18
Cooler: Corsair H150i Elite 3-fan AIO
GPU: MSI GTX 1080 Ti :+
PSU: RM750x

Ik zou best uit de voeten kunnen met een non-K versie en misschien ook wel wat generaties terug maar kijk vooral naar best value for money qua deze CPUs. Welke CPU is op dit moment qua keuze de meest beste keuze? Ik kan wel kijken naar passmark scores, maar ik volg het laatste nieuws rondom CPUs e.d. niet zo als andere Tweakers. Denk dat er meer mensen een betere kijk op hebben.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Beste antwoord (via ViezeVis op 11-03-2023 09:03)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ViezeVis schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:44:
[...]

Gewoon even als referentiekader, maar hoe cool jij je 13700 en hoe is jouw ervaring qua warmte? Game je erop?
Ik koel 'm met een Mugen 5 PCGH, maar ik heb er een kleine undervolt van 0,1 volt op en dan komt ie net aan de 90 graden met benchmarken, met een verbruik van ongeveer 225 watt. Jouw koeler kan veel meer wattage koelen, die undervolt is bij jou niet nodig.

Ik game er niet mee, maar volgens onderstaande test is het verbruik van de CPU minder dan 100 watt tijdens het spelen van Metro Exodus.

review: Intel 13th Gen Core Raptor Lake - Core i5 13600K, i7 13700K en i9 139...

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 10-03-2023 17:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:01
Als er uit die drie gekozen moet worden is de 13600K de meest geschikte kandidaat. Het ASUS bord is prima (wel een matige audiochip) alleen moet je er op letten dat de Z690 een bios update nodig heeft voordat deze de 13600k zal herkennen. Dit kun je niet zelf doen en zul je door de webshop moeten laten doen (a €10-15).
MSI heeft in dat prijssegment ook vergelijkbare moederborden en van die kun je doorgaans wel de bios zelf updaten.

[ Voor 18% gewijzigd door Boris1986 op 09-03-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:16
Het RAM is geoptimaliseerd voor Ryzen en gaat mogelijk problemen geven in een Intel platform. Check goed de QVL of de betreffende kit inclusief het versienummer daarin staat en ook of 4 modules worden ondersteund.
Het RAM is gekocht als 2 kits van 2? Dan is de compatibiliteit factor nog een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Uszka schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:43:
Het RAM is geoptimaliseerd voor Ryzen en gaat mogelijk problemen geven in een Intel platform. Check goed de QVL of de betreffende kit inclusief het versienummer daarin staat en ook of 4 modules worden ondersteund.
Het RAM is gekocht als 2 kits van 2? Dan is de compatibiliteit factor nog een stuk kleiner.
Ik was daar al bang voor. Ik las al zoiets op reddit.
https://www.asus.com/moth...e=TUF-GAMING-Z690-PLUS-D4

RAM type staat er overigens wel in met de specs en timings en typenr. Maar een andere versie. V3.31 zou compatible zijn en ik heb v3.30. V3.31 staat overigens ook in de x570 compatibilty list, maar v3.30 werkte daar in. Maar zijn natuurlijk verschillende chipsets.

[ Voor 7% gewijzigd door ViezeVis op 09-03-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Boris1986 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:32:
Als er uit die drie gekozen moet worden is de 13600K de meest geschikte kandidaat. Het ASUS bord is prima (wel een matige audiochip) alleen moet je er op letten dat de Z690 een bios update nodig heeft voordat deze de 13600k zal herkennen. Dit kun je niet zelf doen en zul je door de webshop moeten laten doen (a €10-15).
MSI heeft in dat prijssegment ook vergelijkbare moederborden en van die kun je doorgaans wel de bios zelf updaten.
Ik geef niets om de audiochip, dus dat scheelt. Ik wist van de bios update. Maar in mijn optiek kon ik de laatste BIOS van ASUS gewoon downloaden op een laptop. En dat vervolgens op een USB'tje zetten en flashen. Ik vermoed namelijk dat ik Windows toch opnieuw moet installeren dus dan kan ik direct vanuit de BIOS wel flashen zonder uberhaupt naar Windows door te hoeven starten.

(https://www.asus.com/nl/m...e=TUF-GAMING-Z690-PLUS-D4)

ASUS FAQ zegt overigens echter wel dat sommige moederborden eerst de speciale bios upgrade moeten krijgen. Er is een BIOS voor dit moederbord die eerst een update v.d. microcode voor 'next gen processors' heet, dan een update microcode voor 13th gen en dan nog een latest version. Denk dat het ook in die volgorde moet.

[ Voor 12% gewijzigd door ViezeVis op 09-03-2023 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:01
ViezeVis schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:04:
[...]

Ik geef niets om de audiochip, dus dat scheelt. Ik wist van de bios update. Maar in mijn optiek kon ik de laatste BIOS van ASUS gewoon downloaden op een laptop. En dat vervolgens op een USB'tje zetten en flashen. Ik vermoed namelijk dat ik Windows toch opnieuw moet installeren dus dan kan ik direct vanuit de BIOS wel flashen zonder uberhaupt naar Windows door te hoeven starten.

(https://www.asus.com/nl/m...e=TUF-GAMING-Z690-PLUS-D4)
Nee, dat zal niet gaan werken. Geloof me. Zonder bios update zal je pc niet eens posten omdat hij geen cpu zal waarnemen. Zelf de bios updaten kan dus niet op die manier. De MSI heeft een bios flashback knop waardoor je je bios wel zelf kunt updaten zonder (herkende) cpu. De ASUS heeft dit niet en dus zal dit gedaan moeten worden door een webshop of je moet van iemand een 12th gen processor lenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Boris1986 op 09-03-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Boris1986 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:12:
[...]

Nee, dat zal niet gaan werken. Geloof me. Zonder bios update zal je pc niet eens posten omdat hij geen cpu zal waarnemen. Zelf de bios updaten kan dus niet op die manier. De MSI heeft een bios flashback knop waardoor je je bios wel zelf kunt updaten zonder (herkende) cpu. De ASUS heeft dit niet en dus zal dit gedaan moeten worden door een webshop of je moet van iemand een 12th gen processor lenen.
Ik snap 'm. Thnx! Ik denk toch te willen gaan voor de 12th gen. 13th gen heeft een hoop meer TDP. Is ook wel weer sneller maar qua cooling lijkt het ook nog wel eens een issue te kunnen zijn. Ik ben er met mijn 150i Elite niet bang voor maar denk dan toch liever een stapje terug te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ViezeVis schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:38:
[...]

Ik snap 'm. Thnx! Ik denk toch te willen gaan voor de 12th gen. 13th gen heeft een hoop meer TDP. Is ook wel weer sneller maar qua cooling lijkt het ook nog wel eens een issue te kunnen zijn. Ik ben er met mijn 150i Elite niet bang voor maar denk dan toch liever een stapje terug te nemen.
Stapje terugnemen kan met de 13th gen ook, je kan in de bios gewoon een max TDP instellen en dan gaat ie er nooit boven. Nergens voor nodig met die koeler maar het zou kunnen.

Ik zou de 13700k (ik heb 'm zelf ook) met een MSI of Gigabyte bord aanraden, Asus zet het voltage vaak onnodig hoog met bijbehorend verbruik en warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Ernemmer schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:43:
[...]

Stapje terugnemen kan met de 13th gen ook, je kan in de bios gewoon een max TDP instellen en dan gaat ie er nooit boven. Nergens voor nodig maar het zou kunnen.

Ik zou de 13700k (ik heb 'm zelf ook) met een MSI of Gigabyte bord aanraden, Asus zet het voltage vaak onnodig hoog met bijbehorend verbruik en warmte.
Gewoon even als referentiekader, maar hoe cool jij je 13700 en hoe is jouw ervaring qua warmte? Game je erop?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ViezeVis schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:44:
[...]

Ik koel 'm met een Mugen 5 PCGH, maar ik heb er een kleine undervolt van 0,1 volt op en dan komt ie net aan de 90 graden met benchmarken, met een verbruik van ongeveer 225 watt. Jouw koeler kan veel meer wattage koelen, die undervolt is bij jou niet nodig.

Ik game er niet mee, maar volgens onderstaande test is het verbruik van de CPU minder dan 100 watt tijdens het spelen van Metro Exodus.

review: Intel 13th Gen Core Raptor Lake - Core i5 13600K, i7 13700K en i9 139...

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 10-03-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Ik heb de i7 13700k gekocht en met mijn H150i prima koel te houden. Wordt met gamen +/- 50 graden zonder undervolt (Overwatch 2). Met een benchmarking schiet de package wel naar 100 graden. Maar volgens mij is dat aardig normaal.

Uiteindelijk ben ik ook voor dit mobo gegaan:
uitvoering: MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI DDR4

[ Voor 28% gewijzigd door ViezeVis op 13-03-2023 08:53 ]

Pagina: 1