• bluewater
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-05 17:15
Hoi Tweakers,

In 2019 ben ik een hbo-ict bachelor opleiding gaan volgen bij een particuliere hogeschool. Met mijn huidige werkgever (gemeente) is een 75/25% regeling afgesproken. 25% van de opleidingskosten zijn toen door mijzelf betaald (factuur Hogeschool). Deze kosten heb ik een jaar later opgegeven bij de belastingaangifte.

In 2022 heb ik de opleiding voltooid. Ik heb inmiddels een nieuwe baan gevonden bij de Rijksoverheid. Dit betekent dat ik mijn studieschuld van de gemeente helaas moet gaan terugbetalen. Met dit risico heb ik uiteraard rekening gehouden in mijn financiën.

Ik ben nu aan het zoeken hoe ik het beste mijn studieschuld kan gaan terugbetalen of minimaliseren. Ik heb zelf wat ideeën en/of vragen:

1. Studiekosten zijn met de komst van het STAP-budget niet meer aftrekbaar. Mijn werkgever heeft de kosten zelf ook in 2019 betaald. Kan ik mijn belastingaangifte van 2020 niet aan laten passen en daar de overige 75% op gooien?
2. De gemeente waar ik werk biedt de mogelijkheid om studiekosten fiscaal uit te ruilen met het IKB. Dit bedrag is alleen niet toereikend. Ik zie geen mogelijkheid om dit ook fiscaal met mijn brutoloon uit te ruilen. Zijn hier regels over of toch mogelijkheden voor vanuit de belastingdienst?
3. Ik kan mijn nieuwe werkgever vragen om de studieschuld over te nemen en daar misschien het IKB gebruiken om de kosten uit te ruilen. Iemand hier ervaring mee?

Uiteraard moet ik nog in gesprek met personeelszaken. Ik wil toch wat voorbereid zijn en ben daarom benieuwd naar jullie ervaringen en/of meningen.

Dankjewel alvast!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:06
wat voor regeling heb je nu bij je werkgever? Vervalt een deel van de studieschuld niet na zoveel jaar?

Bij mij is het een 75/50/25% regeling. Na elk jaar vervalt er een kwart van de schuld en na 4 jaar ben ik schuldvrij.
Ik werk in de technieksector, en daar is t niet ongebruikelijk dat een nieuwe werkgever je resterende studieschuld weer overneemt. Eventueel tegen een nieuwe studie overeenkomst.
Ze zijn immers blij met iedereen die ze kunnen vinden

Ik zou ik ieder geval beginnen met punt 3. Of ben je 1 van de 20 sollicitanten en kunnen ze zo iemand anders vinden.

EDIT: zie dat je waarschijnlijk nog geen jaar daar werkt nadat je de opleiding afgerond hebt. Maar zou t gewoon open gooien bij je nieuwe werkgever.

[Voor 11% gewijzigd door S-te-fan op 09-03-2023 21:47]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
3. Inderdaad proberen te regelen met je nieuwe werkgever, maar als je al gerekend hebt sta je minder sterk.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee