Welke thermostaat bij de warmtepomp hysteresis 0.2°C tot 3.0

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:25
Hoe sturen jullie de warmtepomp aan, de bij behoorende thermostaat schakelt wel 6 keer per uur dat is me teveel (dan schakel de wp te veel aan en uit) dus zoek een thermostaat met max 1 keer per uur met een hysteresis 0.2°C tot 3.0°wie heeft een goede gevonden, de Nest moet het ook kunnen maar ik kan niet vinden hoe deze in te stellen om 1 keer per uur te schakelen

Wat ik dus zoek:
- vrij potentiaal contact (NO / NC)
- verwarmen en koelen
- smart (aan te sturen met home assistant)
- 1 keer per uur te schakelen

[ Voor 17% gewijzigd door brutus26 op 09-03-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:12
Welke WP en welke thermostaat heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:25
Airwell met de thermostaat van Airwell,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-09 19:32
Ik ben op zoek naar hetzelfde.

Ik heb nu een POEReco thermostaat aangesloten. DEZE
Alleen kan ik die niet op een vewarmings of koel-modus instellen. Dus als ik nu met dit weer 19 graden als continu temperatuur instel, en door de zon wwordt het 19,1 graden. Dan gaat de warmtepomp niet gewoon uit, maar gaat hij staan koelen.... POERenco al gemaild of ik dat zo kan instellen, maar vrees dat dat niet kan.

Ik heb de warmtepomp nu dus maar op weersafhankelijke regeling/stooklijn ingesteld in plaats van laten regelen op de kamerthermostaat. Dus hij is nog wel aangesloten, maar doet nu niets.

Een work around is nog alles zo houden zoals het nu is, met een handmatige schakelaar in de schakeldraad van het koelsignaal. Die zet ik dan eigenlijk het hele jaar uit, behalve als het heel erg warm is ;)

Ik heb overigens ook een airwell warmtepomp en zoek hetzelfde als jij :)

[ Voor 24% gewijzigd door Burnd op 05-04-2023 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Burnd schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:25:
Dus als ik nu met dit weer 19 graden als continu temperatuur instel, en door de zon wwordt het 19,1 graden. Dan gaat de warmtepomp niet gewoon uit, maar gaat hij staan koelen
Poeh! Dan gaat het wel hard met je stroomverbruik zeg. Bijzonder ontwerp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-09 19:32
Precies, dat is dus ook niet de bedoeling :)

Wat is er dan bijzonder aan het ontwerp? Heb jij een beter idee? of een thermostaat die wel kan wat we willen?

[ Voor 56% gewijzigd door Burnd op 06-04-2023 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermalengineer
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-07-2024
Mijn installateur heeft een thermostaat geleverd die werkt volgens een controller. Deze controller neemt als het ware de volledige werking over van de warmtepomp (alle Midea warmtepompen dus ook jouw Airwell) en werkt met een hysterese die ingesteld kan worden tot 0,1. Ook kan je extra modules bestellen om je energieverbruik uit te lezen en zelfs je COP te laten bepalen. Alleen home assistant intergratie is er nog niet. Ik begreep dat ze daar wel mee bezig zijn. https://aretec.nl/monitoring-software-voor-warmtepompen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarmkoudWP
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-12-2024
Dag Brutus,

mocht je nog op zoek zijn. ik heb net een thermostaatje getest van Watts. twee aparte contact voor verwarmen en koelen. met hysterie van 0.2.

Gr. Roy van Airwell ;)

• Leintjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-02 12:03
Ik zoek hetzelfde, ik wil in kunnen stellen hoe vaak per uur de WP max aangaat, min tijd dat de pomp moet draaien en hysterese instelbaar.
Onze huidige thermostaat zat op een modulerende ketel maar reageert nu te snel en gaat dan staan pendelen. Ik wil dit niet, is ook niet zo nodig.

Wij wonen in spanje met de gebruikelijke alu radiatoren en dus geen vloerverwarming.
Het enige dat ik wil is dat de WP smorgens van 7 tot 10 draait en smiddags/savonds van 16 tot 22 uur. Doordat de temp hier niet echt heel laag is, is de doeltemperatuur best snel gehaald en wil ik niet dat de WP teveel aan en uit schakelt.

Ik heb het even door chat GPT heen gehaald en wel gevraagd naar Honeywell omdat ik weet hoe die werken en die komt met dit antwoord:
Ik vind alleen de hysterese best wel krap. Ik zou juist een wat groter bereik willen.

De Honeywell thermostaten die functies zoals maximale ketel schakelingen per uur (cycles per hour), minimale aan-tijd (minimum on-time) en temperatuurverschil voor schakelen (differential of hysterese) kunnen instellen, zijn meestal de wat geavanceerdere modellen. De volgende modellen ondersteunen deze instellingen:

1. Honeywell T4 (bedraad of draadloos)
• Ketel schakelingen per uur: Instelbaar (2, 3, 6, 9 of 12 schakelingen per uur)
• Minimale aan-tijd: Instelbaar (1-5 minuten)
• Temperatuurverschil (hysterese): Instelbaar (0.5°C of 0.1°C bij T4M versie)
• Voor zowel aan/uit als OpenTherm-ketels

2. Honeywell T6 (bedraad of draadloos)
• Ketel schakelingen per uur: Instelbaar (maximaal 6 schakelingen)
• Minimale aan-tijd: Instelbaar
• Temperatuurverschil: 0.5°C standaard, niet vrij instelbaar
• Ondersteunt OpenTherm en modulerende ketels
• App-bediening via WiFi

3. Honeywell CM907 / CM707
• Ketel schakelingen per uur: Instelbaar (3, 6 of 12 schakelingen per uur)
• Minimale aan-tijd: 1-5 minuten
• Temperatuurverschil: 0.1°C, 0.2°C, 0.3°C instelbaar
• Simpel maar betrouwbaar (bedraad, zonder app)

4. Honeywell Chronotherm CMT907A
• Ketel schakelingen per uur: Instelbaar
• Minimale aan-tijd: Instelbaar
• Temperatuurverschil: Instelbaar (0.1°C, 0.2°C, 0.3°C)
• Programmeerbaar, maar ouder model

Welke moet je kiezen?
• Meest compleet en toekomstgericht: Honeywell T6 (OpenTherm + app)
• Betaalbare keuze met alle functies: Honeywell T4M (zonder app)
• Simpel & betrouwbaar: CM907 (zonder app, alleen aan/uit)

Hoe stel je dit in?

Bij de meeste Honeywell thermostaten stel je deze parameters in via het Installatiemenu (ISU). Dit menu is vaak alleen toegankelijk voor installateurs, maar via handleidingen kun je er zelf ook bij komen.
Pagina: 1