Drie jaar geleden hebben wij 24 panelen laten installeren op onze grote schuur, met een vermogen van 7520 watt piek. Destijds was dit meer dan genoeg voor ons. In de tussentijd zijn onze gewoontes echter iets uitgebreid:
• Elektrische auto
• Airco
• Zwembad (in de zomermaanden)
• Nieuwe keuken met elektrisch koken
Hierdoor zijn we substantieel meer stroom gaan gebruiken en verbruiken we nu meer dan de panelen kunnen opwekken. Vorig jaar hebben we 7000 kWh terug geleverd en 12000 kWh afgenomen.
Gezien de huidige gas situatie verwacht ik in de toekomst een warmtepomp aan te schaffen die onze 1400 m3 gas zou moeten vervangen door elektrisch gebruik. Ik reken daarom voor het gemak zo'n 7000 kWh per jaar extra.
Ik zit daarom te denken om onze installatie uit te breiden. Volgens berekeningen kan ik nog zo'n 32 extra panelen kwijt zonder mijn huis zelf vol te hoeven leggen. Dit zou ongeveer 13.600 watt piek toevoegen, wat het totaal brengt op 21.120 watt piek. Volgens berekeningen zou dit een extra opbrengst van 10.608 kWh per jaar geven.
Dit zou betekenen dat ik net onder mijn jaarlijkse verbruik blijf. Gezien de verschillende liggingen van de panelen verwacht ik dat ik genoeg opwek om geen gebruik te hoeven maken van het stroomnet als het licht is. Ook hoop ik in de toekomst gebruik te kunnen maken van mijn auto als batterij of een aparte batterij installatie om het nachtelijk verbruik op te kunnen vangen.
De eerste offerte die ik voor deze nieuwe installatie heb liggen komt neer op zo’n 27.000 euro.
De warmte pomp is er nog niet, en gezien deze investering kan het ook nog wel iets langer duren, maar we kunnen wel een groot deel van het gas verbruik vervangen door gebruik van de airco als verwarming. Maar deze overcapaciteit word dus nog niet direct volledig gebruikt. Ook verdwijnt de saldering regeling op termijn. Verder is er voor dit formaat installatie een verzwaring van de hoofdaansluiting nodig naar 3x 35amp en wellicht is er nog iets met belasting voor installaties groter dan 10/15000 KWh.
Door dit alles vraag ik me een beetje af waar doe ik goed aan, ik verwacht in de toekomst alleen maar meer stroom te gaan verbruiken en ook dat de prijzen van stroom niet veel minder gaan worden. Vanuit onze hypotheek hebben we nog ruimte voor het aanbrengen van verduurzamende maatregelen aan de woning.
Heeft er iemand ervaring met een dergelijke uitbreiding? Zie ik iets over het hoofd in mijn beredenering? Wat zouden jullie overwegingen zijn en waarom?
Hier onder de eerste ontvangen offerte die ik binnen heb.:fill(white):strip_exif()/f/image/h72MBPTGh8BP5EG9flQksThT.png?f=user_large)
Subtotaal 28.485,73
Pakketkorting 1.750,00
TOTAAL Inclusief/Exclusief BTW 26 735,73
• Elektrische auto
• Airco
• Zwembad (in de zomermaanden)
• Nieuwe keuken met elektrisch koken
Hierdoor zijn we substantieel meer stroom gaan gebruiken en verbruiken we nu meer dan de panelen kunnen opwekken. Vorig jaar hebben we 7000 kWh terug geleverd en 12000 kWh afgenomen.
Gezien de huidige gas situatie verwacht ik in de toekomst een warmtepomp aan te schaffen die onze 1400 m3 gas zou moeten vervangen door elektrisch gebruik. Ik reken daarom voor het gemak zo'n 7000 kWh per jaar extra.
Ik zit daarom te denken om onze installatie uit te breiden. Volgens berekeningen kan ik nog zo'n 32 extra panelen kwijt zonder mijn huis zelf vol te hoeven leggen. Dit zou ongeveer 13.600 watt piek toevoegen, wat het totaal brengt op 21.120 watt piek. Volgens berekeningen zou dit een extra opbrengst van 10.608 kWh per jaar geven.
Dit zou betekenen dat ik net onder mijn jaarlijkse verbruik blijf. Gezien de verschillende liggingen van de panelen verwacht ik dat ik genoeg opwek om geen gebruik te hoeven maken van het stroomnet als het licht is. Ook hoop ik in de toekomst gebruik te kunnen maken van mijn auto als batterij of een aparte batterij installatie om het nachtelijk verbruik op te kunnen vangen.
De eerste offerte die ik voor deze nieuwe installatie heb liggen komt neer op zo’n 27.000 euro.
De warmte pomp is er nog niet, en gezien deze investering kan het ook nog wel iets langer duren, maar we kunnen wel een groot deel van het gas verbruik vervangen door gebruik van de airco als verwarming. Maar deze overcapaciteit word dus nog niet direct volledig gebruikt. Ook verdwijnt de saldering regeling op termijn. Verder is er voor dit formaat installatie een verzwaring van de hoofdaansluiting nodig naar 3x 35amp en wellicht is er nog iets met belasting voor installaties groter dan 10/15000 KWh.
Door dit alles vraag ik me een beetje af waar doe ik goed aan, ik verwacht in de toekomst alleen maar meer stroom te gaan verbruiken en ook dat de prijzen van stroom niet veel minder gaan worden. Vanuit onze hypotheek hebben we nog ruimte voor het aanbrengen van verduurzamende maatregelen aan de woning.
Heeft er iemand ervaring met een dergelijke uitbreiding? Zie ik iets over het hoofd in mijn beredenering? Wat zouden jullie overwegingen zijn en waarom?
Hier onder de eerste ontvangen offerte die ik binnen heb.
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/h72MBPTGh8BP5EG9flQksThT.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Ruimte voor 32x 1812mm x 1046mmSchaduw
GeenJaarverbruik
12.000 KWhHuidige elektriciteitsaansluiting
3x 25ampBudget en doel
Het budget is flexibel, maar ik hoop maximaal rond de €24.000,- uit te komen. Het doel is meervoudig: gemoedsrust wat betreft de energierekening, extra comfort, en ik zou uiteindelijk graag naar 0 op de meter willen.Wie gaat het project uitvoeren
Iemand met de beste prijs kwaliteit verhouden, in het uiterste geval doe ik het zelf.Bijhouden van data
Voor mijn huidige installatie, GoodWe, met een slechte app, heb ik simpelweg een Eastron SDM630-Modbus V2 ertussen gezet. Deze lees ik uit met een IP Modbus-module en integreer ik in Home Assistant, wat me voldoende informatie geeft. Ik zie geen reden om dit niet ook voor andere systemen te doen, gezien de prijzen die ze durven te rekenen voor apps die alleen online werken.Reeds verkregen offertes
| Aantal | Product | Kosten | |
| 2 | SMA STP 4.0 | € 3.192,78 | |
| 1 | SMA STP 3.0 | € 1.490,30 | |
| 32 | Sunpower Maxeon3 425Wp WHT | € 19.488,00 | |
| Installatiekosten | € 1.750,00 | ||
| Montagemateriaal Schletter | € 1.697,67 | ||
| Overig materiaal | € 84,00 | ||
| Materiaal aansluiting (AC/ DC) | € 782,98 |
Subtotaal 28.485,73
Pakketkorting 1.750,00
TOTAAL Inclusief/Exclusief BTW 26 735,73
Regio
Gelderland in de gemeente Maasdriel[ Voor 29% gewijzigd door Lordsauron op 10-03-2023 09:29 . Reden: Aanvulling van informatie met eerste offerte ]
/f/image/Mpt4keCeWBwsqL8jg3okQ6bS.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/VuUIqC4JgwOsX11qXU6ESLAl.png?f=user_large)