Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen uitbreiden hoog verbruik: investing waard?

Pagina: 1
Acties:

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11 07:55
Drie jaar geleden hebben wij 24 panelen laten installeren op onze grote schuur, met een vermogen van 7520 watt piek. Destijds was dit meer dan genoeg voor ons. In de tussentijd zijn onze gewoontes echter iets uitgebreid:
• Elektrische auto
• Airco
• Zwembad (in de zomermaanden)
• Nieuwe keuken met elektrisch koken

Hierdoor zijn we substantieel meer stroom gaan gebruiken en verbruiken we nu meer dan de panelen kunnen opwekken. Vorig jaar hebben we 7000 kWh terug geleverd en 12000 kWh afgenomen.

Gezien de huidige gas situatie verwacht ik in de toekomst een warmtepomp aan te schaffen die onze 1400 m3 gas zou moeten vervangen door elektrisch gebruik. Ik reken daarom voor het gemak zo'n 7000 kWh per jaar extra.

Ik zit daarom te denken om onze installatie uit te breiden. Volgens berekeningen kan ik nog zo'n 32 extra panelen kwijt zonder mijn huis zelf vol te hoeven leggen. Dit zou ongeveer 13.600 watt piek toevoegen, wat het totaal brengt op 21.120 watt piek. Volgens berekeningen zou dit een extra opbrengst van 10.608 kWh per jaar geven.

Dit zou betekenen dat ik net onder mijn jaarlijkse verbruik blijf. Gezien de verschillende liggingen van de panelen verwacht ik dat ik genoeg opwek om geen gebruik te hoeven maken van het stroomnet als het licht is. Ook hoop ik in de toekomst gebruik te kunnen maken van mijn auto als batterij of een aparte batterij installatie om het nachtelijk verbruik op te kunnen vangen.

De eerste offerte die ik voor deze nieuwe installatie heb liggen komt neer op zo’n 27.000 euro.

De warmte pomp is er nog niet, en gezien deze investering kan het ook nog wel iets langer duren, maar we kunnen wel een groot deel van het gas verbruik vervangen door gebruik van de airco als verwarming. Maar deze overcapaciteit word dus nog niet direct volledig gebruikt. Ook verdwijnt de saldering regeling op termijn. Verder is er voor dit formaat installatie een verzwaring van de hoofdaansluiting nodig naar 3x 35amp en wellicht is er nog iets met belasting voor installaties groter dan 10/15000 KWh.

Door dit alles vraag ik me een beetje af waar doe ik goed aan, ik verwacht in de toekomst alleen maar meer stroom te gaan verbruiken en ook dat de prijzen van stroom niet veel minder gaan worden. Vanuit onze hypotheek hebben we nog ruimte voor het aanbrengen van verduurzamende maatregelen aan de woning.
Heeft er iemand ervaring met een dergelijke uitbreiding? Zie ik iets over het hoofd in mijn beredenering? Wat zouden jullie overwegingen zijn en waarom?

Hier onder de eerste ontvangen offerte die ik binnen heb.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxlXTngu9OwmxY3seULyDfEJv1A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h72MBPTGh8BP5EG9flQksThT.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ruimte voor 32x 1812mm x 1046mm
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
12.000 KWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25amp
Budget en doel
Het budget is flexibel, maar ik hoop maximaal rond de €24.000,- uit te komen. Het doel is meervoudig: gemoedsrust wat betreft de energierekening, extra comfort, en ik zou uiteindelijk graag naar 0 op de meter willen.
Wie gaat het project uitvoeren
Iemand met de beste prijs kwaliteit verhouden, in het uiterste geval doe ik het zelf.
Bijhouden van data
Voor mijn huidige installatie, GoodWe, met een slechte app, heb ik simpelweg een Eastron SDM630-Modbus V2 ertussen gezet. Deze lees ik uit met een IP Modbus-module en integreer ik in Home Assistant, wat me voldoende informatie geeft. Ik zie geen reden om dit niet ook voor andere systemen te doen, gezien de prijzen die ze durven te rekenen voor apps die alleen online werken.
Reeds verkregen offertes
Aantal Product Kosten
2 SMA STP 4.0 € 3.192,78
1 SMA STP 3.0 € 1.490,30
32 Sunpower Maxeon3 425Wp WHT € 19.488,00
Installatiekosten € 1.750,00
Montagemateriaal Schletter € 1.697,67
Overig materiaal € 84,00
Materiaal aansluiting (AC/ DC) € 782,98

Subtotaal 28.485,73
Pakketkorting 1.750,00
TOTAAL Inclusief/Exclusief BTW 26 735,73
Regio
Gelderland in de gemeente Maasdriel

[ Voor 29% gewijzigd door Lordsauron op 10-03-2023 09:29 . Reden: Aanvulling van informatie met eerste offerte ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Dus €2/Wp voor een redelijk grote installatie?

Heel snel de prullenbak in, dat slaat echt helemaal nergens op. 8)7 :( -O-

Afhankelijk van de ligging zal een omvormer (of omvormers) <= 17kW voldoen, en dat kan gewoon op 3x25A.

Voor je de volgende offerte doet: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Hoe meer je verteld, hoe meer het forum je kan helpen met plannen.

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 09-03-2023 21:12 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Lordsauron
Ronald schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:09:
Dus €2/Wp voor een redelijk grote installatie?

Heel snel de prullenbak in, dat slaat echt helemaal nergens op. 8)7 :( -O-

Afhankelijk van de ligging zal een omvormer (of omvormers) <= 17kW voldoen, en dat kan gewoon op 3x25A.

Voor je de volgende offerte doet: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Hoe meer je verteld, hoe meer het forum je kan helpen met plannen.
De oorsprong van mijn vraag zat hem minder in de echte offerte, en meer in de zou ik dit uberhoubt moeten doen. Maar voor de duidelijkheid toch maar even de post aangepast met de gevraagde informatie.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:54
Ongelofelijk wat een prijs.. Een familielid heeft onlangs 27 panelen laten plaatsen voor 13.600 euro, die draaien nu een week. Hoe meer panelen je neemt hoe goedkoper ze zouden moeten zijn. Sterker nog, zelfs met de 8 panelen die wij hebben laten plaatsen in combinatie met micro-omvormers zaten we rond 1.70 per wp, dat was dit jaar ook. De panelen zijn in deze offerte te duur. Dan zou ik ofwel andere panelen nemen of zorgen dat je een betere prijs per paneel krijgt. Maar in principe zou je daar naar mijn mening niet meer dan 400 per paneel aan uit moeten geven.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:54
De installatiekosten vallen me dan nog mee. Het gaat om vier dakdelen, dus daar zit redelijk wat werk in. Neemt niet weg dat het totaal nogal prijzig is door de dure panelen. Overigens zie ik dergelijke offertes altijd als een totaalprijs. Of ze nu geld verdienen op de panelen of geld verdienen op de manuren, uiteindelijk moet je kijken wat je er voor krijgt.

Wat betreft het wel / niet doen. Als je het geld hebt: zeker doen (bij een goedkopere offerte). Je verbruikt nu al meer dan het oplevert en dat loopt in de toekomst op door van het gas af te gaan. Het enige wat dan echt belangrijk wordt over een aantal jaar is zorgen dat je zoveel mogelijk zelf verbruikt. Dat geldt voor iedereen overigens.

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-11 13:43

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Ik heb hier laatst op mijn dak een installatie weg laten leggen met 16x Longi 500Wp panelen en een 3 fase Goodwe omvormer voor €1,16/Wp. Jij bent van plan om nog een stuk meer panelen te laten leggen dus ik zou verwachten dat je toch minimaal op een soortgelijke prijsverhouding uit moet kunnen komen.

Sunpower panelen zijn echt extreem duur.

En ja, ik zou het zeker doen als je de mogelijkheid hebt.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-11 16:09
Als je de financiële ruimte heb zou ik het zeker doen. Alleen de prijs van de panelen slaat iig nergens op. Pak bv een Jinko 420 WP paneel dat kost je nu zo'n €180,-. Dus €5760 voor 32 panelen ipv €19488.

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-11 16:09
Zenomyscus schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:15:
Ongelofelijk wat een prijs.. Een familielid heeft onlangs 27 panelen laten plaatsen voor 13.600 euro, die draaien nu een week. Hoe meer panelen je neemt hoe goedkoper ze zouden moeten zijn. Sterker nog, zelfs met de 8 panelen die wij hebben laten plaatsen in combinatie met micro-omvormers zaten we rond 1.70 per wp, dat was dit jaar ook. De panelen zijn in deze offerte te duur. Dan zou ik ofwel andere panelen nemen of zorgen dat je een betere prijs per paneel krijgt. Maar in principe zou je daar naar mijn mening niet meer dan 400 per paneel aan uit moeten geven.
400 per paneel inclusief alles bedoel je of de losse prijs per paneel a 400 euro?

Ik snap best dat er wat marge op de panelen gerekend wordt maar als je 400 euro per paneel voor een 420/425 paneel rekent dan mag er wel mooi een stukje goud inzitten wat mij betreft :p

• Ronald
De SunPower inruilen voor willekeurig Chinees fabrikaat… jinko, ja Solar, Trina, etc etc

19k is zelfs voor 32 SunPower van de zotte…
voor <7k haal je een pallet vol voordelige panelen en dan zit je ineens prijstechnisch prima met deze installateur.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 10-03-2023 10:12 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
Wat is het vermogen van de GoodWe?

Ik tel 11kW aan nieuwe omvormer, dus er is 6, 6,5 kW ruimte op een 25A aansluiting

• Ronald
Verder goede optie om de GoodWe te vervangen, als je het noord en zuid dak van de zuidelijke schuur op 1 omvormer hebt dan blijf je makkelijker binnen de 17kW.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:44
Als startpunt eens kritisch kijken naar je energieverbruik?
Is niet vervelend bedoelt, maar als je nu al 12000kWh afneemt en dan wellicht ook nog wat eigen verbruik bij en dan heb je blijkbaar de verwarming ook nog niet (volledig) op elektriciteit?
12000 kWh op jaarbasis is 32 kWh per dag....

Maar ik persoonlijk zou de opdracht splitsen, gezien de omvang is dat zeker goed te doen. Zelf panelen en omvormers kopen en iemand op uurbasis inhuren om de panelen op het dak te leggen. En wellicht iemand inhuren voor het advies/legplan en hem/haar daar voor gewoon betalen.

• Lordsauron
Ronald schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:15:
Wat is het vermogen van de GoodWe?

Ik tel 11kW aan nieuwe omvormer, dus er is 6, 6,5 kW ruimte op een 25A aansluiting
De huidige GoodWe installatie is 7520 watt piek
Ronald schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:18:
Verder goede optie om de GoodWe te vervangen, als je het noord en zuid dak van de zuidelijke schuur op 1 omvormer hebt dan blijf je makkelijker binnen de 17kW.
Hier had ik het over gehad, deze meneer wilde, begrijpelijk, niet rommelen aan andermans installatie. Gezien het functioneerd leek het me nog duurder om deze installatie nu al te vervangen.
BB-One schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:21:
Als startpunt eens kritisch kijken naar je energieverbruik?
Is niet vervelend bedoelt, maar als je nu al 12000kWh afneemt en dan wellicht ook nog wat eigen verbruik bij en dan heb je blijkbaar de verwarming ook nog niet (volledig) op elektriciteit?
12000 kWh op jaarbasis is 32 kWh per dag....

Maar ik persoonlijk zou de opdracht splitsen, gezien de omvang is dat zeker goed te doen. Zelf panelen en omvormers kopen en iemand op uurbasis inhuren om de panelen op het dak te leggen. En wellicht iemand inhuren voor het advies/legplan en hem/haar daar voor gewoon betalen.
Het energie verbruik wordt grotendeels bepaald door de Auto, ik hier goed overzicht op maar een nachtje de auto vol pompen is zo'n 56KWh, mijn eigen verbruik zit op zo'n 13KWh/dag gemiddeld, veel zeker, maar niet onrealistisch volgens mij.

Verwarming is op dit moment dus nog een oude CW5 gas installatie uit 2004. Deze willen we natuurlijk gaan vervangen. Ook is er een airco installatie aanwezig die 3 ruimtes van warmte zou kunnen voorzien. Echter is die rekensom op dit moment niet gunstig gezien het prijs plafon van gas.

[ Voor 85% gewijzigd door Lordsauron op 10-03-2023 10:37 ]

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-11 22:35
12k verbruik per jaar? Ik zou hier echt allereerst naar gaan kijken. Ik heb geen inzicht in je verbruik maar het eerste wat in mij opkomt is verbruik naar beneden, geld van extra zonnepanelen stoppen in een warmtepomp en check je energiecontract (dynamisch contract is wellicht een optie om goedkoop je auto op te laden).

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Inderdaad schandalige bedragen! Hou er rekening mee dat je met je huidige aansluiting max 17,5K aan vermogen kwijt kan. Als ik zo zie ga je naar een 3x35A aansluiting toe.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:15
aaaido schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:39:
12k verbruik per jaar? Ik zou hier echt allereerst naar gaan kijken. Ik heb geen inzicht in je verbruik maar het eerste wat in mij opkomt is verbruik naar beneden, geld van extra zonnepanelen stoppen in een warmtepomp en check je energiecontract (dynamisch contract is wellicht een optie om goedkoop je auto op te laden).
Hij zegt toch ook: EV. Ik trek met een nachtje EV laden als ie leeg is ook > 60kWh in 1 nacht. En mijn lucht-lucht verwarming doet ook een lekkere duit in het zakje, dus dan is 10k kWh in ene niet zoveel meer.

Voordeel is dat we geen gas gebruiken en niet hoeven te tanken aan de pomp :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Heel eerlijk: 12k is erg veel, maar met een elektrische auto is het denk ik niet eens heel raar, zeker niet als je veel kilometers maakt.

Maar goed, dat lijkt me een andere discussie dan waar de TS zijn topic voor gemaakt heeft. :)

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, bezig met uitbreiding van een bestaande installatie van 22 naar 31 (meer kan ik niet kwijt). De 1e offerte (van 4 opgevraagde) heb ik binnen, ter info voor de TS:

9x Jinko Mono Full Black Tiger Neo JKM420N € 1985
Huawei 1-fase 3,68TL omvormer €935
Montage met materiaal € 1200
Kosten meterkast / elektriciën € 525

Als je dat doortrekt naar 2x een omvormer en 32 panelen, zou je op grofweg 17k moeten uitkomen. Laat het dan 20k worden, dan zit jouw offerte nog steeds veel te hoog.

Nomen nescio

• Ronald
Lordsauron schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:28:
[...]

De huidige GoodWe installatie is 7520 watt piek
Ik vroeg naar het omvormer vermogen…

Of er 7 of 17kW aan panelen aan hangt maakt niet uit voor je hoofdzekering

• Lordsauron
Ronald schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Ik vroeg naar het omvormer vermogen…

Of er 7 of 17kW aan panelen aan hangt maakt niet uit voor je hoofdzekering
Oh sorry, er hangd nu een GW6K-DT met: Maximaal vermogen: 9000 Watt

[ Voor 12% gewijzigd door Lordsauron op 10-03-2023 11:01 ]

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Oh nog even terugkomend op de kernvraag: is het het waard?
Denk dat als je een fatsoenlijke offerte kunt krijgen, het het altijd waard is. De saldering gaat er over x jaar wel vanaf, maar de insteek van de politiek is dat je minimaal 80% van de prijs die je betaalt per verbruikte kWh, terugkrijgt voor wat je levert. Dus 100% matchen met verbruik<>teruglevering gaat je niet lukken denk ik, en je zult er zeker niet rijk van worden (en terecht imo, in de basis moeten zonnepanelen je energieverbruik neutralizeren, niet meer). Maar als je je eigen verbruik al zo goed mogelijk kunt compenseren, is het het altijd waard.

Nomen nescio

• Ronald
@Lordsauron dan wordt het totaal geïnstalleerd omvormer vermogen 17kW - dus zou er nooit meer dan je hoofdzekering aan kan terug geleverd moeten worden.

Wat dat betreft prima.
Praat met installateur over minder dure panelen… SunPower is leuk, maar het is slechts marginaal beter…

• aaaido
NiGeLaToR schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:45:
[...]

Hij zegt toch ook: EV. Ik trek met een nachtje EV laden als ie leeg is ook > 60kWh in 1 nacht. En mijn lucht-lucht verwarming doet ook een lekkere duit in het zakje, dus dan is 10k kWh in ene niet zoveel meer.

Voordeel is dat we geen gas gebruiken en niet hoeven te tanken aan de pomp :)
En dan nog is 12k echt aan de hoge kant. Mogelijk kan daar nog eens kritisch naar gekeken worden. Ik lees ook dat hij al een airco heeft. Een andere optie is nog meer airco's zodat je gas verbruik nog meer naar beneden kan. Met 1400 m3 gas verbruik ga je daar ook veel in kunnen betekenen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als je van 1400m3 naar 7000kWh gaat met een warmtepomp zou ik ff een ander modelletje uitzoeken. <3000 moet haalbaar zijn.

• Lordsauron
MikeyMan schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:13:
Als je van 1400m3 naar 7000kWh gaat met een warmtepomp zou ik ff een ander modelletje uitzoeken. <3000 moet haalbaar zijn.
Was een totaal ongefundeerde aannamen gezien we zo'n 7KW warmte pomp moeten hebben.
aaaido schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:11:
[...]

En dan nog is 12k echt aan de hoge kant. Mogelijk kan daar nog eens kritisch naar gekeken worden. Ik lees ook dat hij al een airco heeft. Een andere optie is nog meer airco's zodat je gas verbruik nog meer naar beneden kan. Met 1400 m3 gas verbruik ga je daar ook veel in kunnen betekenen.
Ja 12K is hoog en ja daar ben ik al kritisch naar aan het kijken, maar afgezien van in het donker zitten en proberen de was aan een lijntje in de winter te drogen zien we niet veel bespaar mogelijkheden. De reden voor het gas nu is zoals ik eerder al zij, het prijs plafond maakt het simpleweg de goedkoopste optie. voor stroom betaal ik € 0,90/KWh gezien ik met stroom ruim boven het plafond kom en met gas net wel/net niet. Maar inderdaad de airco zou prima een groot stuk van het gas verbruik kunnen opvangen als er extra zonnepanelen zijn om dit verbruik te compenseren. Ik zou dan ook nog kunnen kijken naar een klein elektrisch boilertje voor de douch, toch stroom zat. En daarmee gas zo goed als weg nemen, warmte pomp natuurlijk de betere keuze, maar ff 1000 euro tussen door, of 10K voor de warmte pomp installatie is een verschil

[ Voor 66% gewijzigd door Lordsauron op 10-03-2023 11:23 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lordsauron schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:16:
[...]

Was een totaal ongefundeerde aannamen gezien we zo'n 7000KWh warmte pomp moeten hebben.
7kW bedoel je? Das het maximum vermogen, niet het jaarverbruik :P

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:20:
[...]

7kW bedoel je? Das het maximum vermogen, niet het jaarverbruik :P
Sterker nog, dat is het maximum thermisch vermogen, niet het opgenomen elektrisch vermogen (dat ligt hopelijk een factor 3-5 lager).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_eLMo_ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:23:
[...]

Sterker nog, dat is het maximum thermisch vermogen, niet het opgenomen elektrisch vermogen (dat ligt hopelijk een factor 3-5 lager).
Ja, true, wilde het niet nog moeilijker maken ;)

• Lordsauron
Ongefundeerde aannamen kwam voort uit 1400m3 = 16240 kWh * 0.8 efficentie = 12992 / 3*2 voor gemiddelde warmpte pomp efficentie kom je rond de 8661 kWh / jaar uit. Maar puur schatting natuurlijk.

Zie nu dat ik denk fout maak het is alleen / 3 dus 4.330 kWh / jaar rond ik af naar boven geeft me geen 7000 maar 5000kWh/jaar boven op de 12k die ik nu zou hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door Lordsauron op 10-03-2023 11:30 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:10
Lordsauron schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:25:
Ongefundeerde aannamen kwam voort uit 1400m3 = 16240 kWh * 0.8 efficentie = 12992 / 3*2 voor gemiddelde warmpte pomp efficentie kom je rond de 8661 kWh / jaar uit. Maar puur schatting natuurlijk
gelukkig zit je er ruim 300% naast. je kunt voor het gemak het beste rekenen met het aantal kuubs keer 2 en dan plus 10%, dus 1400m3 keer 2 wordt 2800 * 1,10 = 3080 kwh ongeveer. dus dat scheelt hopelijk een beetje.

ik zou je absoluut aanraden om de investering in meer pv te doen (net als de rest doet) maar die offerte slaat nergens op. Sunpower is altijd dubbel overpriced maar zo gek als deze heb ik het nog nooit gezien :+ probeer rond de 1,10 eur/wp uit te komen door gewoon simpele panelen te nemen met een 3 fase stringomvormer.

ik zou daarnaast geld steken in een Homewizard meter en lekker gaan speuren naar die 12000 kwh verbruik want je sommetje mist nog wel wat punten. stel dat je die auto 2x week vollaad met 55 kwh dan heb je nog 'maar' 5500 kwh te pakken. daar inzicht in krijgen gaat ook veel helpen.

• Ronald
@Lordsauron gelukkig is dat prijsplafond onhoudbaar dus tijdelijk. Daar geen beslissing op nemen!!!

Variabele stroom tarief is bij mijn inmiddels onder prijsplafond gezakt (maar betaal ik sowieso niet met 4000kWh netto terugleveren)

• aaaido
Lordsauron schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:16:
[...]

Was een totaal ongefundeerde aannamen gezien we zo'n 7KW warmte pomp moeten hebben.

[...]

Ja 12K is hoog en ja daar ben ik al kritisch naar aan het kijken, maar afgezien van in het donker zitten en proberen de was aan een lijntje in de winter te drogen zien we niet veel bespaar mogelijkheden. De reden voor het gas nu is zoals ik eerder al zij, het prijs plafond maakt het simpleweg de goedkoopste optie. voor stroom betaal ik € 0,90/KWh gezien ik met stroom ruim boven het plafond kom en met gas net wel/net niet. Maar inderdaad de airco zou prima een groot stuk van het gas verbruik kunnen opvangen als er extra zonnepanelen zijn om dit verbruik te compenseren. Ik zou dan ook nog kunnen kijken naar een klein elektrisch boilertje voor de douch, toch stroom zat. En daarmee gas zo goed als weg nemen, warmte pomp natuurlijk de betere keuze, maar ff 1000 euro tussen door, of 10K voor de warmte pomp installatie is een verschil
Het gaat dan in eerste instantie om een keuze: wil je voor een full electric warmtepomp gaan (kost veel meer maar wel veel meer comfort en hele huis gelijk aangepakt) of ga je voor een paar airco's erbij (kost minder en kan je ook nog eens in kiezen: wil je je gehele woning verwarmen of neem je genoegen met bijvoorbeeld enkel de woon en/of slaapkamer).
Als je daar een dynamisch contract bij neemt dan kan je bijvoorbeeld de EV snachts (of op goedkope momenten) tegen een laag tarief opladen. Verder zal de stroom over het algemeen vele malen goedkoper zijn dan die 0,90 cent die jij nu betaald.

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Bra-Jo schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:09:
De saldering gaat er over x jaar wel vanaf, maar de insteek van de politiek is dat je minimaal 80% van de prijs die je betaalt per verbruikte kWh, terugkrijgt voor wat je levert.
Dat geldt tot 2027. Daarna bepaalt de minister een redelijke vergoeding. Reële kans dat dat minder dan 80% wordt (het kabinet sprak eerder al over 70%). Daarnaast is er een bepaling opgenomen over een vastgesteld tarief in een AmvB, die volgens de toelichting bedoeld is om te voorkomen dat bij een stijging van de elektriciteitsprijzen de terugleververgoedingen nog zo hoog worden als afgelopen jaar.
Bovendien geldt de 80% op de kale prijs, dus de prijs exclusief BTW en energiebelasting. Dat scheelt nogal (energiebelasting is zo'n 12 cent excl. btw, de btw 21% over de totale prijs incl. energiebelasting).

Artikel 31c lid 5 Elektriciteitswet 1998 wordt volgens het huidige wetsvoorstel (goedgekeurd in de Tweede Kamer, nu ter behandeling in de Eerste Kamer) tot 2027:
"5. Het voor de redelijke vergoeding, bedoeld in het derde lid, te hanteren minimumtarief bedraagt ten minste 80% van de kosten die de leverancier is overeengekomen met de afnemer voor de afname van elektriciteit per kWh, met uitzondering van de daarvoor te berekenen belastingen en heffingen, tenzij dit hoger ligt dan een absoluut tarief dat bij algemene maatregel van bestuur kan worden vastgesteld. In dat geval geldt dat vastgestelde tarief als minimumtarief voor de redelijke vergoeding."

Artikel 31c, vijfde lid, komt vanaf 2027 te luiden (goedgekeurd in de Tweede Kamer, nu ter behandeling in de Eerste Kamer):
"5. Onze Minister stelt elke twee jaar de hoogte of de berekening van de redelijke vergoeding vast. De Autoriteit Consument en Markt brengt voorafgaand een advies uit over de redelijke vergoeding en houdt hierbij in ieder geval rekening met de prijsontwikkeling voor geleverde elektriciteit en de belangen van afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid.
Indien Onze Minister bij de vaststelling afwijkt van het advies motiveert hij dit bij zijn besluit, en legt hij het besluit binnen vier weken nadat het is vastgesteld over aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden vastgesteld over de vaststelling en bekendmaking van de hoogte of de berekening van de redelijke vergoeding."

https://www.eerstekamer.n...afbouw_salderingsregeling

[ Voor 5% gewijzigd door Linea op 10-03-2023 12:04 . Reden: aanvulling ]

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:14

anc

Kijk ook even heel kritisch naar de momenten dat je stroom nodig hebt. Als je van het gas af gaat dan heb je waarschijnlijk stroom nodig wanneer de zon niet schijnt. En krijg je een overproductie dat je nooit opgemaakt krijgt in de periodes dat er extreem veel zon is.

Ik denk dat we voorlopig in een situatie blijven we blijven afnemen in bepaalde periodes omdat we zelf niet voldoende kunnen opslaan. Met de afbouwende saldering, denk ik dat je het meest ideaal kan zitten als je goed uitzoekt dat je in de piek maanden toch zeker 80-90% kan gebruiken.

Pas op het moment dat (thuis/lokaal)opslag goed te regelen is, waarbij grotere periodes (weken) te overbruggen zijn is verder uitbreiden een optie.

Edit: Wat @Linea hierboven aangeeft, had ik nog nergens gelezen en weegt dan natuurlijk ook mee! :)

[ Voor 6% gewijzigd door anc op 10-03-2023 12:02 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Linea schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:59:
[...]

Dat geldt tot 2027. Daarna bepaalt de minister een redelijke vergoeding. Reële kans dat dat minder dan 80% wordt (het kabinet sprak eerder al over 70%). Daarnaast is er een bepaling opgenomen over een vastgesteld tarief in een AmvB, die volgens de toelichting bedoeld is om te voorkomen dat bij een stijging van de elektriciteitsprijzen de terugleververgoedingen nog zo hoog worden als afgelopen jaar.
Let wel; de crux zit hem in het 'kale leveringstarief'.

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Klopt. De prijs per kWh is bijvoorbeeld opgebouwd als volgt: kaal leveringstarief 15 cent. Daar bovenop energiebelasting, ca 12 cent. En dan bovenop die beide bedragen 21% btw, waardoor je op circa 32 cent consumentenlevertarief uitkomt. Die 80% (en op termijn waarschijnlijk minder) gaat over de 15 cent, niet over de 32 cent.

Op de termijnmarkt dalen de elektriciteitsprijzen overigens al fors. Ligt voor day ahead nu op 12 cent piek en 11 cent dal. Voor volgend jaar al onder de 15 cent inkoopprijs piek en 12 cent dal, en voor de jaren daarna aanzienlijk lager, onder de 12 cent piek en rond de 10 cent dal voor 4 en 5 jaar vooruit (daar komt dan nog wel ook de winst- en risicomarge van de leverancier bovenop naast de elektriciteitsbelasting en btw).

[ Voor 6% gewijzigd door Linea op 10-03-2023 12:16 . Reden: aanvulling ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:32
anc schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:01:
Kijk ook even heel kritisch naar de momenten dat je stroom nodig hebt. Als je van het gas af gaat dan heb je waarschijnlijk stroom nodig wanneer de zon niet schijnt. En krijg je een overproductie dat je nooit opgemaakt krijgt in de periodes dat er extreem veel zon is....
Bedenk je je daarbij ook dat die overcapaciteit een korte periode in de zomer is, de rest van het jaar zit je met ondercapaciteit.
Niet dat je je zonnepanelen moet inschalen naar voldoende opwek in de winter als de warmtepomp volop stookt natuurlijk, maar als je 3 maanden over hebt heb je nog 9 maanden dat je de energie goed kan gebruiken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-11 23:22
Prijs is inderdaad hoog, ik heb afgelopen maand 25x400Wp=10000Wp laten leggen voor €9996,- ex. Btw. Keurig bedrijf en werkten netjes.(Niet jouw regio) Goodwe met AEG panelen. Had om SMA gevraagd maar had te lange levertijd.

Heb alleen zelf de meterkast groep met kabel naar zonder en werkschakelaar aangelegd. Alles bij elkaar dus iets meer dan 1 euro per Wp. Offerte was wel van augustus 2022, dus of dat nu ook nog lukt weet ik niet.

Omvormer is een 5kW model, dat maakt het mogelijk ook iets goedkoper, normaal zou je bij 10000Wp een grotere omvormer hebben. (Groot deel panelen ligt op noord, piekvermogen is daarom niet erg hoog)

• Lordsauron
Ronald schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:44:
@Lordsauron gelukkig is dat prijsplafond onhoudbaar dus tijdelijk. Daar geen beslissing op nemen!!!
Dat doe ik ook niet, maar geeft voor nu dus geen prioriteit aan warmte-pomp.
Fr33z schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:34:
[...]

ik zou daarnaast geld steken in een Homewizard meter en lekker gaan speuren naar die 12000 kwh verbruik want je sommetje mist nog wel wat punten. stel dat je die auto 2x week vollaad met 55 kwh dan heb je nog 'maar' 5500 kwh te pakken. daar inzicht in krijgen gaat ook veel helpen.
Dit is een screenshot van vandaag, hoop dat dit antwoord geeft op de discussie over het zoeken naar verbruikers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kv5aTcpfO329b7BVaSXLgfp70Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mpt4keCeWBwsqL8jg3okQ6bS.png?f=fotoalbum_large

Maar gisteren zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxPawToHFduxNUiYcy0FcXDKz9o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VuUIqC4JgwOsX11qXU6ESLAl.png?f=user_large
naftebakje schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:19:
[...]
Bedenk je je daarbij ook dat die overcapaciteit een korte periode in de zomer is, de rest van het jaar zit je met ondercapaciteit.
Niet dat je je zonnepanelen moet inschalen naar voldoende opwek in de winter als de warmtepomp volop stookt natuurlijk, maar als je 3 maanden over hebt heb je nog 9 maanden dat je de energie goed kan gebruiken.
Dit was ook mijn redenering, de panelen liggen op verschillende hoeken waardoor ik hoop langer stroom op te wekken, en de overcapaciteit zou ervoor moeten zorgen dat ik in de herfst / winter dagen ook nog genoeg opwek om "normaal" gebruik, zoals vandaag screenshot, overdag te kunnen compenseren.

[ Voor 7% gewijzigd door Lordsauron op 10-03-2023 13:48 ]

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 14:18
Prijs lijkt me exorbitant hoog, zelf heb ik er vorig maand 36 panelen bij geplaats wel alles zelf ingekocht en door een PV installateur laten plaatsen.

Omdat ik al een SolarEdge installatie heb liggen ben ik weer voor SolarEdge gegaan, nu wel een SolarEdge Modbus energy meter erbij(moet ik nog configureren). Zodat ik binnen de 3x25A limiet blijf (heb nu een 8kW en 12,5Kw omvormer, met 10kWp en 14,2kWp beide zuiden).

Zo was ik 5100 Excl btw kwijt voor 36x JA SOLAR Full Blackzonnepanelen 395Wp, wanneer je het op een pallet koopt krijg je een leuke korting (passen er precies 36 op).

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-11 08:46
Bra-Jo schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:49:
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, bezig met uitbreiding van een bestaande installatie van 22 naar 31 (meer kan ik niet kwijt). De 1e offerte (van 4 opgevraagde) heb ik binnen, ter info voor de TS:

9x Jinko Mono Full Black Tiger Neo JKM420N € 1985
Huawei 1-fase 3,68TL omvormer €935
Montage met materiaal € 1200
Kosten meterkast / elektriciën € 525
@Bra-Jo waar heb je die offerte opgevraagd? Niet zo'n gekke prijs wat mij betreft. Ik ben ook aan het kijken en iedereen biedt met micro omvormers aan. 5 à 6 panelen en ze vragen allemaal 5200+ €... Dan ga ik het zelf wel leggen...

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw

• xajorkith
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:09
Nog even iets anders wat mij verteld was ( heb 39 panelen kon tot 44) is dat rond de 42 panelen je je aansluiting ook moet gaan verzwaren wat weer 500 euro vastrecht per jaar zal kosten. Met jouw potentiele aantallen ga je daar in ieder geval overheen, dus kijk even of dat bij jou ook gaat gelden.

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-11 10:58

BCM

xajorkith schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:55:
Nog even iets anders wat mij verteld was ( heb 39 panelen kon tot 44) is dat rond de 42 panelen je je aansluiting ook moet gaan verzwaren wat weer 500 euro vastrecht per jaar zal kosten. Met jouw potentiele aantallen ga je daar in ieder geval overheen, dus kijk even of dat bij jou ook gaat gelden.
Varierend van je locatie tussen de 600 en 1100 euro per jaar om van 3x25 naar 3x35 te gaan.

Maar dat hoeft helemaal niet. Als Home assistant al in het spel is, kijk of je een omvormer met modbus kunt vinden. (Growatt, SMA .....) Hiermee kun je de output limiteren aan de hand van je p1 vermogens per fase. Zeer waarschijnlijk lever je dan minimaal productie in en kunt wel veel Wp op je dak kwijt. En de kWh die je mist zijn waarschijnlijk van minst economische waarde omdat ze in de volle zonnige periode's in de zomer zijn.

Ik zit in hetzelfde schuitje:
Heb nu 18,4 kWp op 16,3 kW omvormer en plan om daar 5 kW omvormer bij te gaan plaatsten.

Cedo Nulli

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

jevin20 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:56:
[...]

@Bra-Jo waar heb je die offerte opgevraagd? Niet zo'n gekke prijs wat mij betreft. Ik ben ook aan het kijken en iedereen biedt met micro omvormers aan. 5 à 6 panelen en ze vragen allemaal 5200+ €... Dan ga ik het zelf wel leggen...
Komt van EnergyXL. Ze moeten nog langskomen, dit is een schouw op afstand dus kan zijn dat er hier en daar nog wat variatie in komt maar zou (hun woorden) nooit veel moeten zijn.
Bonus: ze verwachten met ca. 12 weken te Kunnen leggen, ik had reactie van 1 ander en die had het over Q1 2024... :X

Nomen nescio

• Ronald
xajorkith schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:55:
Op basis van aantal panelen kun je daar NIETS over zeggen.

Er komt bij @Lordsauron volgens de offerte slechts 17kW aan omvormer

Dat gaat dus nooit over de de 3x25A heen..

En met de 4(!!) omvormers is alles nog correct volgens de selectiviteitspolitie ook

@BCM Nog makkelijker is kijken wat je kan met de bestaande omvormer.... Of een enkele 17kW... Nogal dikke kans dat je nooit gaat aftoppen met 23kWp als het een multi-orientatie systeem is... Maarrrrrr: Dat mag je in een mooi eigen topic bediscussiëren.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 10-03-2023 18:07 ]

Pagina: 1