Lichte schade gereden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Oranje en geel krijgen dus tegelijk groen(licht)?

edit: (niet goed gelezen), niet tegelijk dus, dan had oranje dus eigenlijk stil moeten blijven staan voor het stoplicht i.p.v. het kruispunt blokkeren op het moment dat het groen was (verkeersinzicht).

In de praktijk werkt dat meestal niet zo maar aangezien oranje dan het risico neemt (had daar niet mogen staan/rijden) is het naar mijn idee ook de schuld voor oranje, zie ook https://verkeersregels.vv...dstuk-iii/ss-1/artikel-64

[ Voor 107% gewijzigd door DukeBox op 09-03-2023 16:03 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Jij hebt groen licht, de rijbaan waar de oranje pijl op staat had op dat moment dus rood.

Aangezien verkeerslichten voor voorrangstekens (in dit geval haaientanden) gaan, lijkt het mij dat jij voorrang had.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-07 20:23
IANAL

Oranje had de kruising niet op mogen rijden als deze niet vrij was, in dat opzicht zit oranje fout. Als ik je verhaal goed begrijp (verbeter me als dat niet is) kreeg jij groen, maar was de kruising nog niet leeg, lijkt me dus dat jij ook niet mocht oprijden omdat de kruising nog niet leeg was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:38
Nee, oranje is het kruispunt opgereden met groen, maar kan door drukte eigenlijk niet 't volledige kruispunt oversteken. Als ik 't zo lees.
Hoe krom het is, maar beide bestuurders zeggen dus eigenlijk groen licht te hebben gehad. Voor het rode licht of het betreden van de kruizing zonder de kruizing te blokkeren kan er een boete gegeven worden. Maar oranje rijdt alsnog op een voorrangsweg. Dus ondanks dat Thuis groen had, had hij voorrang moeten verlenen.

Dat vind je ook terug als je googled op "door rood op voorrangsweg"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-07 17:01
DukeBox schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:46:
Oranje en geel krijgen dus tegelijk groen(licht)?
Van wat ik lees had oranje had groen, maar kon die niet de hele kruising over rijden, maar reed wel de kruising op met groen. Daarna werd dat licht achter hem rood, terwijl hij op de kruising stond.

TS en groene pijl kregen daarna groen en oranje zag kans om de kruising te verlaten en kwam toen TS tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:32
Klinkt bij mij alsof de tegenpartij daar niet had mogen staan (want hij had de kruising niet op mogen rijden), maar zit jij uiteindelijk fout omdat je de weg oprijdt terwijl er al iemand anders rijdt. Oftewel, jij schuldig en hij een boete.

Was hij door rood de kruising opgereden dan was het een ander verhaal. Er gaan verhalen rond dat dan alsnog de voorrangweg voorrang heeft, maar in de WVW staat heel duidelijk dat verkeerslichten boven verkeerstekens gaat. Oftewel dan zou de roodrijder schuldig zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door redwing op 09-03-2023 16:01 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-04 16:24
Oranje overtreed de regel "het vrijhouden van kruispunt".

Deze regel wordt elke dag in de spits genegeerd om nog net lekker aan te kunnen sluiten.

Om groen voldoende ruimte te geven moet oranje van het kruispunt af.

in 9/10 gevallen wordt dit voorval opgelost door de gele bestuurder, die wacht totdat oranje is aangesloten in de file.

Persoonlijk ben ik van mening dat de oranje bestuurde schuld is.

Als het puntje bij paaltje moet komen denk ik dat de gele bestuurde de deksel op de neus krijgt. Dit omdat hij (ondanks het groene licht) in moet voegen op de weg.

Daarbij maakt het ook uit waar je elkaar geraakt hebt. Raakt geel oranje aan? of raak oranje geel aan?

Dat zal allemaal meespelen bij de verzekeringsdiscussie wie wat moet uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Jij bent ten alle tijden schuldig want je hebt haaientanden en dient dus al het verkeer voor te laten ongeacht stoplicht of niet.

Het kan daar 's ochtends wel heel erg druk zijn idd

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Je zou kunnen zeggen dat geel een manoeuvre makt waardoor blauw een ongeluk krijgt.. Hoe dan ook, beiden hadden het kunnen voorkomen.
Geen idee wat een verzekering er van zou zeggen, mogelijk dat die zeggen dat beiden schuld hebben dus 50/50 maar dat is eigenlijk meer wat ik vind. Meestal is er altijd nog wel ergens een regeltje dat ik niet ken.
pjot1 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:10:
Jij bent ten alle tijden schuldig want je hebt haaientanden en dient dus al het verkeer voor te laten ongeacht stoplicht of niet.
Nee, in geval van stoplichten zijn haaientanden niet van toepassing. Die zijn alleen van toepassing wanneer de stoplichten niet werken of oranje knipperen. Zie eerder genoemde arikel 64: https://verkeersregels.vv...dstuk-iii/ss-1/artikel-64

[ Voor 41% gewijzigd door DukeBox op 09-03-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:11:
Je zou kunnen zeggen dat geel een manoeuvre makt waardoor blauw een ongeluk krijgt.. Hoe dan ook, beiden hadden het kunnen voorkomen.
Geen idee wat een verzekering er van zou zeggen, mogelijk dat die zeggen dat beiden schuld hebben dus 50/50 maar dat is eigenlijk meer wat ik vind. Meestal is er altijd nog wel ergens een regeltje dat ik niet ken.

[...]

Nee, in geval van stoplichten zijn haaientanden niet van toepassing. Die zijn alleen van toepassing wanneer de stoplichten niet werken of oranje knipperen.
Als je achter de stoplichten bent zijn haaientanden wel degelijk van belang, zeker in geval van filevorming.

Sterker nog, als het groen is en je kunt niet doorrijden moet je voor het stoplicht wachten.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

pjot1 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:14:
Sterker nog, als het groen is en je kunt niet doorrijden moet je voor het stoplicht wachten.
Klopt, had ik ook al in mijn eerste post gemeld maar volgens de laatste schets van TS is dat dus niet van toepassing voor het rijvak waar het ongeluk plaats heeft gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:54
Dit lijkt mij nogal een 50/50 geval, zowel TS als de andere partij rijden een kruispunt op waar op hun rijbaan geen ruimte is om door te rijden, en willen van baan wisselen om dit op te lossen.
Het is afaik echter niet de bedoeling om bij het oprijden van een kruising van baan te wisselen zoals TS schetst.
In de praktijk is gebeurt dit natuurlijk vaak zat, en met normaal verkeersinzicht gaat dit in 99% van de gevallen goed, maar omdat het toch iets wat niet helemaal in het normale verwachtingspatroon valt begrijp ik dat je het ook niet helemaal verwacht.

Dit zou vergelijkbaar moeten zijn met een snelweg ongeluk waar beide partijen een bijzondere handeling verrichten.

[ Voor 9% gewijzigd door sjaakwortel op 09-03-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Lijkt me voor geel gewoon een klassieke R331, als ze daar ooit flitspalen voor gaan maken, hebben ze een nieuwe goudmijn te pakken :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:17
Ik denk dat dit via de verzekering uit zou komen op ieder eigen schade afrekenen, zeker als er in beide gevallen nauwelijks schade is.

Als er één meer schuldig is dan de ander, dan is dat denk ik de TS.
Beide zijn door groen gereden terwijl ze eigenlijk de bedoelde manoeuvre niet konden afmaken, dus in dat opzicht zit de ander op de voorrangsweg. De ander heeft een bijzondere manoeuvre gemaakt, maar heeft deze ook eigenlijk al afgerond als ik de 2e schets zie. TS zit nog in de bijzondere manoeuvre. Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:46

Honesty

kattenneus!

Lijkt mij ook 5050 maar daarom is het in filevorming op kruispunten altijd heel goed kijken en kijken.
Ik zie het dagelijks mis of bijna mis gaan in dit soort situaties dat iemand ff iets anders doet en niet goed uitkijkt.
Persoonlijk vind ik de tegenpartij schuldig omdat die zonder goed op te letten van baan verwisselt.

Festina lente

Pagina: 1