Dag allemaal,
Hopelijk is dit het goede forum, anders hoor ik het graag. Sinds ongeveer een jaar heb ik last van stotterende beelden/hiccups tijdens het gamen. Het gebeurd niet consequent en de stotteringen zijn ook niet heel lang maar wel storend. Ik vermoed dat dit is begonnen nadat ik de BIOS van mijn moederbord heb bijgewerkt omdat ik van plan was om een nieuwe CPU te kopen (uiteindelijk niet gedaan). Ik heb sinds een paar weken mijn videokaart vervangen voor een AMD 6600, dit lijkt geen verschil te maken.
Mijn vraag is: hoe begin ik dit te troubleshooten? Ik weet nu niet zo goed waar de mogelijke bottleneck zit.
Mijn systeem:
De RX 570 is inmiddels vervangen door een Sapphire Pulse Radeon RX 6600 / 8GB.
Huidige bios versie is F63d, was eerder F50. Overzicht van de bios versies.
Edit: ik heb last van de storingen tijdens het gamen.
Edit2: ik overweeg mijn huidige CPU te vervangen met deze: uitvoering: AMD Ryzen 5 5500 Boxed
Hopelijk is dit het goede forum, anders hoor ik het graag. Sinds ongeveer een jaar heb ik last van stotterende beelden/hiccups tijdens het gamen. Het gebeurd niet consequent en de stotteringen zijn ook niet heel lang maar wel storend. Ik vermoed dat dit is begonnen nadat ik de BIOS van mijn moederbord heb bijgewerkt omdat ik van plan was om een nieuwe CPU te kopen (uiteindelijk niet gedaan). Ik heb sinds een paar weken mijn videokaart vervangen voor een AMD 6600, dit lijkt geen verschil te maken.
Mijn vraag is: hoe begin ik dit te troubleshooten? Ik weet nu niet zo goed waar de mogelijke bottleneck zit.
Mijn systeem:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 3 3100 (BOX) Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Gigabyte AORUS B450 M (rev. 1.0) | € 99,95 | € 99,95 |
1 | Videokaarten | Asus ROG-STRIX-RX570-O4G-GAMING | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 59,90 | € 59,90 |
1 | Voedingen | be quiet! System Power 9 400W | € 44,18 | € 44,18 |
1 | Solid state drives | XPG SX8200 Pro 1TB | € 94,39 | € 94,39 |
Totaal | € 298,42 |
De RX 570 is inmiddels vervangen door een Sapphire Pulse Radeon RX 6600 / 8GB.
Huidige bios versie is F63d, was eerder F50. Overzicht van de bios versies.
Edit: ik heb last van de storingen tijdens het gamen.
Edit2: ik overweeg mijn huidige CPU te vervangen met deze: uitvoering: AMD Ryzen 5 5500 Boxed
[ Voor 4% gewijzigd door Muncher op 09-03-2023 15:24 ]