Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrits
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-07 20:14
Dag beste tweakers,

De telefoon in kwestie werkte naar behoren totdat Whatsapp voor het eerst in lange tijd weer berichten ging binnenhalen. De laatste keer dat ik deze werkend zag, was de batterij op 67% en hing deze een tijd vast op een Whatsapp scherm "Berichten voorbereiden" - "Even geduld".

De telefoon had geen waterschade en was vanilla; nooit iets van custom ROM o.i.d., maar altijd de standaard updates die via Samsung binnenkwamen. Terwijl de telefoon aan de oplader hing en berichten binnenhaalde, is deze verder niet verplaatst. Op het moment van 67% was de telefoon warm, maar niet heet. Voor zover de achtergrond, behalve nog de disclaimer dat ik geen hardcore tweaker ben en van smartphones heb ik helaas nog minder kaas gegeten, dus "beer met mij" :P

Het probleem
Telefoon vertoont geen enkel teken van leven.
  • Geen LED; ook niet wanneer aan de oplader
  • Geen enkele scherm activiteit; ook niet met zaklamp-check
  • Geen USB-geluid wanneer verbonden met PC

Waar kan het aan liggen
  • Aangezien er flink wat Whatsapp berichten werden opgehaald en dit het laatste scherm was dat ik zag, ging mijn vermoeden uit naar een hardbrick door die activiteit.
  • Een batterij-issue (gezien de leeftijd)
  • [uitgesloten] Een mechanisch issue van de powerknop vermoedde ik ook even, maar dan zou er LED activeit zijn bij het opladen

Wat geprobeerd
Gezocht op hard-bricked en mogelijke oplossingen daarvoor (hard reboot, recovery), daarvan heb ik het volgende reeds geprobeerd:
  1. Hard reboot: Power + volume up tegelijkertijd ingeduwd houden (30s)
  2. Recovery mode: Power + home + volume down tegelijkertijd ingeduwd houden (30s)
  3. Nacht aan de oplader laten hangen en de volgende dag 1 en 2 opnieuw geprobeerd
  4. 1 en 2 opnieuw geprobeerd voor langere tijd, terwijl de telefoon met laptop verbonden was (bron)
  5. Telefoon geopend, batterij ontkoppeld, en power button voor 30s ingeduwd gehouden. Voor laptops wilde dit wel eens iets oplossen dus vandaar ook hier geprobeerd. Daarna stap 1 & 2, maar zonder succes.
  6. Voor de zekerheid het stekkertje van power button gecontroleerd, maar dat was well-seated. Losgehaald, teruggeklikt, opnieuw geprobeerd zonder succes.

Waarom werkt het niet / denk je dat het niet werkt
Op dit punt denk ik dat het device hardbricked is of dat de batterij er mee is opgehouden. Voor beide heb ik echter niet de kennis/materiaal om dit te bevestigen.

Mijn vraag aan jullie
Welke (volgorde van) vervolgstappen raden jullie aan? Heb ik iets gemist dat ik nog zelf kan proberen?

Vervolgstappen die ik in gedachten heb:
  • Vervangende batterij
  • USB-JIG; maar het is mij niet duidelijk of dit hier relevant is
  • Reparateur/shop
Dank voor het lezen en meedenken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:14
Heb je SIM en SD kaarten er uit gehaald met testen? Dat kan nog wel eens helpen.

Gezien toestel zo'n 7 jaar oud is zou je een werkende donor tweedehands kunnen scoren om dit als hobby weer aan de praat te helpen. maar ik zou er ook niet te veel in investeren want toestel is 7 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Klinkt inderdaad als een dode batterij. Gezien je ontkoppelen ook al geprobeerd hebt zou ik voor de vervangende batterij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrits
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-07 20:14
Dank voor de input. Ik zal zoeken naar een batterij, of zachtgeprijsd tweedehands toestel!