P-type vs N-type, is het prijsverschil het waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:29

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ga een zuid opstelling neerleggen met 2 panelen, echter wil ik weten of het verschil tussen 2 panelen het echt waard is met een al reeds bestelde DS3-L micro omvormer:

JA Solar 415wp P-type, 154 euro
Jinko 420wp N-type, 179 euro

Met JA Solar haal ik een 1,26 euro/wp, met JInko is het 1,30 euro/wp. Is het 25 per paneel (dus 50 euro meer) het echt waar op de lange termijn? Degraderen N-type panelen dan daadwerkelijk zoveel minder? Ik lees namelijk een verschil van 4 procent, maar de prijs is echter 16% meer.

[ Voor 16% gewijzigd door Xqlus1ve op 09-03-2023 14:07 ]

Beste antwoord (via Xqlus1ve op 09-03-2023 16:06)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
het verlies is theoretisch

1 de panelen moeten er daadwerkelijk 30 jaar liggen (meeste panelen zullen dan al vervangen zijn door betere panelen)
2 de panelen moeten daadwerkelijk ook dat verlies maken, in middels is gebleken dat degradatie doorgaans erg meevalt in nederland. zowel onze zomers als winters zijn redelijk mild wellicht zit daar de oorzaak.
uiteindelijk betaal je gewoon voor de (verzekering van de) extra garantie. en het is de vraag of je die wil hebben en wat je er eigenlijk aan hebt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

het verlies is theoretisch

1 de panelen moeten er daadwerkelijk 30 jaar liggen (meeste panelen zullen dan al vervangen zijn door betere panelen)
2 de panelen moeten daadwerkelijk ook dat verlies maken, in middels is gebleken dat degradatie doorgaans erg meevalt in nederland. zowel onze zomers als winters zijn redelijk mild wellicht zit daar de oorzaak.
uiteindelijk betaal je gewoon voor de (verzekering van de) extra garantie. en het is de vraag of je die wil hebben en wat je er eigenlijk aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:29

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
Ja en dan vraag ik mij daadwerkelijk af of iemand wel een garantieclaim heeft gedaan, want hoe is bijvoorbeeld 2 tot 5% extra degradatie te meten? Dan moet je verschrikkelijk veel data bij houden en zijn je panelen (als goed is) al lang en breed terug verdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Xqlus1ve schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:32:
Ja en dan vraag ik mij daadwerkelijk af of iemand wel een garantieclaim heeft gedaan, want hoe is bijvoorbeeld 2 tot 5% extra degradatie te meten? Dan moet je verschrikkelijk veel data bij houden en zijn je panelen (als goed is) al lang en breed terug verdiend.
Je moet ze doorgaans naar een test locatie sturen die goed gekeurd is door de fabrikant. dan wordt er gecontroleerd energie aan bloodgesteld en gemeten hoeveel ze nog opbrengen.
vervolgens wordt de uitkomst gecorigeerd (in het voordeel van de fabrikant) als je dan nog steeds tekort komt mogen de fabrikanten volgens de voorwaarde doorgaans 3 dingen doen
  1. Panelen vervangen (iedereen denkt dat ze dit doen, maar dat gaan ze niet doen)
  2. Geld geven voor de gemiste opbrengst.
  3. De gemiste wp's aanvullen. Ofwel je krijgt een op dat moment courant paneel om de wp's aan te vullen :+ dat paneel heeft uiteraard hele andere afmeting, kleur en uiterlijk als de andere panelen.. succes ermee.
Die garanties zijn totaal zinloos.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 09-03-2023 16:45 ]