Ik heb een woning in aanbouw en ben mij alvast aan het oriënteren op zonnepanelen. Wat het lastig maakt is dat er bij het huis standaard 4 zonnepanelen (320WP) komen die niet weggelaten kunnen worden. Verder zijn er nog geen satelliet/lucht foto's
:strip_exif()/f/image/kifIicPsEMDcpeNTmaQI9KqQ.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EgGLReF7VtnUXKPr740ujWlK.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zU80eSyMi0GJbpEdr4eOxYb9.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pRKoM1ucCZtPCvNkwiiMgTSO.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/19Oa0Xf4gKvVyiZS7UCwYpuO.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9HqhZDYcsr3eUUJIqkQmbYmn.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7YfZPN3ZZJIQvvdSSupweJsZ.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OmlvxN2amY0G3Sm1dxl4xCwY.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cPAhyJX9Fjymt1mjz7uEvA2R.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2qB1whDLKapvsdSxAvpgkcok.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u4AOH4Z1HXuixEvioz8QwHle.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fAQrV7AWtkmlVZGf85zj4uHn.gif?f=fotoalbum_large)
- 8 x DMEGC(DM400M10) 400WP
- SAJ-3.6K omvormer. Ze beweren zelf software voor te hebben geschreven. Wat de software precies doet (behalve communiceren met hun eigen backend) is niet duidelijk.
- Monitoren via 4G
Prijs: €5197,93
Prijs/wattpiek: €1,62
Offerte 2
- 8 x Jinko Full Black Tiger Neo N-Type 420WP
- Growatt min 2500 TL-XE (Is deze niet wat te licht voor 8x420WP panelen?)
Prijs: €4856,-
Prijs/wattpiek: €1,45
Beide offertes zijn inclusief montage en aansluiten. Voor beide montage geld 0% btw. Verder heb ik ook een aantal offertes gekregen met prijs/wattpiek van €2,5,- euro of hoger. Die offertes laat ik even achterwege.
Foto's
Helaas zijn deze niet beschikbaar omdat het huis nog niet af is. Wel heb ik alvast in sketchup een 3D model gemaakt van het huis en huizen in de omgeving die voor schaduw kunnen zorgen. Hiervan heb ik vervolgens per maand een animatie gemaakt die de schaduw laat zien. Oriëntatie is zuidoost en noordwest. Groen is mijn woning. Dakvlak te zien in de animaties is zuidoost. Dakhelling is 45 graden.:strip_exif()/f/image/kifIicPsEMDcpeNTmaQI9KqQ.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EgGLReF7VtnUXKPr740ujWlK.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zU80eSyMi0GJbpEdr4eOxYb9.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pRKoM1ucCZtPCvNkwiiMgTSO.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/19Oa0Xf4gKvVyiZS7UCwYpuO.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9HqhZDYcsr3eUUJIqkQmbYmn.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7YfZPN3ZZJIQvvdSSupweJsZ.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OmlvxN2amY0G3Sm1dxl4xCwY.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cPAhyJX9Fjymt1mjz7uEvA2R.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2qB1whDLKapvsdSxAvpgkcok.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u4AOH4Z1HXuixEvioz8QwHle.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fAQrV7AWtkmlVZGf85zj4uHn.gif?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Op het zuidoosten is er naast de standaard 4 panelen voldoende ruimte voor 8 extra panelen. Op het noordwesten past er nog 12, maar de vraag is of dat erg zinvol is. Op uitbouw kan ook nog 4 zonnepanelen geplaatst worden, maar ook daar is de vraag of dat zinvol is. Zoals je kunt zien in de animaties, heb je op de uitbouw last van schaduw.Schaduw
Goed te zien in de animaties. Wanneer de zon laag staat in de ochtend, dan heb je schaduw van andere huizen. In de warme maanden heb je in de ochtend schaduw van het huis naast ons huis. In de koude maanden zal je in de ochtend last van schaduw van het huis tegenover ons huis. Beide goed te zien in de animaties. Op het zuiden zal verder geen obstakels zijn die schaduw geven. Op het noorden wellicht wel bomen, maar daar kan nu niet heel veel over gezegd worden.Jaarverbruik
Schatting is 4000kwh inclusief verbruik van het huis(warmtepomp). De standaard panelen zijn goed voor ongeveer 1000 kwh. Netto is het dus 3000 kwh.Huidige elektriciteitsaansluiting
Het zal een 3x25 ampère aansluiting worden.Budget en doel
Doel is dat het verschil tussen opwekken en verbruik 0 is. Ik hoef er geen geld mee te verdienen. Budget rond €5000,-.Wie gaat het project uitvoeren
Het liefst laat ik alles doen.Bijhouden van data
Dat is afhankelijk van hoe goed de standaard grafieken van de fabrikant zijn. Het zou wel cool zijn als ik ruwe data kan verkrijgen via een API oid om zelf mee dingen te kunnen doen, maar het is geen eis.Reeds verkregen offertes
Offerte 1:- 8 x DMEGC(DM400M10) 400WP
- SAJ-3.6K omvormer. Ze beweren zelf software voor te hebben geschreven. Wat de software precies doet (behalve communiceren met hun eigen backend) is niet duidelijk.
- Monitoren via 4G
Prijs: €5197,93
Prijs/wattpiek: €1,62
Offerte 2
- 8 x Jinko Full Black Tiger Neo N-Type 420WP
- Growatt min 2500 TL-XE (Is deze niet wat te licht voor 8x420WP panelen?)
Prijs: €4856,-
Prijs/wattpiek: €1,45
Beide offertes zijn inclusief montage en aansluiten. Voor beide montage geld 0% btw. Verder heb ik ook een aantal offertes gekregen met prijs/wattpiek van €2,5,- euro of hoger. Die offertes laat ik even achterwege.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8nC3bwdOTkyf1nNdZx9lLc0z.jpg?f=user_large)
/f/image/yjq9PYrYPV2ENRA1VDcEQ1H2.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OZ1qAqI4KjnES3fw2RzebL75.jpg?f=fotoalbum_large)