Ik kan wel voor een deel uit eigen ervaring spreken omdat ik ook al een tijd graag digitale strips lees en inmiddels ook best wel al een collectie bij elkaar verzameld heb. In principe kan je ook gewoon via een pc of laptop digitale strips lezen maar oke, ook ik zit liever lekker op de bank of in bed met een stripboek.
Qua budget en formaat tablet denk ik dat je voor dat bedrag weinig tot niets zal vinden en het zelfs 2de hands heel moeilijk zal worden. Althans als ik uit eigen ervaring spreek dacht ik vorig jaar het ideale tablet gevonden te hebben. Een tijdje heb ik dus een Samsung Galaxy Tab S8 Ultra gehad met een 14,6 inch scherm.
Zo'n scherm lijkt groot maar benaderd toch nog niet het A4 formaat omdat je namelijk ook rekening moet houden met schermformaat. Het meest wat in de buurt komt is het 4:3 formaat en dan ga je toch alweer snel richting de dure tablets. Eigenlijk kom je dan uiteindelijk uit bij de iPad's die nog steeds een bijna 4:3 formaat hebben.
Nadeel echter van die Samsung was dus deels het afwijkende schermformaat ( 16:10 ) waardoor je toch in de breedte of hoogte moest blijven scrollen. Ander nadeel, hoe vreemd ook, was dat O-led schermen niet echt prettig zijn voor het lezen van digitale strips. Vooral dan scans van oudere strips zien er soms niet echt fraai uit terwijl dit wel zo is op een lcd scherm.
Uiteindelijk ben ik dan nu uitgekomen bij een iPad Air 2022, wel dan een kleiner formaat maar toch, digitale strips lezen gaat er eigenlijk heel prettig mee. Ook sinds iPadOS 15 en hoger kan je nu heel gemakkelijk strips vanaf b.v. een lokale NAS direct lezen. En tja mede door dan die snelle cpu merk je ook verder niets met scrollen.
E-ink kan je vergeten vanwege de lage refreshrate want houd er rekening mee dat je bijna altijd moet scrollen vanwege de afwijkende schermformaten. Daarbij moet je ook rekening ermee houden dat CBR bestanden in feite allemaal losse scans zijn en best wel wat kunnen vergen van een tablet. E-ink word dan helemaal rampzalig want foto's ( scans ) en E-ink is geen goede combi. Net als dat een minder krachtige cpu in een tablet ook niet echt ideaal is voor het lezen van strips, schokkerig scrollen etc...
Dus tja, verkijk je niet op alleen een groot scherm en je beter binnen jou budget naar een kleiner scherm kan kijken en dan wel liefst met 4:3 formaat. Je kan ook al best aardige refurbished of 2de handse iPads krijgen maar qua formaat raad ik je dan toch de 10,9 of 11 inch formaten iPad's aan.