CV condense afvoer pijp tegen bevriesen te beschermen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agri
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-07-2024
Dag!

Ik gebruik een Little Giant condens pomp om de condenswater van cv installatie af te voeren richting de dakgoot.

Maar, iedere keer als de buiten temperatuur heel laag is wordt de afvoerpijp (een heel dunne kunststof pijp) bevroren en het pomp blijft vol met water zitten. Gevold is dat cv levert geen warme water meer.

Ik kan geen aansluiting realiseren op de rioolleiding i.v.m bouwkundige uitdagingen.

Is er een manier om de kunststof buis altijd warm te houden zodat hij niet meer bevroren kan worden?

Zo ja welke materiaal is daarvoor nodig?

Ik wordt gek van dit probleem. Bedankt alvast voor jullie hulp! :)

https://www.mijnklimaatshop.nl/little-giant-vcma-20s.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acS6BCFOMqIeuuZ7_G5_Vm9UvjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgCO2Mhb3lp3xDnw2eGgxERu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-06 10:43
Je hebt vorstbeschermingskabel, die gebruiken wij voor de waterleiding als het vriest in onze ezelstal.
Zoek maar eens op vorstbeschermingskabel bij Agrishop, maar er zijn er meerdere.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:45
Weet niet exact hoe die pompjes werken, maar nog een pomp kopen en een grote emmer, en deze emmer dan binnenzetten als buffer? pomp 1 pompt het water in de emmer, en pomp 2 zorgt dat de emmer altijd leeg is (tenzij de kabel naar buiten bevroren is, maar in dat geval kan de emmer (mits groot genoeg) voor een dag of twee het water opvangen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik hoop dat je dakgoot en rest van hemelwaterafvoersysteem van kunststof is en niet bv zink.

En ja, verwarmingslint is hiervoor gemaakt.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 09-03-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:45
Rukapul schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:10:
Ik hoop dat je dakgoot en rest van hemelwaterafvoersysteem van kunststof is en niet bv zink.
Want?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Het condenswater is zuur en vreet het metaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 08:50

mmniet

De beetje weter

de vraag is natuurlijk over hoeveel condenswater het gaat, ik heb daar geen idee bij, maar als het betekend dat je elke week een keer een emmer hoeft leeg te gooien in je WC tijdens de wintermaanden, dan kan dat ook een oplossing zijn.

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Eventueel zou je natuurlijk het water eerst in een lokaal stukje opslag (emmer/vat) kunnen laten lopen waar de pomp op/in zit en die slim schakelen vanaf een bepaald niveau. Wat @Rukapul zegt wel even meenemen inderdaad, condenswater is niet heel handig met corroderende materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

gewoon stuk verwarmingslint halen van 10W/M en de leiding isoleren met wat leidingisolatie van de gamma.

kan je dat lint meteen doen over de waterleidingen en die ook meteen isoleren. als die waterleiding breekt he je stuk grotere problemen.

[ Voor 41% gewijzigd door flippy op 09-03-2023 12:18 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:12
Rukapul schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:11:
[...]

Het condenswater is zuur en vreet het metaal op.
pH van CV condensatiewater ligt tussen de 3 en 4. Vergelijkbaar met zure regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is trouwens ook onverstandig om de vulslang altijd aangesloten te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:42:
Het is trouwens ook onverstandig om de vulslang altijd aangesloten te laten.
Zo onverstandig dat elke inboedelverzekering die ik ken het als expliciete uitsluitingsgrond heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
remmuz schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:35:
[...]

pH van CV condensatiewater ligt tussen de 3 en 4. Vergelijkbaar met zure regen.
Onze dakgoten willen dan ook niet terug naar de jaren '70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 08:50

mmniet

De beetje weter

Rukapul schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:58:
[...]

Zo onverstandig dat elke inboedelverzekering die ik ken het als expliciete uitsluitingsgrond heeft.
ik was hem een keer vergeten los te koppelen (vast iets belangrijks tussendoor gekomen) en had wel de kraan van de cv dicht gezet, maar niet de tapkraan, dus de druk op de slang bleef staan, gevolg, een paar dagen later water door het (betonnen) plafond heen door een kleding kast (met goedkoop 'hout'), dus daar planken moeten vervangen en plafond moeten witten. Op zolder was de schade gelukkig beperkt, de slang was gaan lekken met druppels en niet geknapt, maar als dat wel was gebeurt....

Begrijpelijk dat je die dus moet terugkoppelen en heel verstandig om te doen.

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quiwye
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik heb nu door verbouwing een emmer onder de CV staan. Deze moet ik iedere 8 uur, ofwel 3x per dag leegmaken. (dan heb ik het trouwens over een grotere zwarte bouwemmer, niet zo'n kleine schoonmaak emmer).
komt veel meer condenswater uit dan ik ooit had verwacht!
JDillinger schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:09:
Weet niet exact hoe die pompjes werken, maar nog een pomp kopen en een grote emmer, en deze emmer dan binnenzetten als buffer? pomp 1 pompt het water in de emmer, en pomp 2 zorgt dat de emmer altijd leeg is (tenzij de kabel naar buiten bevroren is, maar in dat geval kan de emmer (mits groot genoeg) voor een dag of twee het water opvangen).
Pagina: 1