Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 09-03-2023 11:58 ]
Als het niet goed voelt, niet doen!SkyStreaker schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:38:
Wij willen verhuizen naar een ander appartement, huren in dit geval. Nu kijken wij o.a. in het aanbod van Lemon Suites gevestigd in Eindhoven. Zij vragen, nu wij onder optie zijn, al om BKR-gegevens zonder enige aanleiding. Dit mag niet, overigens zijn er maar 6 recensies van hun te vinden en die zijn vrij... negatief.
Ook het aanbod lijkt nogal wat cherry-picking te doen, ofwel uitsteltaktiek te gebruiken. Het aanbod in een complex lijkt wel een flipperkast wat statussen betreft.
De vragen zijn eigenlijk, iemand met ervaring aangaande Lemon Suites en wat mag men vragen als je simpelweg nog onder "optie" staat?
Note: op werk, reacties zullen niet a la minute zijn
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Overigens als een verhuurmaatschappij een belabberde reputatie heeft en er zijn alternatieven beschikbaar, zou ik voor de alternatieven gaan.
Hoezo is dat vreemd. Huurberscherming in Nederland is vrij goed geregeld voor de huurder. Eenmaal een contract aangegaan is moeilijk om een huurder uit te zetten, ook bij wanbetaling. BKR notering opvragen doen je zuist om je financiële draagkracht te toetsen.fonsoy schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:39:
Je gaat geen krediet aan, dus het is nogal vreemd dat er om BKR gegevens gevraagd wordt.
Heck bij mijn nieuwbouw vrije sector huurwoning moest ik bij inschrijving een hele vragenlijst invullen met een dertigtal vragen erop. Uiteenlopend van relatiestatus, opleiding, werk, hoeveel werkgevers ik had gehad, hoe lang ik hier al werkte, gezinssamenstelling, huisdieren etc.
Mogen ze dat allemaal vragen vast niet, maar het is nu eenmaal krapte op de markt en ik vind het ook wel weer logisch dat een verhuurder toch een inschatting wil maken dat hij of zij geen tokkies in het complex krijgt en of iedereen wel gewoon netjes de huur "kan betalen".
HD4Life @ Full-HD
Een BKR notering zegt toch enkel of je op tijd betaald hebt in het verleden. Maar niets over je financiële draagkracht. Bovendien staat er redelijk veel privacy gevoelige informatie in. Als je je vorige huisbaas nooit op tijd hebt betaald en zelfs je huurwoning uit bent gezet, zal dit alsnog niet in het BKR register te vinden zijn.Davidshadow13 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:47:
[...]
Hoezo is dat vreemd. Huurberscherming in Nederland is vrij goed geregeld voor de huurder. Eenmaal een contract aangegaan is moeilijk om een huurder uit te zetten, ook bij wanbetaling. BKR notering opvragen doen je zuist om je financiële draagkracht te toetsen.
Heck bij mijn nieuwbouw vrije sector huurwoning moest ik bij inschrijving een hele vragenlijst invullen met een dertigtal vragen erop. Uiteenlopend van relatiestatus, opleiding, werk, hoeveel werkgevers ik had gehad, hoe lang ik hier al werkte, gezinssamenstelling, huisdieren etc.
Mogen ze dat allemaal vragen vast niet, maar het is nu eenmaal krapte op de markt en ik vind het ook wel weer logisch dat een verhuurder toch een inschatting wil maken dat hij of zij geen tokkies in het complex krijgt en of iedereen wel gewoon netjes de huur "kan betalen".
De vragenlijsten kan ik me dan wél weer helemaal voorstellen. Prima om even wat over jezelf te vertellen alvorens een woning te huren. Gegevens over je inkomen, gezinssituatie, werkgevers lijkt me heel normaal. Bovendien werken de meeste verhuurders eerst met een jaarcontract dat nog maar verlengd moet worden, dit geeft hen wat extra zekerheid.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Dan zou een hypotheekverklaring of anderzijds een heel erg sluitend antwoord moeten geven. Toch? Corrigeer mij gerust. Van al onze standaard bescheiden komt i.i.g. naar voren dat er bij ons geen vuiltje aan de lucht zit.Davidshadow13 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:47:
[...]
Hoezo is dat vreemd. Huurberscherming in Nederland is vrij goed geregeld voor de huurder. Eenmaal een contract aangegaan is moeilijk om een huurder uit te zetten, ook bij wanbetaling. BKR notering opvragen doen je zuist om je financiële draagkracht te toetsen.
Even tussendoor: nadat mijn vrouw een gesprek heeft gehad met een behoorlijk incompetent iemand (wij moesten gaan uitleggen hoe onze hypotheek werkt, van mevrouw kwam er niet uit met de berekening) en andere soortgelijke factoren van incompetentie, hebben wij inderdaad besloten tot verder zoeken.
Ook de opmerking dat wij het huis nog niet verkocht hebben, desondanks dat verhuurder zelf nog geen opleverdatum heeft is gewoon complete kolder.

Goede kant van het verhaal, ik wordt nu ook inzichtelijker en leer veel
[ Voor 24% gewijzigd door SkyStreaker op 09-03-2023 16:00 ]
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Tip, als je in de vrije sector wilt huren zorg dat je alle benodigde documenten gereed en doen deze indien mogelijk al in bij de verhuurorganisatie nog voor de woning op de markt komt. Dan kan het zomaar zijn dat je bovenop de stapel ligt bij de eerste woning die vrij komt. Al zou ik dit enkel doen bij een betrouwbare organisatie met goede reviews.