Toon posts:

Belastbaarheid van beton broodjesvloerdelen

Pagina: 1
Acties:

• avmnij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-03 17:52
Ik heb in huis een beton ribcassettevloer, zie doorsnede tekening, met aan de onderkant isolatie. De ribben overspannen de gehele breedte van mijn kamer (ca. 5,5m). Nu wil ik een oude siergrindvloer die op de cement dekvloer ligt laten verwijderen door een bedrijf. Zij doen dat met een zg. Ride-On machine die honderden kilo's weegt en die met een soort schraper de oude vloer "eraf duwt". Die machine is vrij klein (denk zo'n 1 m^2 oppervlak).

Min vraag is: kan mijn ribcassette vloer dat gewicht eigenlijk wel aan? Het is geen continue belasting maar een tijdelijke. Naar ik hier en daar gelezen heb wegen die machines ruim 300 - 600 kg wat betekent een belasting van 3 - 6 kN/m^2. De cassettes zijn 800 of 1200 mm breed maar ik kan geen echte typenummers vinden om e.e.a. te checken.

Zijn er mensen die ervaring hebben met dat soort machines en met een zelfde type vloer of weet iemand wat zo'n vloer aan kan? Zou me wel wat geruststellen.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
5,5 meter is vrij kort dus dat moet makkelijk lukken.
Naar mijn weten jagen ze die machines in elk huis naar binnen.

https://www.dycore.nl/wp-...code-ribbenvloer-1.05.pdf

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• avmnij
Cheesy schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:52:
5,5 meter is vrij kort dus dat moet makkelijk lukken.
Naar mijn weten jagen ze die machines in elk huis naar binnen.

https://www.dycore.nl/wp-...code-ribbenvloer-1.05.pdf
Ja, viel me wel op dat er nergens gesproken werd over dit onderwerp bij die bedrijven. Als die grafiek ook geldig is voor mijn vloerdelen dan zou die dan zo'n 10kN/m^2 aan moeten kunnen. Wist niet dat ze zo sterk waren. Thnx.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:46
avmnij schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:43:
Naar ik hier en daar gelezen heb wegen die machines ruim 300 - 600 kg..
Die zitdingen lijken nog wel een stukje zwaarder dan dat: https://rent4all.nl/categorie/machines/tapijtstrippers

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-03 09:55

Consigliere

Engineer

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

• avmnij
Poeh, dat zijn wel hele zware varianten :o
Toch goed uitkijken dan en tevoren informeren, beter dan een gebroken broodje.

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:48

PS2 SRSM Moon

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:48
Lijkt mij ook een beetje overkill voor een woning, hoe wil je die überhaupt binnen krijgen in een woning, uitgaande dat de woning toch wel enkele opstappen en dorpels heeft.

PS2 SRSM Moon

Acties:
  • +1Henk 'm!

• avmnij
daniel14 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:11:
[...]

Lijkt mij ook een beetje overkill voor een woning, hoe wil je die überhaupt binnen krijgen in een woning, uitgaande dat de woning toch wel enkele opstappen en dorpels heeft.
Toevallig heb ik dubbele tuindeuren met een laag drempeltje (waarvoor je een op/afrij drempel kunt maken van hout). De machines zijn gemaakt om door de meeste huisdeuren te passen. Vaak is er geen alternatief, zo ook bij mij. Als ik dit zelf ga doen met een breekhamer en spadebeitel dan kost het toch wel een week en mijn rug (en burenruzie :9 )

Maar omdat ik maar geen reacties/offertes ontvang van die bedrijven met zo'n machine ga ik uit nood geboren zelf proberen een trolley in elkaar te fabriceren waarop mijn breekhamer vastgeklemd kan worden. Affijn, dat is off-topic, in elk geval kan mijn vloer het dan aan qua gewicht.

[Voor 18% gewijzigd door avmnij op 12-03-2023 12:49]

• Consigliere

Consigliere

Engineer

daniel14 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:09:
[...]

Ts heeft een ribcassetevloer, geen kanaalplaatvloer.
https://www.dycore.nl/pro...uctinformatie-ribbenvloer
210kg/m of 230kp/m

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-03 21:37
avmnij schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:08:
[...]

Maar omdat ik maar geen reacties/offertes ontvang van die bedrijven met zo'n machine ga ik uit nood geboren zelf proberen een trolley in elkaar te fabriceren waarop mijn breekhamer vastgeklemd kan worden. Affijn, dat is off-topic, in elk geval kan mijn vloer het dan aan qua gewicht.
Check ook boels, je kan daar van alles huren, van een trolley voor een breekhamer tot aan een echte vloerstripper (zo’n karretje).
Als je binnenloopt voor ze huren weten ze vaak nog wat tips te geven

Acties:
  • +1Henk 'm!

• avmnij
Maar dat is de massa van de vloer zelf he? Niet de belastbaarheid.

• Consigliere

Consigliere

Engineer

avmnij schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:45:
[...]

Maar dat is de massa van de vloer zelf he? Niet de belastbaarheid.
Dat is ook zo.. :F

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:35
Nu ken ik zo'n vloer alleen van een basis-schoolvriend 25-30 jaar terug... (ik word oud..)

Maar waarom wil je dat eruit halen?
Vloerverwarming kan je er volgens mij gewoon doorheen frezen, en het zal een paar millimeter tot een centimeter dik zijn dus je wint er nauwelijks hoogte mee.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee