passieve speakers voor wandmontage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wefie
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-10-2024
Ik zoek?
Passieve hifi-speakers, geschikt voor wandmontage (al dan niet dmv een beugel)

Wat is je budget?
Tussen € 500 - € 900. Prijs/kwaliteit staat hier voorop uiteraard

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil de speakers gebruiken voor muziek (streaming) in de woonkamer (zitplaats +/- 22m², maar de totale ruimte is 48m²) Bedoeling is deze te koppelen aan mijn uitvoering: Bluesound PowerNode N330 Zwart en zo ook mijn tv geluid te verbeteren. Gezien het modern interieur met ingemaakt meubel waarin de tv zit, zijn de opties waar de speakers kunnen komen beperkt (vloerstaanders scoren hier een lage WAF, on-wall zijn gezien de hoogte niet mogelijk) Vandaar dat de speakers bovenaan de muur zullen gemonteerd worden, tegen het plafond.
Ik besef dat gaan luisteren het belangrijkste criterium is voor aankoop, maar zijn er voorstellen voor compacte speakers die visueel acceptabel zijn, en geschikt voor montage hoog aan de muur?
Quid de afwijking van de ‘ideale’ plaatsing: tweeters niet op oorhoogte, basreflectie van de muur, …

Wat heb je zelf al gevonden?
Het is een afweging tussen het visuele (compacte speakers) en geluidskwaliteit. Mede daardoor heb ik al naar satellietspeakers gekeken, maar vraag me af in hoeverre de compactheid het waard is tegenover het verschil in geluid van een opgehangen boekenplankspeakers. De diepte van de speaker lijkt me wel belangrijk, zodat het niet te lomp overkomt.

uitvoering: Bowers & Wilkins M-1 (Wit)
uitvoering: Monitor Audio Radius 90 (Wit)
uitvoering: Monitor Audio Apex A10 (Wit)
uitvoering: Bowers & Wilkins AM-1 (Wit)
uitvoering: Bowers & Wilkins 607 S2 Anniversary Edition Eiken (Bruin) (goede referenties in combinatie met de powernode + kan dicht tegen de muur geplaatst worden?)
uitvoering: Dali Oberon 1 (Wit) (kan recht naar voor geplaatst worden)

Welke vragen heb je hier nog over?
- Zijn speakers met een basreflexpoort aan de achterkant minder geschikt voor wandmontage? Of hangt dit van speaker tot speaker af? (van de B&W 607 S2 lees ik net dat deze beter klinkt dicht bij een muur of in een kast)
- Gezien de speakers hoog zullen geplaatst worden, voorzie ik best dat deze met een ophangsysteem iets naar beneden kunnen geïnclineerd worden zodat ze gericht worden naar de luisterpositie?
- Hoe verhoudt zo'n oplossing zich qua stereogeluid tov een high end soundbar?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:57
Wefie schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:40:
- Zijn speakers met een basreflexpoort aan de achterkant minder geschikt voor wandmontage?
Ja
Of hangt dit van speaker tot speaker af? (van de B&W 607 S2 lees ik net dat deze beter klinkt dicht bij een muur of in een kast)
Nee. Ook die speaker heeft de reflexpoort aan de achterkant. De hele body van een speaker help je om zeep door de poort af te sluiten. Test het maar eens met oordopjes die je mogelijk hebt met reflexpoortje. Leg je vinger er maar eens op en hoor wat dat doet met het geluid, blijft niks van over.
- Gezien de speakers hoog zullen geplaatst worden, voorzie ik best dat deze met een ophangsysteem iets naar beneden kunnen geïnclineerd worden zodat ze gericht worden naar de luisterpositie?
Waarom geen speakers kopen die echt bedoelt zijn voor wandmontage, zoals een Dali on-wall o.i.d.
- Hoe verhoudt zo'n oplossing zich qua stereogeluid tov een high end soundbar?
Lastig te zeggen. Wat bedoel jij met een high-end soundbar? Eén van € 1.500 - € 2.500 zoals een Sennheiser Ambeo of Yamaha ysp-5600? Of een Sonos ARC van € 900?

Ik ken dergelijke high-end soundbars niet goed genoeg. De Sonos ARC wel eens gehoord en ik was best wel onder de indruk wat voor geluid daar uit kwam met een film. Of een setje Dali Oberon 1 of B&W 607 veel beter klinkt is lastig te zeggen, maar met muziek verwacht ik dat sowieso wel. Met films kan ik me voorstellen dat dergelijke soundbars een veel bredere soundstage neer kunnen zetten dan 2 kleine bookshelfs.

Wat wil je overigens bereiken met de speakers? 2 stereo speakers bovenaan het plafond is natuurlijk niet ideaal voor het geluidsbeeld. Speakers op een dergelijke positie zijn gebruikelijker voor een home theater opstellen met 7 tot wel 9 of 11 speakers. Wellicht is een soundbar voor jou wel een oplossing, al is dat voor muziek niet top. Is er echt geen mogelijkheid om 2 stereo speakers op de plek te zetten waarvoor ze bedoelt zijn? Bookshelfs hoog tegen de muur knopen is wat mij betreft een beetje zonde van het geld.

[ Voor 17% gewijzigd door Hulleman op 09-03-2023 13:55 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:00
Gezien je de Dali Oberon 1 overweegt, zou ik je adviseren om de "on-wall" versie te pakken:
uitvoering: Dali Oberon on-wall Wandluidspreker (Wit)

Deze is platter en specifiek geschikt voor muurmontage.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD