Verschill FullHD scherm vs QHD scherm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errr-Tieee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:07
Goedemorgen,
Mogelijk dat iemand een antwoord heeft. Mijn zoon wil graag op ps5 een aantal games op 120 fps spelen (alleen de games die dit ondersteunen uiteraard) Nu ben ik op zoek naar een redelijk betaalbaar gamescherm voor hem met budget tot max 250 euro

Onderstaande wekt mijn interesse:
https://www.bol.com/nl/nl...tureListItem#productTitle
Betreft 240hz game monitor

https://www.bol.com/nl/nl...tureListItem#productTitle
Betreft 165 hz monitor (QHD)

Wat is nu precies qua beeld het grote verschil Full HD vs QHD
en zijn allebei de schermen haalbaar voor 120 fps games te spelen welke dit ondersteunen?

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dat is de resolutie van het scherm.

Je scherm is opgebouwd uit miljoenen pixels. wat de individuele puntjes zijn die je pc aanstuurt om het beeld te vormen. Hoe meer puntjes per cm je ziet, hoe scherper het beeld.

Grofweg full HD is 1920 puntjes breed, en 1080 puntjes hoog
qhd is 2560 puntjes breed, en 1440 hoog.

27" is zo'n randgeval dat ik liever QHD wil hebben, maar nog wel met FullHD kan leven voor gamen en films.
(als je het ook voor andere zaken als browsen en e-mailen etc gebruikt niet)

Let wel dat meer puntjes aansturen ook meer rekenkracht kost, dus minder fps kan opleveren in sommige gevallen.

Ik zie nu trouwens dat die Full HD curved is, dat zou voor mij al een dealbreaker zijn, omdat dat alleen fijn werkt als je er recht voor zit.

[ Voor 66% gewijzigd door heuveltje op 09-03-2023 10:45 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Full HD VA Curved maakt ook nogal een verschil.
Het beste bekijk je zo'n scherm in de winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het puur gaat om gamen, dan kom je nog wel weg met 1920x1080 op 27". Wil je dat scherm ook aan een computer hangen, dan zou ik echt niet voor 1920x1080 gaan, dan zit je echt tegen grote pixels aan te kijken.

De PS5 zou het allemaal op 120Hz aan moeten kunnen sturen, hou er alleen rekening mee dat meer pixels weergeven ook zwaarder is, en je daardoor wellicht niet altijd die 120fps gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errr-Tieee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:07
heuveltje schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:28:
Dat is de resolutie van het scherm.

Je scherm is opgebouwd uit miljoenen pixels. wat de individuele puntjes zijn die je pc aanstuurt om het beeld te vormen. Hoe meer puntjes per cm je ziet, hoe scherper het beeld.

Grofweg full HD is 1920 puntjes breed, en 1080 puntjes hoog
qhd is 2560 puntjes breed, en 1440 hoog.

27" is zo'n randgeval dat ik liever QHD wil hebben, maar nog wel met FullHD kan leven voor gamen en films.
(als je het ook voor andere browsen en emailen etc gebruikt niet)

Let wel dat meer puntjes aansturen ook meer rekenkracht kost, dus minder fps kan opleveren in sommige gevallen.

Hij zit eigenlijk alleen recht voor zijn scherm en heeft in verleden een curved gehad welke goed is bevallen. De 120 fps is een must en als ik zo de reacties lees moet dat met 1e scherm Full HD geen probleem zijn. Hij heeft geen pc en alles wordt op ps5 gedaan. QHD wel beter alleen dus mogelijk lagere fps door betere pixeldichtheid als ik het goed begrijp.

Ik zie nu trouwens dat die Full HD curved is, dat zou voor mij al een dealbreaker zijn, omdat dat alleen fijn werkt als je er recht voor zit.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-06 21:54
TERW_DAN schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:33:
Als het puur gaat om gamen, dan kom je nog wel weg met 1920x1080 op 27". Wil je dat scherm ook aan een computer hangen, dan zou ik echt niet voor 1920x1080 gaan, dan zit je echt tegen grote pixels aan te kijken.

De PS5 zou het allemaal op 120Hz aan moeten kunnen sturen, hou er alleen rekening mee dat meer pixels weergeven ook zwaarder is, en je daardoor wellicht niet altijd die 120fps gaat halen.
En dat die schermen vaak geen vrr over HDMI doen.
Pagina: 1