Toon posts:

Advies gezocht: welke verf meest geschikt voor mij?

Pagina: 1
Acties:

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:11
Vraagje aan de kenners ;)

Een paar maanden geleden is binnen in huis een vent bezig geweest met alkyd verf over acryl, dit beseften we pas laat want was onderdeel van veel groter verbouwing.

Ik wil nu wat dingen gaan verbeteren. Te beginnen bij de binnenzijde van de voordeur en een kozijn in de keuken. Alles dus in huis.

Als ik rond lees, en het goed begrijp, is het een kwestie van goed schuren, ontvetten, goed afnemen en dan een goede acryl grondverf en daarna eerste laag acryl lak, licht schuren en de tweede laag acryl lak. Nou zal dat schuren geen probleem zijn, want de alkyd laag is heel dun, ik geloof dat het ‘sinaasappel schil’ heet.

Aan jullie de vraag, klopt die werkwijze? En als tweede vraag: welk merk acryl verf adviseren jullie hiervoor?

Oldskool NL.nl

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sinaasappelschil is wanneer er letterlijk een sinaasappelschil textuur aanwezig is. Putjes/bobbeltjes effect. Dan zit je verf er gewoon niet mooi op. Het slaat niet op een dunne laag.

En verder, ja, goed schuren, schoonmaken/ontvetten, grondlak en dan kleur. evt licht schuren en dan nog een 2de laag kleur.

Wat betreft merk: koop gewoon A-merk spul. Flexa, Histor, Sikkens, etc
Huismerk spul van de meeste bouwmarkten is meuk naar mijn ervaring. Langzaam drogen ondanks vermelde snelle droogtijd, niet erg krasvast ondanks beloften dat dat wel zo is, meer lagen nodig om het dekkend te krijgen, etc.
Dat tientje per pot wat je meer betaald voor merk spul afgezet tegen de tijdbesparing is het dubbel en dwars waard,als je het mij vraagt.

Edit:
Oh en check dat je kwasten en rollers geschikt zijn voor acrylverf. Daar zit verschil in namelijk.
Acryl verf met een alkyd kwast/roller geeft hele rare effecten en dekt heel slecht.

Edit2:
Oh en je hoeft de oude laag er niet helemaal af te gaan schuren. Als de bestaande laag er goed op zit verder, dan kan je af met wat P120 tot P240 schuurpapier, gewoon om de oppervlakte een beetje bite te geven zodat je nieuwe lak goed hecht.

[Voor 23% gewijzigd door McKaamos op 09-03-2023 09:50]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik hoor goede dingen over Sigma en Sikkens.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:53
Sigma of Sikkens en dan bij de verfhandel halen, niet bij de GPK.

En denk ook even na over de glansgraad, ik zelf neem altijd halfglans (ook wel zijdeglans genoemd)

Ik zou overigens altijd eerst ontvetten en dan pas schuren. Als je gaat schuren voor het ontvetten, schuur je het vuil mee.
Een goede ontvetter voor schilderwerk is St.Marcs trouwens.

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:34
Inderdaad eerst schoonmaken/ontvetten. Kan met allesreiniger of zaken als St Marcs. Sommige ontvetters zou je eigenlijk moeten na-afnemen met water. Dat hoeft bij speciale verf-ontvetters vaak niet.
Verder hier goede ervaring met Sikkens Rezisto (High Gloss). Zeker een aanrader op plekken die je regelmatig aanraakt, zoals trapleuningen, greeploze kasten etc. Hoogglans is overigens in mijn ervaring bij acryl verf minder glanzend dan bij alkydverf

...

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:25
Bij mijn koophuis nu voor het eerst bezig geweest met echte kwaliteitsverf (Sigma S2U Nova) voor mijn binnen kozijnen. Dat had ik al veel eerder en vaker moeten doen dan dat gepruts met huismerk kwaliteit, wat smeert dat goddelijk weg.

• mikkelnl
Dank allemaal voor de info!

Ik ga ook maar voor een Sikkens of Sigma als ik jullie zo hoor :-)

Oldskool NL.nl

• mikkelnl
Analamoebe schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:49:
Sigma of Sikkens en dan bij de verfhandel halen, niet bij de GPK.
Ben ff benieuwd; wat is het verschil? Krijgen bouwmarkten andere blikken geleverd dan speciaalzaken?

Oldskool NL.nl

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mikkelnl schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:32:
Vraagje aan de kenners ;)

Een paar maanden geleden is binnen in huis een vent bezig geweest met alkyd verf over acryl, dit beseften we pas laat want was onderdeel van veel groter verbouwing.

Ik wil nu wat dingen gaan verbeteren. Te beginnen bij de binnenzijde van de voordeur en een kozijn in de keuken. Alles dus in huis.

Als ik rond lees, en het goed begrijp, is het een kwestie van goed schuren, ontvetten, goed afnemen en dan een goede acryl grondverf en daarna eerste laag acryl lak, licht schuren en de tweede laag acryl lak. Nou zal dat schuren geen probleem zijn, want de alkyd laag is heel dun, ik geloof dat het ‘sinaasappel schil’ heet.

Aan jullie de vraag, klopt die werkwijze? En als tweede vraag: welk merk acryl verf adviseren jullie hiervoor?
Alkydverf kan direct over acrylverf worden aangebracht, als de ondergrond schoon is en geschuurd. andersom is een groter ' probleem' , dus acryl over alkyd !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:41
mikkelnl schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:22:
[...]

Ben ff benieuwd; wat is het verschil? Krijgen bouwmarkten andere blikken geleverd dan speciaalzaken?
Je hebt verschillende gradaties in kwaliteiten. De Sigma en Sikkens in de bouwmarkten zijn stukken beter dan de huismerken maar weer niet zo goed als de typen die de professionele schilder vaak gebruikt. Elk segment met zijn eigen prijsstelling, keuze aan jou wat je het waard vind.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:04
Ik heb mijn hele huis destijds met Sikkens geverfd, gekocht bij een online verfzaak, volgens mij het professionele spul. Erg blij mee, tenzij het echt beschadigd is (verder dan de verf dus) heb ik het altijd kunnen schoonmaken zonder gezeik. Kostte wel een bak met geld, maar goed.

Histor 1x gedaan, nooit meer, dat was echt een ramp. Maar ja, n=1.

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:06
Of iedereen elkaar maar loopt na te papegaaien weet ik niet maar lijkt er wel op. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de Sikkens acryl van de bouwmarkt prima verf is. En ja, ik heb ook ervaring met Sigma S2u nova.

Het meeste verschil wordt mijns inziens veroorzaakt door de voorbereiding en degene die het uitvoert.

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:00
Gebruik als ontvetter liever universol dan st.marc. st.marc is namelijk een ontvetter die je nogmaals extra moet afnemen met water na het ontvetten.

Dat is allemaal extra werk. Universol heeft dit niet.

• Jarno Nelis
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:51
beste MikkelNL

heel vervelend dat het verkeerd is gegaan bij jullie thuis en hoop dat jullie het goed kunnen oplossen met wat tips op het forum.
flink schuren helpt idd dit hoeft niet helemaal kaal aangezien ik lees dat jullie wel een acryl verf eronder hebben zitten.
het merk maakt vaak niet super veel uit want een flexa in de aanbieding bij de gamma is natuurlijk heel aantrekkelijk en financieel erg leuk vooral in deze tijd.
waar je wel moet opletten bij het verwerken van acryl verf is dat het snel droogt hierdoor kan je inderdaad een 'sinaasappelschil' krijgen als je een schuimroller gebruikt, daarom is een harige viltroller aan te raden hiermee kan je eigenlijk elke acrylverf wel glad krijgen.

mochten er nog vragen zijn zie ik die wel tegemoet.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
DasNieNix schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:37:
Of iedereen elkaar maar loopt na te papegaaien weet ik niet maar lijkt er wel op. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de Sikkens acryl van de bouwmarkt prima verf is. En ja, ik heb ook ervaring met Sigma S2u nova.

Het meeste verschil wordt mijns inziens veroorzaakt door de voorbereiding en degene die het uitvoert.
Het verschil is vooral de prijs en hoe lang het al staat.

Een verfhandel verkoopt aan beroepsschilders, hoge omloopsnelheid. Een bouwmarkt verkoopt aan de doe-het-zelver en de meesten gaan dan toch voor de goedkopere rommel waardoor het dure spul blijft staan.

• Jarno Nelis
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:51
Hackus schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:26:
[...]

Alkydverf kan direct over acrylverf worden aangebracht, als de ondergrond schoon is en geschuurd. andersom is een groter ' probleem' , dus acryl over alkyd !
nee niet doen, alkyd is op basis van terpentine als je dit over acrylverf aanbrengt vreet dit door de acrylverf heen en is alles voor niks geweest. waar je wel rekening mee moet houden is of de terpentine verf er al heel lang zit, als dit zo is dan kan de acryl er prima overheen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee