AM5-platform start OS niet op met DDR5-geheugendimms van 24

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-09 13:45
Ik heb een simpele vraag:
Wat doet dit op de frontpage? Ik heb het er ter plekke ook al onder gezet, maar bepaalde stukken ervan verwijderd omdat dat beter hier kan eigenlijk.

Er is dus een persoon op twitter die een nieuw soort dimms in zijn moederbord heeft geplaatst en heeft geprobeerd windows op te starten. Dat ging niet. Windows geeft de melding van een mogelijke hardware change.

Er staat verder niets over of dit over meerdere kits of borden gaat en er is dus helemaal niets dat erop wijst dat dit een daadwerkelijk probleem is. Dat bepaalde geheugenkits die niet op de QVL van een moederbord staan het niet lekker doen, dat weten we al heel lang volgensmij.
Er is geen onderzoek gedaan naar meerdere kits of meerdere borden. Er is nieteens een fresh install van windows gedaan.

Wat is er nieuwswaardig aan een screenshot van iemand die opstartproblemen heeft op 1 computer met een unsupported hardware configuratie? En al helemaal met zo'n clickbait titel?
Waarom staat er "AM5-platform start OS niet op met DDR5-geheugendimms van 24". Het gaat om 1 moederbord met 1 kit, zonder enige verdere troubleshooting stappen. Waar baseren jullie de term AM5 platform op?
Op basis van de "inhoud" van de tweets en het artikel is "Windows kan niet overweg met 24GB dimms" een veel logischere clickbait titel

En waarom wordt de geheugenlimiet van socket AM5 aangehaald als dat niets te maken heeft met de verdere inhoud van het artikel?

[ Voor 19% gewijzigd door youridv1 op 09-03-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-09 18:16

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Ik zal even door je beschuldigingen van clickbait etc heen lezen, want daar kan ik weinig mee, en op de inhoud van je post reageren :)

@youridv1
Onze verwachting was dat het niet zou werken, omdat:
A: AMD niets heeft gezegd over of het werkt sinds de aankondiging van 24GB-dimms
B: Moederbordfabrikanten in hun persberichten over compatibiliteit met 24GB-dimms expliciet over hun Intel-moederborden spreken

Dat iemand die daadwerkelijk zo'n kit heeft gekocht het nu heeft geprobeerd en het inderdaad niet werkend krijgt, is daar een bevestiging van, en dat is voor ons de reden om het als nieuws te brengen. Ik zie geen reden om te veronderstellen dat het op een willekeurig ander AM5-bord wel zou werken; de geheugencontroller zit immers in de processor.

Bovendien is het opvallend, want ik kan me de laatste keer niet herinneren dat geheugen niet werkte icm bepaalde processors met als reden uitsluitend de capaciteit van het geheugenreepje. Goed om je bewust van te zijn dus, totdat AMD die ondersteuning wel toevoegt (wat ik verwacht dat wel gaat gebeuren).
Op basis van de "inhoud" van de tweets en het artikel is "Windows kan niet overweg met 24GB dimms" een veel logischere clickbait titel
Dat zou inhoudelijk onjuist zijn, want icm een bijgewerkt Intel 600- of 700-serie moederbord kom je dus wel probleemloos in Windows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Dat zou inhoudelijk onjuist zijn, want icm een bijgewerkt Intel 600- of 700-serie moederbord kom je dus wel probleemloos in Windows.
De huidige titel is ook inhoudelijk onjuist zolang je als bron een tweet van 1 persoon met 1 hardware configuratie gebruikt icm met 1 OS.
Op basis van de inhoud in het artikel is de enige titel die niet ongefundeerd is zoiets als:
"ASUS ROG Strix B650-E start Windows niet op met [SKU nummer van corsair dimms hier]"
of "Gebruiker op twitter vermeldt problemen met 24GB dimms op AM5 moederbord"
Want meer informatie hebben jullie gewoon niet verzameld
Dat iemand die daadwerkelijk zo'n kit heeft gekocht het nu heeft geprobeerd en het inderdaad niet werkend krijgt, is daar een bevestiging van, en dat is voor ons de reden om het als nieuws te brengen.
Dus als er nu 1 tweet is van een persoon waarbij windows toevallig wel wil opstarten, dan gaan jullie daar ook weer een heel artikel over schrijven?

En als er daarna een tweede tweet komt van een ander persoon waarbij het weer niet werkt dan gaan we alles nog een keer overdoen?
Ik zie geen reden om te veronderstellen dat het op een willekeurig ander AM5-bord wel zou werken; de geheugencontroller zit immers in de processor.
Ik wel, toen AM4 net uit was hing de stabiliteit van je geheugen ook heel erg af van welk moederbord je gebruikte en ook toen zat de geheugencontroller in de processor.
Bovendien is het opvallend, want ik kan me de laatste keer niet herinneren dat geheugen niet werkte icm bepaalde processors met als reden uitsluitend de capaciteit van het geheugenreepje.
Niet? Wat raar. Op het forum wordt het continu vermeld dat je moet oppassen met bijvoorbeeld kits van 4x8GB op bepaalde moederborden en dat je beter 2x16GB kunt kiezen voor stabiliteit. Om dezelfde reden wordt er geadviseerd altijd voor 2x32GB en niet voor 4x16GB te gaan op moderne AMD en Intel moederborden. Daar gaat het ook alleen om de capaciteit per dimm en het aantal dimms

Daarnaast weten jullie op het moment van schrijven helemaal niet of het aan de capaciteit van de kit ligt.
Ik zie nergens of er gekeken is op verschillende kloksnelheden, timings, dual rank vs single rank etc. Er zijn nul variabelen uitgesloten, dus waarom je wel doet alsof het uitsluitend de capaciteit van de dimms is weet ik niet. Dat kun je absoluut niet stellen op basis van 1 kit en 1 bord en 1 processor. Deze kit zou gewoon DOA kunnen zijn en op basis van de informatie die jullie in dit artikel vermelden zou het hele probleem ook daarmee te maken kunnen hebben en niets met de capaciteit of het platform dat wordt gebruikt.
zoals boven vermeld hoeft er maar 1 pc door te starten naar windows met zo'n 24GB dimm in zijn moederbord en dan is jullie halve artikel void, want dan is het statistisch ineens 50/50, het hele probleem met N=1, of nouja 2 in dat geval

Daarom vind ik het ook zo jammer dat je niet inziet dat je titel wel clickbait is. Want de titel doet de lezer denken dat AM5 fundamenteel niet werkt met 24GB dimms. Dat zou eventueel zo kunnen zijn aangezien ze nergens op de QVL staan, maar de bron waar jullie alles op baseren is nogal invalide. Die tweet levert helemaal niet genoeg informatie.
Je denkt als lezer "oh jee, er zijn structurele problemen/groeipijnen gevonden op AM5" Maar nee hoor, er is 1 gast die een foto getweet heeft.

Ik ben trouwens niet de enige die je beschuldigd van clickbait, er staan meerdere comment threads onder het artikel die het een onterecht sensatiezoekende headline vinden en hun vragen hebben bij significantie van de inhoud van het artikel.
Sterker nog, de bovenste 4-5 comment threads gaan allemaal over de sensatie headline en het gebrek aan verificatie.

Zo stellig beweren in de titel dat het AM5 platform geen 24GB dimms ondersteund, terwijl ik nergens lees dat jullie ook maar iets zelf getest hebben, vind ik voor een techwebsite ook eigenlijk gewoon beneden peil.
Jullie zijn immers een redactie op een tech website, geen willekeurig persoon die een post op reddit maakt.

[ Voor 17% gewijzigd door youridv1 op 09-03-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
@youridv1
Ik vind het jammer dat je ons in een frame probeert te duwen dat we op zoek zijn naar problemen met AM5. Dit lijkt me geenszins vergelijkbaar met gebruikelijke adviezen/issues met geheugencompatibiliteit; dit werkt naar alle waarschijnlijkheid gewoon (nog) niet omdat er in de firmware nooit rekening is gehouden met geheugenmodules van 24GB. Daar had het vooraf al alle schijn van (waarom zouden mobo-fabrikanten anders specifiek aankondigen dat ze het op Intel-borden supporten?) en de kans dat het tóch wel zou werken, maar deze kit stomtoevallig DOA / incompatibel met Windows / incompatibel met dit specifieke ASUS-moederbord is, lijkt me zeer klein.

Zie de tweet ook niet per se als de 'bron', maar als de laatste bevestiging die we nodig hadden om het vermoeden dat het niet werkt sterk genoeg te maken om het als nieuws te brengen. Deze gebruikerservaring is daarbij slechts één van de vele aanwijzingen.

Dan moeten we 'hoe zeker weten we dit' afwegen tegen het stukje service naar de lezers toe om te voorkomen dat ze een van deze doodgewoon uitziende kits aanschaffen en er achteraf pas achter komen dat het niet werkt. Dat punt was met deze gebruikerservaring erbij bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Ik vind het jammer dat je ons in een frame probeert te duwen dat we op zoek zijn naar problemen met AM5
Dat zeg ik helemaal niet, maar bedankt weer.
Ik zeg helemaal niet dat jullie op zoek zijn naar problemen met AM5, ik zeg dat jullie een veel te generieke titel hebben gebaseerd op veel te weinig informatie.
dit werkt naar alle waarschijnlijkheid gewoon (nog) niet omdat er in de firmware nooit rekening is gehouden met geheugenmodules van 24GB.
Waarom herkent de firmware de hardware dan wel correct en gaat het pas bij windows fout? Gaat het met andere OS'en wel goed? Is er geprobeerd te achterhalen wat er mis gaat?
Ik mis enige onderbouwing of onderzoek die dit artikel het waard zouden maken om te posten.
en de kans dat het tóch wel zou werken, maar deze kit stomtoevallig DOA / incompatibel met Windows / incompatibel met dit specifieke ASUS-moederbord is, lijkt me zeer klein.
Dat is een flinke aanname. Opzich een veilige als persoon, dat ben ik met je eens, maar als redactie van een tech website die daadwerkelijk een publiek heeft... Opnieuw, er is gewoon helemaal niets daadwerkelijk door tweakers geverifieerd, alles is "van horen zeggen"

Neem een voorbeeld aan gamersnexus, die toendertijd gewoon hun mond hebben gehouden over het RTX4090 fikkende connector issue totdat ze daadwerkelijk iets van waarde hadden om toe te voegen aan de discussie.
er achteraf pas achter komen dat het niet werkt
Wat ook zonder dit artikel kan, door gewoon de QVL te lezen voordat je PC bouwt of nadat je pc niet opstart. De QVL bestaat al heel erg lang om exact deze reden. Er is geen nieuw probleem

[ Voor 44% gewijzigd door youridv1 op 09-03-2023 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 26-09 18:04
AMD lijkt inmiddels volgens de geruchtenmolen aan een oplossing te werken trouwens: https://www.techpowerup.c...ry-module-density-support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Dennism schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:30:
AMD lijkt inmiddels volgens de geruchtenmolen aan een oplossing te werken trouwens: https://www.techpowerup.c...ry-module-density-support
Dank, ik heb even een update toegevoegd aan het oorspronkelijke nieuwsbericht.
Pagina: 1