Boot problemen na installatie nieuwste AMD 7900XTX driver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juicedg
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-08-2024
Hallo tweakers,

Van de week heb ik de nieuwste AMD 7900XTX driver geïnstalleerd en ik heb nu ineens boot problemen.

POST check gaat goed en alle lampjes gaan stuk voor stuk branden. Vervolgens krijg ik het boot lampje te zien en verschijnt het logo van de moederbordfabrikant, ASUS in mijn geval. Terwijl dat scherm aan het laden is schiet hij ineens terug en herstart hij, om opnieuw de POST te doorlopen.

Na een keer of 5 rebooten kwam ik er gisteren doorheen en heb ik hem de hele dag normaal kunnen gebruiken. Nu heb ik het probleem weer.

Meer mensen met dit probeleem?

[ Voor 13% gewijzigd door juicedg op 09-03-2023 07:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Het eerste wat ik zou proberen is DDU (Display Driver Uninstaller) te draaien, dit is een tool die alle display drivers volledig verwijdert van het systeem. Nadat dit is gedaan dan de laatste drivers installeren en kijken of dit een verschil maakt.

Zelf heb ik dit precieze probleem nog nooit gehad, maar dit soort problemen komen vaak voor met conflicting drivers.

EDIT: Je laat 0% weten over je systeem, misschien handig als je deze gegevens even post om te kijken of daar iets mis mee kan zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door KilleBladhark op 09-03-2023 08:18 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juicedg
- Lian Li O11 Evo
- 7600X
- XFX RX 7900 XTX
- Asus ROG B650E-F Gaming Wifi
- G.skill 32g 5600 MHz CL 28
- Corsair RM1000x (2021)
- Arcric Freeze ii 360 ARGB
- Arctic Freeze F12 PWM ARGB (x7)
- Kingston KC 3000 M.2
- Samsung 980 1 TB PCIe 3.0 NVMe M.2

Ik zie zojuist dat er inmiddels weer een nieuwe driver is uitgerold (v23.3.1 van 5-3-2023). Deze heb ik geïnstalleerd en probleem lijkt verholpen. Ik hou het de komende dagen even in de gaten en zal de door jouw genoemde tool gebruiken wanneer het toch aanhoud/terugkomt. Bedankt!

[ Voor 14% gewijzigd door juicedg op 09-03-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juicedg
Voor eventuele toekomstige lezers met dezelfde problemen:
- Tip van KilleBladhark opgevolgd en DDU gedraaid.
- Schone install van AMD GPU driver gedaan.
- Probleem lijkt volledig te zijn verholpen. Kleine slag om de arm omdat ik de herinstallatie gisteren pas heb gedaan.

Mogelijk is het probleem ontstaan doordat ik een paar dagen de integrated GPU van de CPU heb gebruikt toen ik nog aan het wachten was op de kaart. Vervolgens heb ik de kaart en drivers geïnstalleerd zonder verder iets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juicedg
Nog een update want inmiddels ben ik er achter waar de echte fout zat, het probleem zat niet in mijn grafische kaart of drivers.
Na nog een hoop geklooi ben ik er achtergekomen dat mijn moederbord problemen heeft met de timings van de EXPO II instelling. EXPO/overclocken van DDR5 blijkt sowieso drama te zijn. Nu we inmiddels een aantal bios-releases verder zijn, waarin expliciet is aangegeven dat de ondersteuning van DDR5 verder verbeterd is. Ben ik opnieuw terug gegaan naar eerst EXPO uit en vervolgens de EXPO I timings. Nu werkt mijn pc echt probleemloos. Ik heb geen opstartproblemen meer en ook geen crashes meer tijdens het gamen.

Voordat ik hier achter kwam heb ik het volgende allemaal geprobeerd, zonder succes:
- Uitzetten MPO
- Uitzetten EXPO
- Update BIOS verschillende keren.
- Reset BIOS
- Power Limit GPU -10%
- Clock Limit GPU 2200 Mhz
- Uitzetten Surface Format Optimization
- Schone installatie windows
- Uitzetten Curve optimizer CPU
- DDU'ing verschillende keren
- Nieuwe DP 1.4 kabels
- Maar met 1 scherm werken

De combinatie van de nieuwe Bios versies + EXPO uit/EXPO I bleek uiteindelijk dus te werken.