Vraag

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-05 13:35
Heb gezocht maar niet gevonden..

Ik heb een uitvoering: Kingston A2000 1TB die volgens de specs 2200MB/s kan lezen.

Op een AMD laptop onder Windows met CrystalDiskInfo zie ik 100% health, 2500GB geschreven over de hele levensduur. Prima dus. Met CrystalDiskMark zie ik 1764MB/s lezen (met 64MB test), dicht genoeg bij de spec, dat geloof ik verder wel.

En dan boot ik Debian. En hdparm -t zegt ~90MB/s. Da's dus kut met peren. :(

Ik trek de A2000 eruit en stop 'm in een 11th gen Intel laptop. Start Ubuntu van een USB-stick, hdparm -t en.. ~90MB/s. Nu heeft deze laptop 2 NVME sloten, en in het andere slot heb ik een Solidigm P41 plus gestoken. En die is WEL snel. (2565MB/s)

• A2000 SSD is snel onder Windows, dus het ligt niet aan de SSD.
• SSD is ook traag in een andere laptop, dus het ligt niet aan de laptop.
• dd if=/dev/nvm0n1 of=/dev/nvme1n1 is net zo traag, dus het ligt niet aan hdparm.
• Solidigm SSD is WEL snel, dus het ligt niet aan Linux.

...wut, ik heb alles uitgesloten? :S :?

[edit]
Ik heb dit gevonden in de release notes van de SSD firmware updates:
Firmware Rev. S5Z42109 (03-30-2021)
• Fixed an issue that might cause the drive to become unresponsive on Linux
systems
Klinkt wat vaag. Echter, er is geen firmware update volgens de Kingston tool. (maar de huidige versie was ...106 en ik heb nooit een update gedaan) Geen idee sowieso of dit het is.

[edit2]Na een poosje stijgt de snelheid met dd tot 300MB/s. Nog steeds verre van de spec, maar tenminste ietsje sneller.

[Voor 20% gewijzigd door Mentalist op 09-03-2023 06:48]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee