Heb gezocht maar niet gevonden..
Ik heb een uitvoering: Kingston A2000 1TB die volgens de specs 2200MB/s kan lezen.
Op een AMD laptop onder Windows met CrystalDiskInfo zie ik 100% health, 2500GB geschreven over de hele levensduur. Prima dus. Met CrystalDiskMark zie ik 1764MB/s lezen (met 64MB test), dicht genoeg bij de spec, dat geloof ik verder wel.
En dan boot ik Debian. En hdparm -t zegt ~90MB/s. Da's dus kut met peren.
Ik trek de A2000 eruit en stop 'm in een 11th gen Intel laptop. Start Ubuntu van een USB-stick, hdparm -t en.. ~90MB/s. Nu heeft deze laptop 2 NVME sloten, en in het andere slot heb ik een Solidigm P41 plus gestoken. En die is WEL snel. (2565MB/s)
• A2000 SSD is snel onder Windows, dus het ligt niet aan de SSD.
• SSD is ook traag in een andere laptop, dus het ligt niet aan de laptop.
• dd if=/dev/nvm0n1 of=/dev/nvme1n1 is net zo traag, dus het ligt niet aan hdparm.
• Solidigm SSD is WEL snel, dus het ligt niet aan Linux.
...wut, ik heb alles uitgesloten?

[edit]
Ik heb dit gevonden in de release notes van de SSD firmware updates:
[edit2]Na een poosje stijgt de snelheid met dd tot 300MB/s. Nog steeds verre van de spec, maar tenminste ietsje sneller.
Ik heb een uitvoering: Kingston A2000 1TB die volgens de specs 2200MB/s kan lezen.
Op een AMD laptop onder Windows met CrystalDiskInfo zie ik 100% health, 2500GB geschreven over de hele levensduur. Prima dus. Met CrystalDiskMark zie ik 1764MB/s lezen (met 64MB test), dicht genoeg bij de spec, dat geloof ik verder wel.
En dan boot ik Debian. En hdparm -t zegt ~90MB/s. Da's dus kut met peren.

Ik trek de A2000 eruit en stop 'm in een 11th gen Intel laptop. Start Ubuntu van een USB-stick, hdparm -t en.. ~90MB/s. Nu heeft deze laptop 2 NVME sloten, en in het andere slot heb ik een Solidigm P41 plus gestoken. En die is WEL snel. (2565MB/s)
• A2000 SSD is snel onder Windows, dus het ligt niet aan de SSD.
• SSD is ook traag in een andere laptop, dus het ligt niet aan de laptop.
• dd if=/dev/nvm0n1 of=/dev/nvme1n1 is net zo traag, dus het ligt niet aan hdparm.
• Solidigm SSD is WEL snel, dus het ligt niet aan Linux.
...wut, ik heb alles uitgesloten?

[edit]
Ik heb dit gevonden in de release notes van de SSD firmware updates:
Klinkt wat vaag. Echter, er is geen firmware update volgens de Kingston tool. (maar de huidige versie was ...106 en ik heb nooit een update gedaan) Geen idee sowieso of dit het is.Firmware Rev. S5Z42109 (03-30-2021)
• Fixed an issue that might cause the drive to become unresponsive on Linux
systems
[edit2]Na een poosje stijgt de snelheid met dd tot 300MB/s. Nog steeds verre van de spec, maar tenminste ietsje sneller.
[Voor 20% gewijzigd door Mentalist op 09-03-2023 06:48]
Verstuurd vanaf mijn Computer®