Hoe was drogen in klein koude kamer?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Topicstarter
Wij hebben een klein kamertje, op het noorden, waar het altijd echt koud is, nu 12 graden. We willen in dit kamertje de was drogen op een rek. Maar hoe krijg ik die was snel droog? We verwarmen het huis met airco's, dus de cv gaat niet meer aan. Ik dacht aan een elektrisch droogrek, of een verwarmingsmat, maar heeft iemand een idee hoe je de was snel droog krijgt op een efficiënte manier?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:21

Barrycade

Through the...

Warmtepompwasdroger?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
de ruimte goed ventileren, het duurt wat langer op een koude kamer maar is niet onmogelijk.

~

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MvdO79
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:59
Ontvochtiger.

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Airco

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Met een ventilator en goed ventileren naar buiten. Bij 12 graden droogt je was ook wel met wat actieve luchtverplaatsing.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:56
Gewoon het raam altijd open op de kiepstand. Hier drogen we de was van een gezin met 4 op 2 rekjes. De droger gaat nooit aan, vinden we zonde van de energie (en iets meer het milieu) en slecht voor de kleding.

En wat vind je snel? Reken op ongeveer anderhalve dag. En als de zon schijnt vanaf het voorjaar gaat het naar buiten.

[ Voor 22% gewijzigd door jongetje op 09-03-2023 06:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:40
JJ Le Funk schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 00:21:
de ruimte goed ventileren, het duurt wat langer op een koude kamer maar is niet onmogelijk.
Dit, wij hebben een vergelijkbare situatie en doen het al een hele tijd zo. Hang de was of smorgens of savonds aan het rek en meestal is het dan wel droog een paar uur later. Het duurt inderdaad veel langer dan wanneer meer warmte gebruikt maar het is zeker niet onmogelijk. Ventilatie is key

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:23
Dit inderdaad, hebben wij ook op een koude kamer zonder ramen en werkt top. Binnen halve dag alles droog en je kan vaak ook een timer bij aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkyo
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-05 09:02
+1
Mijn vriendin had in haar huis een vochtprobleem. Het apparaat haalde volgens mij iets van 2 liter per dag uit een kamertje van 3 bij 2. Hoeveel vocht van het daadwerkelijke probleem daar van uitmaakte weet ik echter niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:19
Je was drogen in een koude kamer betekend dat er een hoop vocht in je muren, vloer, plafond etc gaat zitten. Vocht moet ergens heen.

Of je warmt je kamer op, of je zet er een (warmtepomp)droger neer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:17
XelaRetak schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:05:
Je was drogen in een koude kamer betekend dat er een hoop vocht in je muren, vloer, plafond etc gaat zitten. Vocht moet ergens heen.

Of je ventileert, gebruikt eventueel een ontvochtrt en accepteert dat het langer duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24

Als je permanent voldoende ventileert valt dat wel mee.

De lage temperatuur remt ook de opname van vocht uit de was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:19
bazzemans schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:14:
[...]

Of je ventileert, gebruikt eventueel een ontvochtrt en accepteert dat het langer duurt.
Koud laten en ventileren neemt niet weg dat er meer vocht in je muren gaat zitten en daarmee kans op schimmel e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online

Als je de kamer opwarmt.. dan gaat het vocht ook nergens heen, blijft ook in de kamer. De lucht kan alleen meer vocht bevatten (en het condenseert nog steeds tegen de ramen en muren).

Ventileren, dat is belangrijk of op een andere manier het vocht weghalen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome

En als je je kamer opwarmt waar denk je dat het water wat in je was zat dan heen gaat? :+ Zoals ook door anderen al aangegeven. Denk aan de drie V's:
  • Ventileren
  • Ventileren
  • Ventileren

[ Voor 8% gewijzigd door Webgnome op 09-03-2023 08:25 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Nou allemaal mooie suggesties maar wij hadden toch problemen met drogen in een goed geventileerde kamer die zelfs nog wat warmer was als die van TS. Kleding begon muf te ruiken, kamer werd klam.

Zeker als buiten de luchtvochtigheid hoog is en temperatuur verschil tussen binnen en buiten niet zo groot, duurt het echt lang.

Als je aan een ontvochtiger denkt, das ook gewoon een energie eter. Gebruikt ongeveer net zo veel als een WPdroger. Beetje drogers zijn ook gewoon soort airco's.

Dan zou ik gewoon een warmtepompdroger kiezen door de lage temperatuur kan je vrij veel er in drogen. En wat gevoelig spul hangen wij nog wel aan een rekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:31

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ofwel haal je het vocht uit de ruimte (ontvochtiger), ofwel haal je het rechtstreeks uit je kleren (warmtepompdroger). Eigenlijk zijn het beide warmtepompen, alleen doe je het bij een ontvochtiger met een tussenstap.

Alle andere oplossingen zoals de ruimte verwarmen, een elektrisch droogrek, ... zijn minder efficient en zorgen ervoor dat het vocht in de ruimte blijft hangen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:36
Ik lees lekker mee! Wij hebben hetzelfde probleem. klein washok waar de was erg traag droogt.

Spijkerbroeken en dikke trui kunnen wel makkelijk 2-3 dagen duren voordat ze droog zijn.

We hebben alleen een dakraam wat je niet heel makkelijk op een kier standje zet.
Dus dan lijkt mij een luchtontvochtiger een prima oplossing.

Alleen dan zie ik ze hier tussen de 200-300 euro.
Maar als ik via google zoek.

zijn ze rond de 60 euro kom je hier op uit
bijvoorbeeld:

https://www.bol.com/nl/nl...led-wit/9300000032744456/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Dat dingetje haalt maar max 450 ml per dag uit de lucht, paar spijkerbroeken aan de lijn zijn eerder goed voor een paar liter. Neemt 40 watt vermogen op en is uiteindelijk ook 1 kWh per 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Warmtepompdroger kopen. Volgens mij kost 1 was drogen zo'n €0,50. Echt bijna alles kan erin omdat je met hele lage temperaturen droogt. Geen overmatig vocht je huis in en erger koude omdat je een raam moet open zetten (met een roostertje krijg je zoveel vocht er niet uit), hoeft geen wasverzachter te gebruiken (ook nog eens rommel) want was blijft zacht en het opgevangen water is top voor je kamerplanten.

Ik moet er niet aan denken om bijvoorbeeld bedden goed dagenlang op een rekje te hangen. Gun jezelf de luxe van een warmtepompdroger. Daar heb je geen dag spijt van en verbruikskosten zijn echt minimaal.

[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 09-03-2023 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

XelaRetak schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:17:
[...]

Koud laten en ventileren neemt niet weg dat er meer vocht in je muren gaat zitten en daarmee kans op schimmel e.d.
Kou is het probleem helemaal niet. De thermodynamische even weggelaten; je ruimte opwarmen én flink ventileren zou het beste zijn, maar als je het ene niet kunt helpt het andere al.

Een ventilator van een tientje die voor een euro aan stroom verbruikt op een dag tijd zal al snel méér helpen dan voor twee tientjes per dag aan stookkosten die ruimte in pompen. Alleen warmte zorgt er niet voor dat vocht weg kan, maar het helpt wel bij het afvoeren van vocht wanneer er ook wordt geventileerd, en het maakt de kans kleiner dat je schimmelgroei krijgt.

@Anoniem: 479106 gewoon het raam open en er een ventilator bij zetten werkt het beste. Hebben wij ook gedaan in de garage; was die normaal in 3 dagen droog is, is met een ventilator op de laagste stand in twee uurtjes droog, en dat effect wordt groter als je vochtige lucht ook naar buiten kan.

Ik zou wel aanraden om die ruimte niet op 12 graden maar op minstens 15 graden te houden, anders krijg je uiteindelijk toch schimmelgroei

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-05 21:00
Om de WAS 'snel' te drogen (en dus mufheid te voorkomen) helpt het enorm als de lucht om je wasgoed beweegt en niet stilstaat. Daarvoor kan je uitstekend een simpele ventilator gebruiken.

Om te voorkomen dat de KAMER erg vochtig wordt zou ik tijdens het drogen een raam op een flinke kier zetten, ventilatieroosters laten te weinig lucht door.

Zo droog ik de was 's winters en ik heb geen muffe was en geen vochtproblemen

edit> mijn ventilator (budget 30cm ding) verbruikt op de laagste stand 30W en na een nachtje is de was altijd droog dus dan heb je het over max 0,3kWh. En alleen beddengoed en spijkerbroeken hebben een nacht nodig, ander wasgoed is met een paar uur droog.
Extra voordeel: als je een ventilator gebruikt beweegt je was tijdens het drogen en wordt het wasgoed ook veel minder hard/stug

[ Voor 31% gewijzigd door Rrob op 09-03-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

MotorBeast schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:01:
Warmtepompdroger kopen. Volgens mij kost 1 was drogen zo'n €0,50. Echt bijna alles kan erin omdat je met hele lage temperaturen droogt. Geen overmatig vocht je huis in en erger koude omdat je een raam moet open zetten (met een roostertje krijg je zoveel vocht er niet uit), hoeft geen wasverzachter te gebruiken (ook nog eens rommel) want was blijft zacht en het opgevangen water is top voor je kamerplanten.

Ik moet er niet aan denken om bijvoorbeeld bedden goed dagenlang op een rekje te hangen. Gun jezelf de luxe van een warmtepompdroger. Daar heb je geen dag spijt van en verbruikskosten zijn echt minimaal.
Wij hebben zo'n ding maar daar gaan alleen handdoeken en beddengoed in. Kleding blijft nooit mooi.

De rest hangt in een (oude slaap) kamer van 15m2 met vloerverwarming en roosters/raampjes. :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 22:39
Ruimte ventilatie, desnoods met een (plafond) ventilator op zachte stand. Hoeft absoluut niet hard te staan, wij hebben een raam in onze badkamer, en als je deze op en een windstille dag openzet nadat iedereen klaar is, is de badkamer met een half uur kurkdroog. Gaat er om dat er ietsje luchtbeweging is. Klein beetje is genoeg.

[ Voor 63% gewijzigd door pennywiser op 09-03-2023 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 479106 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 00:12:
Wij hebben een klein kamertje, op het noorden, waar het altijd echt koud is, nu 12 graden. We willen in dit kamertje de was drogen op een rek. Maar hoe krijg ik die was snel droog? We verwarmen het huis met airco's, dus de cv gaat niet meer aan. Ik dacht aan een elektrisch droogrek, of een verwarmingsmat, maar heeft iemand een idee hoe je de was snel droog krijgt op een efficiënte manier?
als 1e zorgen dat je was niet te nat uit de machine komt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Sport_Life schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:14:
[...]

Wij hebben zo'n ding maar daar gaan alleen handdoeken en beddengoed in. Kleding blijft nooit mooi.

De rest hangt in een (oude slaap) kamer van 15m2 met vloerverwarming en roosters/raampjes. :)
Ik weet niet wat jij voor droger hebt maar ik kan zelfs wol (al was ik truien zelden) in mijn droger doen. Kleding blijft gewoon mooi. Ondergoed, hemden etc geen enkel probleem. Op lucht drogen vind ik een drama. Keiharde kleding, zelfs met wasverzachter. Ik droog zelfs in de zomer niet buiten omdat de minimale kosten niet tegen die harde was op kan. Ieder zijn ding. (Ik volg het advies, verbruik opbrengst zonnepanelen zoveel mogelijk zelf 8) ).

NB: van wassen slijt je kleding sowieso. Vandaar dat mijn dure truien bijna niet gewassen worden.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 09-03-2023 11:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rrob
MotorBeast schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:24:
[...]

Ik weet niet wat jij voor droger hebt maar ik kan zelfs wol (al was ik truien zelden) in mijn droger doen. Kleding blijft gewoon mooi. Ondergoed, hemden etc geen enkel probleem. Op lucht drogen vind ik een drama. Keiharde kleding, zelfs met wasverzachter. Ik droog zelfs in de zomer niet buiten omdat de minimale kosten niet tegen die harde was op kan. Ieder zijn ding. (Ik volg het advies, verbruik opbrengst zonnepanelen zoveel mogelijk zelf 8) ).

NB: van wassen slijt je kleding sowieso.
als je een ventilator gebruikt en het wasgoed dus beweegt tijdens het drogen wordt het veel minder hard, zelfs zonder wasverzachter.
En: de TS geeft aan de was op een rek te willen drogen en heeft dus kennelijk geen bezwaar tegen iets minder zachte was. Ik zie niet in waarom je hem dan een duur apparaat met bijbehorende grote productie footprint aan zou raden.

[ Voor 13% gewijzigd door Rrob op 09-03-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Rrob schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:33:
[...]

als je een ventilator gebruikt en het wasgoed dus beweegt tijdens het drogen wordt het veel minder hard, zelfs zonder wasverzachter.
Geloof het goed, maar ik vind het maar gerommel in de marge. Zo'n ventilator kost ook weer stroom. Dan gelijk goed aanpakken. Wp droger, een goede doe je jaren mee. De mijne heb ik voor €500,- gekocht (AEG). Laat hij nu eens 10 jaar meegaan. 5 tientjes per jaar en echt minimaal stroomverbruik.

Als ik mijn vaatwasser eruit gooi moet mijn boiler weer meer warm water maken om met de hand af te wassen. Links om, rechts om kost het altijd geld. Droog je in een kamer moet je weer meer stoken want je moet overmatig gaan ventileren om het vocht uit je huis te halen.

Plussen/minnen. Ieder nadeel heb zijn voordeel en omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
@MotorBeast dat hangt helemaal af van hoeveel je wast, Wij hebben in 10 jaar tijd 2 wp drogers kapot gemaakt. Daarna geexperimenteerd met aan het rek drogen en dat werkt ook. Het scheelt op jaarbasis erg veel energie in ons geval. Maar ieder zo zijn ding ;). Wij hebben ook geen zonnenpanelen etc ( helaas, flatje)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Webgnome schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:41:
@MotorBeast dat hangt helemaal af van hoeveel je wast, Wij hebben in 10 jaar tijd 2 wp drogers kapot gemaakt. Daarna geexperimenteerd met aan het rek drogen en dat werkt ook. Het scheelt op jaarbasis erg veel energie in ons geval. Maar ieder zo zijn ding ;). Wij hebben ook geen zonnenpanelen etc ( helaas, flatje)
3 Wassen per week. Donker en wit en handdoeken of beddengoed. 4 personen hier. Zowel wamachine als droger passen hun programma aan aan het gewicht van de was.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 09-03-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-05 20:24
Rekje uit het raam hangen? Ik zie wel regelmatig in bepaalde wijken wat wasgoed op de grond liggen. >:)

Een rek in de tuin werkt ook prima, alleen deze week wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
MotorBeast schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:38:
[...]

Geloof het goed, maar ik vind het maar gerommel in de marge. Zo'n ventilator kost ook weer stroom. Dan gelijk goed aanpakken. Wp droger, een goede doe je jaren mee. De mijne heb ik voor €500,- gekocht (AEG). Laat hij nu eens 10 jaar meegaan. 5 tientjes per jaar en echt minimaal stroomverbruik.

Als ik mijn vaatwasser eruit gooi moet mijn boiler weer meer warm water maken om met de hand af te wassen. Links om, rechts om kost het altijd geld. Droog je in een kamer moet je weer meer stoken want je moet overmatig gaan ventileren om het vocht uit je huis te halen.

Plussen/minnen. Ieder nadeel heb zijn voordeel en omgekeerd.
Het stroomverbruik van een WP droger is ca 1kWh per droogbeurt, dat is 200% meer dan een ventilator.
En dat extra stoken is onmeetbaar weinig, niet voor niets adviseren alle millieuclubs om was aan de lucht te drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Rrob schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:47:
[...]

Het stroomverbruik van een WP droger is ca 1kWh per droogbeurt, dat is 200% meer dan een ventilator.
En dat extra stoken is onmeetbaar weinig, niet voor niets adviseren alle millieuclubs om was aan de lucht te drogen.
Onmeetbaar weinig? Ik heb hier nu al weken boven de verwarming niet aan gehad. Als ik boven ga drogen op een rek weet ik wel zeker dat er een raam open moet om het vocht eruit te krijgen en dat betekent.....stoken maar. Het is hier boven nu 18 graden zonder verwarming. Dat kan ik wel even meten voor je. En warmte van beneden trekt eerder naar boven met koude boven. Geen echte besparing toch?

3 keer drogen per week, = 12 per maand = 144 per jaar = 144kWh per jaar. Daar ga ik het klimaat en mijn budget niet mee verrijken. Maar ieder zijn ding.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 09-03-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:19
Dus samengevat:
- zo droog mogelijk centrifugeren (max toerental hangt af van kledingsoort)
- ventileren zodat vocht naar buiten kan
- ventilator om de lucht tussen de was in beweging te brengen (verbruikt veel minder stroom dan verwarmingsapparaten)

Vervolgens de natuurlijke temperatuur z'n werk laten doen (droogtijd).

Wanneer je de mogelijkheid hebt is de was buiten drogen ideaal. Overigens speelt het lage temperatuurprobleem alleen rond de winter, ook dat pleit voor de eenvoudige ventilator-oplossing ipv apparaat.

Overigens herken ik zelf het 'harde was'-probleem niet, we drogen op een rek en zonder wasverzachter. Harde was kan ook worden beïnvloed door soort wasmiddel, mocht het een probleem voor je zijn, kun je dus ook met verschillende wasmiddelen experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo en dank voor het meedenken. Ja ik heb allang een warmtepompdroger, maar die gebruik niet voor mijn gewone kleding ivm slijtage en omdat ik mijn kleren, bijv. ook sportkleding niet in de droger wil stoppen, wil het echt mooi houden, ben bang dat droger dan toch te veel aanslag geeft op de echt mooie kleding, broeken, etc?
Het enige wat ik wil is de was ophangen aan een rek, binnen, in een dus een klein koud kamertje wat daar verder perfect voor geschikt is.

Het probleem is dat het dagenlang duurt, dus ik zoek iets als een elektrisch droogrek (verwarmt alleen waar het contact maakt) of een infraroodpaneel (zou dat werken?) of dus een verwarmingsmatje. Een ventilator maakt herrie en ik geloof(de) meer in iets "warms" maar misschien moet ik toch maar aan de ventilator.

Ik heb beneden in de gang een airco, en die warmte trekt naar boven, en ik hoop door een deurtje van de (slaap-) kamer open te houden het zo op de 15-16 graden te krijgen. Maar of dat gaat werken...

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 09-03-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:07
Ontvochtiger. Zelfde probleem gehad hier. Sindsdien kunnen we de was weer prima in huis drogen in de wintermaanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
@Anoniem: 479106 probeer een ventilator, ik denk dat het je zal verbazen hoe goed het werkt!

edit> en ik zou de deur naar die kamer dichthouden laat het vocht lekker het raam uit trekken ipv de rest van je huis in!

[ Voor 141% gewijzigd door Rrob op 09-03-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

XelaRetak schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:17:
[...]

Maar ventileren verkleint die kans weer :?

Onze zolder heeft de verwarming niet aan en daar droogt de was ook. Raampje dicht = schimmel op de muren. Raampje open = geen schimmel vorming en droge was :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
[...]
Keiharde kleding, zelfs met wasverzachter.
Serieus, keiharde kleding? Als je het uitslaat na het wassen en ophangt is het echt niet keihard (zeker niet na strijken). Of kun jij je armen en benen niet bewegen als je tegen de lucht gedroogde kleding aantrekt? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

NB: van wassen slijt je kleding sowieso. Vandaar dat mijn dure truien bijna niet gewassen worden.
Natuurlijk slijt je kleding wel in een droger. Zeker bij WP drogers die er 4 uur over doen (heb m zelf ook).

En overschot aan opwek hebben wij ook (ca 5000 kwh per jaar), maarja op het moment dat de was moet drogen regent het , zul je net zien ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 09-03-2023 12:29 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zou een ventilatorkachel niet een goed idee zijn? Of een convectorkachel of een radiatorkachel? Of is een klein gewoon ventilatortje ook voldoende? Zoiets https://www.bol.com/nl/nl...289617%2C9200000054897394

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 09-03-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-04 00:07

BLN

Het voordeel van een ventilator is dat de lucht tussen de kleding stukken beweegt en daar de vochtige lucht dus weg kan. Een ventilatorkachel zal effectief zijn, krijgt kleding snel droog is mijn ervaring.

Op wintersport droog ik spullen eigenlijk altijd met een ventilator, en dan wel zorgen dat je de ruimte goed ventileert.

Als je spullen meer dan 8 uur duren om te drogen zou ik een andere methode zoeken. Er zijn best veel kledingstukken die dan al weer muffig beginnen te ruiken.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:19
Je gelooft meer in iets warms: natuurlijk gaat het drogen dan sneller. De kachel waar je naar linkt heeft een vermogen van 2000W, een simpele ventilator iets van 40W.

Met 12C en ventilatie droogt je was ook prima. Dat duurt wel langer dan drogen met een ventilator en daarbovenop 1960W warmte. Dan is je was na een paar uur droog in plaats van 8 uur. Heb je die tijdwinst nodig? Weegt die tijdwinst op tegen de extra energie, milieubelasting en bijbehorende kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het raam open zetten als het buiten nat en vochtig is slaat natuurlijk nergens op.

Wij hebben een ontvochtiger in het drooghok staan, die kan automatisch de vochtigheid naar beneden brengen en werkt perfect in de winter.

In mijn beleving begon de was te stinken als deze echt langer dan een dag moet drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij drogen de was in de veranda, dat gaat 10 maanden per jaar goed (in het voor en najaar wordt het daar 30+ graden, in de zomer ligt er een schaduwdoek overheen :p . De andere twee maanden gebruiken we een luchtontvochtiger. Als de was er te lang over doet om te drogen gaat het ook muf ruiken.

Je hebt een airco, dat is ook al een soort luchtontvochtiger, kun je de was niet gewoon in de warme luchtstroom zetten die korte periode dat het slecht droogt?

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 09-03-2023 13:59 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:50
Anoniem: 479106 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 00:12:
Kweenie, maar waarom droog je je was niet op een rek in de kamer waar gestookt wordt?
Dat droogt binnen een dag, meteen opvouwen en het rekje is weer uit je kamer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@yaksa omdat wij niet tegen de was aan willen kijken, niet de was in de woonkamer willen hebben, en juist zo'n perfect kamertje hebben waar de was kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-05 17:29

Orac

Ik mis je papa.

Wij doen altijd was eerst de was ophangen en als het dan nog licht vochtig is in droger. Bespaart en bijvoorbeeld de handdoeken zijn toch zacht. Wasverzachter is troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Anoniem: 479106 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:33:
@yaksa omdat wij niet tegen de was aan willen kijken, niet de was in de woonkamer willen hebben, en juist zo'n perfect kamertje hebben waar de was kan hangen.
Dan zet je het 'savonds voor je naar bed gaat in de kamer en haal je het in de ochtend eer weer uit ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Webgnome schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:44:
[...]

Dan zet je het 'savonds voor je naar bed gaat in de kamer en haal je het in de ochtend eer weer uit ;)
Wel even oefenen op je lip bijten als de boel in elkaar vouwt en je vingers er tussen zitten en meeste kleding op de grond ligt, anders scheld je savonds de kinderen wakker.

Maw echt een oplossing die ik niet mezelf zie doen. Maar whatever floats your boat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:20

AMDFreak

Intel is zo..

Is er op de eerste verdieping helemaal geen verwarming? 12 graden lijkt mij erg frisjes.
Wij verwarmen ook met airco's 1 op zolder en 1 in de woonkamer, als we niet thuis zijn, gaat de tussendeur open, zodat de warmte ook naar boven gaat.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-05 23:55
s'Avonds op zolder, gaat het raam op kiepen en s'Ochtends weer dicht, de was is dan nog niet droog. Maar de vocht is wel weg.

Enige nadeel is met Teams, dat ik mijn achtergrond moet blurren ;-) bijna altijd een wasrekje op de achtergrond met 2 kids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
DaYwaLkUr schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:43:
s'Avonds op zolder, gaat het raam op kiepen en s'Ochtends weer dicht, de was is dan nog niet droog. Maar de vocht is wel weg.

Enige nadeel is met Teams, dat ik mijn achtergrond moet blurren ;-) bijna altijd een wasrekje op de achtergrond met 2 kids.
offtopic:
Waarom heb je je kids aan het wasrekje? :+

Zo doen wij het overigens ook, soort van. Volgens mij kunnen we de conclussie in dit topic wel trekken en dat is dat het kan

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
  • Laatst online: 08:07
Ik had hetzelfde probleem in mijn vorige appartement. De was droogde daar op een kamer waar toevallig ook de mechanische ventilatiebox hing (moet je huis dat natuurlijk wel hebben). Die boxen hebben vaak een ongebruikte luchtaansluiting over, dus daar heb ik toen de dop vanaf gehaald en een ventiel op gezet. Was drogen ging daarna prima. In mijn huidige huis heb ik de was in het trapgat hangen. Dat is natuurlijk altijd goed drogen door de opstijgende warme lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@amd
wij hebben een airco in de woonkamer van 3,5 Kw. Deze redt het net om de woonkamer bij flinke koude warm te houden. Deur open zou teveel warmte verlies geven. De grap is, er zit nu een airco in het washok boven, het kleine kamertje. Dit was mijn kantoorruimte, maar ik ben verhuisd naar elders met kantoor, dus dat oude kantoor is nwashok geworden. Er hangt dus nog een airco van 2,5 Kw, maar die gaat dus verplaatst worden naar de gang. Tussen gang en woonkamer zit een dichte deur, en de gang sluit aan op de trap en gang boven. Idee is dat de airco dus van nu washok naar gang beneden wordt verplaatst om de gang warm te krijgen (is nu koud daar en schimmelvorming) en dan de warme lucht via trap naar boven laten stijgen. Boven is een kleine gang met 3 slaapkamers en (dus) washok. Als ik die deuren boven open zet hoop ik dat de airco in de gang dan de hele bovenverdieping ook warm krijgt/houdt op zeg 15-16 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Man, krijg het koud als ik je verhaal lees. Cv uit, airco in de woonkamer die het net allemaal maar trekt. Koude gangen en daardoor zelfs schimmel. Koud kamertje waar je eerst zat, natte was aan een rekje.

Nu weet ik niet of dit allemaal uit financiële noodzaak is, maar lekker behaaglijk komt het niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 13:30
Ik heb hier een klein kamertje met geen raam wat open kan maar wel een ventilatierooster heeft die altijd open staat. Radiator staat vrijwel helemaal dicht.

Bij mooi weer hangt de was buiten bij slecht weer in dit kamertje.
Waslijnen gespannen en de deur staat altijd flink open.
Meestal is de was met een dag wel droog.
Gewoon goed ventileren werkt het beste, blijft het nat dan een ontvochtiger plaatsen.
Zaterdag en zondag zijn was dagen, een trommel of 3-4 en maandag meestal alles droog in de kast.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-05 22:45

Badderbeest

De enige echte

Ik zou een droogrekje gebruiken.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Kijk, dat is een goede toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Zo'n inklapbaar droogrek voor aan de wand is handig.
Wel de ramen open wanneer dat kan om schimmel te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJtugskBUbcaV4M3rGZnWlL3eho=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hWQuEkLAa2yzgMtAIrSdUkkf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het zonnetje schijnt, en hier hangt de was buiten nu.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brulkjaer1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-03 22:40
Een paar proeven gedaan met drogen binnen:

1) ventilator onder wasgoedrekje geplaatst in doucheruimte waar mechanische afzuiging hangt. Werkt zeker versnellend in het drogen. Maar duurt alsnog best wel een tijd (zeker een dag).
2) ontvochtiger onder wasrekje in doucheruimte geplaatst: met een paar uur de was droog. Vermogen van zo'n ontvochtiger 440 Watt. Ter vergelijk een wasdroger: 1500-5000 Watt, al is een wasdroger wat eerder klaar.

Wil je je doucheruimte hier niet voor gebruiken, maar heb je wel een zolder of garage, dan kan je een drooghok maken waar je de ontvochtiger in plaatst.
Sowieso is een drooghok beter voor je kleding dan een wasdroger.
Pagina: 1