• gusster
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-03 23:01
hallo allen,

Ik heb recent gesolliciteerd op een functie na een periode in de ziektewet te hebben gezet. Tijdens de sollicitatie heb ik meegegeven dat ik tijd niet gewerkt heb ook om gat in cv te verklaren + mijn vraag om waar mogelijk minder lange diensten te werken. De werkgever was sympathiek echter aan het einde van het gesprek gaf hij aan dat hij bij binnenkomst de intentie heeft tegenover mijn collega's op werkvloer mee te delen dat ik (nieuwe werknemer) met "een rugzakje binnenkom".

Ik voel me ongemakkelijk bij deze situatie, juist omdat ik liever niet heb dat iets van mijn achtergrond wordt gedeeld met collaga's waarmee ik op de vloer sta (snap dat leidendgevende figuren deze info krijgen waar nodig). Weet iemand wat precies mijn rechten zijn als werknemer hierin? Heb nog een volgend contactmoment voordat ik definitief aan het werk zou gaan maar kijk er erg tegenop indien ik werkvloer op voorhand met label zou moeten betreden

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:55
Ook als werkgever doe ik dat nooit. Dan sta je bij voorbaat al 1-0 achter zonder dat iemand jou kent. Gewoon niet doen en als werknemer laten zien wat je kunt.

Als je er als werknemer uiteindelijk zelf voor kiest om informatie te delen is dat prima maar zeker niet vanuit de werkgever.

Edit:
Met de kortere diensten kan je altijd nog iets, bijvoorbeeld dat je deeltijd werkt etc. Dat het uiteindelijk een "langere" inwerkperiode wordt met een oorzaak is niet van belang voor jouw nieuwe collega's.

Blijf het vreemd vinden dat werkgevers dit zo aanpakken. Zie ook de reacties na mij.

[Voor 34% gewijzigd door Jarno op 09-03-2023 00:20]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wat anders zoeken lijkt mij de beste optie.
Als ze het noemen sta je zoals je zegt al met 2-0 achter, je wilt een gelijke en eerlijke behandeling die kun je dan niet krijgen van je collega's. Ook als dit door de managers en de collega's met de beste bedoelingen gedaan worden.
Als je moet gaan schermen met regels en/of wetgeving heb je al verloren van je werkgever voordat je er begint.
Blijkbaar snappen ze het dilemma niet en zijn daardoor m.i. niet geschikt als managers en zullen in de toekomst nog meer rare dingen uithalen ook als je ze van dit idee af zou kunnen praten (zonder te schermen met regels en/of wetgeving)

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

Klippy

Still Game

Bespreek het met je werkgever, bel na of stuur een mail.
Het zal waarschijnlijk goed bedoelt zijn: "+ mijn vraag om waar mogelijk minder lange diensten te werken", grote kans dat jij daar een uitzondering in bent dus is het goed om je toekomstige collega's in te lichten daarover.
Je weet ook niet wat hij gaat delen, dat zal vast niet in detail zijn, maar daarom het advies, vraag wat de bedoeling is en geef aan wat jij verwacht. Of stel voor het zelf aan je collega's te vertellen.

En vraag je ook af of "maar kijk er erg tegenop indien ik werkvloer op voorhand met label zou moeten betreden" niet sowieso het geval gaat zijn als je kortere diensten werkt dan de rest. Soms is het beter om gewoon recht door zee te zijn. Als je persoonlijke situatie eenmalig was hoef je je daar ook geen zorgen over te maken, je bent niet voor niks weer aan het werk.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• gusster
Klippy schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 00:06:
Bespreek het met je werkgever, bel na of stuur een mail.
Het zal waarschijnlijk goed bedoelt zijn: "+ mijn vraag om waar mogelijk minder lange diensten te werken", grote kans dat jij daar een uitzondering in bent dus is het goed om je toekomstige collega's in te lichten daarover.
Je weet ook niet wat hij gaat delen, dat zal vast niet in detail zijn, maar daarom het advies, vraag wat de bedoeling is en geef aan wat jij verwacht. Of stel voor het zelf aan je collega's te vertellen.

En vraag je ook af of "maar kijk er erg tegenop indien ik werkvloer op voorhand met label zou moeten betreden" niet sowieso het geval gaat zijn als je kortere diensten werkt dan de rest. Soms is het beter om gewoon recht door zee te zijn. Als je persoonlijke situatie eenmalig was hoef je je daar ook geen zorgen over te maken, je bent niet voor niks weer aan het werk.
Ik zou in principe normale diensten werken muv één dienst waar ik 4 ipv 5 uur zou werken, mijn werkuren vallen ook binnen die gevraagd in functiebeschrijving.

Had ook tijdens sollicitatie expliciet er zelf aan einde naar gevraagd voor de zekerheid en toen kwam het ten sprake. Heb wel mijn wensen kenbaar gemaakt maar hij praatte ook met gemak over verledens van andere werknemers dus ben bang dat wellicht onderdeel van werkcultuur is. Gesprek was al beetje ten einde dus hadden ook geen tijd verder op te pakken

Misschien toch maar verder zoeken om te solliciteren want zou me niet verbazen dat het al de ronde is gegaan gegeven wat ik meekreeg 8)7

• Jarno
Hmm als ik jou zo hoor is dat een cultuur die bij je moet passen. Als je het oke vindt dat de rest van het bedrijf jouw details kent of op later moment te weten komt dan zou je kunnen doorgaan. Anders zou ik je adviseren te bedanken en verder te kijken, van een werkgever/leidinggevende mag je discretie verwachten en als dat nu al niet het geval is..

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:44

Lordy79

Fundamentalist

Je medische gegevens zijn prive. Daar heeft zelfs je werkgever zelf niks mee te maken.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:54
Ja het zou kunnen dat je niet voor vol wordt aangezien. Maar het kan ook zijn dat men er serieus rekening mee houd, zodat iemand niet op wat voor manier dan ook omvalt. Ik werk bij een grote organisatie waar men in ieder geval intern met dit soort zaken zeer sociaal omgaat. Zelfs socialer dan in de zorgsector kan ik zeggen.

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-05 18:14
Als hij letterlijk 'met een rugzakje' heeft gezegd zou ik bedanken en op zoek gaan naar een andere uitdaging. Wijst voor mij al op een vreemde manier van leidinggeven die weinig vertrouwen inboezemt...

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
gusster schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 00:20:
[...]

Ik zou in principe normale diensten werken muv één dienst waar ik 4 ipv 5 uur zou werken, mijn werkuren vallen ook binnen die gevraagd in functiebeschrijving.

Had ook tijdens sollicitatie expliciet er zelf aan einde naar gevraagd voor de zekerheid en toen kwam het ten sprake. Heb wel mijn wensen kenbaar gemaakt maar hij praatte ook met gemak over verledens van andere werknemers dus ben bang dat wellicht onderdeel van werkcultuur is. Gesprek was al beetje ten einde dus hadden ook geen tijd verder op te pakken

Misschien toch maar verder zoeken om te solliciteren want zou me niet verbazen dat het al de ronde is gegaan gegeven wat ik meekreeg 8)7
Klinkt als Wegwezen daar! Het is wettelijk verboden om medische gegevens van de medewerkers te openbaren, dat mag de werkgever niet en daar heeft deze zo te zien compleet schijt aan. :X Dan ga je niks bereiken door te zeggen dat jij het niet wil, hij doet het toch wel. Als de nood niet te hoog is zou ik rustig doorsolliciteren naar een andere baan.

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-05 11:19
Lt.Mitchell schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:38:
Als hij letterlijk 'met een rugzakje' heeft gezegd zou ik bedanken en op zoek gaan naar een andere uitdaging. Wijst voor mij al op een vreemde manier van leidinggeven die weinig vertrouwen inboezemt...
Dit.

Een paar jaar geleden liep ik stage bij een regionale omroep. Alle andere stagiaires waren er de hele dag, ik halve dagen omdat ik chronisch ziek ben. Er is nooit gesproken door de stagebegeleider over ‘een rugzakje’. Ik heb het op den duur zelf uitgelegd aan de medestagiaires omdat ik geen roddels wilde.

Maar als je werkgever dit al niet voor zich kan houden, zoek dan een andere werkgever. Hier hoef je niet mee akkoord te gaan. Sowieso vind ik ‘een rugzakje’ oneerbiedig klinken. Het klinkt bijna alsof jou alles 100 keer uitgelegd moet worden. Lekkere eerste indruk.

• Jarno
Lekkere eerste indruk.
Je hebt nooit een tweede kans voor een eerste indruk 😉.

[Voor 76% gewijzigd door Jarno op 09-03-2023 10:21]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Als jij in kwestie gewoon volledig de job kan doen in 'normale' omstandigheden, zou ik geen enkele reden zien om dit vooraf te melden. Maar ik heb situaties gezien waar een beperking (lichamelijk danwel mentaal) toch de nodige problemen veroorzaakte omdat mensen er simpel niet van op de hoogte waren (in algemene zin, niet hele medische achtergrond). Maar dan ben ik al vrij simpel, dan heeft werkgever z'n job niet goed gedaan bij het zoeken van aanvulling.

Maar het valt en staat met je uiteindelijke collega's, of het is het type 'oh speciale behandeling nodig', of gewoon 'prima vent, we houden er rekening mee', als het eerste type niet op de hoogte is en er komt roddel dat je de kantjes er vanaf loopt en veel te weinig werkt, hadden ze misschien ook anders gereageerd als ze di vooraf wisten.. andere kant, denk dat je bij voorbaat al niet met zulke mensen wil werken, maar dat is erg werkvloer afhankelijk (mijn jaren in productiewerk heeft mij dat wel geleerd :P).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-05 15:56
Dennisweb schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:00:
[...] Sowieso vind ik ‘een rugzakje’ oneerbiedig klinken. Het klinkt bijna alsof jou alles 100 keer uitgelegd moet worden. Lekkere eerste indruk.
Dit interpreteer ik totaal anders.
'een rugzakje' betekent hier eerder 'heeft ernstige zaken mee gemaakt'. Dat kan echt zoveel zijn.
Zowel fysisch, psychologisch, sociaal,...

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 10:03

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De vraag is wat de werkgever mag delen:
“Met een rugzakje” heeft inhoudelijk weinig to geen waarde en is iets wat vast wel mag. De werkgever deelt niets over je medische of persoonlijke situatie, maar het heeft natuurlijk wel een bepaalde insinuatie.

Ik zou eerst gewoon het gesprek aan gaan waarin je duidelijk aangeeft dat je niet als “anders/speciaal” wilt worden aangekondigd.
Jij hebt een overeenkomst met je werkgever over uren en diensten en de waarom is niet van belang voor de toekomstige collega’s.

Als je je toch niet comfortabel voelt heb je verder eigenlijk maar 1 optie: Elders verder kijken

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Waarom zou je gelijk behandeld willen worden wanneer je niet gelijk bent? Ik ben zelf ongenezelijk ziek. En ik vindt het fijn dat zowel mijn werkgever als mijn collega's daarvan op de hoogte zijn zodat ze er rekening mee houden. Voor ik het vertelde werd ik door mijn collega's scheef aangekeken omdat ze vonden dat ik tekort schoot. Nu ze weten wat mijn situatie is, tonen ze begrip.

Ik ben wel van mening dat jij zelf de regie zou moeten krijgen over wat wel en niet verteld wordt. En aan wie wel en wie niet.

[Voor 14% gewijzigd door Seth_Chaos op 09-03-2023 11:27]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
De werkgever kan gewoon melden dat er een deeltijd collega bijkomt. Prima boodschap lijkt mij wat meer ruimte voor de overige collega’s als ze een keer vrij willen.

Rugzakje heeft een lading en iedereen heeft er zijn eigen ideeën bij. En die hebben vaak helemaal niets met de situatie van de persoon in kwestie te maken.

Ik zou wel bij een intro je verhaal delen. Vertel het , en wees er open over. En hou de deur altijd open voor vragen.

Dan blijf je speculaties voor en kan je het verhaal goed uitleggen. Scheelt een hoop op latere momenten mocht het onverhoopt even wringen met de cultuur bij je nieuwe bedrijf.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Seth_Chaos schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:24:
Waarom zou je gelijk behandeld willen worden wanneer je niet gelijk bent? Ik ben zelf ongenezelijk ziek. En ik vindt het fijn dat zowel mijn werkgever als mijn collega's daarvan op de hoogte zijn zodat ze er rekening mee houden. Voor ik het vertelde werd ik door mijn collega's scheef aangekeken omdat ze vonden dat ik tekort schoot. Nu ze weten wat mijn situatie is, tonen ze begrip.

Ik ben wel van mening dat jij zelf de regie zou moeten krijgen over wat wel en niet verteld wordt. En aan wie wel en wie niet.
Verschil is natuurlijk wel, dat @gusster nieuw bij het bedrijf binnenkomt en dan gelijk met zijn rug tegen de muur wordt gezet en predicaat 'is gekomen met rugzak(je)' krijgt. Dat werkt roddelen in de hand en moet je niet willen. Lijkt me dat je als werkgever die bal bij de werknemer legt. En dat die verhaal doet indien/wanneer nodig.

• gusster
Dank voor replies

Heb afgelopen jaar ook al vrijwilligerswerk gedaan om uren op te bouwen, daar wisten collega's van mijn situatie af, wat ik prima vind, maar zou wel fijn vinden werkleven te kunnen betreden op eigen voeten

Heb aan de werkgever vraag doorgegeven erop terug te komen dus verwacht iig op korte termijn met hem erover te kunnen praten, maar denk dat het ertoe leidt dat ik elders ga zoeken

Opnieuw dank voor input, heel waardevol geweest :)

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-05 15:57
Als je je er niet comfortabel bij voelt moet je wellicht verder kijken. Er lijken banen voor het oprapen te liggen.

Aan de andere kant zou ik het heel krachtig vinden als een persoon aangeeft waar hij mee zit.

Ik heb zo de afgelopen tijd meerdere verschillende "rugzak" verhaaltjes voorbij zien komen. Van "Long COVID", naar "zware scheiding" naar "motor ongeluk" naar "zware thuissituatie verlies partner waarbij mantelzorg heeft plaatsgevonden".

Allemaal hele valide redenen om een gat in je CV te hebben.

Als je het aan de werkgever over laat weet je een ding. Dat je geen controle hebt over de manier en de hoeveelheid wat er gedeeld wordt.

Neem het heft in eigen hand en maak van je (in potentie) "zwakte" je sterkte. Deel openlijk waarmee je zit (hou het kort en zakelijk want met de details hebben ze op dat moment niks mee te maken).

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:44
Lt.Mitchell schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:38:
De term "rugzakje" komt van het UWV vandaan: daarmee willen ze zeggen, dat je een afstand tot de arbeidsmarkt hebt en niet normaal kunt functioneren. Daarom ben ik ook tegen het UWV ingegaan: mijn vorige werkgever kreeg vanwege dat rugzakje loondispensatie, ofja ik eigenlijk. Want zodoende werd ik onder minimumloon betaald.

Voor TS? Het is geen baan met een speciale loonregeling? Of dat ze subsidie voor je krijgen ofzo? Want in begin had ik er niet zo'n probleem mee, dat leidinggevenden wisten dat ik zo'n rugzakje had. Echter na een tijdje was ik onmisbaar geworden _O-

Uiteindelijk bleek het wel dat ze niet bereid waren om mij normaal te betalen: er werd alleen naar kwantiteit gekeken. Ik heb geen greintje medelijden met dit soort werkgevers, welke met personeelstekort hebben. Maar ik heb er ook van geleerd om mijn werkgever niet over mijn medische geschiedenis te vertellen.

Ja soms denk ik wel: zal ik toch vertellen dat ik in het autisme spectrum zit? Alleen als ik dan om mij heen ga kijken, realiseer ik mij dat iedereen wel iets heeft waar zij of hij niet goed in is. Ze mogen het mij in de toekomst best vragen en wellicht antwoord ik dan: is het relevant? Want het is niet relevant, voor mijn werk dat in autisme heb.

Op mijn nieuwe werk heb ik ook een leidinggevende, welke ik eigenlijk ongeschikt vind voor het geven van leiding. De hele dag zit ie te vloeken en bij ons werken ook minderjarige, waar hij niet fatsoenlijk mee om weet te gaan. Maja wellicht daarom dat mijn werkgever, hem op cursus gestuurd heeft om beter leiding te geven.

Maar dit soort voorbeelden, laten mij zien dat er altijd mensen zijn die weleens waar heel goed in hun werk zijn. Echter in de communicatie, laten ze steken vallen. Ik weet ook al dat mijn leidinggevende er klaar mee is en wellicht ander werk wilt zoeken, lekker professioneel om dit al vloekend aan een nieuwe medewerker te vertellen.

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:58
Ik ken je specifieke situatie en werkomgeving niet maar ik kan me voorstellen dat de baas het niet slecht bedoeld. Als je door jouw "rugzakje" minder presteert dat anderen in een vergelijkbare functie of je bent bijvoorbeeld vaker ziek, dan voorkomt dit scheve gezichten bij je collega's.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee