Audiointerface Thunderbolt 3/4 vs usb 2.0?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 14:44
Voor muziek produceren gebruik ik een externe audio interface.
Deze wordt momenteel met de meegeleverde usb2.0 gevoed. Nu zag ik dat mijn audio interface ook een thunderbolt driver heeft (Focusrite 2i2 scarlett 3e gen).

Ik heb zelf tot mijn verbazing geen thunderbolt op mn moederbord (z690-A DDR4 wifi).

Vraag 1: Kan ik hier zomaar elke thunderbolt 3/4 kaart inzetten? Hij is als het goed is thunderbolt 3/4 compatible (header aanwezig)

Vraag 2: Is thunderbolt aanzienlijk beter dan usb2.0 ondanks de hogere snelheid? Ik zit met de SSD vergelijkingen in mn hoofd van SATA naar M2 de een 500mb/s de ander 5gb/s maar qua booten amper 10% verschil etc. (4 sec vs 4,5sec). Wellicht ben ik daardoor skeptisch, voor wellicht een grootte stap vooruit.

Iemand ervaringen die hij/zij kan delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
De Focusrite die je hebt, heeft niet veel input kanalen, dus ik zou zeggen dat zelfs op hoge resolutie + bitrates, je niet tegen de USB 2 beperking aan loopt.

Als een RME Babyface Pro FS op USB 2 loopt, dan kan de Focusrite dat ook prima. Ik zie geen meerwaarde om het aan te sluiten of thunderbolt. De theoretische busbreedte is natuurlijk veel hoger, maar je apparaat zal er wel geen gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 14:44
PageFault schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:09:
De Focusrite die je hebt, heeft niet veel input kanalen, dus ik zou zeggen dat zelfs op hoge resolutie + bitrates, je niet tegen de USB 2 beperking aan loopt.

Als een RME Babyface Pro FS op USB 2 loopt, dan kan de Focusrite dat ook prima. Ik zie geen meerwaarde om het aan te sluiten of thunderbolt. De theoretische busbreedte is natuurlijk veel hoger, maar je apparaat zal er wel geen gebruik van maken.
Nee precies, Ik had al zon vermoeden, ik zou de kaart in de toekomst wel willen vervangen voor een twin apollo maarja dat is toekomst "muziek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
mxmemx schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:41:
[...]

Nee precies, Ik had al zon vermoeden, ik zou de kaart in de toekomst wel willen vervangen voor een twin apollo maarja dat is toekomst "muziek"
Ha ha ha ja, ander prijskaartje ;)