Groepenkast vernieuwen cq aansluiting verzwaren. Kip of ei?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakErWatVan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-05 20:50
Klusvrinden,

Onze nieuwe woning heeft een oude groepenkast. Ik ga enorm uitbreiden met o.a. warmtepomp, elektrisch koken en andere moderne dingen. Daarvoor is het nodig om een 3-fasen aansluiting te realiseren. De netbeheerder zegt, zoals te doen gebruikelijk, dat het daarvoor nodig is om een nieuwe meterkast te realiseren, conform NEN 1010. De meter is echter zo hoog geplaatst, dat er nauwelijks ruimte is voor een nieuwe groepenkast. De 'slimme' meter eindigt op 1,50 meter. Het 'kastje' waar hij op is gemonteerd eindigt op 1.75 meter.

Als ik daarboven de nieuwe groepenkast plaats dan kom uit rond de 2.20 meter. Dat lijkt mij heel onpraktisch met bedienen, maar vooral met monteren.

Wat is nou de handigste aanpak?
Moet Stedin eerst langskomen om de meter naar beneden te brengen, zodat er een beetje fatsoenlijk ruimte is? En dan de meterkast vervangen en dan nog een keer Stedin langs laten komen om de aansluiting te verzwaren? Dat klinkt vrij omslachtig.

Is er een alternatief? Wie heeft hier ervaring mee?

N.B. de losse pvc-buis is leeg. ;)

Alvast dank!
RuleyAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/er-gL5_NaWAYIInYXpB-GTgPCs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zeKDskIRa2UzD26G8mKSudOt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbxkbYem3yLuW74I2lpvz3mhTv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RoOF7tSlPpb0nQYDLyPtcq0c.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Zo te zien zit de meter conform de standaard 160cm (bovenkant van de montagekast waar de meter aan hangt)

Dat ene kastje daarboven kan je op een gegeven moment weg laten halen, dus dan begint de nieuwe groepenkast op 160cm (onderkant) tot 193cm (33cm hoge kast) Zo te zien past het makkelijk.

Laat eerst je groepenkast vervangen met een hoofdschakelaar voor 3 fase (3fase hoofdschakelaar is een eis voordat stedin kan komen om een 3fase aansluiting te realiseren)
Die hoofdschakelaar kan dan aan de onderkant van een kam voorzien worden zodat tijdelijk alle 3 de aansluitingen verbonden zijn en alle bedrading in de kast niet meer gewijzigd hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakErWatVan
Dank voor de reactie!
Ik ga eens even speuren. Van de meeste bekende merken (ABB, Hager etc) is een beetje groepenkast al snel 44 cm hoog, maar ze bestaan kennelijk ook lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:45
Ik moet met sterk vergissen, maar volgens mij zit er wel 50 cm ruimte boven het meterbord. En ook ruim voldoende breedte. Alles wat je in een regulier woonhuis zou willen kan er m.i makkelijk boven.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
39CM voor een ABB HAF incl buisinvoerstuk als deze

https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html
Deze wil je, incl de maximaalstroombeveiliging, maar dan 1/3 fase voorbereid. (Verschil is voornamelijk de hoofdschakelaar)

Ze doen dat op maat voor goede prijs. Even bellen.

Dit moet passen... dat kastje waar de labelwriter strips overheen hangen behoort ook tot jouw installatie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaakErWatVan
Jullie zijn toppers! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:45
Niet teveel dank aub, dan gaan we naast onze kabelschoenen lopen ;)

Wel top dat je dit antiek vervangt, zonder aardlekschakelaars kan echt niet meer. (y)

[ Voor 39% gewijzigd door hesselbeertje op 09-03-2023 22:10 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1