Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• bobjebdes
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-05 17:39
Ik laat morgen (stond eigenlijk voor vandaag, maar door de sneeuw kon men het dak niet op) 20 zonnepanelen op mijn dak installeren. Vandaag heeft men wel de omvormer e.d. al klaargemaakt en ik kwam toen met de installateur in discussie het aantal strings. Hij wil ze in twee strings aansluiten, want vanaf 12 zonnepanelen zou het voor de verdeling beter zijn om niet meer op 1 string te zitten. (Zijn collega merkte nog iets op over dat het amperage te hoog zou worden, maar dat kan ik sowieso niet rijmen (bij doorvragen hield hij vol dat het over amperage ging, voltage was geen issue...))
Zelf denk ik dat bij 1 string het voltage perfect aansluit bij het nominale voltage van de omvormer, en lijkt mij 1 string sneller opstarten en langer doorgaan bij weinig zon.
Ik wil hem natuurlijk niet iets laten doen waar hij niet achter staat, want als er iets mis is, dan weet ik wel waar het aan ligt. Ik kan natuurlijk in theorie 2 strings laten leggen en dan later eventueel doorlussen bij de omvormer, maar nu heb ik nog de optie om het bij leggen direct anders te doen.
Wat is jullie mening, zie ik iets over het hoofd wat betreft schaduwmanagement of mppt (omvormer heeft 2 mppt's), of is 600 volt op een dak van een particulier huis gewoon teveel van het goede?

Gegevens panelen: DM405
https://www.dmegc.solar/f...ets/DM405M10-54HBB-NL.pdf
Gegevens omvormer: Fox-ess T8-G3:
https://www.fox-ess.nl/wp...L-TG3-datasheet-11.22.pdf
Oriëntatie op het dak (twee dakramen bovenin en dakkapel beneden in het midden, dakkapel geeft uiteraard schaduw in de ochtend en middag):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQl71xqUr9thqPMS8_P1cQeUqrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pky4uKKexUu4Jf7kGr00jayG.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via bobjebdes op 08-03-2023 20:55)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:21
De nominale - waarbij de omvormer het meest efficiënt zou moeten werken staat in datasheet als 600V.

De Vmpp van dit paneel is 30V.

Persoonlijk zou ik dit zeker in 1 string aansluiten, maar door lussen is weinig op tegen .

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
De nominale - waarbij de omvormer het meest efficiënt zou moeten werken staat in datasheet als 600V.

De Vmpp van dit paneel is 30V.

Persoonlijk zou ik dit zeker in 1 string aansluiten, maar door lussen is weinig op tegen .

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Lekker 2 strings laten leggen, daar staat de leverancier immers ook achter. Vervolgens kun je naar eigen goeddunken doorlussen tot 1 string (gezien de specs is dat wel de beste optie). Mocht je ooit om welke reden dan ook weer anders besluiten kun je zonder het dak op te gaan terug naar 2x10.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Ronald
Mocht @bobjebdes voor 2 strings laten installeren gaan; dan dient loshalen alleen te gebeuren met het systeem uitgeschakeld in vrij van netspanning.

Anders wordt het heel erg spectaculair YouTube: Vlamboog van 4 zonnepanelen
(Buiten bedrijf is het wel veilig)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een avondcursus elektrotechniek zou niet verkeerd zijn voor die gasten.

Iedere dag met “stroom” bezig zijn, maar niks van snappen is niet handig.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek