Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:21
Ik zoek een?
43 inch smart TV

Wat is je budget?
500-700 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De TV komt in de keuken te hangen. Simpelweg TV kijken, gebruik maken van de Canal Digitaal app, Airplay. Ik ga er niet op gamen.

Kijkhoek is wel belangrijk omdat we bijna nooit recht voor deze TV zullen zitten/staan.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik wilde gaan voor de LG Nanocell 43NANO766QA of de LG 43UQ91006LA. Dit omdat andere TV's in huis ook recente LG modellen zijn.

Maar...ik zie in veel reviews de slechte kijkhoek genoemd worden, en ben daarom naar Samsung aan het kijken.

Daarom twijfel ik nu tussen de Crystal UHD UE43BU8000KXXN en de QLED QE43Q60BAUXXN.

Welke vragen heb je hier nog over?

Wat LG betreft, zijn die kijkhoeken echt zoveel slechter? En voor de 2 Samsung modellen, welke lijn heeft de betere kijkhoek?

Samsung 'expert' chat heeft aan dat QLED beter is, maar online zie ik het tegenovergestelde beweerd worden en dat dus Crystal UHD betere kijkhoeken heeft.

Beste antwoord (via firecaps30 op 10-03-2023 08:11)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat kan ik niet volgen.

IPS-panelen hebben betere kijkhoeken, VA betere zwartwaarden. Een scherm met een IPS-paneel heeft dus betere kijkhoeken, maar er is een uitzondering: Een televisie met VA-paneel kan met een diffusiefilter worden uitgerust, dat het licht verstrooit en daarmee de kijkhoeken verbetert, ten koste van de scherpte. Luxe LCD-televisies worden doorgaans met VA-panelen en diffusiefilters uitgerust, omdat je zo én betere zwartwaarden hebt, en goede kijkhoeken.

We praten hier evenwel niet over luxe-televisies, maar over budgettelevisies.

Samsung gebruikt meestal VA-panelen, maar dat is niet zo bij de BU8000-serie, daar wordt gemengd. Wat er in het model dat je op het oog hebt zit durf ik niet te zeggen, er is teveel strijdige informatie op het internet. De Q60B heeft VA-panelen.

Kortom, als het je om kijkhoeken te doen is, kun je het beste voor LG gaan. De Nano766 is van de twee de betere televisie.

Besef wel dat kijkhoekkwesties inherent zijn aan LCD en OLED de betere televisies zijn om van de zijkant te bekijken. Dan zit je aan een ander prijskaartje, ik neem aan dat je dat al hebt overwogen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat kan ik niet volgen.

IPS-panelen hebben betere kijkhoeken, VA betere zwartwaarden. Een scherm met een IPS-paneel heeft dus betere kijkhoeken, maar er is een uitzondering: Een televisie met VA-paneel kan met een diffusiefilter worden uitgerust, dat het licht verstrooit en daarmee de kijkhoeken verbetert, ten koste van de scherpte. Luxe LCD-televisies worden doorgaans met VA-panelen en diffusiefilters uitgerust, omdat je zo én betere zwartwaarden hebt, en goede kijkhoeken.

We praten hier evenwel niet over luxe-televisies, maar over budgettelevisies.

Samsung gebruikt meestal VA-panelen, maar dat is niet zo bij de BU8000-serie, daar wordt gemengd. Wat er in het model dat je op het oog hebt zit durf ik niet te zeggen, er is teveel strijdige informatie op het internet. De Q60B heeft VA-panelen.

Kortom, als het je om kijkhoeken te doen is, kun je het beste voor LG gaan. De Nano766 is van de twee de betere televisie.

Besef wel dat kijkhoekkwesties inherent zijn aan LCD en OLED de betere televisies zijn om van de zijkant te bekijken. Dan zit je aan een ander prijskaartje, ik neem aan dat je dat al hebt overwogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Bedankt voor je uitleg! Dat maakt het een hoop duidelijker. Spreek je wat betreft de Nanocell uit eigen ervaring? Reviews op oa. Coolblue noemen specifiek de kijkhoek.

Wat betreft de prijs, dat is inderdaad een bewuste keuze omdat het een ‘extra’ TV is. In de woonkamer hebben we een LG G1 OLED hangen. Het liefste zou ik die, of de C-serie kopen maar zoals gezegd het is een TV voor erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nee, niet uit eigen ervaring, maar ik heb de voorlopers van beiden (de UQ90 en Nano75) wel met eigen ogen bekeken toen ik samen met Tweakers op de LG-dealerdagen was.

Het belangrijkste verschil tussen beide televisies is dat de UQ91 een witte lamp gebruikt, terwijl de Nano76 een blauwe lamp gebruikt waarbij kwantumdots het licht omzetten in de overige kleuren. Feitelijk hetzelfde als Samsung's QLED-serie.

Dat uit zich in dat de Nano76 een breder kleurenbereik afdekt en de kleuren ook nauwkeuriger weergeeft. Voor de rest zijn er geen schokkende verschillen tussen beide televisies, geen van beide heeft bijvoorbeeld lokale dimming en geen van beiden is goed genoeg om HDR goed weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Uiteindelijk voor de LG Nano76 gegaan na een bezoek aan een TV zaak. Vanmiddag opgehangen en tot zover erg tevreden.