Plat dak isoleren welke al deels geisoleerd is?

Pagina: 1
Acties:

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-12 12:02
Hallo,

Wij hebben een plat dak van underlayment met hierop 4 cm isolatie met hierop bitumen.
Dit willen we graag beter isoleren met 140 mm PIR.

We dachten dat we rechtstreeks op het bitumen de PIR konden plaatsen maar dit lijkt niet goed te zijn?
We hebben het nagevraagd mar we krijgen verschillende meningen/adviezen.

Wie kan ons iets meer uitleggen?

Alvast bedankt!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
bedoel je een omgekeerd dak? dan is pir niet het handigste om te kiezen en zou ik XPS nemen

als je een warm dak bedoeld (dus ook een nieuwe laag dakbedekking) dan zou ik persoonlijk de oude bitume verwijderen en het dak opnieuw opbouwen

underlayment -> dampscherm -> isolatie -> dakbedekking

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-12 12:02
Het is nu :
Underlayment-isolatie-bitumen

Het zou dan worden Underlayment- isolatie - bitumen - PIR (aan beide zijden alu) - EPDM

Er is gekozen voor PIR i.p.v XPS vanwege de hogere isolatiewaarde

[ Voor 6% gewijzigd door Activate op 08-03-2023 18:53 ]

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:25
Ja dit kan zeker. Wij zijn dit toevallig momenteel ook aan het doen met ons platte zolderdak.

Wij hebben nu: OSB > PIR Glasvlies/bitumen 6cm - Bitumen. En daar komt nog 2x 7cm pir op en daarna nog een laag bitumen.

Wat voor materiaal is je bestaande laag isolatie?

[ Voor 11% gewijzigd door TwingyTwingy op 08-03-2023 18:57 ]

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Is het geen idee om die PIR platen op het dak te leggen en dan tegels erop?

[ Voor 53% gewijzigd door EU_RAZER op 08-03-2023 19:00 ]

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik moest het even opzoeken, maar je kan isolatie op je bestaande bitumen leggen, maar je moet wel wat 'regel' hanteren om geen condens te krijgen in je isolatie. De zogenaamde 1,5 regel geld dan.

De 1,5-regel biedt altijd een zekere oplossing. Zorg ervoor dat de nieuwe isolatielaag boven op de oude dakbedekking 1,5 keer de R-waarde heeft van de al aanwezige isolatielaag.

Dan zou het goed moeten gaan

https://www.recticelinsul...bij-isolatie-te-voorkomen

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoe oud is dat bitumen ?
Wij hebben ons hele dak vernieuwd recent, met ook extra pir onder de bitumen bedekking. Nieuw dak was sowieso nodig vanwege pv panelen (wil ze er niet over 5-10j af halen).
Qua kosten viel het mij redelijk mee. Een stuk uitbouw was nog redelijk OK maar heb gewoon alles vernieuwd. Ben je er maar meteen vanaf voor komende 25-30 jaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 08-03-2023 23:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

Pagina: 1