2 excel documenten samenvoegen (met deels dezelfde info)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shapo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-03-2023
Ik had graag 2 excel documenten samengevoegd tot 1. De 2 documenten hebben deels dezelfde informatie.
Maar wel verschillende kolomnamen.

Op het werk zou dit voor mij en mijn collega's een grote hulp zijn. Misschien nog een extraatje: we moeten dagelijks deze 2 lijsten trekken, dus telkens andere lijsten. Ik ben dus op zoek naar een gemakkelijke manier om dit telkens in 1 excel bestand te krijgen.

Ik ben geen pro in excel maar kan er wel mee werken en leer me deze dingen graag aan.

Deze keer raak ik er echter niet uit. Wie kan mij helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plumo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-09 20:07
Is de indeling van beide bestanden wel altijd gelijk? Dan kun je met Power Query beide bestanden aanpassen (dus o.a. de kolomnamen gelijktrekken) en daarna de ene query onder de andere voegen. De volgende dag hoef je dan alleen beide bronbestanden te vervangen en op vernieuwen te drukken .

https://learn.microsoft.com/en-us/power-query/append-queries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shapo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-03-2023
Ik vermoedde al dat ik hier mee aan de slag moet. Ik zou me er eens in moeten verdiepen.

De beide bestanden zijn deels gelijkaardig. maar kolomnamen zijn anders genoteerd, en staan ook in een andere volgorde.

Bedankt voor de info :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 14:46

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

shapo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:21:
Ik vermoedde al dat ik hier mee aan de slag moet. Ik zou me er eens in moeten verdiepen.

De beide bestanden zijn deels gelijkaardig. maar kolomnamen zijn anders genoteerd, en staan ook in een andere volgorde.

In Power query is de volgorde van de kolommen niet relevant (in het algemeen), er wordt over het algemeen verwezen naar de kolomnaam en je kan als stap doorvoeren om de volgorde aan te passen.

Uiteraard als de data gegarandeerd altijd in een bepaalde volgorde wordt aangeleverd, dan kan je daar natuurlijk wel gebruik van maken. Net zoals met veel ICT-vraagstukken, herken de patronen, dan kan je daar (eventueel) gebruik van maken.

[ Voor 4% gewijzigd door GRDavies75 op 09-03-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

shapo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:21:

Powerquery en/of vba. Je geeft niet veel informatie over wat dat samenvoegen omhelst en of er nabewerkingen noodzakelijk zijn, noch welke mate van automatisering je wilt. Beide tools kunnen je een heel eind op weg helpen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland