Wissen harde schijf iMac pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GritX
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-07 12:23
Mijn vraag
...Ik willen een oude iMac formatteren voordat ik hem naar het containerpark breng.
Echter is de wis functie die ik via schijfhulpprogramma en na selectie van de Macintosh HD
niet aanklikbaar. Die blijft licht grijs staan.
Hoe krijg ik de wis knop opnieuw bruikbaar?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...OS X Yosemite versie 10.10.5
Imac 27 inch,model late 2012

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Geprobeerd door iMac op de gewone manier op te starten en via schijfhulprogrammas

Beste antwoord (via GritX op 08-03-2023 19:50)

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:40
Ik denk dat je succesvoller bent als je dit probeert in Herstelmodus. Even CMD + R vasthouden en dan in het keuzemenu 'Hulpprogramma's' voor 'Schijfhulpprogramma' kiezen.

https://support.apple.com/nl-nl/HT212030

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:40
Ik denk dat je succesvoller bent als je dit probeert in Herstelmodus. Even CMD + R vasthouden en dan in het keuzemenu 'Hulpprogramma's' voor 'Schijfhulpprogramma' kiezen.

https://support.apple.com/nl-nl/HT212030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GritX
Gelukt Thanks!
Nog een vraagje.
Kan je een oude imac zoals deze hardwarematig upgraden zodat hij opnieuw compatibel is met de laatste software versies? Als dit kan, over welke bedragen spreken we dan om dit tot een goed einde te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:52

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Is het niet een idee om hem te verkopen aan een verzamelaar? Die weet wel hoe je zoiets doet.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Kan je niet gewoon DBAN gebruiken? Die vult je HDD van begin tot eind met onbruikbare data, zodat je hem veilig bij het afval kan dumpen.

Let op: WEG = ECHT WEG!

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 08-03-2023 19:57 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

GritX schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:50:
Gelukt Thanks!
Nog een vraagje.
Kan je een oude imac zoals deze hardwarematig upgraden zodat hij opnieuw compatibel is met de laatste software versies? Als dit kan, over welke bedragen spreken we dan om dit tot een goed einde te krijgen?
Nee, die limieten zitten in het model. Je kunt wel vrijwel iedere oude (i)Mac, Macbook of Mac Mini op een recentere MacOS versie laten draaien door die 'gewoon' eroverheen te installeren, maar dat valt dan onder Hackintosh. Je installeert dan gewoon MacOS op een manier die niet de bedoeling is volgens Apple en er is totaal geen garantie dat het werkt en/of stabiel is.

Ik zou 'm lekker via V&A hier op Tweakers verkopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Het ligt aan het modeljaar of er een nieuwere macOS op kan. De versie die je nu had, Yosemite, is nooit een eindpunt geweest dus het kan zijn dat er minstens El Capitan op kan (uit 2015, dus ook “oud” in macOS land) maar als deze Mac uit de fabriek kwam met Yosemite kan hij zo nieuw zijn als 2015 en dan draait er nog Catalina of Big Sur op van 2-3 jaar geleden, wat nog een paar jaar oke is. Moet je er wel een SSD in zetten, die versies draaien niet meer goed op een oude harde schijf.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GritX
[b]Oon schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:57:[/

Ik zou 'm lekker via V&A hier op Tweakers verkopen
Het is het late 2012 model. Ik heb de harde schijf nu gewist en nieuwe install gedaan via het internet. Yosemite staat nu geïnstalleerd.

Wat is hij nog waard? Wat kan er er nog mee gedaan worden daar hij niet meer ondersteund wordt. Veel kan er toch niet meer mee gedaan worden? Zelfs simpel surfen op het internet surfen via Safari lukt niet meer.

[ Voor 15% gewijzigd door GritX op 09-03-2023 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 22:06
GritX schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:43:
[...]

Wat is hij nog waard? Wat kan er er nog mee gedaan worden daar hij niet meer ondersteund wordt. Veel kan er toch niet meer mee gedaan worden? Zelfs simpel surfen op het internet surfen via Safari lukt niet meer.
Ik denk dat je dan moet denken aan een 150 tot 200 euro met een beetje geluk. Echter het trage zit em zich in de traditionele HDD. Upgraden kan ook met opencore patcher naar de nieuwste versie, maar komt niet ten goede van de snelheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winduss
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-09 07:32
GritX schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:43:
[...]

Het is het late 2012 model. Ik heb de harde schijf nu gewist en nieuwe install gedaan via het internet. Yosemite staat nu geïnstalleerd.

Ik zou hem niet zo maar weg gooien. Zeker verkopen, de nieuwste versie van macOS kan er namelijk onofficieel nog op. De reden dat Safari niet goed werk is omdat Yosemite uit 2014 komt en al lang geen updates meer heeft gekregen. Officieel gaat die iMac tot en met Catalina uit 2019. Je kan er zeker nog rond de 200 euro voor krijgen als je geluk hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GritX
Winduss schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:58:
[...]

Ik zou hem niet zo maar weg gooien. Zeker verkopen, de nieuwste versie van macOS kan er namelijk onofficieel nog op. De reden dat Safari niet goed werk is omdat Yosemite uit 2014 komt en al lang geen updates meer heeft gekregen. Officieel gaat die iMac tot en met Catalina uit 2019. Je kan er zeker nog rond de 200 euro voor krijgen als je geluk hebt :)
En hoe krijg je de nieuw versie daar dan onofficieel op als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:33
GritX schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:21:
[...]

En hoe krijg je de nieuw versie daar dan onofficieel op als ik vragen mag?
Kwestie van even googlen - dosdude1 heeft een patcher tot Catalina maar daarboven kan ook met de opencore legacy patcher: https://www.macworld.com/...erey-on-an-older-mac.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Merethil schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:30:
[...]

Kwestie van even googlen - dosdude1 heeft een patcher tot Catalina maar daarboven kan ook met de opencore legacy patcher: https://www.macworld.com/...erey-on-an-older-mac.html
Een 2012 hoef je niet te patchen voor Catalina, alleen voor macOS 11 t/m 13, maar als je die draait op een conventionele HDD en niet op een SSD kun je net zo goed gaan tapdansen op blote voeten in een glasbak.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1