Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.o.b.D.
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-10-2023
Hoi allemaal,
Vandaag plaats ik voor het eerst een topic op tweakers. Bij het zoeken naar andere oplossingen heb ik hier al veel hulp ondervonden. Ik hoop dat jullie mij met dit probleem ook kunnen helpen of me kunnen doorverwijzing voor een oplossing.
---------
Moederbord: MS-7748 VER 1.0 N1996
Processor:
CPU:2.4 ghz
64 bits
A8-3800 APU
Voeding: FSP350-60EMDN (350watt)
--------
Bij het inschakelen vd computer gebeurt er helemaal niets.
Het probleem is waarschijnlijk ontstaan doordat een voedingsstekker van een externe disk tegen het stekkerfront aan de achterkant vd computer aankwam. De computer was hierna in één keer dood.

Het is m.i. geen probleem met de voeding
Dit heb ik als oorzaken al kunnen uitsluiten.
Ik heb alle voedingskabels behalve de HDD losgemaakt, op de 20polige stekker de groene en zwarte draad verbonden.
Hierna deed de fan vd voeding het en hoorde ik de HDD draaien. Vervolgens een voor een de andere voedingen aangesloten(SDD, DVD-drive, kaartlezer, docking station externe schijf) de voedings-fan startte telkens weer op.
Als laatste de 20polige stekker in het moederbord. Waarbij alles weer stil bleef.
Mijn conclusie(maar wellicht voorbarig) het probleem ligt aan het moederbord of de processor.
Ik heb vervolgens de geheugenkaarten, de interne batterij verwijderd en de voeding vd fan vd processor.
Ook nu blijft alles stil.
Weet een van jullie of ik iets kan doen om het moederbord en de processor appart te testen?

Ik hoop nog op redding maar ben bang dat het einde verhaal is voor dit moederbord en/of processor. :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:52

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
De redactie gaat je niet helpen met dit probleem, dus ik schop je topic even naar een meer geschikte hoek. :)

Geachte redactie => Processors, moederborden en geheugen

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:30
Om een moederbord en cpu te kunnen testen heb je een ander werkend moederbord en cpu nodig die compatibel zijn met wat je nu hebt (socket FM1). Maar veel moeite zou ik er niet in steken. Het is al bijna 12 jaar oud en al traag toen het nieuw was.

[ Voor 39% gewijzigd door Uszka op 08-03-2023 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:28

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je kan het mobo testen door de cpu eruit te trekken en dan op te starten. Als alles dan stil word is het het mobo. Maar kan even goed de combinatie zijn.

Als je componenten gratis kunt krijgen is het nog tedoen om te leren maar voor een pc koop gewoon iets nieuwer 2de hands (Ryzen 5000/ Intel Core 10th gen of later).

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Als de voeding maar 20 pinnen heeft aan de ATX stekker ipv 24 dan is het een antiekje.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:01

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hoewel ik je voeding niet als eerste verdenk, is het zeker niet uitgesloten dat het niet die is.

Je voeding bestaat uit meerdere 12v lijnen, en enkele andere lager volt lijnen.
Je fans en cdroms etc gebruiken waarschijnlijk een andere 12v lijn dan het mobo, en niet alle andere voltages.

Zonder geheugenkaarten en gaat je pc nooit opstarten.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:55

D4NG3R

kiwi

:)

R.o.b.D. schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:17:
Het is m.i. geen probleem met de voeding
Dit heb ik als oorzaken al kunnen uitsluiten.
Ik heb alle voedingskabels behalve de HDD losgemaakt, op de 20polige stekker de groene en zwarte draad verbonden.
Hierna deed de fan vd voeding het en hoorde ik de HDD draaien. Vervolgens een voor een de andere voedingen aangesloten(SDD, DVD-drive, kaartlezer, docking station externe schijf) de voedings-fan startte telkens weer op.
Helaas zegt deze testmethode helemaal noppes, de enige manier om een voeding fatsoenlijk uit te sluiten is door deze in een ander systeem te testen, of een voeding waarvan je weet dat deze werkt uit een ander systeem in het jouwe te testen.

Dat geld overigens voor elk ander component, zonder deze uit te wisselen met andere werkende hardware is het lastig om uit te sluiten of iets wel of juist niet werkt. Zeker als je denkt dat er kortsluiting gemaakt is.
nelizmastr schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:41:
Als de voeding maar 20 pinnen heeft aan de ATX stekker ipv 24 dan is het een antiekje.
Valt mee, je ziet dit vaker bij kant en klare huis-tuin-keuken systemen, ook anno 2023 nog. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.o.b.D.
Dank jullie voor alle reacties. Dit is allemaal nieuw voor me maar ik zal proberen op de juiste manier te reageren.
@Dirk : dank je wel voor mijn vraag in de juiste groep te gooien. Ik had gekeken waar ik de topic kon plaatsen maar dit was de enige plek waar ik een topic kon toevoegen.
Waarschijnlijk niet goed genoeg gezocht.

@Uszka: het is idd een oud beestje, maar voor mijn gebruik ruim voldoende, belastingformulier invullen, wat excel en foto's opslaan. Geen games oid.
Maar om iemand te vinden die net zo een oud systeem heeft en beschikbaar wil stellen om te testen zal niet meevallen.
@Damic: goede tip om de CPU los te maken, ga ik vanavond doen. Ik zak katen weten wat het resultaat is.
Ik ben al aan het kijken voor vervangende componenten, maar wil dan eigenlijk gelijk een CPU hebben die Windows11 aankan.
De huidige is door MS te licht bevonden.
Bestaat er een CPU met een F1-socket waar W11 op kan? Waar kun je die info vinden?
@D4NG3R, @heuveltje
Jammer dat de voeding nog niet uit te sluiten is, het is uiteraard ingewikkelder dan ik dacht/hoopte.
Als leek maak ik een hoop verkeerde aannames en us er veel bij te leren, oa dat er zonder geheugenkaarten het moederbord niet te testen valt. Maar ook met de geheugenkaarten gaf het mo.bo. geen enkele reactie.

Dank jullie voor de reacties.
Samengevat komt het er op neer dat ik eerst werkende onderdelen moet hebben, om de oude te testen.
Ik moet dan maar kijken voor een nieuwe mo.bo. en CPU. Met het risico dat het toch de voeding is en ik dan een mo.bo. en/of CPU in reserve heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:01

heuveltje

KoelkastFilosoof

R.o.b.D. schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:19:
Dank jullie voor alle reacties. Dit is allemaal nieuw voor me maar ik zal proberen op de juiste manier te reageren.
@Dirk : dank je wel voor mijn vraag in de juiste groep te gooien. Ik had gekeken waar ik de topic kon plaatsen maar dit was de enige plek waar ik een topic kon toevoegen.
Waarschijnlijk niet goed genoeg gezocht.

@Uszka: het is idd een oud beestje, maar voor mijn gebruik ruim voldoende, belastingformulier invullen, wat excel en foto's opslaan. Geen games oid.
Maar om iemand te vinden die net zo een oud systeem heeft en beschikbaar wil stellen om te testen zal niet meevallen.
@Damic: goede tip om de CPU los te maken, ga ik vanavond doen. Ik zak katen weten wat het resultaat is.
Ik ben al aan het kijken voor vervangende componenten, maar wil dan eigenlijk gelijk een CPU hebben die Windows11 aankan.
De huidige is door MS te licht bevonden.
Bestaat er een CPU met een F1-socket waar W11 op kan? Waar kun je die info vinden?
@D4NG3R, @heuveltje
Jammer dat de voeding nog niet uit te sluiten is, het is uiteraard ingewikkelder dan ik dacht/hoopte.
Als leek maak ik een hoop verkeerde aannames en us er veel bij te leren, oa dat er zonder geheugenkaarten het moederbord niet te testen valt. Maar ook met de geheugenkaarten gaf het mo.bo. geen enkele reactie.
Het is FM1 socket niet F1 :),
En nee daar zijn geen significant modernere cpu's voor. zoek een 2e hands upgrade setje incl mobo en geheugen. dat gaat je beter helpen. en hoeft echt niet veel te kostne

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.o.b.D.
heuveltje schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:24:
[...]

Het is FM1 socket niet F1 :),
En nee daar zijn geen significant modernere cpu's voor. zoek een 2e hands upgrade setje incl mobo en geheugen. dat gaat je beter helpen. en hoeft echt niet veel te kostne
Jammer, ik had gehoopt met een vergelijkbaar/hetzelfde mo.bo. het ombouwen eenvoudiger te houden. Eén onderdeel uit het oude mo.bo. en op dezelfde plek op het nieuwe mo.bo. plaatsen en met een zwaardere CPU ook nog w11 mee te pakken.
Kortom een hoop uit te zoeken en nog meer om op te letten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:55

D4NG3R

kiwi

:)

Helaas zit dat er niet in, FM1 was eigenlijk bij uitkomst al ten dode opgeschreven en is na nauwelijks een jaar al superseded door FM2.

Als je Windows 11 wil draaien zal je de hardware aanzienlijk moeten moderniseren. Zowel bij Intel als AMD ga je niet veel verder terug dan met respectievelijk de 8e generatie (laat 2018) en Zen+ (midden 2018).

Dat betekend direct dat je zowel de CPU, als het moederbord, als het RAM moet gaan vervangen. De kans is groot dat ook de behuizing niet standaard is en vervangen moet worden.

Aangenomen dat de voeding niet dood is, zit je nog steeds met het feit dat deze (te) verouderd is voor moderne hardware en sowieso al aan vervanging toe is.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 09-03-2023 15:03 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
R.o.b.D. schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:46:
[...]

Jammer, ik had gehoopt met een vergelijkbaar/hetzelfde mo.bo. het ombouwen eenvoudiger te houden. Eén onderdeel uit het oude mo.bo. en op dezelfde plek op het nieuwe mo.bo. plaatsen en met een zwaardere CPU ook nog w11 mee te pakken.
Kortom een hoop uit te zoeken en nog meer om op te letten :)
FM1 is niet compatibel met W11. Dat lukt (officieel) alleen met hardware vanaf 2018. Zie de support lijst voor Intel en AMD.

[ Voor 24% gewijzigd door Uszka op 09-03-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.o.b.D.
Damic schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:08:
Je kan het mobo testen door de cpu eruit te trekken en dan op te starten. Als alles dan stil word is het het mobo. Maar kan even goed de combinatie zijn.

Als je componenten gratis kunt krijgen is het nog tedoen om te leren maar voor een pc koop gewoon iets nieuwer 2de hands (Ryzen 5000/ Intel Core 10th gen of later).
Vanavond de CPU losgehad. Met hetzelfde resultaat: volkomen stilte. Dit zal betekenen dat iig het mo.bo. het begeven heeft.

Bedankt voor het meedenken en ik moet me gaan beraden wat verder te doen.
Een vervangend mo.bo. en CPU of een nieuw systeem. Er worden van dit mo.bo. nog wel 2e hands gereviseerde exemplaren aangeboden.
Ik zal eens kijken of het de moeite waard is hier nog geld en moeite tegen aan te gooien.
Nogmaals hartelijk bedankt (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funga
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-03-2023
Mijn advies: mobo uitbouwen en los nog eens aansluiten met alleen power en een ventilator zodat ik kan zien/horen/voelen of hij stroom krijgt. En dan moet een schroevendraaier de PWR switch shorten.

In het verleden meerdere malen meegemaakt dat de kast kortsluiting maakte, zoals bijvoorbeeld een spacer die ergens klem zit en zodoende kortsluiting maakt. Dat kun je nog uitsluiten.

Maar als wat je zegt hij een opdonder heeft gehad is het mogelijk dat het mobo ook echt dood is. Dan is het einde verhaal lijkt me. Tenzij je héél goed bent met electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funga
Uszka schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:09:
[...]

FM1 is niet compatibel met W11. Dat lukt (officieel) alleen met hardware vanaf 2018. Zie de support lijst voor Intel en AMD.
Is het niet zo dat dit alleen om die TPM chip gaat dir sowieso vijandig is tegenover jou als gebruiker? Je kunt met regedit hacks geloof ik Windows installeren zonder TPM. Desnoods virtualiseren omdat je geen TPM wilt hebben die jou closed firmware opdringt en daarmee een bijl legt aan de wortel van je grondrechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Funga schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:03:
[...]

Is het niet zo dat dit alleen om die TPM chip gaat dir sowieso vijandig is tegenover jou als gebruiker? Je kunt met regedit hacks geloof ik Windows installeren zonder TPM. Desnoods virtualiseren omdat je geen TPM wilt hebben die jou closed firmware opdringt en daarmee een bijl legt aan de wortel van je grondrechten.
Daarom zei ik 'officieel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.o.b.D.
Funga schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:01:
Mijn advies: mobo uitbouwen en los nog eens aansluiten met alleen power en een ventilator zodat ik kan zien/horen/voelen of hij stroom krijgt. En dan moet een schroevendraaier de PWR switch shorten.

In het verleden meerdere malen meegemaakt dat de kast kortsluiting maakte, zoals bijvoorbeeld een spacer die ergens klem zit en zodoende kortsluiting maakt. Dat kun je nog uitsluiten.

Maar als wat je zegt hij een opdonder heeft gehad is het mogelijk dat het mobo ook echt dood is. Dan is het einde verhaal lijkt me. Tenzij je héél goed bent met electronica.
Het lijkt me niet dat het mobo opeens contact heeft gemaakt met de kast oid. Op het moment dat hij dood viel was de dvd-drive volop aan het werk en ik de losse kabels aan het opruimen, waarbij de metalen stekker vd externe drive-voeding tegen het IO-shield kwam. 7(8)7
Wanneer ik de 20-delige stekker los maak, de groene en zwarte draad doorgeslapen reageerd de fan vd voeding en de HDD.

Mijn kennis van electronica is nagenoeg null.
Een schroevendraaier kan ik goed hanteren maar ik weet niet wat de PWR-switch is. De aan/uit knop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funga
Maar je hebt nu dus nog alles aangesloten. Als je issues met de stroom hebt gehad zou ik willen weten wat er nog 'leeft'. Dus alles afzonderlijk testen. Mobo + CPU + RAM en voeding eraan is de meest basic configuratie. Omdat je het moederbord hebt uitgebouwd heb je geen stroomknop. Het 2-polig kabeltje gaat naar de frontpanel connector op je moederbord. In de handleiding (ook online te vinden) staat een diagram waar de PWR switch zich bevindt. Hiermee schakel je het systeem in en uit; die is verbonden met de aan en uit knop.

Het zou kunnen zijn dat je systeem niet meer werkt omdat bijvoorbeeld de GPU stuk is, of je DVD drive kortsluiting maakt. Dat kun je testen hiermee. Misschein werkt je CPU/Mobo/RAM nog gewoon, dan heb je geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.o.b.D.
Funga schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 00:16:
Maar je hebt nu dus nog alles aangesloten. Als je issues met de stroom hebt gehad zou ik willen weten wat er nog 'leeft'. Dus alles afzonderlijk testen. Mobo + CPU + RAM en voeding eraan is de meest basic configuratie. Omdat je het moederbord hebt uitgebouwd heb je geen stroomknop.
Ik heb het mobo niet uitgebouwd, deze zit nog keurig op z'n plek. Ik heb de voeding los en alle kabels vd voeding los gehad, behalve
de hdd =>getest=>hdd en voeding-fan werkt
+Ssd =>getest=>hdd en voeding-fan werkt
+dvd =>getest=>hdd en voeding-fan werkt
+andere onderdelen =>hdd en voeding-fan werkt
+mobo =>getest=>hdd en voeding-fan werken niet.
Maar door je opmerking besef ik dat ik hier een testfout gemaakt en eenparig de test heb vervolgd zonder de aan/uit knop te gebruiken.
Ga ik nu accuut doen.
Helaas geen resultaat.

Dus het algemene beeld is dit.
Alles wat los aan de voeding zit buiten het mobo om=>dat werkt wanneer het mobo niet is aangesloten. Sluit ik ook het mobo aan, dan werkt niets, ook niet wanneer ik de aan/uit knop gebruik.
Sluit ik het mobo(incl CPU en geheugenkaarten) los aan dan doet ook niets het, geen voeding-fan, geen lampjes, geen cpu-fan.
Nb:ik heb geen videokaart, dus waarschijnlijk ook geen GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.o.b.D.
Dubbel geplaatst verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door R.o.b.D. op 10-03-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Als ik het goed begrijp is alleen de mantel van een externe HDD-adapter tegen de kast (IO-shield) aangekomen en sinds dien zijn er problemen? En niet goed geaarde kast kan altijd wel spanning opbouwen, maar hoe dit ineens je moederbord kan frituren zie ik zo snel niet. Wie weet kan iemand anders dat verklaren.
Punt is wel dat je redelijk wat dingen kan afstrepen qua oorzaak. Wat misschien nog kan helpen is je CMOS even resetten (clear CMOS ergens), zal bij deze nog een jumper omzetten kunnen zijn. Ook doen met de hele PC uit!
Zelf ook wel eens gehad dat de hele PC geen sjoege gaf. Dag ervoor deed alles het nog, normaal afgesloten. Alles uit elkaar gehaald, getest en al ten einde raad. Bleek dit de hele boel weer op gang te helpen.

Hier laatst ook een ouder systeem ontmanteld en voor je gekeken, maar dat is helaas een socket FM2 met een A8-5600K. Mocht je daar interesse in hebben, laat maar weten via DM.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.o.b.D.
Ex Nunc schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:05:
Als ik het goed begrijp is alleen de mantel van een externe HDD-adapter tegen de kast (IO-shield) aangekomen en sinds dien zijn er problemen? En niet goed geaarde kast kan altijd wel spanning opbouwen, maar hoe dit ineens je moederbord kan frituren zie ik zo snel niet. Wie weet kan iemand anders dat verklaren.
Punt is wel dat je redelijk wat dingen kan afstrepen qua oorzaak. Wat misschien nog kan helpen is je CMOS even resetten (clear CMOS ergens), zal bij deze nog een jumper omzetten kunnen zijn. Ook doen met de hele PC uit!
Zelf ook wel eens gehad dat de hele PC geen sjoege gaf. Dag ervoor deed alles het nog, normaal afgesloten. Alles uit elkaar gehaald, getest en al ten einde raad. Bleek dit de hele boel weer op gang te helpen.

Hier laatst ook een ouder systeem ontmanteld en voor je gekeken, maar dat is helaas een socket FM2 met een A8-5600K. Mocht je daar interesse in hebben, laat maar weten via DM.
Dank voor de tip,
Ga maar eens online op zoek naar een handleiding om die cmos reset te vinden.
Met wat de machine nu doet zal het iig geen kwaad kunnen.

Hij zit wel in een geaard stopcontact, maar als er stommiteiten (door mij 7(8)7 )uitgehaald worden dan zal daar geen aarding tegenop kunnen.
Ben ondertussen op zoek naar een vervangend mobo +CPU. Zodat ik alles 1 op 1 kan overleggen.
Maar ik zal je aanbod zeker overwegen.
Zijn deze mobo standaard van maat m.a.w. zou dat in deze kast passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

R.o.b.D. schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:17:
...
Als laatste de 20polige stekker in het moederbord. Waarbij alles weer stil bleef.
...

Ik hoop nog op redding maar ben bang dat het einde verhaal is voor dit moederbord en/of processor. :'(
Even voor mijn beeld, je hebt het hierboven over een 20-polige stekker. Als ik het zo snel opzoek, dan kom ik uit bij een Medion micro-ATX. Die lijkt wel gewoon 24-polig te zijn. Welke van de twee klopt er?

Als je een gelijke kan vinden is het erg simpel inderdaad, dan kan je verwisselen en is het klaar. Dus de meest voor de hand liggende optie, als dat een beetje goedkoop te regelen is.
Met een ander moederbord zal je een nieuwe installatie moeten doen. Die ik hier heb liggen is een uitvoering: Asus F2A85-M en dat is ook mATX. Die slikt alleen wel de 24-polige met een 4-polige voor de CPU.

[ Voor 3% gewijzigd door Ex Nunc op 10-03-2023 19:44 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.o.b.D.
Ex Nunc schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:44:
[...]

Even voor mijn beeld, je hebt het hierboven over een 20-polige stekker. Als ik het zo snel opzoek, dan kom ik uit bij een Medion micro-ATX. Die lijkt wel gewoon 24-polig te zijn. Welke van de twee klopt er?
Tja: het is idd verwonderlijk, maar het klopt allebei.
De stekker die van de voeding komt is 20polig.
Op het mobo zit een 24polige aansluiting, waarvan de laatste 2x2 niet gebruikt worden.
Het is idd een medion-computer.

NB1:Ik heb het CMOS gereset, janner genoeg niet het goede resultaat, nog steeds dood.
NB2: van een buurman heb ik een multimeter geleend, ik hoop daarmee uit te sluiten dat het niet aan de voeding ligt.
Ex Nunc schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:44:

uitvoering: Asus F2A85-M en dat is ook mATX. Die slikt alleen wel de 24-polige met een 4-polige voor de CPU.
Ik heb wel een bijna gelijk mobo en bijna gelijke cpu gevonden, maar ben nog aan het kijken wat er nog meer nodig is.
Ik wil ook het geheugen wat opwaarderen en als het kan een grafische kaart meenemen.
Maar ik zal zo ook eens naar jouw mobo kijken.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.o.b.D.
Met de multimeter meet ik op alle punten vd 20polige en de 4polige stekkers spanning.
Ik weet niet of het de juiste spanning is, maar verwacht eigenlijk van wel.
M.i. is het nu wel uit te sluiten dat de voeding het probleem is.
Dus toch maar achter een vervangend mobo en CPU aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Zolang je niet weet of het de juiste spanning voor het bepaalde lijntje is dan is de voeding nog niet uitgesloten. Als de spanning van de lijnen teveel afwijkt zal het moederbord geen PWR OK signaal afgeven en start het systeem niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.o.b.D.
Uszka schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:16:
Zolang je niet weet of het de juiste spanning voor het bepaalde lijntje is dan is de voeding nog niet uitgesloten. Als de spanning van de lijnen teveel afwijkt zal het moederbord geen PWR OK signaal afgeven en start het systeem niet op.
Ok.klinkt zinnig. Ik heb van een ander mobo/systeem een gebruiksaanwijzing gevonden met een schema van een 24polige stekker met het aantal volt per pen.
Weet je of dit voor ieder mobo/systeem universeel is of kan dit per systeem afwijken?
Voor mijn mobo/systeem heb ik geen gebruiksaanwijzing kunnen vinden. Bij alle sites waar gebruiksaanwijzingen opstaan zit dit type er niet bij. Dit type(adm ms-7623) is wel bijna een jaargenoot van mijn adm ms-7748.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Als het moederborden volgens de ATX specificaties zijn dan hebben ze dezelfde pinout op het moederbord. 20/24 pin is in 99,9% van de gevallen ATX gespecificeerd. Een enkel workstation/server moederbord van Dell of HP wijkt af.
Pagina: 1