Gys acculader laadt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalichav
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-11-2024
Beste,

Ik heb een GYS acculader van het type CA160. Wanneer ik deze koppel aan een 12v accu dan laadt het niet. Is er iemand die ervaring heeft met het repareren van accu laders?

Als ik een multi-meter koppel aan de klemmen dan meet ik een spanning van 12.0v. Wanneer ik de lader koppel aan de accu dan meet ik 12.8v, maar deze spanning komt van de accu af.

Bij het inschakelen van de aan-knop, zie ik even een verspringing van 14v en daarna zakt de spanning heel snel naar beneden.

Wat zijn de stappen om te achterhalen wat het probleem is?

Ik ben niet heel ervaren hierin 😉.

Mvg,

Kalichav

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12

SA007

Moderator Tweaking
Heb je de basisstappen uit de handleiding doorgenomen?
Kan de handleiding van de ca160 zo niet vinden, wel de ca150.
Zie o.a. controleer de zekering en aansluitingen, lijkt me een goed begin.

Daarna 's de kap eraf trekken en daar nakijken op dingen als corrosie, losse verbindingen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalichav
Hi SA007,

Thnx voor je reactie. Zekeringen, aansluitingen etc. Heb ik allemaal gechecked en ziet er goed uit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9o8baevRqxZoorD2YROnt61wHLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJ5frveD1BAvA9MKOne4NqrQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifrcUbwwAguZmCo6L0zNpM9M7FA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9g94hJKfBgTlZuGFurOQGANp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12

SA007

Moderator Tweaking
Als ik zo ruwweg naar de houd kijk zie ik dat het circuit wat het vermogen levert eigenlijk heel simpel is.

Uit de trafo komen 2 draden die direct naar de gelijkrichter (het vierkante blokje tegen een koelplaat) gaan.
Vanaf daar 1 draad direct naar de accuklem, de andere via de zekering en amperemeter. (en aftakkingen naar de print om de accustatus te meten).

Dat zijn allemaal componenten die makkelijk door te meten zijn, ik zou daar eens mee beginnen.
Kijk of de gelijkrichter 4 werkende diodes erin heeft, of de amperemeter meet als zo'n beetje een 0-ohm weerstand en of de verbindingen naar de accuklemmen goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:59

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zie een relais, die zal vast de lading in- en uitschakelen. verbrand contactje misschien?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:35

Emiel1984

Made in NL

Ik zie een weerstandje op de printplaat rechts achterin (op de onderste foto) die erg zwart lijkt aan de rechterkant.

[ Voor 4% gewijzigd door Emiel1984 op 09-03-2023 15:28 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:24

Illusion

(the art of)

Op de onderste foto lijkt het relais ook een bruine vlek te hebben. (op de bovenste foto is het schaduw)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalichav
Thnx voor al jullie reacties.

De gelijkrichter lijkt 0-Ohm weerstand te hebben.

Ik heb de printplaat los gehaald en het ziet er op het oog er goed uit. Hoe kan ik de relais doormeten?

Naar mijn gevoel lijkt het alsof de lader na het koppelen aan de accu gelijk af slaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUNq_lMIT7G2rzzdg0Nmu-m5Bjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2tDnGUKpyg0Vg0285jYTeXG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gC9-Jt3baEa6sHWeqCDQvOC4C28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSqULQ3GVMwiPCggGS3XNpwY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
12.8V is best vol toch, stopt ie niet gewoon met laden als de accu spanning voldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Emiel1984 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:26:
Ik zie een weerstandje op de printplaat rechts achterin (op de onderste foto) die erg zwart lijkt aan de rechterkant.
Is een zwarte diode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalichav
Zou kunnen. Ik had de lader dus uitgeleend en diegene heeft de accu een nacht er aan laten staan, maar tevergeefs. Ik heb op dit moment ook geen lege accu's om het te testen. Diegene zn accu kan natuurlijk ook kapot zijn. Maar de accu's die ik heb worden wel opgeladen met een soortgelijke acculader. Iets moderner dat wel, met 14,6v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:59

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De gelijkrichter meet 0 ohm omdat de trafo eraan hangt en dus tussen bepaalde punten je direct de weerstand van de spoel meet.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Kalichav schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:35:
Zou kunnen. Ik had de lader dus uitgeleend en diegene heeft de accu een nacht er aan laten staan, maar tevergeefs. Ik heb op dit moment ook geen lege accu's om het te testen. Diegene zn accu kan natuurlijk ook kapot zijn. Maar de accu's die ik heb worden wel opgeladen met een soortgelijke acculader. Iets moderner dat wel, met 14,6v.
MIjn Absaar zoemt altijd tijdens het laden, en dat wordt steeds zachter naarmate de accu vol raakt. Maakt ie iets van geluid? Worden de trafo's warm tijdens laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalichav
Wat mij wel opvalt,zijn de twee zwarte vlekjes aan de zijkant van de relais. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZrZrtwrdvTatrZi0bJYhal2eMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UImJ7OU1McpjeCF2fmwOXAa5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Kalichav schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:47:
Wat mij wel opvalt,zijn de twee zwarte vlekjes aan de zijkant van de relais. [Afbeelding]
Is dat van binnenuit of kan je het afvegen? Ik kan de relais helaas nergens vinden. Je kan hem los solderen en testen, er moet zo te zien 12V op, en dan gaat die open of dicht.

YouTube: How to Test a Relay the Correct Way

[ Voor 20% gewijzigd door pennywiser op 09-03-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalichav
Nee niet van binnen, dit kon je zo eraf vegen. Deze lader klikt en als het steeds blijft klikken dan is de accu vol. Dat doet ie nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Kalichav schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:56:
Nee niet van binnen, dit kon je zo eraf vegen. Deze lader klikt en als het steeds blijft klikken dan is de accu vol. Dat doet ie nu niet.
Die klik is de relais. Waarschijnlijk is die het dan. Maar ik kan dit type nergens te koop vinden, misschien zijn er vervangende types. Ik zou het wel even met een lege accu testen eerst.

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 09-03-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Kalichav schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:56:
Is het 'klikkertje' dan niet defect als dit normaal wel gebeurt ? Wat 'klikt' er dan ?

12.8 volt is gewoon een 100% volle accu.
Dat de lader niet (verder) gaat met opladen is dus niet erg vreemd lijkt mij.
Je zou het is met een lege accu moeten proberen als je enkel naar de spanning kijkt om te zien of deze nog wel de accu op wil laden.

Als de relais blijft klikken zakt de spanning van de accu dan niet simpelweg te snel\ver naar beneden ?

Meer info:
https://www.mobilenergy.n...1%2C6%20volt%20of%20lager.

[ Voor 7% gewijzigd door Emiel1984 op 09-03-2023 17:03 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalichav
Emiel1984 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:02:
[...]

Is het 'klikkertje' dan niet defect als dit normaal wel gebeurt ? Wat 'klikt' er dan ?

12.8 volt is gewoon een 100% volle accu.
Dat de lader niet (verder) gaat met opladen is dus niet erg vreemd lijkt mij.
Je zou het is met een lege accu moeten proberen als je enkel naar de spanning kijkt om te zien of deze nog wel de accu op wil laden.

Als de relais blijft klikken zakt de spanning van de accu dan niet simpelweg te snel\ver naar beneden ?

Meer info:
https://www.mobilenergy.n...1%2C6%20volt%20of%20lager.
Dat klikkertje is de releais dacht ik.

Ik laat nu inderdaad even een accu leeglopen en zal het dan zelf nog een keer testen.

Met het te snel wegzakken van de spanning zou betekenen dat de accu dood zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalichav
pennywiser schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:58:
[...]

Die klik is de relais. Waarschijnlijk is die het dan. Maar ik kan dit type nergens te koop vinden, misschien zijn er vervangende types. Ik zou het wel even met een lege accu testen eerst.
Nee ik kon ook niet snel een van hetzelfde type vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Kalichav schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:34:
[...]

Nee ik kon ook niet snel vinden een van hetzelfde type vinden...
Een 5 pins 12V DC 20A relais heb je nodig, let op de correcte pinout. Zijn het wel 5 pinnen of tel ik niet goed 6 en 4 pins bestaan ook.

https://nl.aliexpress.com/item/1005001644738159.html Deze maar dan 20A.

Gezien de sturing 12V is en de stroom uit een stopcontact max 16A is kan je die ook proberen.

Maar dit zou tegelijkertijd kunnen zijn waarom die stuk is gegaan. Heeft je vriend een 3 fasen 25A of 32A meterkast? Een apparaat trekt echter nooit meer stroom dan die nodig heeft dus zou eigenlijk niet moeten kunnen dat dat het is.

[ Voor 30% gewijzigd door pennywiser op 09-03-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalichav
pennywiser schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:44:
[...]

Een 5 pins 12V DC 20A relais heb je nodig, let op de correcte pinout. Zijn het wel 5 pinnen of tel ik niet goed 6 en 4 pins bestaan ook.

https://nl.aliexpress.com/item/1005001644738159.html Deze maar dan 20A.
5 pins idd, de pinout is vergelijkbaar. Zou 16A ook werken denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Kalichav schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:52:
[...]

5 pins idd, de pinout is vergelijkbaar. Zou 16A ook werken denk je?
Ik zou het gewoon proberen, wel eerst even as is testen met een lege accu. Het hoeft ook de relais niet te zijn, maar de logica die de relais aanstuurt erachter kan ook wat mee zijn. Testen en proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalichav
pennywiser schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:53:
[...]

Ik zou het gewoon proberen, wel eerst even as is testen met een lege accu. Het hoeft ook de relais niet te zijn, maar de logica die de relais aanstuurt erachter kan ook wat mee zijn. Testen en proberen.
Ah zag al dat je het had aangevuld. Ik had altijd geleerd van mijn vader dat lager mag, maar niet hoger! Wbt amperage.

Ik zou niet weten of diegene een hogere amperage had in de meter kast.

Ik zal het eerst testen met een lege accu.

Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Kalichav schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:28:
[...]

Dat klikkertje is de releais dacht ik.

Ik laat nu inderdaad even een accu leeglopen en zal het dan zelf nog een keer testen.

Met het te snel wegzakken van de spanning zou betekenen dat de accu dood zou kunnen zijn?
Helaas toont niet elke accu hetzelfde 'gedrag'. Daarnaast is het afhankelijk van de toepassing of een accu nog voldoet.

Als je vaker auto - accu's oplaad dan kan het wel erg raadzaam zijn om ook een accutester te gebruiken.

Een goede accutester is wel een flinke investering.. De normale budget accutesters werkr niet is mijn ervaring.

Kwikfit gebruikt goede accutesters van Midtronics. Accutesters van dit bedrijf zie je erg vaak gebruikt worden. Recent heeft de ANWB ook nieuwe accutesters van dit bedrijf in gebruik genomen.

De vraag is echter of je auto accu's oplaad of accu's voor een andere toepassing.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalichav
Emiel1984 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:10:
[...]

Helaas toont niet elke accu hetzelfde 'gedrag'. Daarnaast is het afhankelijk van de toepassing of een accu nog voldoet.

Als je vaker auto - accu's oplaad dan kan het wel erg raadzaam zijn om ook een accutester te gebruiken.

Een goede accutester is wel een flinke investering.. De normale budget accutesters werkr niet is mijn ervaring.

Kwikfit gebruikt goede accutesters van Midtronics. Accutesters van dit bedrijf zie je erg vaak gebruikt worden. Recent heeft de ANWB ook nieuwe accutesters van dit bedrijf in gebruik genomen.

De vraag is echter of je auto accu's oplaad of accu's voor een andere toepassing.
Ik heb inderdaad een accutester, die alleen maar kijkt naar de voltage. Die kijkt niet echt naar de conditie van zo'n accu.

In het geval van mijn vriend was het een autoaccu. Thuis test ik het nu met een scooter accu 12v 5ah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Kalichav schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:17:
[...]

Ik heb inderdaad een accutester, die alleen maar kijkt naar de voltage. Die kijkt niet echt naar de conditie van zo'n accu.

In het geval van mijn vriend was het een autoaccu. Thuis test ik het nu met een scooter accu 12v 5ah.
Ah maar die zijn binnen 2 tellen vol met zo'n dikke lader, kan zijn dat die daar gek op reageert. Vraag iemand met een auto eens of je hem aan mag sluiten, gewoon met de accu ingebouwd in de auto.

Dat lager mag, niet hoger is nu alleen wel andersom. Die 20A is wat het relais aankan, 16A kan ook omdat er nooit meer uit het stopcontact komt. Dus voor het relais geldt hoger mag, lager eigenlijk niet. Als de lader toch meer dan 20A weet te trekken op een 3fase aansluiting (is wel heel veel) *kan dat de reden zijn waarom die stuk is gegaan, als die dus stuk is. Maar uit een normale meterkast groep komt normaal gesproken niet meer dan 16A.

[ Voor 28% gewijzigd door pennywiser op 09-03-2023 18:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalichav
Ok schiet mij maar lek. Op een lege accu.

Maar ik ben wel happy!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UL9iwksP6sZ9S5VzmV6i1NTBJcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Etm114AqJyvI1cNwG3eXkql.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Kalichav schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:47:
Ok schiet mij maar lek. Op een lege accu.

Maar ik ben wel happy!

[Afbeelding]
Scooteraccu: ongeschikt :) Waarschijnlijk staat in de gebruiksaanwijzing een minimaal en maximaal amperage van de accu vermeld. Auto accu's zijn vaak al meer dan 40Ah.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalichav
pennywiser schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:50:
[...]

Scooteraccu: ongeschikt :) Waarschijnlijk staat in de gebruiksaanwijzing een minimaal en maximaal amperage van de accu vermeld. Auto accu's zijn vaak al meer dan 40Ah.
Haha ja ik ben het met je eens. Maar het feit dat ik 14.4v laadspanning zie, zegt wel dat de lader het nog doet.

Dan is de accu van diegene gewoon kapot. Ik zal de lader binnenkort nog testen op een zwaardere accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Kalichav schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:57:
[...]

Haha ja ik ben het met je eens. Maar het feit dat ik 14.4v laadspanning zie, zegt wel dat de lader het nog doet.

Dan is de accu van diegene gewoon kapot. Ik zal de lader binnenkort nog testen op een zwaardere accu.
Het leek mij al stug, die trafo laders gaan bijna nooit stuk. Hooguit klapt die zekering er een keer uit. Mijn ANWB Absaar komt uit de jaren 80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalichav
pennywiser schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:25:
[...]

Het leek mij al stug, die trafo laders gaan bijna nooit stuk. Hooguit klapt die zekering er een keer uit. Mijn ANWB Absaar komt uit de jaren 80.
Ja ik vond het ook al zo raar. Voor een moderne GYS, betaal je tegenwoordig rond de 150 a 200 euro. Techniek zal niet veel anders zijn.

Thnx in iedergeval voor het meedenken/helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 18:41

Part

Helemaal niets.....

Als het probleem wel terug komt zou ik eens naar deze soldeerverbinding kijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHn3DHsHFdXFZeeMV2FTtj1WBVM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GEUAKkS0UxKJhSiNJAMUtRI4.jpg?f=user_large
Pagina: 1