Vraag

• RickD007
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-05 12:19
Hallo Allen,

Ik heb een vraag over mijn nokia 5.4 android 12 smartphone.

Als ik lang bel met de telefoon aan mijn oor (als ie je oor opmerkt gaat het scherm direct automatisch uit) en de telefoon dan losmaak van mijn oor en gewoon voor me hou, blijft het scherm vaak gewoon uit (je verwacht dat het scherm aan gaat met het bel scherm zodat je het gesprek weg kan drukken als het nodig is). Enige optie is dan het scherm ontwaken via de grote knop aan de rechterkant. Het gaat om 15+ minuten gesprekken.

Ik krijg de indruk dat de telefoon een beetje door elkaar schudden soms helpt om het scherm weer actief te maken, maar dat kan ook gewoon toeval zijn.

De front cam werkt prima, dus als dat de oor-sensor is, zou het gewoon moeten werken.

Als ik het test door voicemail te bellen werkt het prima (zijn korte test gesprekken; scherm gaat dan uit met oor en weer aan zonder). Dus ik denk niet dat de sensor die je oor "ziet" stuk is.

Verder zijn alle apps compleet up-to-date, dus daar kan het niet zitten (tenzij het een software bug is in een recente update).

Weet iemand:

- Of het misschien standaard gedrag is dat het scherm na een x aantal minuten bellen uit blijft?
- Welke sensor op een nokia 5.4 er precies voor zorgt dat het scherm aan je oor uit gaat (de front camera, de kantelsensor of een andere)?
- Kent iemand dit probleem en heeft die er misschien een oplossing voor?
- zijn er misschien Android 12 instellingen die ik kan aanpassen om dit te verbeteren?

Het is verder een prima telefoon, zou zonde zijn als ik om zo'n vreemde reden op zoek moet naar een nieuwe.

Alle hulp/tips/ideeën zijn welkom!

MvG,
Rick

Alle reacties

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 13:20
Mogelijk de proximity sensor. https://www.makeuseof.com...imity-sensor-not-working/

Is een app voor om die te resetten wat je kan proberen: https://play.google.com/s...ensorreset&hl=en_US&pli=1

[ Voor 15% gewijzigd door spookz0r op 08-03-2023 17:44 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb dit recentelijk ook ervaren met een Motorola voorzien van Android 12.
Echter kreeg ik met geen mogelijkheid het scherm weer aan, enige wat hielp was uit-/aanzetten.

Zelf vermoedde ik een update die misschien nog niet 100% voltooid was of waar eigenlijk een reboot voor nodig was:
De laatste tijd zag ik namelijk een paar keer updates voor de carrier services & telefoon- en berichtenapp van Google in de playstore.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:44

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Smarthome is iets anders dan Smartphone, dus ik verplaats je topic naar de juiste plek ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• RickD007
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-05 12:19
Bedankt voor alle antwoorden.

De proximity sensor lijkt op zich in orde als ik 'm (kortstondig) test. In voicemail mode met m'n vinger linksboven gaat het scherm netjes uit, en als ik m'n vinger weg haal weer aan (kan ik meerdere keren herhalen). Heel vreemd.

Als ik zoek op google blijken er enorm veel problemen te zijn bij nokia telefoons waar het beeld uit blijft na bellen aan je oor. Dus ik vrees het ergste, en ik denk dat het een miskoop is van een paar honderd euro (met gewoon slechte software er in).

Ik lees online wel dat de proximity sensor een warmetegevoelige sensor is die vlakbij of in de front cam zit. Enige wat ik naast een software probleem kan bedenken is dat je oor na +/- 15 minuten bellen het telefoonoppervlak opwarmt en dat de proximity sensor dan nog even actief blijft als je je oor weghaalt (zou wel een enorme ontwerpfout zijn, maar het lijkt me logisch). Iemand een idee of hier omheen te werken is als deze theorie waar zou zijn?

Of zijn er nog andere dingen die ik eventueel kan testen?

De proximity sensor lijkt dus op zich te wertken, maar na 15+ minuten blijft ie soms steken en detecteert niet meer dat je oor weg is.