Vraag

• Polarlander
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-05 20:16
Mijn vraag
Hallo,
mijn dochter maakt voor haar Havo eindexamen werkstuk een smartmirror. De houten omkisting heeft ze in elkaar gekregen en ik heb een 'interviewspiegel' aangeschaft. Een oude Iiyama monitor heb ik ontmanteld en is ingebouwd.
Ik had nog een Raspberry 4 liggen. Na een schone installatie krijg ik melding wel WiFi connectie, maar ik krijg geen internetverbinding (clock sync + site Tweakers aanroepen geen resultaat) . Ik zelf ben niet echt thuis in de wereld van Debian/Linux en programmeren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Raspberry 4 Model B / 4 Gb + 32G MSDHC + WiFi antenne extern
2023-02-21-raspios-bullseye-arm64.img

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Internetzoektocht, maar geen relevante hits of oplossingen gevonden.

Wie kan mij helpen om dit probleem opgelost te krijgen?

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:45

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat heb je voor het wifi ingesteld? Ik neem even aan dat je een GUI draait, dan zou het wicd of NetworkManager moeten hebben, daar zou je de status ook moeten zien. Is het ook echt verbonden? Heeft het een IP adres en klopt dat adres dan ook met de rest van je netwerk? Niet dat er iets van een handleiding is gevolgd en er in een configuratie een of ander vast adres is opgegeven dat niet overeenkomt met jouw netwerk (zeg 192.168.1.2 ingesteld, terwijl jouw netwerk 192.168.178.x gebruikt).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
de makkelijkste manier om te checken of wat hero of time zegt is inloggen op je router en zien of die pie daarin te zien is als verbonden client.

• Polarlander
Hero of Time en i-chat: dank voor jullie snelle reactie. Graag even tien stappen terug: zoals ik al meldde ben ik (nog) niet thuis in wereld van Linux etc.
Ik heb commando iwconfig gegeven en zie dan wlan0 gekoppeld is aan mijn 5ghz kanaal (dat klopt, dat had ik handmatig zo ingegeven. Ik lees powermanagement on.
Ik zie dan wlan1 gekoppeld is aan mijn 2.4 band (ook dat klopt). Hier is powermanagement off. Beiden zijn gelinkt aan een accesspoint.
In mijn router [Asus] zie ik nergens een melding van een pi verbonden te zijn.
Ik installeerde vanmiddag: 2023-02-21-raspios-bullseye-arm64.img van https://www.raspberrypi.com/software/

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zie je ook echt 'associated' bij iwconfig? Met 'ip a' of 'ifconfig' kan je zien of er een IP adres is toegekend.

• Polarlander
bij ipconfig verkrijg ik: "bash: ipconfig opdracht niet gevonden
bij ip a hoop tekst (in vier blokken) maar geen ip adres.
iwconfig toont als eerste tekst: "lo + eth0 no wireless extensions"
wlan0 en wlan1 vermelden geen ip adres.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Let bij je eerste commando even heel goed op hoe je het schrijft. Het is geen Windows, dus 'ipconfig' bestaat niet, het is 'ifconfig'. ;)

Als 'ip a' geen adres toont bij de wireless interfaces is dat de reden waarom het niet werkt. Dit zou in theorie automatisch verkregen moeten worden als de configuratie goed is. Je kan dit handmatig ook ophalen van dhcp via het commando 'sudo dhclient'. Maar dat kan alleen een adres verkrijgen als wifi ook echt verbonden is. Dat moet je dan weer in de logs kunnen zien, al doet de uitvoer van iwconfig dat ook wel. Het is alleen niet super duidelijk.

• Polarlander
@Hero of Time,
bijgaand printscreen[

[Voor 20% gewijzigd door Polarlander op 09-03-2023 21:40]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:51

Cyphax

Moderator LNX
Je hebt zo te zien wel een ip-adres. Kun je wel een ip als 8.8.8.8 pingen? Dan kun je het eventueel terugbrengen naar een dns-probleem of iets in de configuratie van je netwerk.

Misschien een gekke vraag, maar is het vermogen van de voeding genoeg?
Ik heb weleens een vergelijkbaar probleem gehad dat op de een of andere manier werd veroorzaakt door de voeding, die net genoeg kon leveren om de Pi aan te krijgen maar niet genoeg om netwerkverkeer te genereren (maar wel dhcp, dus hij had wel een ip). En dat was niet het laatste device dat door een ontoereikende voeding raar gedrag vertoonde. :)

[Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 09-03-2023 21:46]

Saved by the buoyancy of citrus

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Netjes. De IP adressen had je niet weg hoeven laten, dat zijn interne adressen die toch niet via het internet bereikbaar zijn en het adres van 'lo' is altijd 127.0.0.1. :P

Maar er is dus een IP toegewezen aan de adapters. Wel bijzonder dat je er twee hebt in je Pi 4, de mijne toont er maar 1.

Met de bevestiging dat het een adres heeft verkregen moet je verder gaan uitpluizen wat er op het apparaat mogelijk mis gaat qua netwerk connectiviteit. Kan je bijvoorbeeld andere apparaten op je netwerk pingen, zoals je router? Kan je een IP adres op het internet pingen, zoals 8.8.8.8? Kan je het IP adres van een domeinnaam achterhalen?

Informatie over je standaard gateway vind je met het commando 'ip r', wat afgekort is voor 'ip route'. DNS servers die zijn toegewezen vind je in /etc/resolv.conf, een tekst bestand dat je met een tekst editor kan openen of via de terminal kan weergeven met 'cat /etc/resolv.conf'.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zitten je andere devices wel op hetzelfde subnet? Kun je je router/gateway pingen?
Overigens is het echt niet nodig om interne IP-adressen te maskeren hoor :)

Voor de zekerheid ook nog even status van je firewall checken om uit te sluiten dat niet somehow al het verkeer wordt geblockt.
Bash:
1
sudo ufw status

[Voor 17% gewijzigd door sOid op 09-03-2023 21:49]

• Polarlander
@ allen: dank voor meedenken.
Noot: dur zit hier wel een jongere oudere krampachtig de moderne tijd bij te houden..... maar dat ter zijde.
Het is een leer-curve...
1] ping 8.8.8.8. levert een lange lijst op met 'from raspberrypi.local (169.XXX.XXX.XXX) icmp_sec=33 Destinatin Host unreachable
2] Voeding is de standaard pakket meegenomen en destijds aanbevolen 3A USB-C voedingsadapter
3] twee IP's: wlan0 voor 2.4 band en wlan1 voor 5 band?
4] sudo ufw status levert 'opdracht niet gevonden
5] ip r: zie bijlage

• Polarlander
Inzake voeding: is een link te plaatsen naar een geadviseerde voeding?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die voeding is wel voldoende.

Zo te zien is je default gateway onjuist. Die wijst naar een adres dat je zou krijgen als er geen dhcp aanwezig is, namelijk 169.254.x.y. Maar je hebt wel een geldig IP adres, of zo lijkt het.

Wat heb je precies gedaan om het wireless te laten verbinden? En waar heb je dit ingesteld? Ik krijg het idee dat er een handleiding is gevolgd en een vast adres is opgegeven voor je wifi, zonder de overige informatie die erbij hoort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-05 20:32
Voor Pi-OS/Raspbian heb je onderstaande beheer tool die je in een shell kunt draaien:
code:
1
sudo raspi-config

Daar vind je onder "System Options" de mogelijkheid om opnieuw via WiFi te proberen te verbinden/in te stellen.

Maar het is vreemd dat je twee wlan interfaces hebt zoals eerder opgemerkt.
Weet je zeker dat er niet een USB WiFi dongle ergens hangt?

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

• Polarlander
Goedemorgen,
na de installatie van 2023-02-21-raspios-bullseye-arm64.img op een msd card, deze in de Raspb4 geplaatst en opgestart. Ik krijg een werkblad in beeld (met een mooie rode sunset...). Bij de set welke ik destijds aangeschaft heb, zat ook een usb antenne. Deze achterin geplaatst. Vervolgens rechtsboven werkblad op WiFi icoon geklikt en daar mij voor beide, 2.4 en 5 band, lokale wifi kanalen aangemeld.
Vanmorgen de usb antenne verwijderd. ifconfig verricht: nu houd ik één kanaal over: wlan0 (zie printscreen). Connecten internet lukt niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als je nu de WiFi opnieuw instelt, volgens mij kan dat door het commando van @deHakkelaar te draaien, goed te lezen en dat programma door te lopen, dan zal het wel eens kunnen gaan werken :-)

• Polarlander
Hallo,
WiFi 2.4 band verbroken (re boven werkblad icoon, dropdown etc)
sudo raspi-config uitgevoerd: SSID en WW ingevoerd. Icoon re boven werkblad toont WiFi verbinding.
Test: clock sync: geen verbinding; browser site aangeroepen: geen verbinding.
Ik neem aan dat het inloggen op een access point geen verschil maakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-05 22:00
Geef nou nog eens:
code:
1
sudo ip -br a s

en vervolgens:
code:
1
sudo ip r s

• Polarlander
@ ahbart
adviezen uitgevoerd. Printscreen hieronder. Test: clock sync: geen verbinding, browser: site oproepen: geen verbinding.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan de IP adressen gewoon zichtbaar houden, het is geen gevoelige informatie in deze situatie.

Wat je nog kan proberen, is iets wat ik zelf gebruik. Hierbij gebruik ik 2 bestanden voor m'n wifi.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# In /etc/network/interfaces voor wlan0:
auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp
    wpa-conf /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf

# In /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf:
ctrl_interface=DIR=/var/run/wpa_supplicant GROUP=netdev
update_config=1
country=NL

network={
    ssid="<naam van je wireless netwerk>"
    psk="<het wachtwoord voor je wifi>"
}

Het kan zijn dat deze configuratie deels door raspi-config wordt gemaakt of dat het wat anders doet, maar hiervan weet ik iig dat het werkt.

De netwerk manager in je GUI zou ook moeten werken, maar dat doet het blijkbaar niet helemaal lekker. Misschien omdat het alleen de status toont en niet het beheer doet door een ander stukje configuratie. Ik heb mijn Pi headless zonder GUI, dus hoe het bij jouw zou moeten werken met een grafische omgeving kan ik niet precies vertellen.

• deHakkelaar
Hero of Time schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:11:
Wat je nog kan proberen, is iets wat ik zelf gebruik. Hierbij gebruik ik 2 bestanden voor m'n wifi.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# In /etc/network/interfaces voor wlan0:
auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp
    wpa-conf /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf

# In /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf:
ctrl_interface=DIR=/var/run/wpa_supplicant GROUP=netdev
update_config=1
country=NL

network={
    ssid="<naam van je wireless netwerk>"
    psk="<het wachtwoord voor je wifi>"
}
Dat zou ik niet aanraden omdat voor Pi-OS de dhcpcd5 systemd unit wordt gebruit om IP details te configureren.
En wijzigingen in het interfaces bestandje dan gaan conflicteren.

EDIT: Ow mogelijk dat de desktop versie wel network-manager gebruikt ipv dhcpcd5 voor netwerk configuratie.
Maar dan is het nog niet aan te raden om handmatig in het interfaces bestandje wijzigingen aan te brengen.
EDIT2: Heb ook maar NM inbegrepen in m'n reactie onder ;)

[Voor 15% gewijzigd door deHakkelaar op 10-03-2023 20:51]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

• deHakkelaar
@Polarlander , de wlan0 interface krijgt elke keer een LLA toegewezen (169.254.) ipv dat hij er automatisch 1tje via de router DHCP ontvangt:
Wikipedia: Link-local address

Dit treedt alleen op als IP details niet op een andere manier zijn te verkrijgen.
En je hebt weinig aan dit IP omdat deze niet te routeren valt naar Internet.
Als er niets drastisch aan Pi-OS is gewijzigd mbt de network stack/instellingen, is dat eerder een indicatie dat er iets aan je netwerk kant niet klopt.
OOTB zou als je de SSID/password en dergelijke goed hebt ingevoerd alles gewoon moeten werken.

Ben je wel verbonden met WiFi?
code:
1
iw dev wlan0 link

Zie je in de journals iets fout gaan?
code:
1
journalctl --full --no-pager -b -u networking.service -u wpa_supplicant.service -u dhcpcd.service -u NetworkManager.service

Als je probeert de DHCP lease te vernieuwen met onder, geeft deze nog fout meldingen etc?
code:
1
sudo dhcpcd -d -N wlan0

Werken andere apparaten wel juist als je deze met dezelfde SSID/pass laat verbinden met WiFi?
En als je de Pi via koper aansluit, krijgt de eth0 interface dan wel een correct IP in je LAN?

EDIT: Ivm met meerdere network managers mogelijk voor Pi-OS, onder geeft ook een boel details als network-manager is geinstallerd ipv dhcpcd5:
code:
1
nmcli

code:
1
nmcli device show wlan0

[Voor 8% gewijzigd door deHakkelaar op 10-03-2023 20:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Polarlander
@allen,
dank voor alle tips en trucs.
Ik had eind vd middag een 'out of the box gedachte: wat nu als het toch iets software-matigs is? Wat nu als ik een ander pakket download en installeer. Ik heb nu van de officiële ubuntu site "https://ubuntu.com/download/raspberry-pi" gedownload, uitgepakt op mSD, in Raspberry en opstarten. Inlogdetails invullen, WiFi koppelen en gaan met die pelikaan..... Klok loopt direct synchroon.....
Firefox geopend, willekeurige site ingebracht en daar staat ie.
Het mag misschien vloeken in de kerk zijn, maar, over twee weken moet mijn dochter het eindwerkstuk inleveren en presenteren op school. Nu ik in de lucht ben, denk ik verder te kunnen werken aan de smartmirror. Tenzij van jullie zijde advies komt 'doe dat niet'..... dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deHakkelaar
@Polarlander , ik raad het niet aan om Ubuntu zakan/packages op Pi-OS/Raspbian te installeren.
Maar als het je dringende probleem oplost en er onstaan geen andere problemen, dan zou ik het zo laten ;)

EDIT: Ow dat noemen we een Frankenstein oplossing.

EDIT2: Ow blast, je hebt er Ubuntu op gegooid ipv Pi-OS realiseer ik net.
Vergeet boven!

[Voor 27% gewijzigd door deHakkelaar op 10-03-2023 21:15]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

deHakkelaar schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:28:
[...]

Dat zou ik niet aanraden omdat voor Pi-OS de dhcpcd5 systemd unit wordt gebruit om IP details te configureren.
En wijzigingen in het interfaces bestandje dan gaan conflicteren.

EDIT: Ow mogelijk dat de desktop versie wel network-manager gebruikt ipv dhcpcd5 voor netwerk configuratie.
Maar dan is het nog niet aan te raden om handmatig in het interfaces bestandje wijzigingen aan te brengen.
EDIT2: Heb ook maar NM inbegrepen in m'n reactie onder ;)
Toen de Pi net kwam en Rasbian Jessie er nog was, was dhcpcd de 'standaard'. Elke guide gooit tegenwoordig een in mijn ogen zinloze entrie in die config om een vast adres toe te kennen. Iets wat met de stable release erna niet meer nodig was noch onder 'best practice' werd geplaatst. Het gebruik van de vanilla Debian manier via /etc/network/interfaces werd de norm en gewoon ondersteund. Het is nog steeds de manier die gewoon werkt. Want dhcpcd doet alleen de IP configuratie en verders niets. Prima voor de oudere Pi's die geen wifi hebben, maar dat is sinds de 3 niet meer het geval.

Dus, dhcpcd is voor je wifi onvoldoende en onbruikbaar. Het is geen netwerk manager, brengt je interfaces niet up, niets. Het wordt namelijk door ifupdown aangeroepen. En guess what? Die doet juist dingen nav wat er in /etc/network/interfaces staat!
deHakkelaar schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:06:
@Polarlander , ik raad het niet aan om Ubuntu zakan/packages op Pi-OS/Raspbian te installeren.
Maar als het je dringende probleem oplost en er onstaan geen andere problemen, dan zou ik het zo laten ;)

EDIT: Ow dat noemen we een Frankenstein oplossing.

EDIT2: Ow blast, je hebt er Ubuntu op gegooid ipv Pi-OS realiseer ik net.
Vergeet boven!
Mooi, je hebt het net op tijd door. Ik wilde al een opmerking maken dat je niet weet waar je het over hebt. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Polarlander
@ Allen
Een zwaluw zorgt er nog niet voor dat de winter voorbij is, want ik moet nu eerst nog de smartmirror software aan de praat krijgen en zien of alles dan gelukt is. Vooralsnog dank ik jullie bijzonder hartelijk voor het geduld en het meedenken!

• deHakkelaar
@Hero of Time , sorry hoor maar dhcpcd5 is nog steeds de standaard voor de Pi-OS lite release:
pi@raspberrypi:~ $ lsb_release -d
Description:    Raspbian GNU/Linux 11 (bullseye)
pi@raspberrypi:~ $ journalctl --full --no-pager -b -u networking.service -u wpa_supplicant.service -u dhcpcd.service -u NetworkManager.service
-- Journal begins at Sat 2021-10-30 12:29:41 BST, ends at Fri 2023-03-10 19:49:53 GMT. --
Oct 30 12:29:44 raspberrypi systemd[1]: Starting Raise network interfaces...
Oct 30 12:29:45 raspberrypi systemd[1]: Finished Raise network interfaces.
Oct 30 12:29:46 raspberrypi systemd[1]: Starting DHCP Client Daemon...
Oct 30 12:29:46 raspberrypi dhcpcd[326]: dev: loaded udev
Oct 30 12:29:46 raspberrypi dhcpcd[326]: dev: loaded udev
Oct 30 12:29:46 raspberrypi systemd[1]: Starting WPA supplicant...
Oct 30 12:29:46 raspberrypi wpa_supplicant[362]: Successfully initialized wpa_supplicant
Oct 30 12:29:47 raspberrypi systemd[1]: Started WPA supplicant.
Oct 30 12:29:47 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: waiting for carrier
Oct 30 12:29:47 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: waiting for carrier
Oct 30 12:29:48 raspberrypi dhcpcd[326]: wlan0: waiting for carrier
Oct 30 12:29:48 raspberrypi dhcpcd[326]: wlan0: waiting for carrier
Oct 30 12:29:49 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: carrier acquired
Oct 30 12:29:49 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: carrier acquired
Oct 30 12:29:49 raspberrypi dhcpcd[326]: DUID 00:01:XXX
Oct 30 12:29:49 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: IAID eb:5e:XXX
Oct 30 12:29:49 raspberrypi dhcpcd[326]: DUID 00:01:XXX
Oct 30 12:29:49 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: adding address fe80::XXX
Oct 30 12:29:49 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: IAID eb:5e:XXX
Oct 30 12:29:49 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: adding address fe80::XXX
Oct 30 12:29:49 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: soliciting a DHCP lease
Oct 30 12:29:49 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: soliciting a DHCP lease
Oct 30 12:29:49 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: soliciting an IPv6 router
Oct 30 12:29:50 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: soliciting an IPv6 router
Oct 30 12:29:52 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: offered 10.0.0.109 from 10.0.0.2
Oct 30 12:29:52 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: offered 10.0.0.109 from 10.0.0.2
Oct 30 12:29:54 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: probing address 10.0.0.109/24
Oct 30 12:29:53 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: probing address 10.0.0.109/24
Oct 30 12:29:58 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: leased 10.0.0.109 for 86400 seconds
Oct 30 12:29:58 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: adding route to 10.0.0.0/24
Oct 30 12:29:58 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: adding default route via 10.0.0.1
Oct 30 12:29:58 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: leased 10.0.0.109 for 86400 seconds
Oct 30 12:29:58 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: adding route to 10.0.0.0/24
Oct 30 12:29:58 raspberrypi dhcpcd[326]: eth0: adding default route via 10.0.0.1
Oct 30 12:30:01 raspberrypi dhcpcd[326]: forked to background, child pid 480
Oct 30 12:30:01 raspberrypi dhcpcd[326]: forked to background, child pid 480
Oct 30 12:30:01 raspberrypi systemd[1]: Started DHCP Client Daemon.
Geen idee wat wordt gebruikt voor de desktop versie want ik draai nooit een desktop op een Pi.

Aangezien de Pi vd TS geen IP kreeg, zou dhcpcd de eerste zijn waar ik zou zoeken.
Aangezien ifupdown al z'n werk had gedaan omdat de interface al UP was op de eerste screenshot.

Ik snap niet dat je je jouw advies nog probeert te verdedigen als IP zaken ergens anders als dan in het interfaces bestandje wordt geconfigureerd.
EDIT: Dat gaat allen maar conflicteren en maakt de boel misschien erger ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@deHakkelaar I stand corrected, op https://www.raspberrypi.c...ml#configuring-networking wordt dhcpcd idd genoemd als tool dat zij gebruiken voor het netwerk.

ECHTER! Mijn config voor wpa_supplicant is PRECIES wat ze zelf aangeven daar. Jij bleef maar blind staren naar het niet krijgen van een IP adres en verdenkt dan telkens de dhcpcd configuratie ervan of wat voor andere irrelevante zaken terwijl het probleem zeer waarschijnlijk lag bij het überhaupt niet goed verbinden met het wireless.

Neemt niet weg dat je met Rasbian prima zonder dhcpcd kan. Iets wat ik dan ook heb gedaan, ik heb het eraf gegooid. Waarom? Simpel: ik hoef geen extra daemon te hebben draaien om een vast adres toe te kennen aan m'n Pi en heb hiermee op al m'n systemen dezelfde configuratiemethode.

En dat is ook de kracht van Linux. Er is geen 'foute' manier en al helemaal niet een 'het MOET op deze manier en iets anders werkt niet'. Zo lang het werkt, fantastisch.

• deHakkelaar
@Hero of Time , helemaal mee eens.
Al die bloat ellende maakt zaken soms alleen maar erger als je iets simpels probeert te verwezenlijken.
Maar ik had ook een commandotje gegeven om link status te controleren voordat met dhcpcd aan de slag ging:

• deHakkelaar

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

deHakkelaar schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:09:
@Hero of Time , helemaal mee eens.
Al die bloat ellende maakt zaken soms alleen maar erger als je iets simpels probeert te verwezenlijken.
Maar ik had ook een commandotje gegeven om link status te controleren voordat met dhcpcd aan de slag ging:

[...]
Och, ik vroeg al bijna direct om de uitvoer van iwconfig, maar nooit gekregen. ;) Mijne voor referentie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
wlan0     IEEE 802.11  ESSID:"<ssid>"  
          Mode:Managed  Frequency:5.22 GHz  Access Point: <mac van AP>   
          Bit Rate=351 Mb/s   Tx-Power=31 dBm   
          Retry short limit:7   RTS thr:off   Fragment thr:off
          Power Management:on
          Link Quality=55/70  Signal level=-55 dBm  
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:2464  Invalid misc:0   Missed beacon:0

De ESSID, Access Point en Bit Rate, evenals Link Quality tonen informatie over de associatie. ESSID wordt ook bij een incorrecte associatie/wachtwoord gevuld, maar de andere informatie zie je alleen als er ook echt verbinding is.

• deHakkelaar
@Hero of Time :
dehakkelaar@laptop:~$ sudo iw dev wlp16s0 link
Connected to 50:46:XXXX (on wlp16s0)
        SSID: dehakkelaar
        freq: 2472
        RX: 137537688 bytes (342334 packets)
        TX: 3005968 bytes (33112 packets)
        signal: -30 dBm
        rx bitrate: 54.0 MBit/s
        tx bitrate: 54.0 MBit/s

bss flags:      short-preamble short-slot-time
        dtim period:    3
        beacon int:     100

dehakkelaar@laptop:~$ sudo iwlist scan | grep ESSID
[..]
                    ESSID:"dehakkelaar"
                    ESSID:"senXXX"
                    ESSID:"ZigXXX"
                    ESSID:"MalXXX"
[..]

ifconfig en iwconfig zijn legacy natuurlijk ;)

EDIT:
$ apt show iw
[..]
 iw is based on the nl80211 kernel interface and supports the majority of
 fairly recent hardware. The old tool iwconfig, which uses Wireless Extensions
 interface, is deprecated and it is strongly recommended to switch to iw and
 nl80211.

[Voor 17% gewijzigd door deHakkelaar op 10-03-2023 23:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Pfff, kijk eens naar Windows. 90% ervan is ondertussen legacy. :+

Het is makkelijker om 'iwconfig' te typen dan 'iw' met alle parameters die erbij nodig zijn. :P

• Polarlander
Goedemiddag,
Inderdaad: https://forums.raspberrypi.com//viewtopic.php?p=1049051 is waaraan gewerkt wordt. In bijlage een foto van een paar weken geleden.

• deHakkelaar
Gaaf hoor!
Als ik wat meer middelen beschikbaar had dan zou ik me misschien daar ook aan wagen.
Maar het is wel oppassen dat omstanders je niet als een ijdeltuit beschouwen als je weer eens de beurskoersen bekijkt in de spiegel ;)

• deHakkelaar
Ow ik zal nog wat tips geven om snel een Pi-OS doos in de de lucht te krijgen.
De meesten werken ook voor Debian en Ubuntu afgeleiden.
Het eerste wat ik doe is het default raspberry wachtwoord wijzigen met:
code:
1
passwd

Dan configureer ik alleen netwerk IP details met onder (bv automatisch via DHCP):
code:
1
sudo raspi-config

Slinger ik de SSH daemon aan zodat je via netwerk kunt inloggen:
code:
1
sudo systemctl enable --now ssh.service

Draai ik de updates met:
code:
1
sudo apt update && sudo apt upgrade

Rebooot:
code:
1
sudo reboot

Pas de tijdzone aan:
code:
1
sudo dpkg-reconfigure tzdata

Verander de default hostnaam:
code:
1
sudo hostnamectl set-hostname <MIJN_HOSTNAAM>

Pas deze ook aan in onderstaande bestandje:
pi@ph6a:~ $ sudo nano /etc/hosts
[..]
#127.0.1.1      raspberrypi
127.0.1.1      ph6a.home.dehakkelaar.nl  ph6a

Draai onder zodat je met sleutels ipv wachtwoorden kunt inloggen via SSH:
code:
1
ssh-keygen

Publieke SSH sleutels die ik toegang wil geven plak ik in onderstaande bestandje:
code:
1
nano ~/.ssh/authorized_keys

Bak een ll alias in want ik vind ls -al --color te lang om in te kloppen:
code:
1
tee ~/.bash_aliases <<< $"alias ll='ls -al --color'"

code:
1
. ~/.bash_aliases

En reboot nog een keer om zeker te zijn dat UP komt:
code:
1
sudo reboot

Daarna wat checks:
code:
1
timedatectl status

code:
1
timedatectl timesync-status

code:
1
hostname

code:
1
hostname -f

code:
1
dnsdomainname

code:
1
hostname -i

code:
1
hostname -I

En ik kwak er meestal een paar basis tools op die ik vaak gebruik:
code:
1
sudo apt install apt-file mc nmap screen tcpdump tree whois

Als je wilt weten wat ze doen:
code:
1
apt show <PACKAGE_NAME>

Bv:
pi@ph6a:~ $ apt show apt-file
[..]
Description: search for files within Debian packages (command-line interface)
 apt-file is a command line tool for searching files contained in packages
 for the APT packaging system. You can search in which package a file is
 included or list the contents of a package without installing or fetching it.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:18
@deHakkelaar
Er is geen default password en ook geen pi user meer sinds bullseye.
https://www.raspberrypi.c...llseye-update-april-2022/

• deHakkelaar
@ninjazx9r98 , thx!
Ik had zoiets al vernomen.
De Bullseye image die ik gebruikte boven had nog gewoon pi/raspberry.

• Polarlander
@deHakkelaar:
ik spreek graag mijn dank uit voor deze korte snelcursus!

• deHakkelaar
Houd er ook rekening mee dat heel veel commandos/software en config bestandjes een man page hebben.
Bv voor apt:
pi@ph6a:~ $ man apt
APT(8)                             APT                             APT(8)

NAME
       apt - command-line interface

SYNOPSIS
       apt [-h] [-o=config_string] [-c=config_file] [-t=target_release]
           [-a=architecture] {list | search | show | update |
           install pkg [{=pkg_version_number | /target_release}]...  |
           remove pkg...  | upgrade | full-upgrade | edit-sources |
           {-v | --version} | {-h | --help}}
[..]
       search (apt-cache(8))
           search can be used to search for the given regex(7) term(s) in
           the list of available packages and display matches. This can
           e.g. be useful if you are looking for packages having a
           specific feature. If you are looking for a package including a
           specific file try apt-file(1).

Of:
pi@ph6a:~ $ man resolv.conf
[..]
SYNOPSIS
       /etc/resolv.conf

DESCRIPTION
       The  resolver  is  a set of routines in the C library that provide
       access to the Internet Domain Name  System  (DNS).   The  resolver
       configuration  file  contains  information that is read by the re‐
       solver routines the first time they are invoked by a process.  The
       file  is designed to be human readable and contains a list of key‐
       words with values that provide various types of resolver  informa‐
       tion.   The  configuration  file is considered a trusted source of
       DNS information; see the trust-ad option below for details.

Die hebben mij al meerdere keren uit de brand geholpen en is een bron van heel waardevolle info is gebleken.
Als zaken geen man page heeft, bestaat er de mogelijkheid dat ze wel een doc hebben achtergelaten in de folder onder:
code:
1
/usr/share/doc/

Vaak van het .gz type maar die kun je gemakkelijk bekijken met onder als geimplementeerd:
code:
1
zless <GZ_BESTAND>

Of iets aanroepen met het --help argument zoals bv onder:
pi@ph6a:~ $ apt --help
[..]
apt is a commandline package manager and provides commands for
searching and managing as well as querying information about packages.
It provides the same functionality as the specialized APT tools,
like apt-get and apt-cache, but enables options more suitable for
interactive use by default.

Zo heb je behoorlijk wat tools om vanalles aan elkaar te knopen/tweaken ;)

[Voor 8% gewijzigd door deHakkelaar op 12-03-2023 00:44]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee