Ik heb momenteel een 10-jaar oude Dell XPS13 (322x) in gebruik. Zit een i5-3337U in, 8gb ram, 256gb SSD. Standaard gebruik is Linux, geen windows op deze machine.
Voldoet bijna nog volledig, mits een paar dingen:
* Fan noise van zodra je iets begint te doen is echt irritant. Al van nen beginne
* te weinig geheugen - ik draai regelmatig wel eens een vm, en dat is echt prutsen op deze laptop. Dus minstens 16gb, evt 32gb.
* keyboard gaat soms eens raar doen - alsof de pijl-omlaag toets blijft vasthangen, ook al ben ik er in geen uren in de buurt van geweest. Te pas en te onpas.
* Slijtage (mja, 10 jaar...)
* is wat aan de trage kant geworden - zeker bij compilatiewerk
Wat ga je met je laptop doen?
Sowieso Linux als OS, ik gebruik die voornamelijk in de zetel - wat surfen, coden (Golang tegenwoordig), mail, .. those kind of things. Geen gaming, daarvoor heb ik een desktop staan. Wat sneller kunnen compileren zou handig zijn.
Scherm moet goed zijn / keyboard moeten goed zijn. Speakers maken me minder uit, ik gebruik ze bijna niet.
Wat is je budget?
+-1500e. Mag meer zijn, maar liefst niet onnozel meer.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Veel, nee. Maar deze XPS13 gaat nu en dan ook wel mee bij mensen om zaken te debuggen/tonen, ... dus 't moet wel wat draagbaar zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorliefde voor HP/Acer. Geen Mac., wel Dell, Lenovo, ...
Build kwaliteit is ook wel belangrijk. Moet een volgende weer 10j meegaan? Moeten niet, mogen wel
Voldoet bijna nog volledig, mits een paar dingen:
* Fan noise van zodra je iets begint te doen is echt irritant. Al van nen beginne
* te weinig geheugen - ik draai regelmatig wel eens een vm, en dat is echt prutsen op deze laptop. Dus minstens 16gb, evt 32gb.
* keyboard gaat soms eens raar doen - alsof de pijl-omlaag toets blijft vasthangen, ook al ben ik er in geen uren in de buurt van geweest. Te pas en te onpas.
* Slijtage (mja, 10 jaar...)
* is wat aan de trage kant geworden - zeker bij compilatiewerk
Wat ga je met je laptop doen?
Sowieso Linux als OS, ik gebruik die voornamelijk in de zetel - wat surfen, coden (Golang tegenwoordig), mail, .. those kind of things. Geen gaming, daarvoor heb ik een desktop staan. Wat sneller kunnen compileren zou handig zijn.
Scherm moet goed zijn / keyboard moeten goed zijn. Speakers maken me minder uit, ik gebruik ze bijna niet.
Wat is je budget?
+-1500e. Mag meer zijn, maar liefst niet onnozel meer.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Veel, nee. Maar deze XPS13 gaat nu en dan ook wel mee bij mensen om zaken te debuggen/tonen, ... dus 't moet wel wat draagbaar zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorliefde voor HP/Acer. Geen Mac., wel Dell, Lenovo, ...
Build kwaliteit is ook wel belangrijk. Moet een volgende weer 10j meegaan? Moeten niet, mogen wel
Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.