Vervanger voor Dell XPS13 (322x)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:06
Ik heb momenteel een 10-jaar oude Dell XPS13 (322x) in gebruik. Zit een i5-3337U in, 8gb ram, 256gb SSD. Standaard gebruik is Linux, geen windows op deze machine.

Voldoet bijna nog volledig, mits een paar dingen:
* Fan noise van zodra je iets begint te doen is echt irritant. Al van nen beginne
* te weinig geheugen - ik draai regelmatig wel eens een vm, en dat is echt prutsen op deze laptop. Dus minstens 16gb, evt 32gb.
* keyboard gaat soms eens raar doen - alsof de pijl-omlaag toets blijft vasthangen, ook al ben ik er in geen uren in de buurt van geweest. Te pas en te onpas.
* Slijtage (mja, 10 jaar...)
* is wat aan de trage kant geworden - zeker bij compilatiewerk

Wat ga je met je laptop doen?
Sowieso Linux als OS, ik gebruik die voornamelijk in de zetel - wat surfen, coden (Golang tegenwoordig), mail, .. those kind of things. Geen gaming, daarvoor heb ik een desktop staan. Wat sneller kunnen compileren zou handig zijn.
Scherm moet goed zijn / keyboard moeten goed zijn. Speakers maken me minder uit, ik gebruik ze bijna niet.

Wat is je budget?
+-1500e. Mag meer zijn, maar liefst niet onnozel meer.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Veel, nee. Maar deze XPS13 gaat nu en dan ook wel mee bij mensen om zaken te debuggen/tonen, ... dus 't moet wel wat draagbaar zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorliefde voor HP/Acer. Geen Mac., wel Dell, Lenovo, ...

Build kwaliteit is ook wel belangrijk. Moet een volgende weer 10j meegaan? Moeten niet, mogen wel ;)

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
@devilkin De Lenovo Yoga Slim 7 ProX 14ARH7 (82TL008DMH) is een hele interessante laptop. Krachtige AMD Ryzen 7 6800HS-processor met zeer capabele iGPu gecombineerd met een gekalibreerd 120Hz 14,5" 3072x1920 IPS-scherm. Het scherm is met 14.5" (in 16:10 verhouding) een stuk groter, maar de laptops nauwelijks, dankzij de dunne scherm randen.

De XPS laptops blijven natuurlijk pareltjes. Ik type dit nu zelf op een XPS 15 9520, die bijzonder goed bevalt. Ik heb het UHD+ scherm en dat is echt prachtig. De 15" is best compact maar voor een laptop van dit formaat best zwaar (ook door de bouwkwaliteit).

De XPS 13 9315 is ook erg capabel, en kan je vanaf een best wel leuke prijs oppikken. Sommige kunnen ook direct met Ubuntu geleverd worden, en verschillende uitvoeringen zijn op verschillende momenten in de aanbieding bij Dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
De nieuwe XPS13 varianten heb ik bekeken maar komen zeer duur uit.
Momenteel neig ik wat naar een Lenovo T14s Gen3 AMD, ook omdat er een leuke korting is via m'n werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@devilkin Welke variant van de Lenovo T14s Gen3 heb je precies in gedachten?

Zou die korting ook kunnen gelden op de Yoga van hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
De Yoga van hierboven vind ik niet meer te koop bij Lenovo (niet meer voorradig).

Ik kijk naar de T14s 3rd Gen met AMD Ryzen7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 09:07
Ik ben zelf gecharmeerd van Framework laptops. Mooie machines, maar vooral de filosofie van het makkelijk kunnen vervangen van onderdelen, inclusief het moederbord.

https://frame.work

Ik heb er zelf geen dus ik kan hem niet vanuit eigen ervaring aanraden maar ik hik al tijden tegen de aanschaf aan.

Vanuit de reviews is het enige waar ik me wat zorgen over maak de fan, maar ik gebruik voor mijn werk een macbook die je echt op de staart moet trappen om de fan te horen en een MSI die al in het login scherm vindt dat de i9 fiks gekoeld moet worden. Ik gok dat de Framework daar tussenin zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
Ik heb redelijk wat problemen gehoord met de Framework, waaronder toch wel een niet te verwaarlozen idle drain veroorzaakt door de usb modules. Iets dat wss pas in een nieuwe hardware versie zal kunnen opgelost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 09:07
devilkin schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:23:
Ik heb redelijk wat problemen gehoord met de Framework, waaronder toch wel een niet te verwaarlozen idle drain veroorzaakt door de usb modules. Iets dat wss pas in een nieuwe hardware versie zal kunnen opgelost worden.
Ik dacht dat ze die drain al hadden opgelost. Is dat niet het geval?

edit: Volgens een snelle search was dat een 11th gen probleem dat bij 12th gen niet meer een probleem zou zijn. Of dat echt zo is is natuurlijk de vraag...

[ Voor 16% gewijzigd door walterg op 09-03-2023 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
Daar was ik niet van op de hoogte - ik hoop van wel.
Ik volg het maar vanop de zijlijn, gezien die nog altijd niet te krijgen zijn in BE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
devilkin schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:17:
De Yoga van hierboven vind ik niet meer te koop bij Lenovo (niet meer voorradig).
Als het goed is is ie er nog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLw5IER_SpYQX_-0aGUfaZJY6Y4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RKDvpfIiPVDVd2fVnxuRjAu8.png?f=user_large
Ik kijk naar de T14s 3rd Gen met AMD Ryzen7.
Sorry zonder typenummer of linkje met specificaties en prijs kan ik niet zeggen of dat een goede aankoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
Niet op de BE site jammergenoeg.
Sorry zonder typenummer of linkje met specificaties en prijs kan ik niet zeggen of dat een goede aankoop is.
T14s Gen3 AMD, maar dan met 32gb ram erin.

Prijs (na korting) komt op +- 1400e. Ik kan je die link niet geven wegens corporate portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ah dat is een mooie deal voor €1400, ik denk niet dat je in de 14"-categorie beter gaat vinden voor dat bedrag. Persoonlijk zou ik een 1920x1200 scherm net laag vinden qua resolutie, maar dat is ook een sterke eigen voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
Ik denk dat je in die formfactor niet veel meer wilt.. zonder dat je moet gaan zitten zoomen ;)

Pagina: 1