Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tak2384
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-07-2023
Voor een keuken overweeg ik twee lichtopstellingen die bestaan ​​uit meerdere inbouwspots en één hanglamp voor op een eiland. Kan iemand mij adviseren welke van de twee layouts beter is?

Dit is de keuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_cK62gip25QdqDYFVHZ-eO25Q4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wsCDJ8m0H88WBjnJHMbr0tzd.png?f=fotoalbum_large

Dit is layout 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbYnS7trKp0M0T4ZSXF-Wd-A0IY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1CwyE5sA3IEdR9DVs7disQwI.png?f=fotoalbum_large

Dit is layout 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZNcq3OTnhrRKeJrp5k7UTfmHXk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KzvCN9GEV3QMiW1ZUTx428it.png?f=fotoalbum_large

Layout 2 lijkt net niet genoeg licht, en layout 1 lijkt wat te veel licht. Het zijn gewoon 5 Watt, 600 lumen spots met 36° - maar andere spots zijn mogelijk. De spots zijn 60 cm van de wand zonder bovenkasten geplaatst, en 90 cm van de wand met hoge kasten.

Beste antwoord (via Tak2384 op 20-06-2023 14:03)

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:09
Ik heb min of meer layout 1 bij een kookeiland, gecentreerd daarboven en dan verder in het midden boven de lage kaste + werkblad (je wil immers verlichten waar je mee bezig ben zonder in je eigen schaduw te staan), en net voor de hoge kasten zodat je mooi strijklicht effect krijgt (eiken fronten). En je moet er gewoon een dimmer aan hangen natuurlijk. Doordat je een fijn raster heb, heb je eigenlijk geen last van schaduw is mijn ervaring. Ik heb wel echt een berg led lampen, op vol vermogen trekken die bijna 70-80 watt samen (14 spots)

De looproutes zijn dus eigenlijk niet direct verlicht bij mij, maar als je zoveel spots heb is dan is het alsnog gewoon perfect verlicht :P

Edit: ik heb alleen kookplaat afzuiging, met een echt afzuigkap is het weer lastiger vind ik, je kan de ledspot dan niet recht boven de afzuigkap doen dat is lelijk vind ik en nutteloos. Ik vind layout 1 een goed beste compromis qua plaatsing denk ik, hang er gewoon een dimmer aan.

Plaatje zegt meet dan 1000 woordenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FE44_xLq0-HQoKuUD9s3gcazISM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVXVBxmUvbds6Am0YLMb4rwf.jpg?f=fotoalbum_large Dit zijn in gestucte spotjes, vind het een aanrader. Deze foto staan de spotjes zeker niet op 100%

[ Voor 38% gewijzigd door Lollercopter op 08-03-2023 19:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Mijn ervaring in de keuken: hoe meer licht, hoe beter. Ik heb in mijn keuken van 3,5 x 3,5 acht spotjes, halve meter van de muur in twee rijen. Kon ik het overdoen, dan was ik voor drie rijen van vier gegaan.

Ik zou qua spots kijken of je voor Hue (of vergelijkbaar) kunt gaan, dan kun je eventueel scenes instellen waarbij je bijvoorbeeld 's avonds maar de helft gebruikt ofzo. Lukt dat (bijvoorbeeld financieel) niet, dan toch in ieder geval zorgen voor dimbare spots.

Nomen nescio

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

In beide lay outs ga je last van schaduw krijgen op het werkblad/spoelbak doordat je zelf het licht blokkeert.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tak2384
ds23man schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:44:
In beide lay outs ga je last van schaduw krijgen op het werkblad/spoelbak doordat je zelf het licht blokkeert.
Dat lijkt me inderdaad mogelijk, want de rij boven het werkblad ga ik gebruiken als task lights, en de andere rijen als ambient lights. Welke afstand stel je voor vanaf de muur boven het werkblad, misschien 50 cm? Ik heb het gevoel dat te dichtbij er misschien raar uitziet. Ik ben ook nog van plan om een plank van 20 cm breed aan deze muur te plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Als je vanuit het plafond wil verlichten dan centreren met het midden van je werkblad. Dan bestaat nog steeds de kans dat je schaduw krijgt als je voorover buigt. Mooiste is om extra werklicht vanaf de wand op je werkplek te creëren.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:38

dragonhaertt

@_'.'

Waarom niet 4 spots boven het loopdeel én twee (of 3) spots boven het werkblad, vlakbij de muur.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
Ik heb min of meer layout 1 bij een kookeiland, gecentreerd daarboven en dan verder in het midden boven de lage kaste + werkblad (je wil immers verlichten waar je mee bezig ben zonder in je eigen schaduw te staan), en net voor de hoge kasten zodat je mooi strijklicht effect krijgt (eiken fronten). En je moet er gewoon een dimmer aan hangen natuurlijk. Doordat je een fijn raster heb, heb je eigenlijk geen last van schaduw is mijn ervaring. Ik heb wel echt een berg led lampen, op vol vermogen trekken die bijna 70-80 watt samen (14 spots)

De looproutes zijn dus eigenlijk niet direct verlicht bij mij, maar als je zoveel spots heb is dan is het alsnog gewoon perfect verlicht :P

Edit: ik heb alleen kookplaat afzuiging, met een echt afzuigkap is het weer lastiger vind ik, je kan de ledspot dan niet recht boven de afzuigkap doen dat is lelijk vind ik en nutteloos. Ik vind layout 1 een goed beste compromis qua plaatsing denk ik, hang er gewoon een dimmer aan.

Plaatje zegt meet dan 1000 woordenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FE44_xLq0-HQoKuUD9s3gcazISM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVXVBxmUvbds6Am0YLMb4rwf.jpg?f=fotoalbum_large Dit zijn in gestucte spotjes, vind het een aanrader. Deze foto staan de spotjes zeker niet op 100%

[ Voor 38% gewijzigd door Lollercopter op 08-03-2023 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pling
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 21:12

pling

Lekker Kepjoeteren

Spotjes moeten echt boven het blad hoor. 1 links van de wazemkap en 2 rechts.

[ Voor 42% gewijzigd door pling op 09-03-2023 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

Dat dus. In heb een keuken (huurhuis) gehad met 1 lamp (gewoon een lichtpunt) waardoor je altijd schaduw had op het werkblad door jezelf. Bloedirritant. Uiteindelijk stond daar een losse lamp bij…

Ik mijn eigen keuken die fout niet meer gemaakt. Ik heb niet eens meer licht wat niet boven mijn werkblad zit, dat lichtpunt heb ik dichtgestuct omdat het volkomen nutteloos is geworden door de hoeveelheid licht die mijn spots en ledstrip geven.

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 09-03-2023 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:00

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Sluit bij aan bij de rest, zoveel mogelijk 'flood' light. In je eigen schaduw staan is zwaar irritant. Ik zou zelfs overwegen volgende keer een light strip te plaatsen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tak2384
We hebben gekozen voor verlichting zoals in jouw voorbeeld direct boven de werkruimte en voor de hoge kasten (L-shape). We overwegen 700 mm (7 spots) of 1050 mm (5 spots) tussen de lampen. Kun je mij laten weten wat jouw afstand is tussen spots boven je afwasbak en boven de hoge kasten? Boven de hoge kasten lijken de spots dichter bij elkaar geplaatst te zijn.

Het licht op de hoge kasten ziet er ook geweldig uit! Wat is de afstand tot het kastfront? Lijkt op 250mm.
Lollercopter schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:28:

Plaatje zegt meet dan 1000 woorden[Afbeelding] Dit zijn in gestucte spotjes, vind het een aanrader. Deze foto staan de spotjes zeker niet op 100%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
Tak2384 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:10:
We hebben gekozen voor verlichting zoals in jouw voorbeeld direct boven de werkruimte en voor de hoge kasten (L-shape). We overwegen 700 mm (7 spots) of 1050 mm (5 spots) tussen de lampen. Kun je mij laten weten wat jouw afstand is tussen spots boven je afwasbak en boven de hoge kasten? Boven de hoge kasten lijken de spots dichter bij elkaar geplaatst te zijn.

Het licht op de hoge kasten ziet er ook geweldig uit! Wat is de afstand tot het kastfront? Lijkt op 250mm.

[...]
Afstand tot de kastfront is +- 20 cm.

De afstand tussen de spots bij de keukenkastjes had 60 cm moeten zijn, maar is juist minder geworden door een meetfout. In de praktijk is het 49 cm 8)7. Ze zitten uiteindelijk wel symetrisch gemonteerd t.o.v. de keukenkastjes dus je ziet visueel niets geks, maar de buitenste kasten worden dus in de praktijk iets minder belicht.

De afstand tussen de spots boven het de wasbak is 55 cm.

De logica ontgaat een beetje van wat ik gedaan heb, het lijkt mij het meest logisch dat je ongeveer 60 cm aanhoud tussen de spots, dat is de breedte van een keukenmodule meestal :P
Pagina: 1