M.2 Nvme in M.2 Sata/SSD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunnoNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-03 11:54
Mijn vraag:

Gister mijn WD Blue SN570 1TB mogen ontvangen en deze in de M.2 poort gestopt van mijn moederbord GA-Z97-D3H (rev. 1.0).
Hier windows op willen installeren want deze is aanzienlijk sneller dan mijn SSD.
Nu ziet ie in de bios de schijf niet, maar bij schijfbeheer wel
Nu heb ik al ontdekt dat ik dus een M.2 NVME heb en de poort M.2 Sata/SSD is.
Zijn hier oplossingen voor ?
Kan ik bijv een bios upgrade proberen
Of miss een verloop
Of moet ik beter opletten en echt een M.2 Sata/SSD aanschaffen ?

Met vriendelijke groet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:19
Als ik de specs van je mobo bekijk, lijkt het slot zowel NVME als SATA te ondersteunen.
Er staat: "1 x M.2 PCIe connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280 SATA & PCIe SSD support)"
NVME = PCIe

Een BIOS upgrade kan altijd, natuurlijk, maar gezien je schijfbeheer de disk wel ziet, denk ik dat er geen problemen zijn in de communicatie naar je SSD.

Windows kan soms nog wel eens wat moeilijk doen met dit soort dingen.
Probeer eens een clean install van je WIndows met ALLEEN je NVME SSD aangesloten en de rest allemaal lostgekoppeld (dus geen SATA drives of andere M2 apparaten)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:53
Je M.2 slot heeft inderdaad ondersteuning voor PCIe SSD's, maar wil niet zeggen dat je moederbord ook al ondersteuning voor NVMe heeft (in den beginne werkten PCIe ssd's soms nog via AHCI). NVMe werd populairder zo rond de Z97 chipset, dus kan maar zo dat een bios update gaat helpen. Let er ook op dat je geen schijven op SATA3 4/5 aangesloten hebt want die delen resources met het M.2 slot. Het kan ook zijn dat ook al wordt de ssd niet weergeven dat 'ie wel gewoon werkt, ziet Windows setup (vanaf USB) 'm bijvoorbeeld wel? Koppel bij de setup even overige schijven los. Tenslotte, de meeste M.2 sloten op een Z97 chipset krijgen slechts twee PCIe lanes (x2) op PCIe 2.0, je gaat moderne PCIe 3.0 x4 ssd's dus wel wat afremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

GarBaGe schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:08:
Als ik de specs van je mobo bekijk, lijkt het slot zowel NVME als SATA te ondersteunen.
Er staat: "1 x M.2 PCIe connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280 SATA & PCIe SSD support)"
NVME = PCIe
Dit klopt vaak, maar is niet helemaal correct, en in dit geval waarschijnlijk het probleem. NVMe is een protocol bovenop PCIe, en het moederbord moet NVMe begrijpen om de schijf te detecteren (en er van te kunnen booten). Zoals Nielson ook al aangeeft was in het verleden AHCI over PCIe ook een optie (nouja, nu nog, maar je ziet het praktisch niet meer), en dat is waarschijnlijk wat dit moederbord wel ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdrenalineFreak
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-05 08:13
Hey @DunnoNL ,

Is het je nog gelukt om de SSD werkend te krijgen?

Ik loop ook met het idee om een SSD in mijn M.2 socket te gaan installeren en de beschrijving van de aansluiting op mijn mobo is exact hetzelfde (ook een gigabyte mobo met Z97 chipset)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
AdrenalineFreak schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:56:
Ik loop ook met het idee om een SSD in mijn M.2 socket te gaan installeren en de beschrijving van de aansluiting op mijn mobo is exact hetzelfde (ook een gigabyte mobo met Z97 chipset)
Welk type precies? Sommige borden die het oorspronkelijk nog niet ondersteunden hebben via bios updates alsnog NVMe ondersteuning gekregen, met het exacte type is het wat makkelijker zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdrenalineFreak
Hey Nielson,

Ik heb de GA-Z97X-Gaming 3
https://www.gigabyte.com/...A-Z97X-Gaming-3-rev-10#ov
Ik moet nog nakijken of het een Rev 1.0 of 1.1 is, maar nog geen kans gehad om de kast open te schroeven en de teksten te bekijken. Daarnaast inderdaad controleren of de Bios nog geüpdatet kan worden.

Het verwarrende is vooral dat er niet eenduidig terug te vinden is of PCIe op een M.2 interface hetzelfde is als Nvme. Globaal als je voor een SSD kijkt heb je de keuze uit sata of Nvme SSD's die werken op een M.2 slot.
En bij het moederbord hebben ze het niet over sata en Nvme maar over sata en PCIe support.

Googlen levert niet ook niet eenduidig antwoord hierop. de één zegt ja "M.2 PCIe = Nvme"
de ander zegt nee M.2 PCIe is de communicatie interface die gebuikt wordt (verbinding via een PCIe controller) en Nvme is de taal/protocol die daar eventueel gesproken wordt als beide dit aankunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
AdrenalineFreak schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:28:
Googlen levert niet ook niet eenduidig antwoord hierop. de één zegt ja "M.2 PCIe = Nvme"
de ander zegt nee M.2 PCIe is de communicatie interface die gebuikt wordt (verbinding via een PCIe controller) en Nvme is de taal/protocol die daar eventueel gesproken wordt als beide dit aankunnen.
PCI Express is inderdaad de (elektrische) interface waarmee de sdd's met het moederbord verbonden zijn. De aansturing van moderne ssd's gaat via het NVMe protocol. De eerste M.2 PCIe ssd's waren er ook in een AHCI versie (zelfde protocol als SATA controllers gebruiken). Als je wilt kunnen booten van een NVMe ssd moet het moederbord/bios ook ondersteuning voor NVMe hebben. De opkomst van NVMe viel net na de introductie van de X99, Z97 en H97 chipsets, waardoor de ondersteuning bij borden met een M.2 slot vaak achteraf via bios updates toegevoegd werd. Zo ook bij jou bord met beta bios F6h:

https://www.gigabyte.com/us/Press/News/1358

Als je dus de meest recente bios installeert zou het kunnen werken, hoewel NVMe zelf ook al een aantal reveisies heeft gehad. En je blijft zitten met de bepertkte bandbreetde van je PCIe 2.0 x2 slot.

https://www.gigabyte.com/...0/support#support-dl-bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdrenalineFreak
Beste Nielson,

Bedankt voor de nette uitleg!
Ik ook niet de verwachting dat ik de maximale bandbreedte van de SSD zal bereiken.
Maar het maakt de keuze wel eenvoudiger, ik hoef niet nog specifiek te filteren op M.2 drives die via SATA protocol communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdrenalineFreak
Het is me gelukt! de NVMe SSD zit erin en werkt prima.

Eerst de Bios geüpdate van het moederbord,
GA-Z97X-Gaming 3 (rev. 1.1) , naar Bios Versie: F8d
Daarna de SSD ingebouwd en hij werd direct herkend.
Samsung 970 EVO Plus 2 TB PCIe NVMe M.2 (2280)

Klein aandachtspunt, er zijn 2 SATA poorten die nu niet meer werken dat staat ook netjes in de handleiding beschreven. Ik had hier een DVD-speler op aangesloten zitten die ik een aansluiting heb opgeschoven.

Nogmaals bedankt voor de uitleg en het meedenken! _/-\o_
Pagina: 1