Vraag
Beste antwoord (via remmuz op 08-03-2023 20:24)
Dat is ventilatie voor je spouw om eventueel vocht dat in je spouw komt/ontstaat af te voeren zodat het niet op je kozijn blijft liggen, dus dat zou ik niet dicht maken.
Ik zie op internet van alles aan mensen die het dichtkitten enzo, maar we (ik ben bouwkundige) maken die naad niet voor niets (bij een spouwmuur dan)
Er zijn wel soort van roostertjes die je in je open stootvoegen kan stoppen, zodat beestjes er niet in kunnen, maar vocht er wel uit. wellicht zijn die er voor dit ook wel.
Zoals je in het detail hier ziet, zal er als je de naad dicht kit water kunnen blijven staan tussen die stalen L-profiel en je kozijn en dat wil je daar niet hebben.
Ik zie op internet van alles aan mensen die het dichtkitten enzo, maar we (ik ben bouwkundige) maken die naad niet voor niets (bij een spouwmuur dan)
Er zijn wel soort van roostertjes die je in je open stootvoegen kan stoppen, zodat beestjes er niet in kunnen, maar vocht er wel uit. wellicht zijn die er voor dit ook wel.
Zoals je in het detail hier ziet, zal er als je de naad dicht kit water kunnen blijven staan tussen die stalen L-profiel en je kozijn en dat wil je daar niet hebben.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gouOaiThkuhb0rnekvLwXW44.jpg?f=user_large)
Alle reacties
Ik zou het niet afkitten in verband met vocht wat er toch nog achter kan zitten. Hoogstens een compriband erin (wel een ademende variant).
waarschijnlijk zit dat er ook in, maar zie je dit zo niet zittensawmire schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:25:
Ik zou het niet afkitten in verband met vocht wat er toch nog achter kan zitten. Hoogstens een compriband erin (wel een ademende variant).
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ik hoop dat je voor ventilatie je ventilatieroosters gebruikt en niet je tocht kieren
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Ik doelde op ventilatie voor het houten kozijn, zodat het niet wegrot door eventueel vochtGarBaGe schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:29:
Ik hoop dat je voor ventilatie je ventilatieroosters gebruikt en niet je tocht kieren
Ik vermoed van niet, vorig voorjaar bleek een wespen familie zich genesteld te hebben in de spouw. Ik zag ze ook door die kier naar binnen kruipen.Hackus schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:28:
[...]
waarschijnlijk zit dat er ook in, maar zie je dit zo niet zitten
Ik heb de kier toen provisorisch dicht gemaakt met oude kranten en toen hebben ze het uiteindelijk opgegeven.
Dat is ventilatie voor je spouw om eventueel vocht dat in je spouw komt/ontstaat af te voeren zodat het niet op je kozijn blijft liggen, dus dat zou ik niet dicht maken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gouOaiThkuhb0rnekvLwXW44.jpg?f=user_large)
Klopt, als het goed is is een modern huis zo gebouwd dat de spouw open kan zijn en daar achter alles dicht isRukapul schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:32:
Het detail laat ook mooi zien waar je eventueel wel goed tocht kunt aanpakken: van binnenuit.
Tegenwoordig maken we altijd dubbele kierdichting, dus dan zou het allemaal dicht moeten zitten. Waar de luchtdichting staat op het detail en ook nog afplakken bovenop die houten lat onder de waterdichte laag.
[ Voor 11% gewijzigd door EU_RAZER op 08-03-2023 20:41 ]
oh en die dingen voor in open stootvoegen heten bijenbekjes, maar die zijn 50mm lang, dus dat gaat niet zo goed boven je kozijn.
Wat je zou kunnen doen is RVS gaas kopen en dat er tussen vouwen om beestjes tegen te gaan in je spouw.
Zoiets: https://www.gyzs.nl/netno...F4ysgCM-kL14aAjZdEALw_wcB
Wat je zou kunnen doen is RVS gaas kopen en dat er tussen vouwen om beestjes tegen te gaan in je spouw.
Zoiets: https://www.gyzs.nl/netno...F4ysgCM-kL14aAjZdEALw_wcB
[ Voor 0% gewijzigd door EU_RAZER op 09-03-2023 08:40 . Reden: typo ]
Pagina: 1