Over naar 3-fase aansluiting of toch niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-06 21:26
Over een week of 2 krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning.
Het gaat om een tussenwoning van 2009 waar nog een gasaansluiting zit. Nu wil ik niet meteen gasloos, maar heb wel wat budget voor zonnepanelen gereserveerd. (ik denk dat er ruimte is voor een paneel of 10 op het zuiden)
In de keuken zit nog een gaskookplaat, indien er budget over blijft zou ik deze willen vervangen voor een inductieplaat. (geen keiharde eis voor nu) De gas-combiketel zou ik voorlopig willen laten hangen.

De aansluiting is nu enkelfase 40A met bijbehorende groepenkast.

Wat is wijsheid, meteen een 3x25A aansluiting aanvragen en wachten op een nieuwe meter (levertijd ongeveer 7 maanden) of gewoon bij de enkelfase 40A aansluiting blijven?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:22
Voor electrisch koken en/of zonnepanelen heb je niet per se 3 fase nodig.
Zodra je electrische auto en/of warmtepomp gaat meenemen, kan dit wel veranderen.

Je kan jezelf ook afvragen: heb ik meer dan 40A nodig?
3x25A is in theorie 75A, maar omdat je dit dan in 3 aparte groepen verdeeld is het lastiger om effectief 75A hieruit te halen.
In ieder geval lastiger dan 1x40A

10 panelen van grofweg 400Wp zou ongeveer 17A betekenen (wat je teruglevert)
Inductie koken is max 32A (tenzij je voor 11kW plaat gaat, dan heb je wel 3 fase nodig).
Dit kan allemaal vrij makkelijk op 1x40A.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:51

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik zou altijd naar 3-fase gaan en zo veel mogelijk 3-fase aansluiten als mogelijk.

Ook voor PV waar mogelijk een 3-fase omvormer omdat je op termijn ook een grote kans hebt dat je je WP op 3-fase wil gaan aansluiten.

Eventueel nog een EV laden over enkele jaren op 3-fase en ga zo maar door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:21

timovd

Voorsprong door techniek

@Snow_King Je moet wel voldoende stringspanning hebben om efficient om te zetten naar 400V/3 fasen.
Met 10 panelen denk ik niet dat 3 fasen efficienter is dan 1 fasen. Maar dat hangt helemaal af van de panelen.

Als @Lexo de groepenkast gaat vervangen, sluit dan gelijk een 3-f hoofdschakelaar aan.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 21:12
KWa verbruik hoef je voor een kookplaat niet perse gelijk naar 3 fase, dus als er geen andere zaken zijn die een 3 fase aansluiting verlangen kun je voorlopig prima met 1x40A vooruit.

Check misschien wel even of je idd 1x40A hebt en niet toevallig 1x 35A of 1x 25A wat ook nog wel eens voor wil komen. Gewoon voor de zekerheid.

Let wel even op dat de zonnepanelen op de juiste manier worden ingevoed/beschermd worden of dat dat je de boel geschikt maakt voor 63 A

Als je je groepenkast gaat aanpassen zou ik hem wel gelijk geschikt maken voor 3 fase. Lees minimaal een 3 fase hoofdschakelaar, dan kun je later de omzetting laten doen zonder dat je eerst je meterkast weer aan moet passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:51
Snow_King schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:09:
Ik zou altijd naar 3-fase gaan en zo veel mogelijk 3-fase aansluiten als mogelijk.

Ook voor PV waar mogelijk een 3-fase omvormer omdat je op termijn ook een grote kans hebt dat je je WP op 3-fase wil gaan aansluiten.

Eventueel nog een EV laden over enkele jaren op 3-fase en ga zo maar door.
3,6 a 4 kW PV omvormer is vrijwel altijd beter op enkelfase.

2009 tussenwoning heeft zeer waarschijnlijk geen 3 fase warmtepomp nodig.

De EV is echt de enige reden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:10
Op dit moment nog niet nodig voor de panelen.
Maar zodra er een EV komt of die kookplaat overgaan naar 3-fasen.
Mocht je de meterkast sowieso vervangen is het natuurlijk een nobrainer. Direct naar 3-fasen.

Al is de kast + hoofdschakelaar alleen al gereed ervoor.
Anders kom je 2X de kast te vervangen in korte tijd.

[ Voor 21% gewijzigd door hackerhater op 08-03-2023 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:05

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hier toevallig vanmorgen de 3-fase gedaan. Bleek dat er hier gewoon nog een 1x25A zat :+

Maar goed, op zich heb niet gelijk 3-fase nodig. In zou het zeker gewoon samen met updaten/vernieuwen van de meterkast doen. Zeker als je PV neemt is dat wel HET moment om de boel eens tegen het licht te houden. Tot 4kW is 1-fase ook prima maar zal je meterkast er ook al voor geschikt gemaakt moeten worden. Dus zou je gelijk 3-fase kunnen overwegen mits je toch nog ruimte voor de toekomst hebt. Wachttijd voor meters is nu al weer erg gezakt.

Is het nu krap, wil je niet gelijk uit breiden en is de installatie nu nog prima zou 1-fase houden zeker te overwegen zijn.

Andere kant, tarieven van de netbeheerders staan ook niet bepaald stil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-06 21:26
Bedankt voor de inzichten! Ik ga eerst checken of het echt een 40A aansluiting is.
Daarna kijken welke inductieplaat de huidige gasplaat zou kunnen vervangen ivm aansluitvermogen. Ondertussen bekijken wat er op het dak past kwa panelen.

Mijn voorkeur ligt bij 3 fase om zo wat toekomstbestendiger te zijn, maar de "ombouw" moet de moeite wel waard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hold
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Nog een voordeel bij 3-fasig is dat je alle kringen netjes kan verdelen over de verschillende fasen.
Als je dan inductie gaat koken en er gaat een andere grootverbruiker aan, bv. de stofzuiger, dan is de kans weer kleiner dat er iets uitklapt.

Bovendien zijn de individuele stroomsterktes over de 3-fasen kleiner dan het volle vermogen op één fase erdoor te trekken.

Ik zou ook altijd voor 3-fasig gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:51

Snow_King

Konijn is stoer!

Hold schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:18:
Nog een voordeel bij 3-fasig is dat je alle kringen netjes kan verdelen over de verschillende fasen.
Als je dan inductie gaat koken en er gaat een andere grootverbruiker aan, bv. de stofzuiger, dan is de kans weer kleiner dat er iets uitklapt.

Bovendien zijn de individuele stroomsterktes over de 3-fasen kleiner dan het volle vermogen op één fase erdoor te trekken.

Ik zou ook altijd voor 3-fasig gaan.
Precies.

Zo hebben wij in onze kelder een pomppunt voor afvoeren van rioolwater. Dat is een 3-fase pomp terwijl deze <3kW is. Op 3-fase draait een electromotor gewoon fijner.
Pagina: 1