Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeveldA
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-02 13:26
Mijn vraag:

Ik heb een Remeha Avanta 28c CV-ketel. Deze zat in het huis dat ik gekocht heb en is van 2015. Sinds het begin maakt de ketel een brommend geluid als deze aanslaat (zowel bij warm water gebruik als bij verwarmen van radiatoren en vloerverwarming). Dit is een behoorlijk hard geluid dat 1/2 seconden duurt. De ketel gaat dan overigens niet in storing.

Er zijn inmiddels 3 verschillende onderhoudsbedrijven bij de ketel geweest. Gasblok, ontstekingsunit en ventilator zijn vervangen. Alle instellingen zijn nagelopen en staan goed zegt men.
Nadat de ventilator was vervangen werd het brommen (frequentie) wel minder. Maar het geluid is er nog steeds.
Het onderhoudsbedrijf dat de ventilator etc. heeft vervangen raadt mij inmiddels aan de ketel te vervangen.

Dit vind ik nogal ver gaan. Ik vroeg me af of er nog meer mogelijke oplossingen zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-06 17:12

Cr3ator

1 bar is geen bar

Is de pakking in orde?

"CV ketel maakt brommend geluid
Wanneer uw cv-ketel een brommend geluid maakt wordt dat in 9 van de 10 gevallen geproduceerd door een kapotte pakking. Er ontstaat hierdoor namelijk een verkeerde gas/lucht verhouding. Het is niet direct gevaarlijk, maar wel slim om iemand te laten kijken."

(https://www.preuter-insta...de-cv-ketel-maakt-lawaai/)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeveldA
Dank alvast voor de reactie.

En gaat het dan om een specifieke pakking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-06 17:23
Mijn remeha avanta uit 2009 veroorzaakte ook een brom cq zoemend geluid. Als ik mijn hand op de deksel van de ketel drukte of de deksel los haalde werd het minder. Ik had zelf het vermoeden dat het door de pomp veroorzaakt werd. In 2021 besloten de ketel te vervangen door weer een zelfde remeha avanta (Zit wel een ander type pomp in)
En het irritante geluid is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeveldA
Cr3ator schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:31:
Is de pakking in orde?

"CV ketel maakt brommend geluid
Wanneer uw cv-ketel een brommend geluid maakt wordt dat in 9 van de 10 gevallen geproduceerd door een kapotte pakking. Er ontstaat hierdoor namelijk een verkeerde gas/lucht verhouding. Het is niet direct gevaarlijk, maar wel slim om iemand te laten kijken."

(https://www.preuter-insta...de-cv-ketel-maakt-lawaai/)
Gaat het dan om een specifieke pakking. Of kunnen dat er meerdere zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-06 21:28
Bij mijn quinta resoneerde de driewegklep, tyrep om de klep en de buis opgelost.
Komt vaker voor schijnbaar.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-06 17:12

Cr3ator

1 bar is geen bar

LangeveldA schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:04:
[...]

Gaat het dan om een specifieke pakking. Of kunnen dat er meerdere zijn?
Het lijkt in het aangehaalde artikel te gaan om de pakking van de verbrandingskamer, maar ben zeker geen expert op dat gebied.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenvtec
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-06 19:44
DeHollander schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:56:
Bij mijn quinta resoneerde de driewegklep, tyrep om de klep en de buis opgelost.
Komt vaker voor schijnbaar.
Super bedankt voor deze gouden tip, ik zit nu op motor 3 in 16 jaar en bleef dat (schakel) gebrom houden, vandaag de derde geplaats en nog steeds de brom, had mij er al bij neergelegd. Toen vond ik dit, weer open gemaakt en 2x tyrep geplaatst en nu muis stil !! Zalig. Paar keer laten wisselen en het is dat je het zag bewegen je hoort niets.
Pagina: 1