Toon posts:

Klopt deze PV installatie?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• jh85
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:14
Allen,

Mijn verhaal omtrent de vraag die ik heb is redelijk uitgebreid. Ik zal zo goed mogelijk proberen de situatie te schetsen om hier vervolgens advies of ideeen te krijgen. Wanneer er info mist hoor ik dat graag en zal ik dit aanvullen...

Recentelijk is er door een installatiebedrijf stroom en een zonne installatie geplaatst in een nieuw gebouwde schuur achter in de tuin.
Sinds dat de panelen liggen hebben we, zelfs op dagen dat het bewolkt is, uitval van de panelen. De foutmelding die de Solax omvormer geeft: AC10M volt fault.

Volgens documentatie en installateur is de netspanning op die momenten te hoog en wordt de omvormer daardoor tijdelijk uitgeschakeld. Het vreemde is dat er in de gehele buurt niemand anders dit probleem heeft. Onze regio staat ook niet bekend als een regio met een overbelast net. Daarbij zoals al eerder geschetst gebeurt dit ook meerdere keren per dag bij bewolkt weer.
Verder heb ik ook zo mijn bedenkingen over de gebruikte kabel en 1 fase omvormer.

Om een en ander te duiden probeer ik even het traject met de componenten op volgorde op te sommen hoe een en ander is aangesloten:
  • HUIS 3x25A aansluiting
  • 3p16A groep
  • 65 meter grondkabel richting schuur 4x4mm2
  • 3p40A aardlek
  • 1p25A PV groep
  • Zonne-installatie
De zonne-installatie bestaat uit een 1-fase Solax omvormer X1 5.5. Daarop zitten 14 panelen van 440wp per stuk.

De vragen die ik heb:

Is het verstandig meer als 6000 wp op een 1-fase omvormer te hebben?
Al helemaal te bedenken dat de huisaansluiting 3x25a is.

Is de gebruikte kabel wel voldoende gedimensioneerd? Bij vrienden is voor kleinere installaties en en kortere kabellengte ook al 4mm2 ingezet.

kloppen de waardes van de componenten die zijn ingezet om de aansluiting tussen het huis en de zonne-installatie mogelijk te maken?

Alvast dank...

Beste antwoord (via jh85 op 16-03-2023 07:55)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
5,5kW enkelfase over 65 meter 4mm2?

Wie heeft dat bedacht?

Je verliest boven alle normen ruim 5% spanning over de kabel, of ruim 12V

Geen wonder dat de omvormer uit valt…
Bij 241V in de meterkast gaat het dus al mis op vol vermogen

241 is eerder regel dan uitzondering

Wil je terug naar 1%, wat gewenst is met een PV installatie dan zou 25mm2 nodig zijn… dat kost kapitalen
Zelfs 3 fase had dit eigenlijk 6mm2 moeten zijn, liever 10mm2

[Voor 47% gewijzigd door Ronald op 08-03-2023 13:24]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Alle reacties

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Welk vermogen heeft de omvormer? Volgens mij moet je boven de 5kw sowieso naar 3 fase.

Is het mogelijk voor je om voltage te meten bij uitval?

Misschien is die omvormer wel te laag ingesteld.

• jh85

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:45

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Een 25A groep voor je omvormer op een huis installatie van 3x 25A klinkt discutabel. Dan kom je bij mijn weten al met je selectiviteit in de knoei.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• IplugNplay
  • Nu online
Even los van de foutmelding:

Omvormer kan 26.3A leveren, je groep is 25A

PV is vermogen over langere tijd dus loop je risico op uitval van groep.

Deze omvormer zou dus niet op een 25a aansluiting mogen.

• jh85
Question Mark schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:57:
Een 25A groep voor je omvormer op een huis installatie van 3x 25A klinkt discutabel. Dan kom je bij mijn weten al met je selectiviteit in de knoei.
Dit was dus ook mijn gedachte, al heb ik zelf heel weinig ervaring en kennis van 3 fase installaties...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +9Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
5,5kW enkelfase over 65 meter 4mm2?

Wie heeft dat bedacht?

Je verliest boven alle normen ruim 5% spanning over de kabel, of ruim 12V

Geen wonder dat de omvormer uit valt…
Bij 241V in de meterkast gaat het dus al mis op vol vermogen

241 is eerder regel dan uitzondering

Wil je terug naar 1%, wat gewenst is met een PV installatie dan zou 25mm2 nodig zijn… dat kost kapitalen
Zelfs 3 fase had dit eigenlijk 6mm2 moeten zijn, liever 10mm2

[Voor 47% gewijzigd door Ronald op 08-03-2023 13:24]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:29
jh85 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:10:
[...]

Dit was dus ook mijn gedachte, al heb ik zelf heel weinig ervaring en kennis van 3 fase installaties...
Gaan we weer:

Selectiviteit is geen EIS in de NEN, slechts een advies vanuit het oogpunt qua "gebruikerservaring".

Overigens is een 16A groep al niet selectief t.o.v. een 25A hoofdzekering. Als selectiviteit een eis was, mogen netbeheerders geen 25A hoofdzekeringen gebruiken cq aanbieden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:31

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Meer dan 5kW mag al niet op 1-fase. Dus dat is al fout.

En dan als klap op de vuurpijl die 5.5kW op 1-fase over 65m met maar 4qmm doen... Ja, dan ben je dus ergens 12-15V kwijt over de kabel... Als je buren dan 240V bij hun omvormer zien ben jij de 253V al voorbij.

Aan de huisinstallatie zeker ook niets gedaan ondanks dat je op 1 van de fases nu 50A beschikbaar hebt?

[Voor 16% gewijzigd door septillion op 08-03-2023 13:41]

• jh85
[
Aan de huisinstallatie zeker ook niets gedaan ondanks dat je op 1 van de fases nu 50A beschikbaar hebt?
Ik snap je vraag/opmerking niet helemaal. De installatie zelf in het huis is afgelopen jaren volledig vernieuwd (langdurige verbouwing van groot project). Daarbij is alles al op 3 fase ingericht en verdeeld.
Bovenstaand verhaal was eigenlijk de laatste exercitie, uitgevoerd door een ander bedrijf dan de rest is gedaan...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• septillion

septillion

@jh85 Maar was daar toen al rekening gehouden met 25A aan PV op een enkele fase? Standaard componenten zijn namelijk maar geschikt voor 40A. Normaal geen issue omdat de hoofdzekering dat netjes beveilig door ook 40A of zelfs maar 25A te zijn.

Maar op één fase vervolgens ook nog eens 25A aan PV zet heb je dus stroom uit twee richtingen tot je beschikking. En dan wel 25A uit het net + 25A uit PV = 50A. Dus zonder extra maatregelen zijn er dan componenten niet meer correct beveiligd. Immers dient alles ten alle tijden correct afgezekerd te zijn. ABB heeft hier ook mooie white paper voor gemaakt. Deze PV boer had schijnbaar al geen kennis van spanningsval dus ga ik er ook niet vanuit dat hij deze kennis heeft.

• jh85
@septillion Tijdens de gehele renovatie is er sprake geweest van een zonne-installatie in de toekomst. Hoe die eruit zou komen te zien niet.
Echter de laatste wijziging is niet door een PV boer uitgevoerd maar door een (in de regio goed aangeschreven) installatiebedrijf!

• septillion

septillion

Ai, die hebben ook de kabel voor de PV gedaan?

Als ze alleen de meterkast deden en niet van de exacte PV plannen wisten dan vergeef ik het ze. Als je zegt dat er nog 5,5kW PV komt zou ik dat ook gewoon 3-fase verwachten en dan heb je nergens last van.

• jh85
@septillion

3p16A groep
65 meter grondkabel richting schuur 4x4mm2
3p40A aardlek
1p25A PV groep
Zonne-installatie

Dit is allemaal laatst door het installatiebedrijf uitgevoerd...
Dus de huisinstallatie is in eerder stadium gedaan. De schuur met een eigen meterkastje en de gehele bekabeling,afzekering en PV is door het installatiebedrijf uitgevoerd.

Ik denk dat ik inmiddels al door heb dat het installatiebedrijf hier iets heeft afgeleverd wat niet in orde is. Hebben we het hier ook over een gevaarlijke situatie?

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:18
jh85 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:54:
@septillion

Hebben we het hier ook over een gevaarlijke situatie?
Yep! Daarom schakelt de beveiling het systeem uit!
:) :)

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo 10-3, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Nee de afschakeling is conformiteit netcode, niet voorkomen gevaar.

@jh85 klinkt alsof het bedrijf invloed heeft kunnen uitoefenen op 100% van het traject…

En het is heel erg ver van goed.

• jh85
@Ronald klopt helemaal!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Beetje veel paniek schoppen hier.

Als je 14 panelen van 440 WP = 6160Wp zal de omvormer nooit meer leveren dan zo'n 5500W, wat ongeveer 24A is.
Dus de installatie zit op het randje van die 25A maar kan nog prima al was het netter geweest bij een 3 fasen huisaansluiting ook een drie fasen omvormer aan te sluiten zodat het vermogen ook netjes over de drie fasen verdeelt wordt.

Kortom er is niet mis met die installatie.

Een omvormer moet wettelijk afschakelen als de netspanning boven de 253V komt.
Een kabel van 4mm2 geeft per meter een weestand van 0,5 ohm dus in totaal 65 x 0,5 = 32,5 ohm.
Als je die 24A levert zal er dus over die kabel een spanning val van 24 x 24 x 32,5 = 18,72 Volt vallen.

Dat kan een probleem opleveren want daardoor schakelt de omvormer bij heel zonnig weer bij jou al uit als de netspanning oploopt naar 235V.

Overigens kan dit nauwelijks hier mee te maken hebben want je zegt dat hij op bewolkte dagen afschakelt en dan zou je daar nooit last van kunnen hebben.
Wel kun je last hebben van een te lage netspanning waardoor hij te snel afslaat.
Het advies is dus kijken wat de netspanning is bij de omvormer als hij afschakelt, dat kun je op het display van de omvormer aflezen.

Overigens kun je die grens waarden zelf instellen zie die filmpje.
YouTube: VAC 10M VOLT FAULT FOR SOLAX X1-3.0-T-N to X1-5.0-T-N SINGLE PHASE ...

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jh85
@Ben(V) Het afschakelen is op volle zon dagen nog veel erger...

De melding die de omvormer overigens geeft is dat de netspanning te hoog is, niet te laag...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion

septillion

Ai, dan beginnen ze hopelijk pas net met PV, dit zijn wel beginnersfouten...

Voor het huis is de veiligheid nu niet volledig afgedicht (hogere stroom dan max stroom mogelijk) als zou moeten. Tenminste, je hebt geen foto's gegeven van de huisinstallatie dus weet niet zeker of ze er rekening mee hebben gehouden maar aan wat ik hoor klinkt het niet zo.

Afschakelen van PV vangt nu al mooi de te hoge spanning af zodat het geen gevaar kan vormen voor andere apparaten. Maar goed, in huis zou die nu dus al lang niet zo hoog zijn. Vooral irritant dus.

@Ben(V) Ben het dus niet met je eens. Huisinstallatie kan nu (waarschijnlijk) te veel stroom zien, meer dan 5kW fase onbalans wat niet mag en iets opleveren met 10-15V spanningsval zou een installateur ook de gevolgen van moeten weten. Zie ik de afzekering even door de vingers.

En die grenswaarde mag je gewoon niet boven de 253V verhogen... :)

• Ronald
  • Nu online
jh85 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:44:
@Ben(V) Het afschakelen is op volle zon dagen nog veel erger...

De melding die de omvormer overigens geeft is dat de netspanning te hoog is, niet te laag...
De spanning val over de lange kabel moet je zien in de richting dat de stroom loopt. Dus van hoog naar laag schuur naar huis. Dus je hebt 253 in de schuur als er maar 240 in het huis is.

• Ben(V)
  • Nu online
Nee andersom.

Als de netspanning oploopt naar die 253V dan moet de omvormer 253V plus de spanningsval over de kabel genereren om z'n stroom op het net kwijt te kunnen.
Dus je moet de afschakelspanning van die omvormer verhogen want als die op 253V staat schakelt hij bij 25A levering al af als de netspanning oploopt naar 235V.
En 235V zit al gewoon binnen de normale variatie van het net.

En wat niet mag is meer dan 253V op het net zetten, dat is wat anders dan dat de omvormer op 253V moet afschakelen.
Als je zo'n lange veel te dunne kabel hebt krijg je zoveel kabelverliezen dat je niet anders kunt, buiten de kabel door een dikkere te vervagen of een drie fasen omvormer plaatsen (moet de kabel ook vervangen worden).

Ik zou die afschakel spanning voorzichtig verhogen en kijken wat er gebeurt.

[Voor 138% gewijzigd door Ben(V) op 08-03-2023 21:21]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:01:

Ik zou die afschakel spanning voorzichtig verhogen en kijken wat er gebeurt.
Bij laag vermogen lage spanning val. Dan zou je dus wel teveel op het net kunnen zetten.

Wat mij betreft is dit soort gekunstel niet correct.

10mm2 3 fase is de correcte oplossing …

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 17:48
Ronald , 6kW is ~8,7A per fase. Komt TS misschien nog weg met 4mm (16-25A op +25m)?

10mm is op 65m serieus geld.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:00
BiLLY_daKid schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:25:
Ronald , 6kW is ~8,7A per fase. Komt TS misschien nog weg met 4mm (16-25A op +25m)?

10mm is op 65m serieus geld.
De DC kant de afstand laten overbruggen kan ook nog., dan heb je wel verlies (hoewel minder) maar geen uitval.

• IplugNplay
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:29:
Beetje veel paniek schoppen hier.

Als je 14 panelen van 440 WP = 6160Wp zal de omvormer nooit meer leveren dan zo'n 5500W, wat ongeveer 24A is.
Dus de installatie zit op het randje van die 25A maar kan nog prima al was het netter geweest bij een 3 fasen huisaansluiting ook een drie fasen omvormer aan te sluiten zodat het vermogen ook netjes over de drie fasen verdeelt wordt.
Ik dacht 6050VA als maximum te zien.

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-03 22:05
Een aantal vragen om na te gaan of we de situatie goed begrijpen:

- De omvormer is aangesloten op een onderverdeelkast in de schuur?
- De zekering in de onderverdeelkast is een 2 polige (1 fase) 25 ampere automaat?
- Deze automaat zit achter een vierpolige aardlek in de onderverdeler?
- Deze onderverdeler is in de hoofdmeterkast voorbeveiligd met een 4 polige (3 fase) automaat van 16 ampère?

Indien alle vragen een ja, dan gaan daar al een aantal zaken fout. Echter dat zijn nog geen fouten waardoor je omvormer nu uitvalt.

Wat is het netvoltage bij de omvormer? Dit kan in vrijwel alle gevallen vanuit ook vanuit het monitoringsportaal vd omvormerfabrikant. Je kunt exact na gaan hoe hoog het AC voltage was ten tijde van de storing.
Vergelijk deze waarde met een eigen meting met bijv een multimeter. Komt dit enigzins overeen?

4mm2 is inderdaad te dun voor deze afstand, maar om die voor de huidige storing als schuldige aan te wijzen, eerst een aantal zaken verifiëren.

• Ben(V)
  • Nu online
Hoge DC stromen door lange kabels is een heel slecht idee.

@Ronald
Klopt dat je voorzichtig moet zijn met het verhogen van de afschakel spanning, maar als er weinig stroom door de omvormer geleverd wordt heeft het net daar echt geen last van want dan zit daar ook weinig vermogen achter vanuit de omvormer.

Het blijft nu eenmaal een slecht idee om een paar zonnepanelen op 65m van je huis te leggen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Commerciële installaties hebben soms letterlijk honderden meters DC toe tot omvormer. Dus het is gewoon mogelijk.

Maar de oplossing is gewoon een 3 fase omvormer hangen... Dan hoef je de netcode niet te overtreden.
Laten we dat soort adviezen gewoon niet doen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IplugNplay
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:43:
Hoge DC stromen door lange kabels is een heel slecht idee.

@Ronald
Klopt dat je voorzichtig moet zijn met het verhogen van de afschakel spanning, maar als er weinig stroom door de omvormer geleverd wordt heeft het net daar echt geen last van want dan zit daar ook weinig vermogen achter vanuit de omvormer.

Het blijft nu eenmaal een slecht idee om een paar zonnepanelen op 65m van je huis te leggen.
Ja je kan je afschakelspanning verhogen met je verlies.

Maar je gaat wel een warm draadje krijgen, het is niet voor niks max 5%.
Dus niet aan te raden.

Een 3 fase omvormer moet hier worden toegepast.

[Voor 8% gewijzigd door IplugNplay op 08-03-2023 22:52]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:11
Ook hier is de netspanning eigenlijk zelden onder de 240V, ook erboven komt zeker voor, ook gewoon in de avond of bij weinig zon.

Er moet idd gewoon een 3-fasen omvormer komen. Meer dan 5000 op één fase mag sowieso al niet, dus deze omvormer in NL ophangen is sowieso een no-no.

• Ben(V)
  • Nu online
Een drie fasen omvormer betekent ook een drie fasen kabel.
Wordt samen een dure grap.
Ik zou gewoon de leveranier die dit bedacht heeft het laten oplossen.

EN meten is weten, TS kan gewoon kijken op de omvormer hoe hoog de spanning daar oploopt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Ben(V) Die ligt er ... slechts 4mm² weliswaar, maar omdat 3F zo gruwelijk veel efficiënter transporteert is dat al een factor 6 minder verval.

• jh85
Skubba schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:43:
Een aantal vragen om na te gaan of we de situatie goed begrijpen:

- De omvormer is aangesloten op een onderverdeelkast in de schuur?
- De zekering in de onderverdeelkast is een 2 polige (1 fase) 25 ampere automaat?
- Deze automaat zit achter een vierpolige aardlek in de onderverdeler?
- Deze onderverdeler is in de hoofdmeterkast voorbeveiligd met een 4 polige (3 fase) automaat van 16 ampère?

Indien alle vragen een ja, dan gaan daar al een aantal zaken fout. Echter dat zijn nog geen fouten waardoor je omvormer nu uitvalt.

Wat is het netvoltage bij de omvormer? Dit kan in vrijwel alle gevallen vanuit ook vanuit het monitoringsportaal vd omvormerfabrikant. Je kunt exact na gaan hoe hoog het AC voltage was ten tijde van de storing.
Vergelijk deze waarde met een eigen meting met bijv een multimeter. Komt dit enigzins overeen?

4mm2 is inderdaad te dun voor deze afstand, maar om die voor de huidige storing als schuldige aan te wijzen, eerst een aantal zaken verifiëren.
Alle vragen zijn met ja te beantwoorden.

Ik heb me laten vertellen dat netspanning niet te meten is met de eenvoudige multimeters. De waarde nog niet kunnen vinden maar de foutmelding geeft duidelijk aan dat netspanning te hoog is.
Het verhaal met de kabelverliezen lijkt me dan aannemelijk

• Ben(V)
  • Nu online
je kunt op het display van de omvormer gewoon de geleverde stroom en opgewekte spanning van de omvormer aflezen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• jh85
Ben(V) schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:13:
Een drie fasen omvormer betekent ook een drie fasen kabel.
Wordt samen een dure grap.
Ik zou gewoon de leveranier die dit bedacht heeft het laten oplossen.

EN meten is weten, TS kan gewoon kijken op de omvormer hoe hoog de spanning daar oploopt.
Dure grap is het probleem van de installateur. Ze dienen gewoon een deugdelijke installatie op te leveren. Mij is inmiddels duidelijk dat dit niet het geval is...
Dank allen voor de inzichten, adviezen en het meedenken.
Wordt vervolgd...

• IplugNplay
  • Nu online
jh85 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:47:
[...]

Ik heb me laten vertellen dat netspanning niet te meten is met de eenvoudige multimeters. De waarde nog niet kunnen vinden maar de foutmelding geeft duidelijk aan dat netspanning te hoog is.
Netspanning is makkelijk meten met mm. Spanningval moet je speciale meter of meten met een verbruiker aan.

• Ben(V)
  • Nu online
Onzin, spanningsval meet je simpel met een multimeter.
Je meet de netspanning bij de omvormer en in de meterkast.
Het verschil is de spanningsval.

En zoals al gezegd kun je de spanning van de omvormer gewoon op zijn display aflezen
Dus iemand meet de spanning in de meterkast met een multimeter en een ander kijkt even op dat moment op de omvormer.
Het verschil is wat je kwijt raakt in de kabel.

[Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 09-03-2023 00:16]

• Ben(V)
  • Nu online
Ronald schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:58:
[...]

Bij laag vermogen lage spanning val. Dan zou je dus wel teveel op het net kunnen zetten.

Wat mij betreft is dit soort gekunstel niet correct.

10mm2 3 fase is de correcte oplossing …
Om hier nog even op terug te komen.
Een omvormer produceert een spanning die voldoende is om z'n vermogen kwijt te kunnen.
Met andere woorden als hij maar weinig stroom levert is er een lage spanningsval over de kabel en zal de omvormer dus ook minder spanning produceren.
Dus dat compenseert dan automatisch.

Theoretisch kan hij dan nog wel bij laag vermogen te veel spanning produceren, maar als hij weinig vermogen levert zal er weinig zon zijn en is de kans bijna nihil dat de netspanning tot 253 V opgelopen is.

Daarom zei ik ook dat hij de afschakel spanning voorzichtig kan verhogen en niet alle kabelverliezen compenseren.

Maar ik ben het helemaal met je eens dat hij eigenlijk een drie fasen omvormer moet hebben.

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-03 22:05
jh85 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:47:
[...]

Duidelijk. Aangezien het nu niet goed is aangesloten, hierbij nog wat munitie om de installateur te challengen:

- Voorzekering in hoofdmeterkast met aarlekautomaat (C20, 300mA) direct achter hoofdschakelaar.
- (toekomstige) 3 fase omvormer achter een B16 automaat of bij voorkeur een B16, 100mA aardlekautomaat. Liever niet achter een aardlek waar ook nog normale groepen achter zitten.

Zo creëer je selectiviteit op meerdere vlakken en voorkom je onnodig uitschakelen van alle groepen bij een fout in je omvormer.
Er zijn installateurs die specifieke eigen ideeen hebben, maar bovenstaand heeft mijn voorkeur.

Over de bekabeling is al voldoende gezegd.

• Ronald
  • Nu online
@Skubba schijnselectiviteit, met name op de stroom. Er blijft enorm veel overlap op de afschakelkarakteristiek

Maar niet onveilig ofzo.

• jh85
Korte update:

Installateur blijft erbij dat afzekering en kabel in orde is.

Gisteren is de omvormer wel vervangen voor een 3-fase omvormer. Dit zou de uitval problemen moeten oplossen volgens installateur.

Alle kabel configurators die ik op internet kan vinden schrijven voor om een 6mm2 kabel te leggen. De NEN1010 formules gaan mij net een stapje te ver om et de installateur voor te leggen dat die kabel vervangen dient te worden...

• Ronald
  • Nu online
@jh85 heeft de installateur “volgens nen1010” / npr5310 beloofd?

• jh85
@Ronald Het staat niet in de offerte, ook geen verwijzing naar algemene voorwaarden of iets dergelijks.
Op de website staat echter volgende passage;
Alle drie de fases: zwakstroom-, sterkstroom- en krachtstroominstallaties zijn door ons vakkundig personeel te installeren. Weet u niet welke elektriciteitsbehoefte uw bedrijf of woning heeft, dan kunt u contact opnemen met ons. Wij ontwerpen een op maat gemaakt plan waarin de juiste installaties voorgeschreven worden. De installatie wordt conform NEN-1010 Veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties uitgevoerd, zo bent u zeker dat de kwaliteit gewaarborgd is.
Is het daarbij niet zo dat een erkend installateur zich niet moet houden aan die nen1010? Ondanks dat het geen wet is? Ik heb middels zoekopdracht al wat vergelijkbare discussies gevonden namelijk.
Mij lijkt door de passage op de website dat dit al voldoende zou moeten zijn om te eisen dat de kabel diameter wordt aangepast. Ik kan echter geen berekening voorleggen...

• Ronald
  • Nu online
Nen1010 heeft een verwijzing in bouwbesluit voor zover ik weet.
Wat is een “erkend installateur” ;-)? (Ik weet het niet!!!)

Kabelberekening kan met sunny design of de tools van diverse kabel fabrikanten.
En dan staat in de norm voor zover ik weet dat voor PV installaties 1% gewenst is - veel lager dan andere delen van een elektrische installatie. Even zoeken dan vind je wel diverse hints uit de nog altijd niet publieke norm… (hoe kun je als consument de leverancier controleren, ik kan me redelijk opwinden over het niet publiek zijn van wat een veiligheid norm is?)

Dat is hoe ik eerder met die extreem zware kabels kwam…

• jh85
Tja, wat is erkend...

In dit geval erkend door InstallQ. Is het een officiële erkenning bij wet? Geen idee...;
Over InstallQ
Veilige installaties van goede kwaliteit voor heel Nederland: dat is het doel van de onafhankelijke stichting InstallQ. Om dit doel te bereiken, ontwikkelt en beheert InstallQ een breed scala aan kwaliteitsregelingen.

InstallQ verleent erkenningen aan vakbekwame installatiebedrijven. We schrijven certificeringsregelingen en informeren daarover. Daarnaast accrediteert InstallQ opleidingen en examens in installatietechniek
InstallQ maakt overigens ook de volgende vermelding:
Aantoonbaar bewijs van vakwerk: een erkende InstallQ-installateur kunt u vragen om een conformiteitsverklaring. Zo'n verklaring toont onder meer aan dat de installatie conform bepaalde regels in het Bouwbesluit is aangelegd.
En eens voor wat betreft het niet publiekelijk maken van die NEN normen.

De calculators en dergelijke heb ik inderdaad al gevonden...

• septillion

septillion

Op zich is wisselen naar een 3-fase omvormer al wel hele stap. Kabelverlies is dan nog maar 1/6 dus dat moet je wel merken, zit je ook net onder de 1%.

Zit nu in de schuur achter een 3x16A?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee