• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-05 16:04
Welke afspraken hebben jullie gemaakt met je werkgever als je een opleiding volgt (deels) onder werktijd?

Hier ben ik zeer benieuwd naar. Al jaren krijg ik op het werk te horen dat ik een scholingsbudget tot mijn beschikking heb. Tot op heden heb ik hier amper gebruik van gemaakt, want ik kon altijd vooruit komen in mijn werk met wat zelfstudie. Nu wil ik echter een grotere stap gaan maken. Ik heb mijn zinnen gezet op het volgen van een postmaster opleiding van een jaar. Dit is dus op eigen initiatief. De kosten van de opleiding (19k) zijn fors hoger dan mijn initiële scholingsbudget (5k), maar ik merk dat mijn werkgever hier toch nog steeds voor openstaat. Samen gaan we dit binnenkort bespreken.

Uiteraard wil ik goed voorbereid het gesprek in gaan en ik vraag me vooral af wat reëel is om te verwachten van mijn werkgever in relatie tot het volgen van klassikale lessen onder werktijd. In mijn geval zijn er 35 werkdagen die ik zal missen over een periode van een jaar door het volgen van de gewenste opleiding.

Is het bijv. normaal dat als een niet-verplichte opleiding (maar wel relevant voor het werk wat je doet) wordt gevolgd, dat de werkgever die dag dan niet uitbetaald? Of dat je deze dag in eigen tijd inhaalt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-05 19:06
In mijn geval was afgesproken dat ik elke dinsdag van 12.00u tot 17.00u als studieuren mocht invullen (dus i.p.v. werkuren) en gewoon 36 u per week blijf werken, waarvan dus 31 werk uren en 5 studie uren.

School was van 13.30u tot 22.00u. Dus avonduren heb ik voor mezelf moeten nemen.

Ik was elke woensdag vrij (was ik al) en dan kon ik studeren.

• Gautama
Lelletje schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:38:
In mijn geval was afgesproken dat ik elke dinsdag van 12.00u tot 17.00u als studieuren mocht invullen (dus i.p.v. werkuren) en gewoon 36 u per week blijf werken, waarvan dus 31 werk uren en 5 studie uren.

School was van 13.30u tot 22.00u. Dus avonduren heb ik voor mezelf moeten nemen.

Ik was elke woensdag vrij (was ik al) en dan kon ik studeren.
In jouw geval heeft je werkgever ook je studie betaald?

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik meen dat het gangbaar is dat de uren die onder werktijd vallen voor rekening van de baas zijn en de rest in eigen tijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-05 19:06
Gautama schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:43:
[...]

In jouw geval heeft je werkgever ook je studie betaald?
Inderdaad, studiecontract ondertekend die na 3 jaar kwijtgescholden wordt. Per maand dus 1/36 deel afgelost.

Na 2 jaar vond ik een andere baan en nieuwe werkgever vond het geen probleem om studieschuld over te nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-05 13:44

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Gautama schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:30:
Welke afspraken hebben jullie gemaakt met je werkgever als je een opleiding volgt (deels) onder werktijd?
Is het bijv. normaal dat als een niet-verplichte opleiding (maar wel relevant voor het werk wat je doet) wordt gevolgd, dat de werkgever die dag dan niet uitbetaald? Of dat je deze dag in eigen tijd inhaalt?
Als ik dit lees is een werkgever alleen bij verplichte opleidingen verplicht om deze tijdens werktijd te laten plaatsvinden.

Aangezien jouw werkgever jou niet verplicht deze opleiding te doen kom je denk ik wat in een schemergebied, ik verwacht dat beide partijen wat water bij de wijn moeten doen. Het is wel goed om hier duidelijkheid over te schaffen, als jij nu 4 dagen per week werkt, is je baas er misschien stilzwijgend vanuit gegaan dat je op je vrije dag die opleiding volgt.

Ik vind 35 werkdagen in een jaar missen trouwens wel fors, dat is bijna een volledige werkdag per week. Ik kan me niet voorstellen dat je baas én de volledige opleiding vergoedt, en ook nog eens akkoord gaat met dat jij 7 volledige werkweken mist en wel voor het volle pond blijft doorbetaald.

Vooraf heel duidelijke afspraken maken lijkt me hier cruciaal.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +1Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 15:31
Tsjipmanz schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:12:
[...]

Als ik dit lees is een werkgever alleen bij verplichte opleidingen verplicht om deze tijdens werktijd te laten plaatsvinden.

Aangezien jouw werkgever jou niet verplicht deze opleiding te doen kom je denk ik wat in een schemergebied, ik verwacht dat beide partijen wat water bij de wijn moeten doen. Het is wel goed om hier duidelijkheid over te schaffen, als jij nu 4 dagen per week werkt, is je baas er misschien stilzwijgend vanuit gegaan dat je op je vrije dag die opleiding volgt.

Ik vind 35 werkdagen in een jaar missen trouwens wel fors, dat is bijna een volledige werkdag per week. Ik kan me niet voorstellen dat je baas én de volledige opleiding vergoedt, en ook nog eens akkoord gaat met dat jij 7 volledige werkweken mist en wel voor het volle pond blijft doorbetaald.

Vooraf heel duidelijke afspraken maken lijkt me hier cruciaal.
Inderdaad vooraf goed duidelijk krijgen.
Ik werkte twee jaar geleden 40 uur in de week.
Samen met werkgever afgesproken dat mijn tweejarige opleiding zou worden betaald (een master, dus een stuk goedkoper). En daarnaast kreeg ik per week een volle dag voor studie.
Dus in mijn geval betaalde werkgever "dubbel".
Dus hangt heel erg per situatie af.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gautama
@Tsjipmanz Ik werk van maandag tm vrijdag. Het liefste had ik gezien dat de opleiding deels in de avond werd gegeven, maar dit bij geen enkele organisatie kunnen vinden in de richting waarvoor ik aan het kijken ben.

Ik ben het ermee eens dat 35 werkdagen missen wel echt fors is, als mijn werkgever ook nog eens de rekening van mijn studie betaald. Tegelijkertijd vraag ik me af wat een redelijk alternatief is: de schooldagen niet doorbetalen en dus 35 werkdagen aan loon missen is voor mij ook fors :P

Van de andere kant moet ik waarschijnlijk een studieovereenkomst ondertekenen van meerdere jaren. Deze extra binding is voor de werkgever ook veel waard.

Vandaar dat ik alvast voorbereid wil zijn, ook om eventueel een goede middenweg te bieden. Zelf heb ik het volgende bedacht als het missen van werkdagen een struikelblok wordt:
  • Mijn werkgever op het hart drukken dat oplevering van werk tijdens mijn studie hetzelfde blijft als nu, waardoor ik dus ook bereid ben in eigen tijd werk in te halen als dat nodig is (extra intensief voor mij, aangezien ik ook nog moet studeren in eigen tijd).
  • Of, de gemiste tijd na afronding van mijn studie inhalen. Dit houdt in iedere dag ruim een uur overwerken een jaar lang...
Maar goed, ik ben benieuwd wat gangbaar is, dan weet ik ook een beetje waar ik op kan sturen :*)

[Voor 2% gewijzigd door Gautama op 08-03-2023 15:53. Reden: Grammatica]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-05 13:55
Hier deeltijdopleiding. Hiervoor ga ik 1 middag/avond in de week naar school en de betreffende ochtend heb ik vrij om zo een beetje rust voor mij zelf te houden. Tijd is voor mijn eigen rekening (dag onbetaald verlof per week) en de opleiding wordt door het bedrijf betaald (wel een studie contract).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-05 13:44

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Gautama schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:50:
@Tsjipmanz Ik werk van maandag tm vrijdag. Het liefste had ik gezien dat de opleiding deels in de avond werd gegeven, maar dit bij geen enkele organisatie kunnen vinden in de richting waarvoor ik aan het kijken ben.

Ik ben het ermee eens dat 35 werkdagen missen wel echt fors is, als mijn werkgever ook nog eens de rekening van mijn studie betaald. Tegelijkertijd vraag ik me af wat een redelijk alternatief is: de schooldagen niet doorbetalen en dus 35 werkdagen aan loon missen is voor mij ook fors :P

Van de andere kant moet ik waarschijnlijk een studieovereenkomst ondertekenen van meerdere jaren. Deze extra binding is voor de werkgever ook veel waard.

Vandaar dat ik alvast voorbereid wil zijn, ook om eventueel een goede middenweg te bieden. Zelf heb ik het volgende bedacht als het missen van werkdagen een struikelblok wordt:
  • Mijn werkgever op het hart drukken dat oplevering van werk tijdens mijn studie hetzelfde blijft als nu, waardoor ik dus ook bereid ben in eigen tijd werk in te halen als dat nodig is (extra intensief voor mij, aangezien ik ook nog moet studeren in eigen tijd).
  • Of, de gemiste tijd na afronding van mijn studie inhalen. Dit houdt in iedere dag ruim een uur overwerken een jaar lang...
Maar goed, ik ben benieuwd wat gangbaar is, dan weet ik ook een beetje waar ik op kan sturen :*)
Komt op mij over alsof jullie er uiteindelijk wel uit gaan komen.Vooraf over dit soort zaken nadenken en afstemmen is beter dan aannames doen en later klagen.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ISJ
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-05 09:31
In mijn geval is een studieovereenkomst opgesteld. Alle gemaakte kosten zijn declarabel zoals boeken, reiskosten etc. Na voltooiing 1/36e deel kwijtschelding per maand, wat gewoon de standaard is.

Daarnaast neem ik verlof op voor de halve dagen die ik mis. Ik heb normaal gesproken van 14.00-21.00 les doordeweeks. Mijn CAO biedt ook twee opleidingsdagen per jaar die ik kan inzetten. Al met al kost de opleiding mij ~ 15 verlofdagen verdeeld over 18 maanden. Ik heb die investering er echter voor over.

In een ideale wereld neemt de werkgever natuurlijk alles voor rekening maar daar gingen ze hier niet in mee, helaas.

• Gautama
ISJ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:43:
In mijn geval is een studieovereenkomst opgesteld. Alle gemaakte kosten zijn declarabel zoals boeken, reiskosten etc. Na voltooiing 1/36e deel kwijtschelding per maand, wat gewoon de standaard is.

Daarnaast neem ik verlof op voor de halve dagen die ik mis. Ik heb normaal gesproken van 14.00-21.00 les doordeweeks. Mijn CAO biedt ook twee opleidingsdagen per jaar die ik kan inzetten. Al met al kost de opleiding mij ~ 15 verlofdagen verdeeld over 18 maanden. Ik heb die investering er echter voor over.

In een ideale wereld neemt de werkgever natuurlijk alles voor rekening maar daar gingen ze hier niet in mee, helaas.
Dat is nog een goede: opleidingsdagen cf. CAO. Zojuist bij ons in de CAO gekeken. Bij ons staat er jaarlijks één dag voor, die opgespaard kunnen worden tot max. vijf dagen over vijf jaar tijd. Hier kan ik dus al een klein deel mee compenseren :*)

Verlofdagen inzetten had ik ook nog niet echt overwogen, maar misschien wel wijs om in het achterhoofd te houden. We hebben er echter maar 24 op jaarbasis, dus ik ben er zuinig op.

Ik denk dat ik dan maar als volgt het gesprek in ga:
35 opleidingsdagen tijdens werktijd, als volgt te verdelen: 5 dagen cf. CAO opnemen als opleidingsdagen, 5 vrije dagen inleveren of onbetaald verlof, 10 dagen vanuit werkgever, 15 dagen tijd-voor-tijd (kan hopelijk deels gecompenseerd worden met overuren uit verleden, maar zo niet, dan is dit een halfuur overwerk op een jaar tijd).

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:17
Ik zou aansturen op 4x9 werken en dan de vrijgespeelde dag gebruiken voor studie.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:16
Gautama schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:50:

Bedenk voor jezelf wat je er voor over hebt maar laat je werkgever vooral met een voorstel komen.
35 dagen lijkt misschien veel, in een bedrijf met veel werknemers is dat qua uren misschien wel verwaarloosbaar.
Als je werkgever tevreden is kan het zomaar zijn dat ze er vanuitgaan dat ze die dagen gewoon doorbetalen en dan kom jij misschien met een beter voorstel voor hen.
Je zit waarschijnlijk nog steeds in een luxepositie dat je morgen ergens anders kan werken, dat hoef je niet uit te buiten, maar dat zal je werkgever wellicht ook wel in zijn achterhoofd houden.
Een tevreden werknemer is goud waard, die 35 dagen is dan misschien wel een koopje :Y

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:16
Gautama schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:45:
[...]

Ik denk dat ik dan maar als volgt het gesprek in ga:
35 opleidingsdagen tijdens werktijd, als volgt te verdelen: 5 dagen cf. CAO opnemen als opleidingsdagen, 5 vrije dagen inleveren of onbetaald verlof, 10 dagen vanuit werkgever, 15 dagen tijd-voor-tijd (kan hopelijk deels gecompenseerd worden met overuren uit verleden, maar zo niet, dan is dit een halfuur overwerk op een jaar tijd).
Dat zou ik dus niet doen. Probeer deze vraag voor te zijn: "Wat vind je zelf reëel?"
Laat de bal bij hen. Als je met jouw voorstel komt, kan je nooit meer schipperen.
Dus zorg dat jij de vraag stelt "wat vinden jullie reëel?: , en daarvoor met argumenten komen waarom de opleiding voor je werkgever ook meerwaarde heeft!
Of: "ik ga er vanuit dat de opleiding gewoon onder werktijd kan want (x argumenten) en dat heeft flink voordelen voor het bedrijf.

[Voor 9% gewijzigd door ybos op 09-03-2023 11:50]

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:21
Wat ook belangrijk is om te beseffen dat 35 werkdagen wel fors is, maar het werk dat je niet doet zijn wel je minst belangrijke taken. Daardoor is het verlies voor de werkgever ook kleiner.

Misschien niet echt tactisch om dat zo te vertellen, maar wel om in je eigen achterhoofd te houden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee