Slimme Meter historie - Uitlezen van resolutie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:42
Beste allemaal

Ben bezig om een RP2040 gereed te maken om aan de Slimme meter te hangen. Vroeg me daarbij af in hoeverre ik iets van historie kon ophalen.

Ik las in een ander topic een opmerking waardoor die vraag weer werd aangewakkerd.
Raymond P schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:49:
Het lijkt mij dat NextEnergy prima een correctie had kunnen toepassen. Je meter zelf houdt ook een historie bij, er zou een uitlees storing van meer dan 10 dagen moeten zijn voordat resolutie verloren gaat.
...
Hoe doe je dat? Zowel via het display, via de P1 aansluiting of software matig? Ik kon tot op heden niets vinden. Enig idee? Of is dit alleen via de netbeheerder mogelijk; en zo ja zou deze op te vragen zijn?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:22
Via P1 heb je de twee opties: wel of niet data ontvangen.
De telegram die je ontvangt is afaik altijd de meest recente beschikbare data.

De netbeheerder heeft toegang tot andere data (o.a. P4).
In theorie is historische data (sinds oktober vorig jaar?) ook per uur beschikbaar voor de leveranciers maar ik heb het nog niet in praktijk mee mogen maken dat die data gepresenteerd wordt.
Wellicht dat een derde partij die die dienst inmiddels wel aanbiedt.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-05 11:34

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

De data via P4 ziet er ongeveer zo uit:
https://docs.google.com/s...726484&rtpof=true&sd=true

Via P1 kan je vanalles gebruiken om het uit te lezen:
voorbeelden:
Youless, of de homewizard energie meter, of raspberry Pi.

categorie: Verbruiksmeters

De P4 kan je in verschillende vormen ook online ophalen.
zoals:
Bencompare Mijn Verbruik
Bliq-app
Enelogic
Energiemanager Online
MijnEnergieInzicht
SlimmemeterPortal.nl
Slimmemeteruitlezen.nl
SmartDodos Slimme meter uitlezer
UMeter

Die P4 kan je zovaak aanmelden als je wilt, ook omdat de ene website net wat andere informatie weergeeft dan een ander kan dat best nuttig zijn. ik ben zelf aangemeld bij 3 portalen, vooruit uit intresse.

Mijn ervaring is tot nu toe dat de P1 beter blijft werken dan een P4 bij een storing, dus 2 systemen die beiden zullen bijhouden hebben dus de voorkeur.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
@Raymond P
@Smuggler
Dank jullie wel.

Heb je zelf een voorkeur kwa portaal mbt data binnen halen? Kwa betrouwbaarheid?

Nu net bij SlimmemeterPortal.nl aangemeld.

P1 wordt zo wie zo gebruikt; maar wil idd dan de P4 ernaast.

Terzijde - Bestaat er dan ook toevallig P2 en P3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:22
Ja. P2 is voor communicatie met andere meters (gas bijvoorbeeld). P3 is voor communicatie met de netbeheerder.
(P4 wordt aangeboden vanaf de netbeheerder, niet direct vanaf de meter.)

Zelf vind ik slimmemeterportal vooral handig door het gebrek aan extra's en de simpele export. Exporteren doe ik enkel (handmatig) als ik een periode geen P1 heb kunnen verzamelen.

Umeter is momenteel bezig met koppeling van dynamische tarieven (m.i. nog niet beta waardig) en biedt wat meer mogelijkheden.
Zoals @Smuggler aankaart kan je gewoon rustig op zoek naar een aanbieder die aan je wensen voldoet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
@Raymond P

UMeter is de tweede die ik nu open heb. De App lijkt me ook wel makkelijk.
Met de data kan ik P4 met 'mijn' binnen gehaalde P1 telegrams vergelijken maar hoef dan zelf geen dashboard te maken; scheelt werk en hoeft de RP2040 zich alleen te focussen op de directe verbruik en terug lever situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Ik heb mij ook aangemeld bij UMeter en bij SlimmemeterPortal.nl.
Bij SlimmemeterPortal heb ik zelfs een lifetime account. Ik heb dat vooral gedaan omdat ik dan mijn gegevens van de meter kan inzien, incl. historie, onafhankelijk van welke energieleverancier dan ook. En omdat ik nu bij een aanbieder met dynamische tarieven zit, zal een overstap heen en weer wel een keer gebeuren. Dan kun je volgens mij al niet meer bij je gewenste gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Bedankt voor de tip.

Zojuist al een adres verificatie ontvangen van Slimmemeterportal.nl. Sinds gisteren, lekker snel.

Nu nog wachten op de Netbeheerder. Gisteren nog geprobeerd contact met de Netbeheerder te leggen, kreeg vandaag melding dat ze geen kans zien om me te spreken.

Edit
Ooooh, ik type de activatie code in en de website is 503 -
503 Service Temporarily Unavailable

Zijn niet blij met me lijkt het.

[ Voor 20% gewijzigd door Lord Anubis op 09-03-2023 16:25 ]

Pagina: 1