Keuzestress merk nieuwe GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroBitPixel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-08 14:53
Ik zoek een?
Hi medetweakers, ik zit op dit moment met enorme keuzestress tussen de verschillende GPU brands. Een aantal maanden terug heb ik nieuwe desktop in elkaar gezet (voor de eerste keer) toen heb ik er bewust voor gekozen om nog geen nieuwe GPU aan te schaffen. Ik heb er mijn oude ROG STRIX GTX 1080 in gestoken. Nu wil ik graag de overstap maken naar 1440p.

Mijn vraag aan jullie is welke brand de juiste keuze is. Zelf zat ik te kijken naar de MSI RTX 4080 Suprim deze staat erg goed in de rankings maar als je dan weer naar de MSI customer support reviews kijk dan schiet ik toch weer in twijfel. Vrijwel alle merken staan aardig slecht beoordeeld op het internet. Alleen ik denk niet dat mensen die een positieve ervaring hebben gehad snel een review schrijven. Het is een grote uitgave en daarom wil ik wel de juiste keuze maken.

Wat is je budget?
1000~1500

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
NVIDIA

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 371,15€ 371,15
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 239,26€ 239,26
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 78,81€ 78,81
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 157,25€ 157,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 846,47

Alvastvvriendelijk bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:50

Thomg

Aww yiss

De 4080 Suprims is zo'n beetje de beste 4080 die je kan krijgen.
https://www.techpowerup.c...rtx-4080-suprim-x/38.html

Maar je moet wel goed de prijs in de gaten houden, op een gegeven moment kan het product nog wel beter zijn maar is het de meerprijs over een ander premium product niet waard.
Nu betaal je een 160 euro premium over het goedkoopste model, is dat het waard?
Voor nog een paar honderd (lol) meer krijg je een 4090 die echt serieus sneller is.

Je ziet in dezelfde overview dat de PNY verto het ook meer dan goed genoeg doet.
uitvoering: PNY GeForce RTX 4080 16GB XLR8 Gaming VERTO EPIC-X RGB Triple Fan

Naar customer support zal ik niet echt kijken, als de kaart oprecht kapot is gaat niemand je garantie weigeren of moeilijk doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:16
Keuzestress merk nieuwe GPU
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
NVIDIA
:+

Je hebt het echte merk blijkbaar al gekozen.

Verder lijken alle GPU's behoorlijk op elkaar. Het gros van de videokaarten wordt van AMD of Nvidia gekocht inclusief pcb en dergelijke, de koelblokken komen relatief behoorlijk met elkaar overeen. Het is niet echt zo dat de een echt 'beter' is dan de ander. Er zijn minieme verschillen, dat wel.

Iedereen zal eigen merkvoorkeuren hebben, vergelijkbaar met de verjaardagsdiscussie 'ik rijd al jaren Volkswagen zonder problemen' en 'mijn Toyota heeft altijd goedkoop onderhoud'. Borrelpraat zonder weinig waarde.
Vrijwel alle merken staan aardig slecht beoordeeld op het internet. Alleen ik denk niet dat mensen die een positieve ervaring hebben gehad snel een review schrijven.
Dit klopt.

Ik zou toch vooral op prijs gaan letten, of subjectief het ontwerp. Die MSI kaart is zo'n 10% duurder dan de goedkoopste 4080 uit de pricewatch, wat verwacht je daar precies voor terug te krijgen?

Vergeet ook de Founders Edition niet in je vergelijk mee te nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Richh op 08-03-2023 12:12 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroBitPixel
Thomg schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:01:
Nu betaal je een 160 euro premium over het goedkoopste model, is dat het waard?
Voor nog een paar honderd (lol) meer krijg je een 4090 die echt serieus sneller is.
Richh schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:10:

Ik zou toch vooral op prijs gaan letten, of subjectief het ontwerp. Die MSI kaart is zo'n 10% duurder dan de goedkoopste 4080 uit de pricewatch, wat verwacht je daar precies voor terug te krijgen?

Vergeet ook de Founders Edition niet in je vergelijk mee te nemen.
Dat vind ik inderdaad een lastige. Mijn idee achter de Suprim was dat de kaart in vergelijking tot andere op vrij lage temperaturen draait wat misschien weer een positief effect zou kunnen hebben op de levensduur. Ik wil uiteraard zo lang mogelijk met de nieuwe kaart doen zoals ik dit ook de afgelopen jaren met de GTX 1080 heb gedaan. MSI is ook een merk dat ik ken en een PNY bijvoorbeeld niet. Misschien heb ik toch stiekem een persoonlijke voorkeur voor de grote namen?

Ik heb ook gekeken naar de 4090 echter zie ik mijzelf voorlopig nog niet de overstap maken naar 4K ik ga nu pas over naar 1440p. Tevens 1500 is al een behoorlijk bedrag. Zoals aangegeven is dit mijn eerste build en voor mij is dit alles dus redelijk nieuw haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
RetroBitPixel schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:54:
[...]

[...]

Dat vind ik inderdaad een lastige. Mijn idee achter de Suprim was dat de kaart in vergelijking met andere op vrij lage temperaturen draait wat misschien weer een positief effect zou kunnen hebben op de levensduur.
Dat zijn echt dermate minimale verschillen, en als het al effect heeft gaat het dan over >10 jaar. Dan is zo'n GPU allang afgeschreven :P
Ik wil uiteraard zo lang mogelijk met de nieuwe kaart doen zoals ik de afgelopen jaren met de GTX 1080 heb gedaan.
Uiteindelijk zit de 'sweet spot' toch rond een periode van 3-5 jaar waarna je de oude kaart doorverkoopt en zelf iets nieuws koopt, imho :)
Ik heb ook gekeken naar de 4090 echter zie ik mijzelf voorlopig nog niet de overstap maken naar 4K ik ga nu pas over naar 1440p.
Ik zou persoonlijk ook zeker overwegen om te kijken naar een 4070Ti of 7800XT, en die 300-500 euro in je zak te houden, zodat je over 3-5 jaar dan weer wat extra's te besteden hebt. Dan heb je over een leven lang heen meer performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:50

Thomg

Aww yiss

Nadeel van de 4070Ti is dan wel wat je mogelijk in de toekomst problemen gaat krijgen met gamen op 4k door de gelimiteerde VRAM. Dus als deze keuze gemaakt word moet je wel eigenlijk 4k gamen afschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-09 19:54
Ik zou me verdiepen in de support en de gebundelde software, gezien ze qua performance nauwelijks van elkaar verschillen. Bijvoorbeeld; Gigabyte gebruikt RGB Fusion om de RGB van hun kaarten te besturen, en daar is het altijd hommeles mee. Heel Reddit staat vol met problemen. MSI gebruikte vroeger Dragon Center en die was bijna net zo afschuwelijk. De laatste tijd gaat het echter beter sinds ze daar vanaf zijn gestapt, maar er zijn weer nieuwe problemen voor in de plaats gekomen.

De software kan enorm bepalend zijn voor het plezier dat je aan je GPU beleeft. Ik heb zelf bijvoorbeeld een Gigabyte Aorus Master 3070, en door de gebrekkige software kan ik het LCD scherm dat er op zit niet meer gebruiken. Er is ook geen alternatief voor. Dit geeft het ding toch echt een nare nasmaak. Gigabyte zelf doet er niets meer aan. Ik zou hierdoor bijvoorbeeld geen Gigabyte GPU's meer kopen.

Kies voor een chipset en pak dan het merk met de meest stabiele software, firmware en klantenservice/updates. :)

EDIT: ik heb het niet over drivers, voor de duidelijkheid. Die zijn universeel.

[ Voor 21% gewijzigd door Negakinu op 08-03-2023 13:21 ]

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:00
Bouwkwaliteit vind ik toch niet te onderschatten.
Zeker de suprim x is echt top wat dat betreft en heeft een zeer stille koeler kan wel coil whine hebbben

Ik heb zelf een gigabyte 4090 oc liggen bv maar die is wat dat betreft toch een beste stap minder als mijn 4090 suprim x(mijn mening) bv.

Dus zeker met de wat 'goedkopere' 4080 's zal je toch wel goed moeten kijken hier naar.

Eens met bv RGB software. Fusion is echt een drama vind ik. MSI center is beter met Mystic light,maar ook niet top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-10 16:09
Als je al voor een 4080 of een 4090 gaat, ga dan ook voor op zijn minst 3600C16 RAM, anders kan je problemen krijgen met sommige games waarbij je 1% lows erg slecht zijn maar je gemiddelde FPS wel erg hoog is (= slechte game ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroBitPixel
Thomg schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:00:
Nadeel van de 4070Ti is dan wel wat je mogelijk in de toekomst problemen gaat krijgen met gamen op 4k door de gelimiteerde VRAM. Dus als deze keuze gemaakt word moet je wel eigenlijk 4k gamen afschrijven.
De 4070Ti heb ik ook naar zitten kijken echter de 12GB valt me wat tegen na de vele reviews gezien en gelezen te hebben. Ook al ga ik niet voor 4K ik wil toch dat de kaart iets meer future proof is. Al vind ik wat Richh aangeeft geen gek idee ik ben alleen niet iemand die zijn kaart elke 3/5 jaar vervangt. Hoop er iets langer mee te doen. Het is gewoon een upgrade voor voorlopig.
freaky35 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:35:
Bouwkwaliteit vind ik toch niet te onderschatten.
Zeker de suprim x is echt top wat dat betreft en heeft een zeer stille koeler kan wel coil whine hebbben
Ik ging er eigenlijk vanuit dat coil whine helemaal niet meer te vermijden was. Zit hier nog steeds zoveel verschil in dan? Wat dat betreft is het volgens mij sowieso een loterij.
Negakinu schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:02:
De software kan enorm bepalend zijn voor het plezier dat je aan je GPU beleeft.
Ik ben sowieso niet iemand die in de software gaat duiken en dingen gaat aanpassen. Is software een must voor kaarten of is het iets wat ik kan negeren? RGB control en dat soort dingen boeien me eigenlijk niet.
grasmanek94 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:33:
Als je al voor een 4080 of een 4090 gaat, ga dan ook voor op zijn minst 3600C16 RAM, anders kan je problemen krijgen met sommige games waarbij je 1% lows erg slecht zijn maar je gemiddelde FPS wel erg hoog is (= slechte game ervaring).
Goed dat je het zegt staat genoteerd. Dit is wel iets voor in de verre toekomst :9

Nog even een edit: Bedankt alle voor het meedenken waardeer ik enorm! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
RetroBitPixel schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:45:

[...]

Ik ben sowieso niet iemand die in de software gaat duiken en dingen gaat aanpassen. Is software een must voor kaarten of is het iets wat ik kan negeren? RGB control en dat soort dingen boeien me eigenlijk niet.

[...]
Als je het niet erg vindt dat je GPU standaard die rainbow unicorn vomit RGB heeft, dan hoef je de software niet te installeren, inderdaad. Firmware/vBIOS upgrades worden wel lastig zonder de software. Bij de meeste fabrikanten is hier geen stand-alone installer voor. Je zou dan de software tijdelijk kunnen installeren, en na de update weer verwijderen. Voor de RGB zou je ook nog SignalRGB of OpenRGB kunnen proberen om het aan te passen of helemaal uit te schakelen, maar die ondersteunen niet alle modellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Negakinu op 08-03-2023 15:10 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroBitPixel
Negakinu schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:54:
[...]

Als je het niet erg vindt dat je GPU standaard die rainbow unicorn vomit RGB heeft, dan hoef je de software niet te installeren, inderdaad. Firmware upgrades worden wel lastig zonder de software. Voor de RGB zou je ook nog SignalRGB of OpenRGB kunnen proberen om het aan te passen of helemaal uit te schakelen, maar die ondersteunen niet alle modellen.
OpenRGB ben ik bekend mee. Ik wist niet dat er specifieke firmware upgrades waren voor kaarten naast de standaard drivers. Weer wat geleerd.. dat ga ik eens verder onderzoeken. Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:02

TTLCrazy

Listen to Frankie

[b]RetroBitPixel schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:48:
Mijn vraag aan jullie is welke brand de juiste keuze is.
Ik zou zelf geen brand willen kopen, doet alleen maar au :+

Zonder gekheid, als je NVidia wilt moet je het zelf weten, maar voor een 1440p GPU ben je bij AMD vanaf €419,- klaar met een 6700XT. Wil je iets meer speelruimte kan je een 6800(XT) overwegen, stuk voor stuk goedkoper dan een NVidia alternatief met meer geheugen (6700XT:12GB, 6800XT:16GB). Of doe gek en ga voor de nieuwe modellen, 7900XT(20GB) voor rond de €900,- of de 7900XTX(24GB) voor rond de €1150,-.

NVidia is op dit moment gewoon veel te duur voor wat je krijgt.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroBitPixel
TTLCrazy schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:04:
[...]

Ik zou zelf geen brand willen kopen, doet alleen maar au :+

Zonder gekheid, als je NVidia wilt moet je het zelf weten, maar voor een 1440p GPU ben je bij AMD vanaf €419,- klaar met een 6700XT. Wil je iets meer speelruimte kan je een 6800(XT) overwegen, stuk voor stuk goedkoper dan een NVidia alternatief met meer geheugen (6700XT:12GB, 6800XT:16GB). Of doe gek en ga voor de nieuwe modellen, 7900XT(20GB) voor rond de €900,- of de 7900XTX(24GB) voor rond de €1150,-.

NVidia is op dit moment gewoon veel te duur voor wat je krijgt.
Vroeger heb ik verschillende AMD kaarten gehad alleen had ik er altijd problemen mee vooral qua driver support. Games die gewoon niet wilde opstarten of constant crashes vooral hinderlijk bij nieuwe releases. Het duurde altijd extreem lang voordat er eindelijk een update kwam om deze problemen op te lossen. Hierdoor kies ik bewust niet meer voor AMD. Al zal het nu wel een stuk beter zijn ik begin er gewoon niet meer aan. Ik weet dat ik te veel ga betalen voor de NVIDIA kaart maar daar heb ik uiteraard rekening mee gehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
RetroBitPixel schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:45:
[...]

De 4070Ti heb ik ook naar zitten kijken echter de 12GB valt me wat tegen na de vele reviews gezien en gelezen te hebben. Ook al ga ik niet voor 4K ik wil toch dat de kaart iets meer future proof is. Al vind ik wat Richh aangeeft geen gek idee ik ben alleen niet iemand die zijn kaart elke 3/5 jaar vervangt. Hoop er iets langer mee te doen. Het is gewoon een upgrade voor voorlopig.
Je doet uiteindelijk precies hetzelfde met je 1080 he :P die heb je vast ook nog niet super lang. Dus ben je écht niet zo iemand? :P

Het is natuurlijk aan jezelf, maar over het algemeen is het een héle dure aangelegenheid om top-of-line kaarten zo lang mogelijk in je systeem te houden. De performance per euro is namelijk niet heel hoog bij topmodellen. En over >5 jaar houd je er over het algemeen niet superveel performance aan over, of je mist goeie support voor technieken als raytracing. De restwaarde is daardoor laag, en vaak is het energieverbruik ook nog iets wat tegenzit.

Rond de x070 bij Nvidia zit vaak de sweetspot qua performance per euro (en bij AMD ook rond de x700/x800, daar zou ik ook zeer zeker naar neigen). En die kosten maar 2/3e van het geld, plus ze hebben een hogere resellwaarde binnen de tijd dat je upgrade. Je kan binnen 2 high-end GPU's makkelijk voor minder geld, 3 sweetspot GPU's kopen.

Het klinkt misschien een beetje als herhaling, maar 'nu wat extra geld er tegenaan gooien zodat je er langer plezier van hebt' gaat in de praktijk echt tegenvallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 08-03-2023 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Negakinu
Richh schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:51:
[...]

Het klinkt misschien een beetje als herhaling, maar 'nu wat extra geld er tegenaan gooien zodat je er langer plezier van hebt' gaat in de praktijk echt tegenvallen.
Ach, hij heeft in ieder geval niet in de winter van 2020/2021 tijdens de piek van de GPU crisis veel te veel betaald voor een mid-end kaart. *hoestmompelzoalsikmompelhoest*

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroBitPixel
Richh schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:51:

Je doet uiteindelijk precies hetzelfde met je 1080 he :P die heb je vast ook nog niet super lang. Dus ben je écht niet zo iemand? :P
Nou bijna 7 jaar is toch iets langer dan 5 jaar haha. Maar goed het is mij duidelijk. Ik ga er nog even over nadenken en hopelijk straks de knoop doorhakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-10 20:35
RetroBitPixel schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:17:
[...]

Nou bijna 7 jaar is toch iets langer dan 5 jaar haha. Maar goed het is mij duidelijk. Ik ga er nog even over nadenken en hopelijk straks de knoop doorhakken.
Het positieve is dat de prijzen van de 4080 weldegelijk wat aan het zakken zijn.
In Duitsland/Frankrijk zie je soms prijzen rond 1220-1280, wat ik toch al iets schappelijker vind.
Vorige week was ik zelf aan het twijfelen over een Gigabyte Gaming OC 4080 voor 1260 euro, maar uiteindelijk toch besloten om nog te wachten
Pagina: 1