Uitleg Solarman Smart app

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert72
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-09 10:53
Ik heb sinds kort zonnepanelen op het dak liggen. Met de app Solarman Smart kan ik het systeem uitlezen.
In de app staat een stroomschema zoals hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b86P2_BtEYG4OdPszjp3TSsQMlE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bsDtddSZv6MGyemYMRaw6p2W.jpg?f=user_large

In dit schema is de Productie de hoeveelheid vermogen die de panelen opwekken. Maar ik snap de Consumptie in dit schema niet. Hoe kan het dat er een verschil zit in Productie en Consumptie? Als het gelijk zou zijn zou ik me voor kunnen stellen dat het volledige opgewekte vermogen direct verbruikt wordt in het huis.

Weet iemand hoe ik dit moet lezen?

Nog even dit:
De 460W is niet het totale vermogen dat nu in huis wordt verbruikt, dus dat er 400W uit de panelen komt en 60W uit het net.
Het productievermogen en het consumptievermogen liggen steeds dicht bij elkaar. Ik had net bijvoorbeeld ook 800W productievermogen en 860W consumptievermogen.

[ Voor 17% gewijzigd door Bert72 op 08-03-2023 12:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert72
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-09 10:53
Eigenlijk snap ik deze grafiek niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1j-rXhM9GN-LGmQw7Qszlwwdho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spyhMfs85qvRy0JeBC3yM7Ln.jpg?f=fotoalbum_large

Je hebt Productievermogen en Verbruiksvermogen. Het Productievermogen is het vermogen dat opgewekt wordt door de zonnepanelen. Maar wat is nou het Verbruiksvermogen?
Het Verbruiksvermogen is niet het totale vermogen dat in huis verbruikt wordt want dat is op dit moment veel meer dan er nu opgewekt wordt. Dan zou die grafiek veel hoger moeten liggen.
Als het Verbruiksvermogen het deel van het Productievermogen zou zijn dat direct in huis verbruikt wordt, zou de grafiek van het Verbruiksvermogen exact gelijk moeten zijn aan de grafiek van het Productievermogen en dat is niet het geval. Het heeft wel een beetje dezelfde vorm maar is niet exact gelijk.

Wat zie ik toch over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welsum
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-03-2023
Ik heb de zelfde app Solar pro. De zelfde figuur. 22 panelen in twee stringen De panelen 11 stuks staan in serie,. Is hetmogelijk om de werking van iedere paneel te zien. Als het mogelijk is hoe werkt dat. Is hier een beschrijving van.
Mvg. Harm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:48
Hoe leest solarman de energiemeter uit? Dat ziet eruit als de grafiek in mijn systeem toen de P1 energie gegevens misten.

Verbruik precies gelijk aan opbrengst is onmogelijk in een netgekoppeld systeem. Die 60W verschil is raar, maar kan mogelijk op een andere manier verklaard worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleijnduin
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-05 10:51
Weet iemand precies hoe en wat je kan lezen uit deze gegevens? Als ik mijn gegevens van Vattenfal en de P1 meter van homewizzard ernaast leg dan weet ik niet wat productie en consumptie vandaag weergeeft?..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankth
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-01-2024
Wij hebben sinds een paar dagen zonnepanelen met de Solarman Smart app.
Nu zien we dat er alleen productie data is en geen consumptie en raster (zie de afbeelding). Doen we iets verkeerd?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWrZQoQolEvWDHYAQQT7AkhW6fs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHl5f2ZLsw7IeMb3D532izTs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
Frankth schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:49:
Wij hebben sinds een paar dagen zonnepanelen met de Solarman Smart app.
Nu zien we dat er alleen productie data is en geen consumptie en raster (zie de afbeelding). Doen we iets verkeerd?[Afbeelding]
Welk merk/type omvormer heb je en hoe ontvangt solarman de verbruiksgegevens? Via de P1 poort of met een losse kwh-meter/ct-klemmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankth
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-01-2024
Hallo,
Het is een 600W Deye omvormer. De set is direct aangesloten op een geaard stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efraim007!
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-05 11:16
Ik heb hem op een aparte stop gezet maar dat kan toch geen kwaad, is hier al een oplossing voor? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcKtYdoNExMwg-C51C_CRwtUCTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VGz5zTMXMaIUFqaekHfk1g8x.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
efraim007! schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:17:
Ik heb hem op een aparte stop gezet maar dat kan toch geen kwaad, is hier al een oplossing voor? [Afbeelding]
Energiemeter toevoegen direct na de hoofdschakelaar. Data die niet bestaat kan een 'app' niet weergeven.
https://www.solarmanpv.com/products/smart-meter/
Pagina: 1