Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Hallo,

Ik heb een probleempje met mijn Logitech StreamCam. Deze blijft de melding geven dat hij niet via USB 3.0 aangesloten is. Nu probeer ik te achterhalen waar het probleem zich bevindt maar kom er nog niet echt uit.

Het is als volgt aangesloten:

MS Surface 4 laptop is via UBS-C aangesloten op mijn Lenovo p27h 20 monitor. Deze is doorgelust met DP naar een 2e Lenovo p27h 20 monitor.

De logitech streamcam is aangesloten met een USB-C naar USB-A adapter op de USB poorten van de monitor. Dit zijn volgens de specs USB 3.1 poorten.

Als ik de webcam op de USB-A van mijn laptop aansluit (met de adapter) krijg is de melding niet en doet de cam het op 60fps.

Het lijkt dus in de verbinding tussen de monitor en de laptop te zit of in de USB poorten van de monitor.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn of hoe ik dit verder kan diagnostiseren?

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:13
Op welke monitor heb je de cam aangesloten? Is dat de 1e in de reeks of de 2e?

Je hebt 2 QHD-monitoren aangesloten via USB-C met Alternate Mode.

De Displayport-variant is daarbij 1.2

Die versie heeft een maximale doorvoer van 17,28 Gbit/s.

1 QHD-scherm heeft voor de video 5,63 Gbit nodig, voor 2 schermen is dat dus het dubbele, 11,26 Gbit.

Past binnen de standaard toch?
Ja, maar alleen als de USB-C naar Displayport dan ook alle 4 de data pinnen als video aanstuurt (want dan pas haal je die bandbreedte).

USB-C kan op 2 wijzen een Displayport-signaal versturen:
1) op 2 van de 4 pinnen, waarbij de overige 2 pinnen gebruikt worden voor usb-data
2) alle 4 de pinnen worden gebruikt voor video.

Als je optie 1 gebruikt, dan heb je maar de helft van de maximale bandbreedte, 17,28/2=8,64.

Dat is dus niet genoeg voor 2 QHD-monitoren.
Wel genoeg voor 1 monitor met snelle USB-verbinding.

Als je optie 2 gebruikt, dan heb je dus voldoende bandbreedte voor 2 QHD-monitoren, maar geen pinnen meer over voor een USB-signaal. Nu zit er in de Displayport-standaard een optie om ook USB-data mee te sturen, maar dat is heel traag.
Dat is dan ook de reden dat je webcam klaagt.

Dus leuk die USB-C-aansluiting, maar niet bruikbaar in combi met een webcam en 2 QHD-monitoren.

Lenovo had gewoon Displayport 1.4 moeten gebruiken, dan had optie 1 gewoon gekund en was er niets na de hand.

Nu wordt het:
1) 2e monitor er af en (waarschijnlijk in de bios) aangeven dat je niet “high quality graphics “ wil hebben, maar “multi-purpose” (zo heet het volgens mij bij HP).

2) een aparte USB-C naar Displayport-kabel voor de 2e monitor (en in de bios instellen op multi-purpose).

3) de webcam direct vanuit de laptop aansturen.
4) Een dockingstation kopen met Displayport 1.4-ondersteuning en daar direct de camera (en monitoren op aansluiten.

[ Voor 94% gewijzigd door White Feather op 08-03-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
Dank je voor deze reactie, heel verhelderend.
Hier was ik zelf nooit uitgekomen

Dat gaat dan toch een docking worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:03

sapphire

Die-hard pruts0r

Behalve dat de melding van de webcam irritant is ervaar je ook daadwerkelijk problemen?

Wij hebben hier een vergadersysteem van Logitech die via USB3 werkt maar daar kwam ik laatst achter dat die door de leverancier via USB2 aangesloten was. Na aansluiten op USB3 was er 0 verschil in werking/beeldkwaliteit :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
In de settings van mijn Lenovo monitor zit een instelling "USB Source Selection" waarmee je de USB poorten van 2.0 naar 3.0 kan zetten. Dan wordt de bandbreedte over de DP-connectie anders verdeeld (zo kan ik bijvoorbeeld geen 4k60 meer doen, maar slechts 1440p60 of 4k30).

Mogelijk heb jij ook zo'n optie.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:13
4of9 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:33:
Dank je voor deze reactie, heel verhelderend.
Hier was ik zelf nooit uitgekomen

Dat gaat dan toch een docking worden denk ik.
Ik zou kijken hoe het op USB 3.0 werkt en of dat een groot verschil is met de huidige trage variant.

Als het verschil klein is: zo laten.

Is het groot en wil je het altijd hebben, dan zou ik een USB-kabel leggen. Kost je 10-15 euro, een beetje dock het 10-voudige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
De kwaliteit in bijvoorbeeld teams wordt sowieso naar beneden bijgesteld dus voor werk is het niet nodig.
Eerder voor andere streaming zaken maar dat doe ik bijna niet en mijn kids ook (nog) niet.

Het is ook meer dat ik alles zo optimaal mogelijk wil hebben draaien.

Pagina: 1