Aanvoer en retour bepalen losgekoppelde radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:35
Mijn vraag
Hoe bepaal ik wat de aanvoer en retourkant van een afgekoppelde radiator is?

Ik heb een paar tweedehands Zehnder Charleston op de kop getikt, met de aanvoer en retour links en rechtsonder in de hoek. Op de radiator zelf alleen ontluchter, aftapkraantje en twee blindstops, dus de thermostaatkraan zat in het leidingwerk. Hoe weet ik zeker dat ik deze goed aansluit? Aanvoer en retour onder klinkt als "kan niet misgaan", maar ik begin te twijfelen.

Beste antwoord (via PVPaneel op 08-03-2023 16:40)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-05 07:46
Je weet het merk en type, het is ten strengste verboden om dat in een zoekmachine in te geven, en dan de eerste site die je vind (https://www.zehnder.be/nl/produkt/zehnder-charleston) aan te klikken. Ga ook zeker niet onderaan op de prijslijst klikken, en scroll zeker niet door naar de aansluitmogelijkheden.
Je loopt het risico te zien dat er een schot in de radiator zit, vlakbij de bedoelde aanvoerzijde.

Lukt het om de radiator op te hangen, of kom ik dat ook voor je doen :>

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58

Reptile209

- gers -

Als beide aansluitingen onderaan zitten, zou er iets van een stijgbuis in moeten zitten die zorgt dat de aanvoer bovenin de radiator uitkomt. Want anders krijg je 'kortsluiting', waardoor het grootste deel van de radiator niet doorstroomd wordt. Of er zitten schotten binnenin die de flow zig-zag op en neer door de radiator dwingen ofzo, maar geen idee of dat een ding is.

Misschien kan je het zien (of voelen met een stukje ijzerdraad) bij de aansluitingen. Anders met een tuinslang via de warme kraan wat water in laten lopen en kijken waar de warmte terecht komt op beide aansluitingen?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
De ontluchter zou aan de kant van de retourleiding moeten zitten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +16 Henk 'm!

• naftebakje
Je weet het merk en type, het is ten strengste verboden om dat in een zoekmachine in te geven, en dan de eerste site die je vind (https://www.zehnder.be/nl/produkt/zehnder-charleston) aan te klikken. Ga ook zeker niet onderaan op de prijslijst klikken, en scroll zeker niet door naar de aansluitmogelijkheden.
Je loopt het risico te zien dat er een schot in de radiator zit, vlakbij de bedoelde aanvoerzijde.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 09:12
naftebakje schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:26:

O+ :+ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-05 22:10
Woeps

[ Voor 98% gewijzigd door Tarkin op 08-03-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:35
@naftebakje Fijn, iemand die de technische tekening die ik al had kan duiden. Dat de stip en het streepje een schot voorstellen kan ik nergens terugvinden, maar geloven doe ik je natuurlijk meteen. Het is dus ook zoals @Chaos zei, de ontluchter zit aan de retourkant. En nee, @naftebakje, ophangen ga ik zelf doen; wordt de eerste die ik doe, dus ja, dan wil je wel dat 't goed gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
PVPaneel schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:44:
... En nee, @naftebakje, ophangen ga ik zelf doen; wordt de eerste die ik doe, dus ja, dan wil je wel dat 't goed gaat...
Touché :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
naftebakje schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:26:

Als jij hem dat leert, kan hij dat wellicht met een zonnepaneel bij jou doen :9
Pagina: 1